Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batterijen, de achillespees! Info - Forum Wereldfietser

Batterijen, de achillespees! Info

In de meeste documentatie over e-bikes worden batterijen in een apart hoofdstuk geduwd en niet zonder reden natuurlijk. De autonomie, direct gerelateerd aan de capaciteit van de batterij, is dan ook 'het' item waar bedrijfsingenieurs het meeste vooruitgang in verwachten voor de komende jaren. (idem voor wagens)
De huidige norm (2015) voor een e-bike is 400Wh (36V/11Ah). Hoe hoger de Ampères en de Volts, hoe duurder en zwaarder de batterij. Het record ligt momenteel bij Sparta met een batterij van 36V/27.8Ah met 1000Wh, goed voor 290km in Eco-modus en 100km in Power-modus.
In 2016 zou de 500Wh batterij de standaard norm worden!
Hoe krachtiger de motor, hoe meer elektriciteitsverbruik, vandaar dat zogenaamde HS (HighSpeed) bikes met een 350W motor een veel geringere autonomie hebben dan hun standaard varianten met een 250W motor.
In autonomie uitgedrukt en gemiddeld gezien is de techniek zo ver dat met een standaard e-bike zo'n 75 à 150km kan afgelegd worden in Eco stand en 50 tot 100km in de meest sportieve modus. Voor de HS mag je op 2/3de van de afstanden rekenen...
Ook goed om weten is het feit dat de laders tegenwoordig compact een krachtig zijn en (weeral gemiddeld genomen) de batterijen voor 50% vullen op een uurtje tijd.
Bedoel je met autonomie de actieradius? Er is namelijk niet veel autonomie als de bestuurder zelf moet trappen.

Piet.
Rokon schreef:In autonomie uitgedrukt en gemiddeld gezien is de techniek zo ver dat met een standaard e-bike zo'n 75 à 150km kan afgelegd worden in Eco stand en 50 tot 100km in de meest sportieve modus. Voor de HS mag je op 2/3de van de afstanden rekenen...
Volgens mij is deze tekst alleen voor tochtjes bedoeld en is dit niet afgestemd op het doel van dit (sub-)forum: reizen per fiets. Dan zullen de aantallen kilometers met trapondersteuning verder tegenvallen: bagage en heuvels zijn hier niet gunstig voor.

Ik hoop dat er veel nuttige info komt hier, maar wel graag vooral over reizen per fiets.
@PietV
Zo je wil.
Je moet uiteraard zelf trappen, de motor zorgt voor de ondersteuning.
De fiets zelf weegt al gauw 20à25kg zonder bepakking.
Met sommige motoren is het quasi onmogelijk om batterijloos ver te geraken, zeker bij heuvelachtig terrein, anderen kunnen perfect als 'normale' fiets gebruikt worden...
@ Leon

Ik probeer maar eerst wat info te geven. Met een nieuw sub-forum dreigen we anders in oeverloze discussies af te zakken tussen voor- en tegenstanders.
Uiteraard zullen ondersteunende fietsen nooit gebruikt kunnen worden in het Andes-gebergte of langs de oevers van het Tcharvakmeer. Toch denk ik dat ze een meerwaarde kunnen betekenen.
Mocht het niet zo zijn, No prob.
En...Wat is er verkeerd aan een tochtje van 75km per dag?
Rokon schreef:Ik probeer maar eerst wat info te geven. En...Wat is er verkeerd aan een tochtje van 75km per dag?
Niets, maar de grote angst van iedereen die op een reisje gaat met een electrscihe fiets is dat hij na 40 km op de flanken van de eerste de beste heuvel in de Ardennen strandt en dan een loodzware tweede helft van de dag heeft. Ik denk dat dat het voornaamste onderwerp wordt van dit subforum: welke fietsen/accu's zijn wél geschikt en hoe ver komt je daar in de praktijk mee.

De info die je geeft moet dus on-topic zijn.
Rokon schreef:De autonomie, direct gerelateerd aan de capaciteit van de batterij, is dan ook 'het' item waar bedrijfsingenieurs het meeste vooruitgang in verwachten voor de komende jaren. (idem voor wagens)
Zij behoren vaak ook tot de categorie technologie-optimisten di door de geschiedenis heen talloze malen veel te optimistisch bleken te zijn over bepaalde technologische ontwikkeling en helemaal niet goed zijn gebleken in het correct voorspellen van de (technologische) toekomst.

Ik sluit niet uit dat er de komende jaren grote technologische vooruitgang zal geboekt worden op het gebied van batterijtechnologie, maar het staat helemaal nog niet vast dat die vooruitgang ook geboekt zal worden.

