Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batterijen, de achillespees! Info - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Batterijen, de achillespees! Info

Nadeel voor een naafmotor op een vakantiefiets is dat die motor bergop bij een heel laag toerental moet werken. Een middenmotor profiteert mee met de versnellingen van de fiets.
Bosch heeft zelfs intern de zaak op dubbele snelheid draaien.
Ik zag zojuist dit wetenschappelijk onderzoekvoorbij komen. Wellicht interessant voor de discussie.


Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=-jV_X_017uY

Climb Col de la Madone
Tour de France winner vs e-bike.
1.Tonny Rominger - 31:25
2.Lance Armstrong - 30:45
3.Chris Froome - 30:09
3.Tv presenter met gewoon e-bike - 30:23
loknor schreef:Ho stop.

- Middenmotoren zijn minder storingsgevoelig. Dat is logisch, kortere kabelboom en geen draaiende beperkte(qua formaat) behuizing. (vakhandel en gebruikersfora).


- Middenmotoren zijn op dit moment efficienter (meer kracht en grotere actieradius). Warmteafvoer en meer ruimte om het mechaniek in te bouwen zijn vermoedelijk de reden.



- Voor een speed pedelec is een Naafmotor VEEL beter vanwege de aandrijving issues, maar deze zijn voor een standaard pedelec niet spannend (vakhandel en gebruikersfora).



- De prijs van een Bionx/Go Swiss fiets is hoger dan een vergelijkbare Bosch/Yamaha fiets (scale of economy?).
- Recuperatie is % heel klein. Dat het in de afdaling (zeker bij een zwaar voertuig) prettig is geloof ik direct, maar op het vlakke is het niet prettig.



Ga maar na: Zodra je stopt met trappen gaat je fiets remmen. Zie reviews/gebruikersfora, ik sta hier in echt niet alleen.



Als je dan ziet dat een middenmotor momenteel efficienter is, zie ik het nut van recuperatie op niet in (zwaardere voertuigen die kinetisch in de afdaling energie te over hebben daargelaten).


Om het meer objectief te maken:

http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... 29/page-25

Scroll door naar halverwege waar de Bionx tegen de Yamaha wordt afgezet en de post daaronder waar de beperking van de Bionx bij lage snelheden wordt doorgelinkt.

Nogmaals, ik begrijp dat ik tegen de wind in blaas, maar ik wil vooral goed advies geven. Er zijn serieuze voordelen voor middenmotoren, welke voor standaard pedelecs heel zwaar wegen.

En ja, ik weet hoe fijn naafmotoren kunnen rijden. Wij hebben over drie fietsen met voorwiel motor 120.000+ km gereden (we zitten nu op 30k met Yamaha). Ik ben een enthusiast!

Nu moet je mij is uitleggen wat de lengte van een kabelboom te maken heeft met storingsgevoeligheid zeker als deze nog eens inwendig in het kader loopt ?
Draaiende behuizing heeft totaal geen invloed op betrouwbaarheid want statisch, meer draaiende onderdelen daarentegen zoals nylon / metalen tandwielen in een middenmotor zijn wel kwetsbaarder. Logisch toch of niet ?

Middenmotoren hebben een slechter rendement vanwege verliezen in deze tandwielkast en in de ketting ( of riem ) dat is nu eenmaal een wetmatigheid waar je niets kan aan veranderen.
Actieradius heeft overigens niet zozeer met de motor te maken maar alles met de batterij capaciteit !
Warmteafvoer zal volgens mij niet veel uitmaken, ik zie niet waar het verschil zou kunnen zitten ? Kan jij me het uitleggen ?
Ik heb overigens nog nooit kunnen vaststellen dat de mijn naaf motor warm werd ook niet bij een gemiddelde snelheid van 40 km/u over lange afstanden ( bij vlak terrein )


De voordelen die ik hier heb aangebracht toz van een middenmotor gelden ook voor een 25 Km/u e-bike zij het iets minder uitgesproken. een swissdrive motor kan softwarematig ingesteld worden op 25 / 45 km/u het is dezelfde motor de voordelen dus ook.

