Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batterijen, de achillespees! Info - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Batterijen, de achillespees! Info

Leon schreef:Ik denk dat we het inhoudelijk hier allemaal best met elkaar eens zijn, maar van een aantal dingen die je schrijft begrijp ik niet wat je bedoelt. Laat ik het daar maar bij laten.
Stel dan een gerichte vraag, in plaats van een poging tot interpretatie te doen. Dat kan helpen. Kan ook per PB aan elkaar natuurlijk.
Zoek je naar een vakantie e-bike dan dan is een voor en miden motor snel af. Een voorbeeld van geschikte fiets is deze
http://www.santosbikes.com/fietsen/e-bike-serie
Hij heeft alle kenmerken
- Krachtig motor
- Grote actieradius.
- Betrouwbaar riem aandrijving
- Enorm gear ratio range
Ooo ja opladen bij afdalen zit er ook in. Heb ik nog iets vergeten :-)



Over de batterijen – de energie dichtheid volgens experts zou in 2020…2022 verdubbelen. Zoals altijd – de auto industrie is de oorzaak van deze progressie. De kleine fietsindustrie sector, zou alleen maar profiteren.
Kom d'r maar in, loknor. Miro en jij zitten nou net níet op één lijn vwb de positie van de motor 8) .
Travelmaster schreef:Kom d'r maar in, loknor. Miro en jij zitten nou net níet op één lijn vwb de positie van de motor 8) .
:-) het is simpel. Santos e-bike is voor mij :-)
De rest kunnen ze met een Hollandse stad/forens e-bike op vakantie gaan.
Ah, hier speelt een persoonlijke voorkeur mee:).
Travelmaster schreef:Ah, hier speelt een persoonlijke voorkeur mee:).
Dat is iegelijk leuk van fietsen – alles kan en alles mag. Afgelopen zomer voor een dag op vennbahn heb ik alle variatie gezien – een was 6jaar oud andere 80+. Een met single speed andere met mtb. Een met race fiets andere met stadfiets en rollerbrake. Opvallend was de hogere % van e-bikers/sters.
Kortom kunnen wij lang discuteren, maar iedereen hebben gelijk.
Elke fiets heeft beperkingen – als je niet over de grens gaan is niks aan de hand.
Michiel (Sint Cristophorus) is ook pro- Swiss drive, maar ik wil wel uiteenzetten wat ik er tegen heb:

1. De swissdrive heeft een "rubberband" gevoel. hij reageert iets traag en gaat ietsje door. Dat is niet alleen mijn mening, ook anderen vinden hem niet zo prettig rijden. Dit kan liggen aan de recuperatie?
2. Een swissmotor is veel zwakker dan een middenmotor, Dat betekend dat je een middenmotor minder op de grens hoeft te rijden en je minder storingen krijgt (mijn ervaringen).
3. Een naafmotor heeft meer kabels en stekkers. Dit vertaalt zich in meer storingen. Dit is eigen ervaring en bevestigd door de betrouwbare fietsenmakers die ik heb gesproken. Van de middenmotoren wordt de Yamaha geroemd vanwege de betrouwbaarheid.
4. Een naafmotor heeft het gewicht in het achterwiel ipv bij de trapas.
5. De actieradius van de Yamaha motor is zeker qua wattage groter :wink:

Met name punt 2 en 3 zijn wat mij betreft echt problematisch. Ik zou daarom iedereen afraden om nog voor een naafmotor te kiezen.
Leon schreef:Ik denk dat we het inhoudelijk hier allemaal best met elkaar eens zijn, maar van een aantal dingen die je schrijft begrijp ik niet wat je bedoelt. Laat ik het daar maar bij laten.
Het is heel simpel:

De claim van Renaat dat een licht lopende fiets bijna net zoveel winst geeft als een e-bike is onzin. Het eventuele verlies van een Nexus 7 is nihil tov het extra wattage van de motor.
Waarom ik met die Nexus 7 aankwam: als je op zoek gaat naar een maximaal bereik met een bepaalde accucapaciteit (zeg 400 Wh, zoals meestal bij de populaire Bosch middenmotor), dan moet je de verliezen minimaliseren. Bij de naafversnellingen heeft de Nexus 7 op dat vlak geen goede naam (zegt niet alleen ik, maar ook bijvoorbeeld tests op Fahrradzukunft). Die naaf is wel goedkoop.
Een Nexus 8 scoort al beter en kost amper meer, maar de meeste stads-e-bikes worden met zo'n Nexus 7 aangeboden.