Renaat
Ik neem aan dat de titel van het draadje eigenlijk "Batterijen, de Achilleshiel! Info" moet zijn?
Revanho schreef:
Rokon schreef:De autonomie, direct gerelateerd aan de capaciteit van de batterij, is dan ook 'het' item waar bedrijfsingenieurs het meeste vooruitgang in verwachten voor de komende jaren. (idem voor wagens)
Zij behoren vaak ook tot de categorie technologie-optimisten di door de geschiedenis heen talloze malen veel te optimistisch bleken te zijn over bepaalde technologische ontwikkeling en helemaal niet goed zijn gebleken in het correct voorspellen van de (technologische) toekomst.

Ik sluit niet uit dat er de komende jaren grote technologische vooruitgang zal geboekt worden op het gebied van batterijtechnologie, maar het staat helemaal nog niet vast dat die vooruitgang ook geboekt zal worden.

Renaat
De toekomst voorspellen op basis van de huidige ontwikkelingen is dan ook zo goed als onmogelijk omdat mensen erg slecht exponentieel kunnen voorspellen.
Want dat is hoe de meeste ontwikkelingen gaan.

Wie had er 20 jaar geleden gedacht dat we met lichtere dynamos (3W ipv 6/12W aan weerstand) toch nog een veelvoud van de lichtopbrengst van de oude halogeenlampen dankzij de ontwikkelingen op het gebied van LEDs. Tot op het punt dat een hoop mensen ze zelfs als dagrijverlichting durven te gebruiken.
De dynamo is niet heel veel efficiënter geworden. De LED wel.

Om die reden worden de meeste technologieoptimisten voor gek verklaard.
Leon schreef:Ik hoop dat er veel nuttige info komt hier, maar wel graag vooral over reizen per fiets.
Ik hoop vooral dat er mensen gaan reageren met daadwerkelijke praktijkervaring. Mensen die een elektrische fiets hebben gebruikt op fietsvakantie.

Afgelopen week hoorde ik bijvoorbeeld dat Bert Sitters met een e-bike in de Alpen heeft gefietst. (Maar misschien moet er eerst ergens in een blad een stuk verschijnen voor hij erover mag uitweiden, het was in opdracht.)
Leon schreef:Volgens mij is deze tekst alleen voor tochtjes bedoeld en is dit niet afgestemd op het doel van dit (sub-)forum: reizen per fiets.
Ik hoop dat er veel nuttige info komt hier, maar wel graag vooral over reizen per fiets.
Op dit forum wordt erg veel geschreven over onderwerpen die niet direct herleidbaar zijn tot fietsreizen. Ook door Leon. Vaak gaat het over fietstechniek, waarbij het woord "vakantie" of "reis" niet valt. En als het dan wel over de activiteit fietsen gaat, zijn topics vaak ook relevant voor dagtochtjes. Ik schat zo in dat de meeste forumbezoekers niet de luxe of het lef hebben om het hele jaar op fietsvakantie gaan, maar ze zullen wel tussendoor dagelijkse fietstochtjes maken. Dat laatste kan prima op een elektrische fiets, als dat je keuze is.
Even de accu opladen krijg een heel nieuwe betekenis 8)
jaccow schreef: De toekomst voorspellen op basis van de huidige ontwikkelingen is dan ook zo goed als onmogelijk omdat mensen erg slecht exponentieel kunnen voorspellen.
Want dat is hoe de meeste ontwikkelingen gaan.

Wie had er 20 jaar geleden gedacht dat we met lichtere dynamos (3W ipv 6/12W aan weerstand) toch nog een veelvoud van de lichtopbrengst van de oude halogeenlampen dankzij de ontwikkelingen op het gebied van LEDs. Tot op het punt dat een hoop mensen ze zelfs als dagrijverlichting durven te gebruiken.
De dynamo is niet heel veel efficiënter geworden. De LED wel.

Om die reden worden de meeste technologie-optimisten voor gek verklaard.
Technologi-optimisten worden meestal niet voor gek verklaard maar door een grote massa zonder meer gelooft. Het is immers leuk om te vernemen en te geloven dat 'alles beter wordt'.
Ik ben bekend met sommige exponentiële ontwikkelingen en weet hoe moeilijk het is een toekomst voor te stellen op gebieden waar sprake is van exponentiële ontwikkelingen. Technologie-optimisten maken echter diverse denkfouten. Ze gaan er vaak vanuit dat ontwikkelingen in het verleden een goede voorspeller zijn voor ontwikkelingen in de toekomst. Zo denken ze dat wat zich nu exponentieel aan het ontwikkelen is dat ook in de toekomst zal blijven doen. Dat blijkt vaak niet het geval. Zelf de befaamde Wet van Moore waar door optimisten vaak naar verwezen wordt lijkt aan het einde van haar Latijn.

Tevens gaan ze er vanuit dat wat nu technologisch mogelijk is of lijkt te gaan worden ook effectief werkelijk wordt. Daarbij vergeten ze dat veel andere factoren een rol spelen die ontwikkelingen tegen houden.

