Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helmplicht pedelecs gaat op 1 januari in - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Helmplicht pedelecs gaat op 1 januari in

Ik hou me zoveel mogelijk aan de regels. Een beschikking van het CJIB is een zeldzaamheid. Ik erger me niet aan fouten van anderen en mijd wegmisbruikers.

Maar nog wat info over speed-pedelec. Zoeken op: besluit wijziging rvv 1990 speed- pedelec , met uitgebreide Nota van Toelichting en de definitie van een speed-pedelec.

Ook op deze site http://www.fietsberaad.nl/ veel info. Zoeken op: speed pedelec

Veel leesplezier, Piet.
Jaja, het is me wat, allemaal.
eindgebruiker schreef:Jaja, het is me wat, allemaal.
Nou he, poe hee! Ik had me ook niet gerealiseerd dat we een verlichte fietsboeddha in ons midden hebben :wink: .
Beste PietV,

Ik voel weinig behoefte om deze interessante forumdiscussie via PB voort te zetten. Reden: Dit is een forum voor fietspuristen. Ik vind het belangrijk dat er geen sensatieverhaaltjes over de speedpedelec / high speed ebike op fietsforums worden verspreid. U heeft eerder de indruk gewekt dat met deze elektrische fietsen met enige inspanning 60 km/h kan worden bereikt. En dat is niet waar en alle fietspuristen mogen dat best weten. Nogmaals: het gaat om de voertuigen die te koop zijn bij veel fysieke fietsenwinkels en internet fietswinkels. De speed pedelecs zijn thans (2016) zeer vaak voorzien van een Bosch performance middenmoter (350w, 2,75x eigen trapvermogen). Enkele modellen, namelijk de Stromer St1 en St2, Specialized turbo S en de Bulls green mover e45 hebben een 500W achtermotor. De Sparta Ion e speed (vrij goedkoop, meest verkocht, 40 km/h) heeft ook een achtermotor, maar zwijgt over het vermogen.
Eisen vanuit de EU: max 4000 W vermogen, max. 4x eigen trapvermogen (= bepalende factor) en bij 45,5 km/h wordt motor uitgeschakeld.
De speed pedelec is dus een elektrische fiets, waarbij de motorondersteuning niet ophoudt bij 25 km/h, maar bij 45 km/h. Het frame verschilt bij de meeste typen niet of nauwelijks van de 25 km/h uitvoering (voorbeeld: Riese Muller cruiser en Charger). Bij sommige typen (Stromer) wijkt het frame wel significant af van een fiets (sterker).
Dat het ministerie van I&M in de toelichting van de wijziging RVV1990 (speedpedelecs) aangeeft dat het geen snellere variant is van de bekende elektrische fiets (25 km/h), daar heb ik geen boodschap aan. Dat is puur een strategische aanpak van de beleids- en juridische ambtenaren van de minister. Ik heb met deze ambtenaren al gesproken.

Nu lijkt het erop - maar ik weet het nog steeds niet zeker - dat u een heel ander type voertuig voor ogen heeft. Maar die zijn en worden in Nederland niet of nauwelijks verkocht. En daar is die speciale helmnorm voor de speedpedelec (nta 8776) ook niet voor ontwikkeld. Noemt u eens wat merken en type-uitvoeringen. Ik ben benieuwd. Ik ben via Duitse websites wel bekend met de M1 Spitzen (850W, 120 Nm uitvoering). Daar schijnt 70 km/h mee te kunnen worden gehaald. Maar dat is voor de wet een (lichte)motor, dus rijbewijs A1 en motorhelm. Het aantal M1 spitzen is in Nederland op een hand te tellen en is het onwaarschijnlijk dat het er veel meer worden.

U vraagt mij om het rapport "effecten van mogelijke gedragsregels voor speed pedelecs (2014, Rijkswaterstaat)" te lezen. Maar dit rapport ken ik uit mijn hoofd. Sterker nog: ik heb over 3 weken een gesprek met de auteur en co-auteur van dit rapport. Kent u het Grontmij onderzoek van jan. 2016? Daarin wordt het eerdere onderzoek van Rijkswaterstaat geheel weerlegd.