Op vlak terrein energie recuperatie opzetten heeft niet veel zin :-)

Idd een naafmotor geeft ietsje meer weerstand in vrijloop daar heb je dus wel gelijk in maar dat is maar een zeer klein nadeel, toch ?

Middenmotoren kunnen volgens mij dus onmogelijk efficienter zijn van vanwege reeds vernoemde nadelen (wrijvingsverliezen ) .Als er hier een techneut met kennis van zaken op het forum zit die dit kan weerleggen hoor ik dat graag :-)


Over voorwielmotoren spreek ik mij niet uit alhoewel dat dat eingenlijk geen verschil uitmaakt.

Het is niet omdat Bosch of Yamaha massaal middenmotoren op de markt gooit dat dit ook beter is, dat is niet meer dan een kwestie van marketing !
Leon schreef:Nadeel voor een naafmotor op een vakantiefiets is dat die motor bergop bij een heel laag toerental moet werken. Een middenmotor profiteert mee met de versnellingen van de fiets.

Idd voor een zwaar beladen vakantiefiets in de bergen kan dat zo zijn maar dat geldt absoluut niet voor een woon/werk verkeer fiets of een fiets voor gebruik in Vlaanderen of Nl .
Beetje tekst en uitleg bij linkjes is altijd wel prettig toch?
thierry v schreef: Nu moet je mij is uitleggen wat de lengte van een kabelboom te maken heeft met storingsgevoeligheid zeker als deze nog eens inwendig in het kader loopt ?
Meer kabel om te breken. De bekabeling is nu eenmaal een van de zwakke punten bij een E-bike.
Draaiende behuizing heeft totaal geen invloed op betrouwbaarheid want statisch, meer draaiende onderdelen daarentegen zoals nylon / metalen tandwielen in een middenmotor zijn wel kwetsbaarder. Logisch toch of niet ?
Probeer eens een kabel aan te sluiten op een draaiend onderdeel. Dat is ietwat lastiger en vochtgevoeliger dan een kabel die direct via het kader aansluit. Daarnaast zit je met veel lastiger dimensies.

Elk stekker punt is een zwak punt, zeker als het open bloot ligt (meer invloed van vocht en kans op beschadiging door een tak, hiel, andere fiets in een fietsenstalling). Shit happens zeg ik uit ervaring :( :lol:
Middenmotoren hebben een slechter rendement vanwege verliezen in deze tandwielkast en in de ketting ( of riem ) dat is nu eenmaal een wetmatigheid waar je niets kan aan veranderen.
Actieradius heeft overigens niet zozeer met de motor te maken maar alles met de batterij capaciteit !
De praktijk geeft aan dat een middenmotor een grotere actieradius heeft. Vermoedelijk vanwege het feit dat een naafmotor niet zon hoog toerental kan halen als een midden motor die intern op hogere snelheid draait. Vermogen is torque keer rpm.

Ik voel dat je het niet wil geloven, maar zoals ik al aangeef is een middenmotor in tests niet alleen beter qua actieradius, maar ook beter in vermogensafgifte. Zie mijn links. Dus het verlies van de aandrijving is niet doorslaggevend.
Warmteafvoer zal volgens mij niet veel uitmaken, ik zie niet waar het verschil zou kunnen zitten ? Kan jij me het uitleggen ?
Ik heb overigens nog nooit kunnen vaststellen dat de mijn naaf motor warm werd ook niet bij een gemiddelde snelheid van 40 km/u over lange afstanden ( bij vlak terrein )
Wellicht omdat ze op het randje gaan opereren, maar naafmotoren worden op laag rpm warm (Bionx heb ik over de zeik gekregen, Swiss heb ik wel getest maar niet uitgebreid). Je hoort dan soms een gebrom/gezoem uit de motor (moet je echt op het randje zitten). Wij hebben meerdere naafmotoren (geen Siwss of Bionx) laten doorbranden op de elektronika, als we langzaam omhoog reden met bagage.