Als je dan energierecuperatie wil en - volgens mij even belangrijk - een 'magnetische rem' voor bergritten, dan moet je afstappen van de middenmotor. Op dit moment is er, denk ik, geen enkele die dat mogelijk maakt (freewheel in het achterwiel sluit het uit). Dan moet je dus voor een naafmotor kiezen. Het argument van de kwetsbare kabelboom geldt, ook weer voor zover ik weet, vooral voor voornaafmotoren, omdat daar de draaibeweging van het stuur bij komt.

Het blijft zoeken naar het optimum. Verliezen minimaliseren is daarbij belangrijk. Een grotere accu vergroot het bereik ook, maar die weegt dan weer meer.

Als je moet laden, moet het snel kunnen. Ook daar speelt de technologie een rol: de ene soort accu kan meer hebben dan de andere. Dat maakt het ook moeilijk: bij een vakantiefiets moet je al op heel wat technische zaken letten. Bij een reis-e-bike komt daar nog elektriciteit en elektronica bij. Ik vermoed dat het aantal fietsenzaken dat hierin goed kan adviseren nog beperkter is?
loknor schreef: Het is heel simpel:

De claim van Renaat dat een licht lopende fiets bijna net zoveel winst geeft als een e-bike is onzin. Het eventuele verlies van een Nexus 7 is nihil tov het extra wattage van de motor.
Het is heel simpel:

Als ik dat had beweert had je gelijk gehad. Maar ik heb weliswaar op de opmerking van CarpoJan over de Nexus 7 gereageerd (dus ik begrijp de verwarring) maar mijn opmerkingen was (duidelijk?) ruimer opengetrokken naar het gegeven dat heel wat fabrikanten van elektrische fietsen (er zijn gelukkig uitzonderingen) nog maar weinig aandacht hebben voor het licht lopen van de fiets omdat er toch elektrische ondersteuning is.
Let gewoon maar eens op de bandenkeuze op veel elektrische fietsen.

Renaat
Capojan, een e-bike met een Nexus 7 ongeschikt. Maar er is gelukkig geen sportieve e-bike te vinden met die naaf... wel bergen stads-ebikes, maar dat is niet relevant.

Verder is recuperatie een gimmick. Niet alleen is de invloed klein (paar % als je geluk hebt), het beinvloed zeer zeker het fietsen. Betreft de kabelboom, die is zeker 60cm langer, daar waar een middenmotor met accu op de motor geen kabelboom heeft. Juist op de stekkers ga je corrosie krijgen. Ja, ook bij BIONX Swiss.

Renaat: Dat is achterhaalde info, kijk in mijn lijst e-bikes. Elk belangrijk merk heeft sportieve (forenzen) ebikes met bij behorende onderdelen en diepere (efficiente zit). En het banden verhaal is niet sterk gezien dat e-bikes van Accell (de marktleider)al heel lang worden uitgeleverd met Schwalbe banden.

En los van het feit dat het met de onderdelen lang niet zo dramatisch is als dat jullie suggereren, het bestaan van een stadsfiets met 3 versnellingen en zachte hema-banden is toch geen bewijs dat een Santos inefficent is? Dus waarom wordt dat hier wel aangehaald in een draad over vakantie e-bikes?

Er is zeker wel wat te gaan op e-bike gebied, maar Nexus 7 en slechte banden zijn echt niet het grote probleem. Veel vervelender is de hoeveelheid gimmicks die voor de styling worden toegepast (slechte voorvork, geïntegreerde verlichting, dragers die zijn weggewerkt onder het spatbord).
Renaat, Je zult toch echt een keer je taalgebruik moeten aanpassen. Het is veel te genuanceerd! :wink:
Loknor, ik volg je. Mijn opmerking over de Nexus 7 was inderdaad niet op zijn plaats als het over vakantiefietsen gaat.
Ik ben een advocaat/appologeet... maar wat mij betreft is je opmerking best op zijn plaats in de discussie. Daarvoor is het een discussie, geen echo kamer.