Sinds mei 2013 heb ik mij grondig in de speed pedelec verdiept, elke publicatie is mij bekend (dus ook die wijziging RVV 1990 speed pedelecs), ik heb overleg gehad met o.a. het ministerie, bovag, RAI, Fietsersbond, tweede kamerleden, etc. Ik heb zelf een speed pedelec en op 7 andere speed pedelecs gereden. Ik weet dus waarover ik praat. Ik heb de indruk dat u zich ook flink in de speed pedelec heeft verdiept, maar - met alle respect - ik kan u vaak helemaal niet volgen (.....) En dat is mij in al die eerdere gesprekken niet eerder voorgekomen. U heeft het over 12 verschillende typen elektrische voertuigen (op 2 wielen). Benoem merk + type voertuig gekoppeld aan al die 12 verschillende voertuigen. Welk voertuig (merk + type) schaart u bijv aan de "high speed pedelec"? Misschien zie ik dan het licht. :?:
RobertS,

Jouw standpunten ken ik. Je valt in herhaling. Als je de kern van mijn verhaal niet wilt begrijpen, is het mij prima. We hebben te maken met een Europese regelgeving, die in onze nationale wetten worden gegoten. Het traject is in gang gezet en zal niet stoppen.

De in Nederand gekozen tussenvorm van speed-pedelecs, de snorfiets met beperkt motorvermogen en blauwe kentekenplaat, lijkt mij mislukt. We hebben al een snorfiets, de E-bike. Keuring begrensd op 26,25 km/h., wettelijk beschouwd als fiets en ontheven van diverse regels.

Moest er zonodig een niet begrensde bijkomen, die wettelijk maximal 25 km/h mag rijden, met een bestuurder die door bij te trappen voortdurend de wet overtreedt. In vele merken en type. Niets meer dan een gemoderniseerde E-bike met aangepaste software en een beperkte actieradius.
Vergelijk de huidige pedelecs, een ontgrensde en opgevoerde E-bike, met opgevoerde snorfiets met verbrandinsmotor op het fietspad. Net zo onwenselijk. Pseudo legaal met een "blauw" kenteken. Bedoel om constant de maximum toegestane snelheid te overschreiden op fietspaden.

De klant vraagt om betere en veiligere speed-pedelecs en die komen er aan. De echte speed pedelec "45". Europa geeft daarvoor de ruimte. Speed pedelecs die vlot mee kunnen komen in de wisselende beelden van het stadsverkeer. Ik ken die typen nog niet. De klant zal de komende nieuwe regels beter begrijpen, dan jij.

De term high speed pedelec wordt gebruikt voor pedelecs die vlot naar de 45 km/h zijn te trappen. Misschien een marketing term die ik heb gebruikt.

Mijn vermoeden blijft dat de "harde begrenzing" van 47,25 km/h door vele rijders zal worden opgeheven. Elke harde begrenzing is in wezen onveilig, tussen grotere, zwaardere en snellere verkeersdeelnemers, ongeacht of naast die rijbaan een fiets/bromfietspad aanwezig is. Dat is geen sensatieverhaal, maar 32 jaar praktijk met alle soorten bromfietsen. Men mening ken je en ik stop met herhalen.

Prive heb ik geen behoefte aan een speed pedelec. Heb binnenkort mijn 2e ligfiets, naast mijn velomobiel. Anders kies voor een bromfiets met elektro motor. Rijden prima.

Met groet, Piet.
Beste PietV,

Dank voor uw bericht. Langzaam maar zeker begin ik - als speed pedelec deskundige - u (eveneens speed pedelec deskundige), te begrijpen (denk ik). In onze forumdiscussie beschrijf ik de situatie van augustus 2016. U lijkt de situatie medio 2020 te beschrijven. Dat had ik eerder nog niet door. En dat vind ik ook knap, want ik ben zelf namelijk niet zo goed in het voorspellen van de toekomst.