Los van dat brommen, de ondersteuningscurven zijn hierover klip en klaar... lage snelheid is niet prettig voor een naafmotor. Zoals Leon aangeeft is dat toerental niet prettig voor een elektrische motor. Dat een naafmotor heel fijn rijdt bij 40kmpu bewijst bijvoorbeeld een Stromer, maar dat is nou net niet de snelheid waar het minder goed gaat.
De voordelen die ik hier heb aangebracht toz van een middenmotor gelden ook voor een 25 Km/u e-bike zij het iets minder uitgesproken. een swissdrive motor kan softwarematig ingesteld worden op 25 / 45 km/u het is dezelfde motor de voordelen dus ook.
Laat ik het iets anders proberen uit te leggen.
- Ik heb een draad. Die kan 30 kilo aan. Dat is voldoende om een bierkratmee op te tillen.
- Als ik mijn tafel probeer op te tillen breekt de draad.

Als ik alleen een bierkrat wil op tillen is het geen probleem en hoef ik geen dikkere kabel te kopen, ook al heb ik meer marge.

Zo ok de aandrijving Met een 25kmpu pedelec zijn aandrijvingsproblemen veel minder problematisch. Dat is anecdotisch, maar als je de gebruikersfora afgaat (en de vakhandel spreekt, maar die heeft een eigenbelang, dus negeer die voor mijn part) is dat iets wat je terugziet. Bij S-pedelecs is het een groot probleem, bij standaard pedelecs hoor je zelden van dit probleem.

@Miro: Een tesla motor is een heel ander beest dan een fietsmotor.

Vermogen is torque keer rpm

Dat is waarom een naafmotor in het nadeel is bij lage snelheden. Een middenmotor lost dat op door interne overbrenging (de oorzaak van het vervelende geluid).

Maar nogmaals, ga lezen op de pedelecfora, dan zie je dat mijn voorkeur voor middenmotoren (Yamaha en de nieuwste Bosch)niet zomaar is. Je kan daar genoeg vermogenstesten en simpele gebruiks ervaringen vinden.
loknor schreef:
thierry v schreef: Nu moet je mij is uitleggen wat de lengte van een kabelboom te maken heeft met storingsgevoeligheid zeker als deze nog eens inwendig in het kader loopt ?
Meer kabel om te breken. De bekabeling is nu eenmaal een van de zwakke punten bij een E-bike.
Draaiende behuizing heeft totaal geen invloed op betrouwbaarheid want statisch, meer draaiende onderdelen daarentegen zoals nylon / metalen tandwielen in een middenmotor zijn wel kwetsbaarder. Logisch toch of niet ?
Probeer eens een kabel aan te sluiten op een draaiend onderdeel. Dat is ietwat lastiger en vochtgevoeliger dan een kabel die direct via het kader aansluit. Daarnaast zit je met veel lastiger dimensies.

Elk stekker punt is een zwak punt, zeker als het open bloot ligt (meer invloed van vocht en kans op beschadiging door een tak, hiel, andere fiets in een fietsenstalling). Shit happens zeg ik uit ervaring :( :lol:
Middenmotoren hebben een slechter rendement vanwege verliezen in deze tandwielkast en in de ketting ( of riem ) dat is nu eenmaal een wetmatigheid waar je niets kan aan veranderen.
Actieradius heeft overigens niet zozeer met de motor te maken maar alles met de batterij capaciteit !
De praktijk geeft aan dat een middenmotor een grotere actieradius heeft. Vermoedelijk vanwege het feit dat een naafmotor niet zon hoog toerental kan halen als een midden motor die intern op hogere snelheid draait. Vermogen is torque keer rpm.

