Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantievaardige e-bikes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vakantievaardige e-bikes

keesm54 schreef:Ik mis nog iemand (loknor ?) die iets kan zeggen over een Flyer e-bike. Of voldoen die niet aan het criterium "vakantievaardig"? (Ook aardig aan de prijs overigens).
Het Zwitserse Flyer staat binnen het e-bike wereldje op een redelijk eenzame hoogte wat betreft kwaliteit. Of de fiets ook vakantievaardig is???
Alleszins krijg je bij elk model de nodige mogelijkheden om te pimpen in naven, versnellingen en remsystemen. Flyer is bij mijn weten ook het enige merk dat 5 jaar garantie biedt op de onderdelen.
Je moet je wel een beetje kunnen vinden in de modellen zelf. Het is uiteraard kwestie van smaak maar oogstrelend vind ik ze zeker niet... (buiten de T..-serie)
Een alternatief zou zeker de iets goedkopere 'Riese & Müller' kunnen zijn met de Charger-serie. Het oogt zeker solide en de gebruikte materialen zijn zeker OK
http://nl.r-m.de/bike/charger-touring/
De goede naam van Flyer was vooral gebaseerd op de Panasonic motor en die was voor zijn tijd heel erg goed (eigenlijk de enige in fabrieksfietsen gemonteerde middenmotor van dat moment). Nu ze over zijn op Bosch is er vermoedelijk minder om blij van te worden, ook al omdat de rest van de wereld nu ook op middenmotoren zit (en meestal dezelfde). Wat ik gewoon minder vind aan veel flyers is de super comfort instap, dat hakt gewoon teveel in je torsie stijfheid. En de zit is wel heel erg rechtop(ik zie er regelmatig eentje onderweg).

Riese und Muller moet je liggen. ik vind het zelf veel te gimmicky (form over function), maar daarin ben ik een zeurpiet. Ik heb er namelijk nooit op gereden, dus ik zit over dit merk echt vanuit de leunstoel commentaar te geven (geldt trouwens ook voor de Flyer). Wat wel een puntje is, is dat de Geo van R&M een hele lange wielbasis heeft, die hard groeit bij grotere maten. Hier kwam ik achte toen iemand mij de maten voorlegde met de vraag in hoeverre het met zijn oude fiets verschilde. Je moet dus wel van dat slome karakter houden. Verder hebben ze moeite om de grootste maten te differentiëren in reach, maar dat zie je eigenlijk bij alle merken omdat je gewoon tegen de beperkingen van de wielmaat aanloopt (je ziet hetzelfde bij de kleine maten).
loknor schreef:De liefdesverklaring voor de Nuvinci deel ik weer niet, maar goed :lol:
Ik deel je mening. In dat opzicht betrouw ik alleen een derailleur :oops:
Rokon schreef:
loknor schreef:De liefdesverklaring voor de Nuvinci deel ik weer niet, maar goed :lol:
Ik deel je mening. In dat opzicht betrouw ik alleen een derailleur :oops:
Ik heb er ervaring mee. In een oude Alleweder velomobiel, met een motor voor de trapas. Je voelde de weerstand variëren naargelang de verhouding. Bereik te beperkt en weerstand te hoog. Supercomfortabel voor een stadsfiets en nooit de verkeerde versnelling - binnen het bereik -, maar wat rendement betreft zit die helemaal achteraan in de rij. Kijk maar naar de metingen op Fahrradzukunft.
Elk systeem zijn eigen toepassingsgebied, veronderstel ik.
Een Duits Snoepje, A-merk en een hele mooie prijs voor het gebodene. Rohloff, Gates, Deore XT inc schijfremmen, Rock Shox vork, heel behoorlijke andere onderdelen.

http://www.pegasus-bikes.de/fahrraeder- ... tremo-e14/

En als je ook wel uit kan met een Nexus 8 (ook belt+schijfremmen):

http://www.pegasus-bikes.de/fahrraeder- ... caro-e8-f/
loknor schreef:Een Duits Snoepje, A-merk...
Zeer mooie fietsen.
Enige toevoeging vanuit ervaring :
Mijn vrouw heeft een Koga E-nova met Shimano 8-speed en geen helling is te steil voor haar.
Extra geld uitgeven voor een Rohloff op een elektrische fiets zou ik persoonlijk niet doen, de 8-speed voldoet ruimschoots.
Met een deel van het geld dat op die manier is uitgespaard, kan je een heel mooi GPS-toestel aanschaffen.
Ik heb ook geen issues met mijn Yamaha met Nexus 8, toch is er wel wat te zeggen voor een Rohloff (of een derrie!)