U geeft aan dat de klant behoefte heeft aan de "echte speed pedelec 45". Klopt. Maar die is er al, sinds 2014, namelijk de door mij steeds genoemde Stromer St2. Die gaat vlotjes naar de 45 km/h en is inderdaad krachtiger dan speed pedelecs van Sparta, Gazelle, Koga, Kalkhoff en Riese & Muller. Helaas is de ST2 wel 2x zo duur als de meeste andere speedpedelecs.

Verder vind ik de door u gebruikte termen erg verwarrend. U noemt de snorfiets met verbrandingsmotor, waar o.a. Amsterdam zo veel last van heeft, ook een speedpedelec. En de ebike / elektrische fiets 25 km/h (die je ontzettend veel ziet in het straatbeeld), noemt u ook een snorfiets. Die - zoals u het noemt - "echte speed pedelec 45 km/h" noemt u vervolgens plots "high speed pedelec".
Nogmaals, voor mij erg verwarrend, maar misschien geldt dat niet voor andere forumbezoekers.

U geeft aan dat de harde begrenzing van 47,25 km/h of 45 km/h door veel gebruikers zal worden opgeheven (softwaretrucjes?). Zou kunnen, maar dan hebben we het volgens mij weer over 2020 (of later). Probleem is namelijk dat marktleider Bosch ook volgend jaar slechts accu's levert van max. 500Wh. En - geloof mij - dat is voor een speed pedelec erg weinig. Maar ik ben bang dat u in de toekomst gelijk gaat krijgen. Maar daar is de overheid dit keer schuldig aan. Reden: de afgelopen jaren is er een trend dat de bromfiets ook op drukke doorgaande stadsverbindingswegen moeten gaan rijden (terugdringen gecombineerd fiets / bromfietspad in gemeenten). Daar wordt door auto's vaak 50-55 km/h gereden. Voor met name de oudere bromfietsers een reden om hun bromfiets massaal in te wisselen voor een - wel of niet opgevoerde - snorfiets (vraag maar na bij bromfietshandelaren in Utrecht). Speedpedelecers, ook die een Stromer St2 bezitten, willen niet op de drukke doorgaande stadsverbindingswegen rijden. Dat weet ik want ik heb veel contact met andere speed pedelecers en dit volgt ook uit het onderzoek van de Grontmij en uit een enquete van Sparta. En met mijn "langzame" Kalkhoff Endeavour S11 speed pedelec is dat helemaal niet verstandig (stevige tegenwind: hooguit 33 km/h). Gevolg: degene die een speed pedelec koopt (en dat zullen er weinig zijn, want je hebt ook kans dat je op de rijbaan in de spits in de file staat), gaan deze opvoeren om 50-55 km/h te kunnen rijden (meerijden met overig autoverkeer). Wat hebben we toch een slimme overheid !

Tja, wat moet ik na 1-1-2017 doen? Gele nummerplaat eraf schroeven en net doen of ik een gewone ebike bezit? Wil toch eigenlijk wel in beweging blijven, want - geloof het of niet - op een speedpedelec kan je bezweet geraken. Of weer met mijn vervuilende auto naar het werk?
Feit is dat de verkoop van speedpedelecs het afgelopen jaar tegenvalt (cijfers rdw en raï). De door mij geschetste problemen ziet de potentiële koper van een speed pedelec ook. Erg jammer, want de speed pedelec is - wat mij betreft - een fiets voor de lange afstand en wordt - dankzij het ontmoedigingsbeleid van onze minister - geen succes. Een velomobiel aanschaffen? Is immers ook een fiets voor de lange afstand. Maar die kan ik niet parkeren in mijn schuur, in mijn mini-tuintje en bij mijn werk. En parkeren op een openbare p-plaats is niet verstandig: ligt die opvallende gele sigaar binnen 24 uur omgekeerd in de sloot (regio Utrecht scoort landelijk slecht mbt vandalisme). Minister Schultz, leest u mee? Misschien voor de speed pedelec toch maar dezelfde regels als een velomobiel (vrije keuze fietspad , rijbaan), want die kunnen - zo volgt uit filmpjes op YouTube - ook erg hard.
Robert S,

Ik heb, vanaf mijn jeugd, 11 jaar lang regelmatig bromfietsen opgevoerd. Daarna 32 jaar beroepsmatig te maken gehad met bromfietshandhaving en technische onderzoeken. De laatste jaren alleen maar tuning of afstellen van bromfietsen gedaan.