Ik was het alleen in deze niet helemaal met je eens. Maar hoewel ik anders pretendeer heb ik ook niet de waarheid in pacht :lol:
loknor schreef:Michiel (Sint Cristophorus) is ook pro- Swiss drive, maar ik wil wel uiteenzetten wat ik er tegen heb:

1. De swissdrive heeft een "rubberband" gevoel. hij reageert iets traag en gaat ietsje door. Dat is niet alleen mijn mening, ook anderen vinden hem niet zo prettig rijden. Dit kan liggen aan de recuperatie?
2. Een swissmotor is veel zwakker dan een middenmotor, Dat betekend dat je een middenmotor minder op de grens hoeft te rijden en je minder storingen krijgt (mijn ervaringen).
3. Een naafmotor heeft meer kabels en stekkers. Dit vertaalt zich in meer storingen. Dit is eigen ervaring en bevestigd door de betrouwbare fietsenmakers die ik heb gesproken. Van de middenmotoren wordt de Yamaha geroemd vanwege de betrouwbaarheid.
4. Een naafmotor heeft het gewicht in het achterwiel ipv bij de trapas.
5. De actieradius van de Yamaha motor is zeker qua wattage groter :wink:

Met name punt 2 en 3 zijn wat mij betreft echt problematisch. Ik zou daarom iedereen afraden om nog voor een naafmotor te kiezen.
Ik zou het net anders om beweren en iedereen een midden motor afraden !

Voordelen achterwiel motor toz van een midden motor :

Geruislozer, geen enerverend gezoem !
Goedkoper mede door het ontbreken van een tandwielkast ( deze zorgt overigens ook nog is voor rendementsverlies )
Esthetisch mooier , persoonlijk vind ik zo een middenmotor spuuglelijk maar daar valt natuurlijk over te discussieren .
Weeral geen vermogensverlies in riem of ketting dus betere prestatie ( meer km's ) bij hetzelfde batterij vermogen.
Geen extra slijtage op tandwielen en ketting wat dus wel een probleem is bij middenmotor opstelling zeker bij speed pedelecs .
Veel power, zelf in vertrek in ( te ) zware versnelling, je hoeft dus ook minder te schakelen ( extra gebruiksgemak ! ) en kan dus zonder probleem in een zware versnelling vertrekken ( bij vlak terrein wel te verstaan ).
Als je dit doet bij een middenmotor configuratie dan ga je pas echt tandwielen / ketting vreten vanwege de grote mechanische belasting op deze onderdelen .
Energie recuperatie mogelijk ( niet mogelijk bij middenmotor )
Minder onderhevig aan slijtage of storingen en minder complex bij reparatie.
Wanneer de batt. is geplaatst in de onderbuis is de gewichtsverdeling eveneens optimaal.


Het is niet voor niks dat topmerken zoals Stromer of Specialized turbo kiezen voor deze configuratie .
Ik rij zelf al vier jaar storingsvrij met een go-swiss achterwiel motor ( geen rubberband gevoel ? ) plus minus 10 000 km nu en nog altijd met de originele tandwielen / ketting set !
En wat waren je ervaring na 10.000 km met een middenmotor :wink: ?
loknor schreef:....
Verder is recuperatie een gimmick. Niet alleen is de invloed klein (paar % als je geluk hebt), het beinvloed zeer zeker het fietsen. Betreft de kabelboom, die is zeker 60cm langer, daar waar een middenmotor met accu op de motor geen kabelboom heeft. Juist op de stekkers ga je corrosie krijgen. Ja, ook bij BIONX Swiss.
Ik hoop dat ik voorlopig het nog zonder trapondersteuning kan doen, maar als je in bergachtig terrein op vakantie gaat lijkt het me meer dan een gimmick.