Los van de degelijkheid, Rohloff geeft meer actieradius door de grotere efficiëntie. Dat is altijd interresant. Of het het waard is, is voor iedereen anders.

Maar die duurdere Pegasus heeft meer leuke details. Hogere set onderdelen, erg goede remmen, aardige vork, sterkere motor (zowel qua kracht als interne degelijkheid aldus Bosch). Gewoon hele mooie fietsen en in vergelijking met andere A-merken prijs technisch heel erg goed. Sterker nog, de Nederlandse A-merken komen niet in de buurt van een dusdanige afmontage.
loknor schreef: Los van de degelijkheid, Rohloff geeft meer actieradius door de grotere efficiëntie. Dat is altijd interresant. Of het het waard is, is voor iedereen anders.
Mijn ervaring - Verwacht niet betere mechanische efficiëntie van een R14 naaf. Heb je ergens meetdata gezien? Tot nu toe – fahradzukunfd en hpw/human powered vehicle hebben getest wat oudere Nexuses. De planeetwielen van oude modellen zijn met een glijlagers. Alles vanaf oude Nexus premium8, niuwe Nexus mechanisch of DI2 alfine is met naaldlagers.

Tot nu toe heb ik nergens test data voor een Nexus premium of alfine – Mij verwachting – gebaseerd van ervaring en technische kennis van bede naven.

5-de versneling Nexus ietsje beter efficiency dan R14 naaf.
6-de versnelig R14 ietsje beter
7-de duidlik better.- max 7% beter.

Wat ik vervelend vind bij een Nexus/alfine 8 is de grote sprong tussen 5-de en 6-de, R14 is duidelijk beter here, maar bede systemen zijn niet te vergelijken met een road derailleur cassette 7% stapjes
Ik ga inderdaad uit van oudere type naven, maar AFAIK is de SG7000 reeks vrijwel identiek aan de oudere S501. Er is alleen iets veranderd aan de schakelrichting.

Vooropgesteld dat ik en de FM de SG7000 ook beter vinden rijden dan de Nexus premium die ik hiervoor had (die rond de 50k heeft gehaald!), maar op papier is er niks veranderd.

=> Maar ik ben geen kenner van de binnenkant van de Shimano naven.
Tot nu toe heb ik efficiency testen van Shimano Nexus SG 8R30 en 8R30 gezien.
Nog nergens gezien de efficiency tesen van Nexus Premium of alfine.

Eeens dat mechanical verschil tussen oude nexus premium en nieuwe nexusen en alfine is minimal. De nieuwe Alfine SG 7xxx nexus 6xxx en gebruiken wat betere smeermiddel

Mijn punt is dat je moet geen wonderen verwachten in efficienty gebied. Ik fiets op mijn eigen kracht en ik merk weinig tot geen verschil op 5-de en 6-de. Met sterk wind mee of afdaling op 7,8sp. , een derauler race fiets is duidelijk sneller /maar daar rolweerstand spelt ook een rol/
Volgens mij had ik ergens gelezen dat mechanische efficiency vooral meetbaar was (snelheid) en niet zozeer voelbaar (tenzij je dus per se die bepaalde snelheid wil halen, dan ga je natuurlijk meer inspannen).

Maar misschien herinner ik me dat verkeerd.
loknor schreef:Volgens mij had ik ergens gelezen dat mechanische efficiency vooral meetbaar was (snelheid) en niet zozeer voelbaar (tenzij je dus per se die bepaalde snelheid wil halen, dan ga je natuurlijk meer inspannen).

Maar misschien herinner ik me dat verkeerd.
De mechanische inefficiëntie van bijvoorbeeld cardanassen en NuVinci traploze versnellingen is wel degelijk voelbaar. Of je daar ook last van hebt hangt er vooral vanaf of je met anderen fietst, en hoe sterk die zijn: je zult vergeleken met bijvoorbeeld een derailleur beduidend harder moeten werken, of anders niet bij kunnen houden.