Bromfietsen met een constructiesnelheid van 45 km/h, kunnen na tuning, zonder opvoeren van het motorvermogen, onder normale omstandigheden gemakkelijk 53 km/h rijden . De rollenbank zal dan een constructiesnelheid meten van circa 48 km/h netto. Onder de wettelijk controlenorm van (45 + 5) 50 km/h. Bijkomend voordeel op de rijbaan is, dat je gemakkelijker mee kunt komen met het overig verkeer en dat het verbruik van de 4 takt motor zakt van 1:40 naar 1:50. Veiliger en milieuvriendelijker. En geen begrenzing die plotseling ingrijpt.

Bromfietsers werden in 1957 naar het fietspad verbannen, o.a. onder druk van de automobilistenlobby. Bromfietsers betaalden geen wegenbelasting en belemmerde de doorgang op wegen met vrijliggende fietspaden. Ik heb in mijn jeugd volop bromfietsers op de rijbaan zien rijden. Velen konden alleen een bromfiets betalen. Auto rijden was te duur.

In 1974 kwamen de eerste snorfietsen op de weg. De wielmaat mocht niet groter zijn dan 16 inch of circa 41 cm. Ook wel “Westerterp” wieltjes genoemd. Met overbemeten remnaven van grote bromfietswielen. Menig snorfietser sloeg bij een noodremming over de kop. Ook met dodelijk letsel. Nauwelijks 2 jaar later werd die eis weer afgeschaft en werd de snorfiets veiliger.

Met de huidige speed-pedelecs schijnt de geschiedenis zich te herhalen. Kromme regels en speed-pedelecs die wel kunnen, maar niet sneller mogen dan E-bikes of snorfietsen. 20 km/h hoger begrensd dan de maximum toegestane snelheid. Onzinnig.

Ik ben het met je eens dat deze mislukte categorie “bromfietsen” niet de naar rijbaan kan op drukke doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. Dat zal veel irritatie geven bij dwangmatige automobilisten en onrust geven bij speed-pedelecer. De huidige speed-pedelec is te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken.
Met de helmplicht op komst en van het fietspad af, wordt dit waarschijnlijk de doodsteek voor de huidige speed-pedelec. Jammer dat de Fietsersbond te weinig professioneel is of te veel ledengericht, om te weigeren mee te gaan in deze vorm van speed-pedelec. Of ze kende de basisregelgeving voor "bromfietsen" niet of ze huilde mee met de wolven in het bos. :?:

Maar op de fietspaden blijven is ook geen oplossing. Tenzij de maximum snelheid op fietspaden wordt gesteld op 25 km/h. Lastig te handhaven en vervelend voor de snelle fietsers. Kun je net zo goed een goedkopere E-bike of snorfiets aanschaffen. De 4 takt snorfiets “25” rijdt na tuning, zonder opvoeren van het motorvermogen, circa 35 km/h en meet dan op de rollenbank een constructie snelheid van circa 29 km/h. Ook binnen de controlenorm van (25 + 5) 30 km/h. Maar wel begrensd op het motortoerental.

Voor op de rijbaan denk ik aan speed pedelecs, met een sportieve zit, en een motor van minimaal 600 W + 150 W trapvermogen. Tezamen vanaf 750 W aan het achterwiel. Een middenmotor zal dan te krachtig worden voor de kettingaandrijving. Bij tenminste 750 W aan de trapas zal een derailleursysteem snel slijten. Als er Europees voldoende vraag naar komt, komt ie er snel. De techniek is bekend.