Als we kijken naar technologie-optimisten in de afgelopen decennia dan blijkt dat deze de bal heel vaak hebben misgeslagen en veel van de voorspellingen nooit werkelijkheid zijn geworden. De snelle evoluties waar dan wel weer sprake van was werden zelden correct voorspeld door de meerderheid van de technologie-optimisten. Ik neem deze groep dus niet ernstig omdat er geen goede reden is om hun voorspellingen ernstig te nemen niet vanwege een gebrekkig voorstellingsvermogen van ontwikkelingen.

Je uitspraak dat de meeste ontwikkelingen exponentieel van aard zijn zie ik graag wetenschappelijk onderbouwd. Volgens mij is dat helemaal niet het geval en je geeft met de dynamo zelf een goed voorbeeld. Meer zelf, in vele sectoren (neem b.v. de rendabiliteit van zonnepanelen, lampen en dynamo's) is een exponentiële groei onmogelijk. (Exponentiële groei is ook zelden duurzaam en dus zelden volhoudbaar op lange termijn.)

Als de technologie-optimisten in het verleden gelijk zouden hebben gehad, dan werden we nu allemaal 150 jaar, was er geen honger in de wereld, vlogen we allen rond in onze individuele vliegende auto, beschikte iedereen over een huisrobot die het huishouden op zich nam, kwam onze energie uit kernfusie, ...

Renaat
Revanho schreef:{lang verhaal, klopt als een bus maar wel oeverloos....}Renaat
Ik had het leuker gevonden als je ook iets van batterijen had geweten. Dan was het on-topic geweest.
[zucht...]

Ook hier geldt: graag inhoudelijk reageren en niet op de persoon.
snel naar het fatbike topic...das wel leuk
Om medische redenen kan mijn vrouw geen lange fietstochten maken met een gewone fiets.
Toch wilden we op vakantie, eens op onze bestemming, dagelijks een tocht maken van 60-100 km. (Ik haal vlak een gemiddelde van +/- 25-27 km/u)
We kochten voor haar een nieuwe Koga E-Nova met 400 Wh batterij, een Bosch 40 Nm motor en een 8 speed Shimano binnenversnelling.
We hebben ettelijke tochten samen gemaakt, waardoor er nu 3500 km op de fiets staan op 7 maanden tijd.
We hebben geen enkele panne aan de fiets gehad.
Wel is het damesframe in vergelijking met mijn herenfiets wat levendig, waardoor afdaalsnelheden beperkt zijn tot 50-55 km/u.
We fietsten in de Vlaamse Ardennen, in de Franse Jura, aan de kust, en in Vlaanderen op het platteland.
De prestaties van de fiets waren meer dan behoorlijk, alleen in omstandigheden waarin ik meer dan 26 km/u rij, moet ze lossen. Bergop en bij sterke tegenwind moet ik lossen.
De fiets heeft een werkelijke actieradius van zo'n 90 km. Dit zowel op vlak, als op heuvelachtig terrein. Ik moet hierbij wel opmerken dat mijn vrouw meer dan behoorlijk meetrapt, en dat ze enkel de twee laagste assistentiestappen gebruikt.
Ik wil geen reclame maken voor elektrische fietsen. Zolang ik fysiek in staat ben om een behoorlijk tempo en afstand op een gewone fiets te rijden hou ik aan mijn gewone fiets.
Toch ben ik heel blij dat mijn vrouw en ik nu samen van een hobby kunnen genieten.
Laat tegenstanders maar met hun ogen rollen...wij amuseren ons.
Laden die dingen tegenwoordig trouwens hun accu's weer op tijdens afdalen/afremmen?
Alien schreef:Laden die dingen tegenwoordig trouwens hun accu's weer op tijdens afdalen/afremmen?
Voor zover ik weet zijn er (bijna) geen commercieel verkrijgbare elektrische fietsen die dat doen. De grote meerderheid van de fietsen met elektrische ondersteuning worden immers gebruikt in omstandigheden waarin energierecuperatie weinig tot geen zin heeft.

Renaat
Zelfde ervaring als denboete.
Mijn vrouw fietst op een Flyer .
Ik fiets veel en graag solo maar soms ook tochten met mijn vrouw.
Naast diverse dag /week-end tochten ook samen naar Berlijn en Parijs gefietst .
Geen enkel technisch probleem ondervonden met de e-fiets .
Een actieradius van 100 á 125 km.Opladen duurt zo'n 2.5 uur.
Fiets is beladen met 2 zijtassen en een toptas .

Voor mijzelf ben ik nog niet toe aan een e-fiets .Met mijn 67 jaar red ik het zo ook nog.Maar mocht dat te zwaar worden zou ik niet aarzelen over te stappen.
Het gaat tenslotte om de vrijheid van het je voortbewegen op een fiets.

Groet.