Voor een wedstrijdfiets is mechanische inefficiëntie uiteraard onacceptabel.
Voor een elektrische fiets betekent het slechts dat de batterij wat sneller leeg is.
Dat eerste: Ja, als je het meet voel je het wel degelijk. het argument was dat als je het niet meet je het ook niet zou merken. Ik ben daar ook niet van overtuigd (volgens mij meet je altijd, al is het maar op je horloge of versus de andere fietsers). Zoals ik al zeg, misschien herinner ik me die claim gewoon niet correct.

Betreft ebikes: Dat laatste is toch ook weer niet helemaal waar, het is nou ook weer niet zo dat een e-bike alles wel ff compenseert..

Ik kan je namelijk vertellen dat een setje winter-banden een verschil maakt met hoe hard je wegrijdt en hoe hard je "cruist". Mijn vrouw heeft namelijk winterbanden. Dat moet wel met twee kinderen, een vlaagje ijs betekent problemen met naar school brengen. Dus ja, voor die vijf keer dat het vroor smorgens moet een van de fietsen 4 maanden winterbanden :cry: . Je gaat op haar fiets duidelijk minder hard voor meer moeite.

Dus ik ga ervan uit dat een naaf ook zo'n invloed heeft. Alleen ga ik er wel van uit dat winterbanden (spikes!) veel meer rolweerstand bieden dan die 5-7% van een naaf.

En dat een ebike wel dusdanig veel compenseert dat het minder spannend is zal ik ook direct beamen. Ik vermoed dat als ik die spikes op mijn wedstrijd fiets zou zetten ik hem na een rondje met het team huilend in de greppel zou gooien :lol:
Ik probeer bepaalde feiten begrijpen
Ik gebruik meestal twee forensfitsen
A. Giant TCR race fiets met Continental GP 4000S 700x25mm. Wat relax zitpositie vor langere tochten.
B. Giant steadiest – Nexus 8 premium, Schwalbe racer 35x700 voor 40x700 acter. Extreem deep zitpositie met triathlon stuur. Frame zadel stuur voldet net de UCI eisen voor TT/time trial/bike. SPD pedalen

1. Gemiddelde forens tijd met race en stadfiets. – resultaat: Gelijk tijd of misschien race fiets is 1 min sneller over 35km traject. De reistijd is meer afhankelijk van mij conditie en mij zin om te fietsen en minder van het weer en type fiets.
2. Situatie bij wind tegen of viaduct klim + afdalen met stadfiets :-) – weinig wielrenners kunnen met mij tempo fietsen. In beste geval blijven 4..6km achter mij hangen en dan opgeven.
3. Situatie met iets wind mee op stadfiets – wielrenners en ik gelijkmatig wisselen.
4. Situatie sterk wind mee wielrenner peleton – ik heb moete dit tempo met stadfiets houden.

Ik weet het dat dit is vergelijken appel met peren. En dit word een off-topic.

Terug naar de vraag. In praktijk, zie ik geen efficiency tekort bij een Nexus 8 premium naaf op 5,6-de versnelling. 95% van de tijd fiets ik op 5 en 6 en cadance 80…100rpm. Vergelijking doe ik met een goed onderhouden Shimano Ultegra 2x9.
Ik twijfel serieus dat je verschil in e-bike actieradius zou zien.
Het is zeker de vraag of het verschil dusdanig groot is dat je het ervaart in de actieradius.

Als de vermogens testen correct zijn (wat de vraag is, zeker gezien de twijfel over het type naaf dat getest wordt)merk je het wel, als de verschillen kleiner zijn zoals jij aangeeft is het statistische ruis :lol:

Sowieso gaat zithouding (aerodynamica) meer in je actieradius hakken... en is grotendeels gratis te realiseren 8)
In dominance van middenmotor e-bikes een andre visie.
http://pinion.eu/en/e-bike/
Tsja... erg mooi, maar weer dezelfde kanttekening als bij de Santos. Ik wil geen Debbie Downer zijn, maar er wordt hier wel iets gesuggereerd wat ik als kenner niet onderschrijf en wat voor koop-keuze wel aandacht verdiend.