Ik voel dat je het niet wil geloven, maar zoals ik al aangeef is een middenmotor in tests niet alleen beter qua actieradius, maar ook beter in vermogensafgifte. Zie mijn links. Dus het verlies van de aandrijving is niet doorslaggevend.
Warmteafvoer zal volgens mij niet veel uitmaken, ik zie niet waar het verschil zou kunnen zitten ? Kan jij me het uitleggen ?
Ik heb overigens nog nooit kunnen vaststellen dat de mijn naaf motor warm werd ook niet bij een gemiddelde snelheid van 40 km/u over lange afstanden ( bij vlak terrein )
Wellicht omdat ze op het randje gaan opereren, maar naafmotoren worden op laag rpm warm (Bionx heb ik over de zeik gekregen, Swiss heb ik wel getest maar niet uitgebreid). Je hoort dan soms een gebrom/gezoem uit de motor (moet je echt op het randje zitten). Wij hebben meerdere naafmotoren (geen Siwss of Bionx) laten doorbranden op de elektronika, als we langzaam omhoog reden met bagage.

Los van dat brommen, de ondersteuningscurven zijn hierover klip en klaar... lage snelheid is niet prettig voor een naafmotor. Zoals Leon aangeeft is dat toerental niet prettig voor een elektrische motor. Dat een naafmotor heel fijn rijdt bij 40kmpu bewijst bijvoorbeeld een Stromer, maar dat is nou net niet de snelheid waar het minder goed gaat.
De voordelen die ik hier heb aangebracht toz van een middenmotor gelden ook voor een 25 Km/u e-bike zij het iets minder uitgesproken. een swissdrive motor kan softwarematig ingesteld worden op 25 / 45 km/u het is dezelfde motor de voordelen dus ook.
Laat ik het iets anders proberen uit te leggen.
- Ik heb een draad. Die kan 30 kilo aan. Dat is voldoende om een bierkratmee op te tillen.
- Als ik mijn tafel probeer op te tillen breekt de draad.

Als ik alleen een bierkrat wil op tillen is het geen probleem en hoef ik geen dikkere kabel te kopen, ook al heb ik meer marge.

Zo ok de aandrijving Met een 25kmpu pedelec zijn aandrijvingsproblemen veel minder problematisch. Dat is anecdotisch, maar als je de gebruikersfora afgaat (en de vakhandel spreekt, maar die heeft een eigenbelang, dus negeer die voor mijn part) is dat iets wat je terugziet. Bij S-pedelecs is het een groot probleem, bij standaard pedelecs hoor je zelden van dit probleem.

@Miro: Een tesla motor is een heel ander beest dan een fietsmotor.

Vermogen is torque keer rpm

Dat is waarom een naafmotor in het nadeel is bij lage snelheden. Een middenmotor lost dat op door interne overbrenging (de oorzaak van het vervelende geluid).

Maar nogmaals, ga lezen op de pedelecfora, dan zie je dat mijn voorkeur voor middenmotoren (Yamaha en de nieuwste Bosch)niet zomaar is. Je kan daar genoeg vermogenstesten en simpele gebruiks ervaringen vinden.
In het geval van een beladen vakantiefiets in de bergen of een mtb kan ik inkomen dat de naafmotor mss in het nadeel is vanwege de zware belasting bij zeer laag toerental.

De testcase link die je doorgaf gaat overigens over een mtb test in zwaar heuvelachtig terrein niet over een gewone 25 km/ u fiets.