Piet.
Je stukjes over de wet zijn uitstekend, maar het wordt onnavolgbaar zodra je je visie er door gaat mengen. Niet omdat die visie zo vreemd is, maar door je vreemde terminologie en je negeren van de huidige werkelijkheid van de beperking van de middenmotor.

Je neiging om termen door elkaar te gebruiken maakt het heel lastig leesbaar. Je onderscheid drie categorien (die niet voor de wet bestaan en die geen enkele andere kenner gebruikt), ebike, speed pedelec en high-speedpedelec. Je bent de eerste die ik de pedelec een snorfiets zie noemen of een speed pedelec een opgevoerde snorfiets.... dat is lastig te volgen, maar omdat je daarna voor hetzelfde voertuig weer een andere term gebruikt raken mensen helemaal snel de draad kwijt.

Het zou echt helpen als je duidelijke begrippen gebruikt en die niet continue inwisselt. Ik snap dat dat vervelend klinkt, maar er zijn nu al meerdere mensen met dezelde klacht.
Ik weet het. Het hele programma van elektrisch ondersteunde fietsen is wettelijk een zootje. Al deze voertuigen zijn volgens de Wegenverkeerswet 1994, motorrijtuig en tevens bromfiets, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning:
– fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Deze uitzondering wordt in de volksmond elektrische fiets of E-bike genoemd. Feitelijk een snorfiets, maar voor de Wegenverkeerswet 1994 een fiets met trapondersteuning, met alle voordelen en vrijstellingen.

Voor onderliggende regels (AMVB), zijnde het RVV 1990, heb je aan de begrippen van de Wet te weinig om deze voertuigen in te delen voor een plaats op de weg en voor de bestuurders ervan de juiste regels en tekens te laten gelden.
Het RVV kent daarom twee bijzondere bromfietsen. Het brommobiel en de snorfiets. Daar komt de speed-pedelec bij.

Volgend jaar wordt het RVV 1990 als volgt gewijzigd:
Artikel 1, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In de alfabetische rangschikking wordt ingevoegd:
speed-pedelec: elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht
aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt.
2. De begripsomschrijving van het begrip snorfiets komt te luiden:
snorfiets:
1. bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor
een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur, met uitzondering van
de speed-pedelec, of
2. bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de
wet;

Nederland moet bij het invoeren van wetten en regels rekening houden met boven liggende wetgeving. Het VN verdrag, het Verdrag nopens het Wegverkeer, Geneve 1949, sinds 19-10-1952 van kracht. http://wetten.overheid.nl/BWBV0005415/1952-10-19
Bovendien de Europese Reglementen en Richtlijnen voor het Wegverkeer, die reeds in onze Nationale wetgeving is opgenomen en die niet meer eenzijdig kan worden gewijzigd of vervallen kan worden verklaard.

Zo is het ook met de speed-pedelec. Geen keuze voor Onze Minister. Gewoon binnen de invoeringstermijn “wet” maken en invoeren.
De snorfiets en de speed-pedelec worden strikt gescheiden en voor het RVV 1990 wordt de speed-pedelec een elektrische bromfiets met gele kentekenplaat, met gevolgen voor plaats op de weg en de helmplicht.

Sparta prijst de z.g. high speed E-bike aan, die bijtrappend 40 km/h kan halen, maar tussen de regels door lezend, wettelijk maar 25 km/h mag. Gewoon een opgevoerde fiets met trapondersteuning. Bovendien heb je ook nog elektrische snor- en bromfietsen zonder trapondersteuning. Ik begrijp de verwarring. Belangrijk wordt of voor dat voertuig een kenteken en kentekencard is afgegeven en zo ja, welke constructiesnelheid op die card staat vermeld.

Ik hoop dat het wat duidelijker wordt.

Piet.
Het is in ieder geval je duidelijkste post tot nu toe :wink: .