Bij een standaard e-bike is drive-train wear nou net niet waar je als gebruiker het meeste problemen mee gaat krijgen. Bij een speed-pedelec is dat wel een belangrijk punt, maar bij een standaard ebike gaat het vooral om de degelijkheid van de motor. De claim dat dit een "Major problem" is is wat mij betreft flauwekul.

Ik lees op gebruikers fora van Bosch/Yamaha nooit over Alfine of Nexus naven die het opgeven, ondanks dat je dan qua specs echt op en over het randje gaat. Het zal wel gebeuren, maar wijdverspreid is het blijkbaar niet. Een Deore of Rohloff systeem is helemaal probleemloos (hogere specs qua krachten).

Het is dan wel een heel erg duur systeem om slijtage te voorkomen (kosten technisch niet te verdisconteren met dat soort bedragen), met een aantal belangrijke nadelen op de koop toe (naafmotor minder prettig in de heuvels, elastiek gevoel van de swiss oplossing, langere kabelboom).

Ik blijf met Pinion het gevoel hebben dat het een oplossing is die op zoek is naar een probleem.

Overigens wordt het blijkbaar een heel ander probleem met Speed-pedelecs waar er op de fora wel een flink aantal issues wordt gemeld met Bosch motoren en schakelen (kettingkasten die smakelijk worden opgepeuzeld). De keuze van Stromer om hier wel een enorme naafmotor te gebruiken is hier logischer. Maar dan heb je het over fietsen die ik toch wel erg ver van het vakantie fietsen af vind staan. Horses for courses en zo.
loknor schreef:Ik blijf met Pinion het gevoel hebben dat het een oplossing is die op zoek is naar een probleem.
Ik heb dat gevoel juist bij e-bikes, in verreweg de meeste gevallen. De Pinion versnellingsbak vind ik daarentegen een mooie ontwikkeling die ik met interesse volg.
Er zijn heel veel luie en zwakke mensen Alien :lol:
Hallo E-Bikers,

Ik heb ook tijd gezocht naar een goede (vakantie) E-bike. Een fiets waarmee dat kan al weet ik niet of ik dat doe, ik wilde wel een sportieve fiets waar ik lekker mee kan touren en ook in de bos een paadje kan pakken.
R & M Elite geprobeerd, hele mooie fiets, fijn geveerd, en ik vond bosch motor bij sneller trap ritme te veel lawaai maken. Soort schaven.
Specialized geprobeerd maar die ik wilde kon ik niet proberen (x versie) en de Turbo was me te hard qua frame. Wel mooi stil en snel. En duur trouwens.
Stil is wat ik graag wilde maar ook stabiel, ik weeg 95kg, 1,92 lang en ik wilde een sportieve fiets.
Kwam ik toch steeds uit bij midden motor, tenminste als ik geen € 7000,- wilde betalen.
Flyer geprobeerd. Geluid ging, draaide mooi bij hoger trap ritme. En kan 149 kg hebben wat bij de meeste niet zo is. (R&M en Santos en Idworx wel)
Werd een Flyer RS, met derailleur, volledig XT en 500watt accu en nog geen € 4000,-. Boel geld evengoed.
Heel fijne fiets alhoewel ik het liefst een echt stille middenmotor zou hebben. deze hoor je ook echt wel als ie moet werken.
Maar qua fiets heel fijn. Dikkere banden er op (marathon mondial 47mm), beter zadel, beide via fietsenmaker. Zelf nog ander stuur en zadelpen er op gezet.
Derailleur vind ik fijn, wel even stilhouden bij schakelen.
Nog geen vakantie gedaan, wel mee genomen en zo een dikke berg in Italie gedaan. Dan gaat accu snel leeg maar wel heel leuk.
Hier in omgeving met heuvels (Posbank o.a.) zo'n 100km in 'standaard' (zit ook eco en high op) maar 'standaard' voor mij genoeg, wil ook nog trappen.....trap 'm ook geregeld over de 26km heen waarbij die afregeld.

Best mooi alternatief voor een duurdere fiets met achterwiel motor.
En hoop toch dat er in de toekomst een vrijwel stille middenmotor komt.

Wilde fotootje plaatsen maar kan kennelijk niet zo van uit eigen pc?
Enkel via link?

In ieder geval, groet, Jacos