Vrienden van mij hebben na hun pensionering twee ebikes gekocht met een achternaaf motor met recuperatie mogelijkheid (Trek of Cannondale dacht ik). Ze fietsen er heel Europa mee door en zijn heel blij met de recuperatie mogelijkheid. In de eerste plaats omdat het heel veel remmen scheelt. Die paar procent stroom erbij is mooi meegenomen, maar op lange afdalingen hoef je gewoon niet te remmen....

Hoeveel % pak je eigenlijk weer terug?

Gr
Eric
Travelmaster schreef:En wat waren je ervaring na 10.000 km met een middenmotor :wink: ?
Slechts een 20 tal km ( testrit ) met een middenmotor configuratie gereden maar had het al snel begrepen vanwege enkele van boven vernoemde nadelen ...

De eerste auto's hadden dezelfde opstelling namelijk motor midden of voorin met een ketting aangedreven op de achterwielen maar men heeft snel ingezien dat dat niet de beste oplossing was :lol:
[/img]Afbeelding[/img]
Wel, even een andere ervaring. Mijn 'e-bike' is een ondersteunde velomobiel. Daar zit de motor samen met een Rohloffnaaf op een tussenas. Onlangs, na bijna 30.000 km, kreeg de machine een groot nazicht. De primaire ketting, waar dus enkel de kracht van de pedalen door overgebracht wordt, was op. De secundaire ketting, die ook het vermogen van de motor te verwerken heeft, was nog zo goed als nieuw...
Wetenschappelijk heeft dit geen enkele waarde, want het gaat slechts om één exemplaar, maar het kan de absolute stellingen wel nuanceren.

In Frankrijk rijden enkele velomobielen (WAW) rond met een naafmotor. Daar spreken ze van 10 tot 15 % recuperatie, maar het grootste voordeel is - zoals hiervoor al gesteld is - dat je op die manier over een elektrische rem beschikt. Geen fading, geen warmlopende remmen en bij hen is zelfs in te stellen vanaf welke snelheid de recuperatie begint. Natuurlijk is dat van veel minder belang in vlak gebied.

Als je het dan over het bereik wil hebben: veel is afhankelijk van de graad van ondersteuning. Tijdens een lange rit onlangs kwam ik aan 2,8 Wh/km. Met een 506 Wh accu kom je zo een heel eind.
Ho stop.

- Middenmotoren zijn minder storingsgevoelig. Dat is logisch, kortere kabelboom en geen draaiende beperkte(qua formaat) behuizing. (vakhandel en gebruikersfora).
- Middenmotoren zijn op dit moment efficienter (meer kracht en grotere actieradius). Warmteafvoer en meer ruimte om het mechaniek in te bouwen zijn vermoedelijk de reden.
- Voor een speed pedelec is een Naafmotor VEEL beter vanwege de aandrijving issues, maar deze zijn voor een standaard pedelec niet spannend (vakhandel en gebruikersfora).
- De prijs van een Bionx/Go Swiss fiets is hoger dan een vergelijkbare Bosch/Yamaha fiets (scale of economy?).
- Recuperatie is % heel klein. Dat het in de afdaling (zeker bij een zwaar voertuig) prettig is geloof ik direct, maar op het vlakke is het niet prettig. Ga maar na: Zodra je stopt met trappen gaat je fiets remmen. Zie reviews/gebruikersfora, ik sta hier in echt niet alleen. Als je dan ziet dat een middenmotor momenteel efficienter is, zie ik het nut van recuperatie op niet in (zwaardere voertuigen die kinetisch in de afdaling energie te over hebben daargelaten).

Om het meer objectief te maken:

http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... 29/page-25

Scroll door naar halverwege waar de Bionx tegen de Yamaha wordt afgezet en de post daaronder waar de beperking van de Bionx bij lage snelheden wordt doorgelinkt.

Nogmaals, ik begrijp dat ik tegen de wind in blaas, maar ik wil vooral goed advies geven. Er zijn serieuze voordelen voor middenmotoren, welke voor standaard pedelecs heel zwaar wegen.

En ja, ik weet hoe fijn naafmotoren kunnen rijden. Wij hebben over drie fietsen met voorwiel motor 120.000+ km gereden (we zitten nu op 30k met Yamaha). Ik ben een enthusiast!