Niettemin volgde ik de discussie met interesse.
Eigenlijk is het toch jammer dat zo een pracht uitvinding ,want dat is de speed pedelec toch, door de wetgever wordt gefnuikt.
In mijn ogen een gemiste kans, als is het alleen al maar om klimaatdoelstellingen te halen, alle beetjes kunnen helpen !
Ik heb mijn Spec. Turbo nu bijna 4 jaar en denk ik iets van een kleine 15 000 km woon/werk km's in de benen .
Gewoon snelheid aanpassen aan situatie / omgeving en dan kom je al een heel eind .
Ten andere, er worden auto's verkocht die 250 km/u halen terwijl de max. snelheid 120 km/u is maar geen (overheids) haan die daar over kraait.
Nochtans vallen er volgens mij hier nog altijd meer doden te betreuren dan bij speedpedelecs ...
thierry v schreef:Eigenlijk is het toch jammer dat zo een pracht uitvinding ,want dat is de speed pedelec toch, door de wetgever wordt gefnuikt.
Het hangt af van welke kant je de speed-pedelec bekijkt. Zoals het tot op heden is gegaan, is het een warboel. Voor de geest van de Wet een elektrische bromfiets met trapondersteuning, met een constructiesnelheid tot 45 km/h en op het kenteken een snorfiets met constructiesnelheid van 25 km/h.

Omdat de constructiesnelheid op het kenteken bepalend voor de bestuurder, volgt die de regels voor fietsers en is gehouden is aan een maximumsnelheid van 25 km/h. Ook voor de Wet aansprakelijkheidverzekering motorrijtuigen ben je verzekerd als snorfietser.
Je raakt op snelheid betrokken bij een aanrijding met letsel met een zwakkere verkeersdeelnemer, b.v. fietser of voetganger. Je draait op voor alle veroorzaakte schade, tenzij het aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht. Weinig kans met je pseudo snorfiets met trapondersteuning.

Nu krijg je op kosten van de overheid een nieuwe kentekencard en -plaat volgens de Europese Richtlijnen en dan is het niet goed. Tenzij jou speed-pedelec behoort tot de uitzonderingen en snorfiets blijft na de overgangsregeling tot 01-07-2017.

Piet.
Uiteraard mag Nederland afwijkende wetten invoeren, alleen is dat iets wat men logischerwijs niet graag doet(kost politiek kapitaal). Zeker voor verkeerswetten ben ik er ook geen voorstander van, liever binnen Europa enige constantheid. Maar landen hebben binnen Europa echt nog wel enige autonomie. Maar in dit geval is er geen meerwaarde om af te wijken.

Ik vind de nieuwe wetgeving ook niet zo'n ramp, alleen moet er wel iets gebeuren met ontmoedigen van verbrandingsmotoren op tweewielers. Want scooters zijn nog steeds veel problematischer op het fietspad dan s-pedelecs en hebben ook qua vervuiling grote bezwaren.

Sowieso zie je al aan die nieuwe helmstandaard dat de wil om de s-pedelec als vervoermiddel relevant te houden er wel degelijk is.
Nederland mag uitsluitend afwijkende wetgeving invoeren, voor zover die wetgeving niet strijdig is met Internationale Verdragen en Regelingen. Nederland zal zich moeten houden aan de Europese typegoedkeuring van de categorie L voertuigen (bromfietsen). Daar vallen de speed-pedelecs ook onder. Het grote voordeel van deze EG Regeling is, dat voor alle fabrikanten in de wereld maar één typegoedkeuring voldoende is voor de Europese markt.

En dat gaat weleens fout, zoals met de “opgevoerde” fiets met trapondersteuning. Krijgt er circa 100 W motorvermogen bij, wordt begrensd op een moeilijk haalbare snelheid van 45 km/h en vaak met een te “slap” rijwielgedeelte. Onder de kaderrichtlijn 2002/24/EG is enkel de autonome snelheid bepalend. De trapondersteunende snelheid speelt voor die typegoedkeuring geen rol.
Die Europese Richtlijn is 14 jaar oud. Fabrikanten, de handel en de speed-pedelec rijder wisten er af of konden het weten. Bij de koop en de afgifte het snorfietskenteken was het volkomen duidelijk dat het een “verkapte” bromfiets was.