Dus voor een gewone 25 km/ u fiets invlaanderen of Nl ben ik nog altijd niet overtuigd van het voordeel :-)
thierry v schreef:
Leon schreef:Nadeel voor een naafmotor op een vakantiefiets is dat die motor bergop bij een heel laag toerental moet werken. Een middenmotor profiteert mee met de versnellingen van de fiets.
Idd voor een zwaar beladen vakantiefiets in de bergen kan dat zo zijn maar dat geldt absoluut niet voor een woon/werk verkeer fiets of een fiets voor gebruik in Vlaanderen of Nl .
Vast, maar dit is het forum van De Wereldfietser. Als een fiets waarover gekletst wordt niet tegen een flinke helling* op kan, dan is hij op dit forum voor mij off-topic.
Leon schreef:
thierry v schreef:
Leon schreef:Nadeel voor een naafmotor op een vakantiefiets is dat die motor bergop bij een heel laag toerental moet werken. Een middenmotor profiteert mee met de versnellingen van de fiets.
Idd voor een zwaar beladen vakantiefiets in de bergen kan dat zo zijn maar dat geldt absoluut niet voor een woon/werk verkeer fiets of een fiets voor gebruik in Vlaanderen of Nl .
Vast, maar dit is het forum van De Wereldfietser. Als een fiets waarover gekletst wordt niet tegen een flinke helling* op kan, dan is hij op dit forum voor mij off-topic.

Ok , I see :?
thierry v schreef:
loknor schreef:Michiel (Sint Cristophorus) is ook pro- Swiss drive, maar ik wil wel uiteenzetten wat ik er tegen heb:

1. De swissdrive heeft een "rubberband" gevoel. hij reageert iets traag en gaat ietsje door. Dat is niet alleen mijn mening, ook anderen vinden hem niet zo prettig rijden. Dit kan liggen aan de recuperatie?
2. Een swissmotor is veel zwakker dan een middenmotor, Dat betekend dat je een middenmotor minder op de grens hoeft te rijden en je minder storingen krijgt (mijn ervaringen).
3. Een naafmotor heeft meer kabels en stekkers. Dit vertaalt zich in meer storingen. Dit is eigen ervaring en bevestigd door de betrouwbare fietsenmakers die ik heb gesproken. Van de middenmotoren wordt de Yamaha geroemd vanwege de betrouwbaarheid.
4. Een naafmotor heeft het gewicht in het achterwiel ipv bij de trapas.
5. De actieradius van de Yamaha motor is zeker qua wattage groter :wink:

Met name punt 2 en 3 zijn wat mij betreft echt problematisch. Ik zou daarom iedereen afraden om nog voor een naafmotor te kiezen.
Ik zou het net anders om beweren en iedereen een midden motor afraden !

Voordelen achterwiel motor toz van een midden motor :

Geruislozer, geen enerverend gezoem.
Goedkoper mede door het ontbreken van een tandwielkast ( deze zorgt overigens ook nog is voor rendementsverlies )
Esthetisch mooier , persoonlijk vind ik zo een middenmotor spuuglelijk maar daar valt natuurlijk over te discussieren .
Weeral geen vermogensverlies in riem of ketting dus betere prestatie ( meer km's ) bij hetzelfde batterij vermogen.
Geen extra slijtage op tandwielen en ketting wat dus wel een probleem is bij middenmotor opstelling zeker bij speed pedelecs .
Veel power, zelf in vertrek in ( te ) zware versnelling, je hoeft dus ook minder te schakelen ( extra gebruiksgemak ! ) en kan dus zonder probleem in een zware versnelling vertrekken ( bij vlak terrein wel te verstaan ).
Als je dit doet bij een middenmotor configuratie dan ga je pas echt tandwielen / ketting vreten vanwege de grote mechanische belasting op deze onderdelen .
Energie recuperatie mogelijk ( niet mogelijk bij middenmotor )
Minder onderhevig aan slijtage of storingen en minder complex bij reparatie.
Wanneer de batt. is geplaatst in de onderbuis is de gewichtsverdeling eveneens optimaal.
Ten andere is het voordeel van het lage gewichtspunt van de middenmotor te verwaarlozen aangezien de berijder zelf het grootste gewicht uitmaakt van de fiets en deze dus boven het zadel ligt !

Het is niet voor niks dat topmerken zoals Stromer of Specialized turbo kiezen voor deze configuratie .
Ik rij zelf al vier jaar storingsvrij met een go-swiss achterwiel motor ( geen rubberband gevoel ? ) plus minus 10 000 km nu en nog altijd met de originele tandwielen / ketting set !