Goedgekeurd met voldoende motorvermogen om zonder inspanning 25 km/h te halen en bijtrappend in overtreding zijn, omdat de begrenzing is verwijderd en daarmee de maximum toegestane snelheid 25 km/h voortdurend wordt overschreden.
Aan deze afwijkende of tegenstrijdige wetgeving heeft Europa nu een einde gemaakt. En terecht. Dus geen krokodillentranen over plaats op de weg en de helmplicht.

En ja, Nederland heeft keus in wetgeving m.b.t. de plaats op de weg. Alle fietspaden binnen de bebouwde kommen opheffen en daar fiets- /bromfietspaden van maken. Alle bromfietsen van de rijbaan, daar waar die paden liggen. Maar daar wordt niet meer voor gekozen.

Het is off-topic, maar aan de vervuilende bromfietsen, de snorfiets in het bijzonder, is weinig te doen. Een cilinderinhoud van 50 cc is de norm. Bromfietsen zijn begrensd en snorfietsen zijn dubbel begrensde bromfietsen. Bromfietsen zijn vaak sterk vervuilend en snorfietsen extra sterk vervuilend voor het milieu.

Bovendien zijn er zeer weinig bromfietsherstellers die bromfietsen goed kunnen afstellen. Ze beschikken niet op de benodigde meetapparatuur. Bij een slecht afgesteld motor brand je de ongeregelde 2- weg katalysator stuk. Een niet type goedgekeurde uitlaat, vaak zonder secundaire luchtinlaat, gaat er op en van de onverbrande gassen, CO, HC’s (koolwaterstoffen) en de nodige ultra fijn stof, heeft de bromfietser weinig last. Die laat ie achter zich.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/twe ... ~a3654566/

Jammer dat nieuwe 2-takt snor- en bromfietsen nog steeds worden toegelaten op de weg. We zullen nog lang van die ultra fijn stof moeten inademen. Net als van die sjoemel diesels.

Maar de milieuzones voor bromfietsen in de grote steden komen er aan. Alleen bromfietsen die vanaf 01-01-2011 zijn toegelaten op de weg (afgifte kenteken), mogen dan nog binnen de zone bereden worden. Vanaf 2001 is circa 5% tweetakt bromfiets. Laat die milieuzones maar snel komen. 2018?

Als laatste een vraag aan de moderatoren. Dit onderwerp gaat over bromfietsen met trapondersteuning, zijnde speed-pedelecs. Waarom staat dit onderwerp dan onder "Reizen" - "Reizen per elektrische fiets". En gaat dit forum zich bezig houden met bromfietsen en zo ja waarom?

Piet.
een vraag aan de moderatoren.
Gaat dit over Helmplicht bij pedelecs?
Ja. Dit onderwerp gaat over helmplicht voor bromfietsers. Als dit het forum was voor Wereldbromfietsers had ik de vraag niet gesteld. Of zal ik het nog een keer verduidelijken? Speed-pedelecs zijn bromfietsen!

Piet.
Huh? Maar ze brommen toch helemaal niet?
Veel speed-pedelecers hoor nu je brommen. Ze zijn het niet eens met een juiste wetgeving. De meeste speed-pedelecs brommen licht. Maar met flink doortrappen blijft het brommen beperkt. Voor de weldenkende burgers en voor de Wet zijn en blijven het bromfietsen. :lol:

Daarom had je dit onderwerp onder "Kletspraat" moeten plaatsen en niet onder "Reizen per elektrische fiets". :?:

Piet.
PietV schreef:Ja. Dit onderwerp gaat over helmplicht voor bromfietsers. Als dit het forum was voor Wereldbromfietsers had ik de vraag niet gesteld. Of zal ik het nog een keer verduidelijken? Speed-pedelecs zijn bromfietsen!

Piet.
Nee nee fout ,Speed pedelecs zijn geen brommers en de mijne hoor je ook helemaal niks brommen.
Enkel een heel klein gezoem van de motor wanneer ik met warp speed langs de huizenrij zoef, dit omdat het geluid daar tussen de gebouwen "gevangen" blijft :-)
In dit topic wordt anders wel een hoop gebromd.