Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 41 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Flix schreef:
vr 31 mar, 2023 22:49
Ik leef in een kartonnen doos in het park, en eet uit vuilnisbakken. Nou jij weer...
https://www.youtube.com/watch?v=DT1mGoLDRbc
Precies, die!😉

🤣
bestaat er een voorwielmotor van 100 à 150 watt?
Een fiets die moeite heeft met vallen.
https://www.ad.nl/binnenland/met-deze-f ... ~a15d9319/
Poppink schreef:
za 08 apr, 2023 19:51
Een fiets die moeite heeft met vallen.
https://www.ad.nl/binnenland/met-deze-f ... ~a15d9319/
Behalve onder de 2 km/h, een aangezien veel (oudere) e-bikers vallen bij op- of afstappen...

Niettemin zal het zeker een bijdrage kunnen leveren als mensen eenmaal aan het fietsen zijn.
Als de voertuigbeheersing hangt aan een meesturende electromotor dan is het de vraag of de andere dingen die een fietser goed moet doen nog wel lukken.
Ook vraag me af of je dit systeem kun vergelijken met antislipsystemen in auto's, die alleen ingrijpen als het echt nodig is, of dat het een actief systeem is, dat je het sturen continu deels uit handen neemt.
Als het dat laatste is, dan vraag ik me af of de oudere berijder daar niet zo veel op gaat leunen dat het punt waarop het systeem het ook niet meer aan kan ook weer nabij is.
Fedor schreef:
za 08 apr, 2023 20:19
Poppink schreef:
za 08 apr, 2023 19:51
Een fiets die moeite heeft met vallen.
https://www.ad.nl/binnenland/met-deze-f ... ~a15d9319/
Behalve onder de 2 km/h, een aangezien veel (oudere) e-bikers vallen bij op- of afstappen...

Niettemin zal het zeker een bijdrage kunnen leveren als mensen eenmaal aan het fietsen zijn.
Er is geen eenduidig bewijs dat elektrische fietsen voor ouderen gevaarlijker zijn dan gewone fietsen.
Lees ik in rapport SWOV - Meer slachtoffers onder oudere fietsers.
Bron: https://bit.ly/3Ko5lNI
J de Groote schreef:
za 08 apr, 2023 22:48
Er is geen eenduidig bewijs dat elektrische fietsen voor ouderen gevaarlijker zijn dan gewone fietsen.
Dat is heel mooi geformuleerd, een fiets die gevaarlijk zou zijn.
Zou het daarom kunnen zijn dat het niet de fiets is die gevaarlijk is voor een berijder (en de rest van de wereld) maar de berijder zelf het gevaar vormt?
Leon schreef:
za 08 apr, 2023 22:56
J de Groote schreef:
za 08 apr, 2023 22:48
Er is geen eenduidig bewijs dat elektrische fietsen voor ouderen gevaarlijker zijn dan gewone fietsen.
Dat is heel mooi geformuleerd, een fiets die gevaarlijk zou zijn.
Zou het daarom kunnen zijn dat het niet de fiets is die gevaarlijk is voor een berijder (en de rest van de wereld) maar de berijder zelf het gevaar vormt?
Zo denk ik er ook over. Als de fiets in orde staat natuurlijk.
Laten we het er op houden dat er velen zijn die een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen wanneer ze zich met eender welk voertuig dan ook op de openbare weg begeven.
Een bloemlezing van wat de politie zoal aantreft.
Poppink schreef:
zo 09 apr, 2023 09:26
Laten we het er op houden dat er velen zijn die een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen wanneer ze zich met eender welk voertuig dan ook op de openbare weg begeven.
Een bloemlezing van wat de politie zoal aantreft.
Ik probeer me voor te stellen wat ze bedoelen met “1 keer wok status” :D
Edwin* schreef:
zo 09 apr, 2023 21:52

Ik probeer me voor te stellen wat ze bedoelen met “1 keer wok status” :D
Een 'Wachten Op Keuren' melding in het kentekenregister van de RDW.

Bijvoorbeeld bij schadevoertuigen, maar ook bij allerlei andere grote afwijkingen of modificaties. Denk dan aan onder andere opgevoerde brommertjes.

Met zo'n WOK melding moet een voertuig eerst langs een RDW keuringsstation voordat deze, pas na goedkeuring van een keurmeester aldaar, weer een geldig kentekenbewijs krijgt en gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg.
kijkend naar de topic-titel: voor een oudere jongere die 's-ochtends niet wakker genoeg is om vijfentwintig km tegen de wind in te fietsen.
ik heb zo'n set: https://www.goedkoop-ombouwset-elektris ... t-sportief van richting de 500 euro op een Gazelle Formula Trekking gebouwd.
het vinden van de juiste lengte van de trapas was een zoektocht want of de schijf met magneetjes past niet (zit klem), of je fietst te veel wijdbeens, of je hebt een nieuwerwets crankstel waar zo'n schijf niet op past, of... en het is gelukt. verder is het monteren van zo'n set goed te doen, met maximaal 1 linkerhand.
in de bebouwde kom vind ik dit een levensgevaarlijke fiets: je gaat gemakkelijke te snel ('te' = niet passend met hoe het verkeer in de bebouwde kom is met andere fietsers, voetgangers, de neiging om iets minder helemaal rechts te rijden, enzovoort), dus in de bebouwde kom zet ik de ondersteuning uit of in de laagste stand. en zo is m'n snelheid aangepast aan het verkeersbeeld. dit is een gratis tip voor veel elektrische fietsers 8)
buiten de bebouwde kom kun je lekker tempo maken en vasthouden, vanochtend tegen windkracht 4 à 5 in. precies waar het mij om te doen is. terug met deze wind mee, gaat ook lekker :D
de fiets kan het qua framestijfheid amper aan: het achterwiel lijkt de bocht iets anders te willen nemen dan ik + de voorste helft van de fiets: dit is geen lateraal stijf frame. ook hier: met beleid fietsen, dan gaat het prima.
de bidon-accu kan net heen- en terug aan dus dat voldoet ook.
jammer is dat de voorwielmotor er niet is in een uitvoering van 100 à 150 Watt en dan de helft van het gewicht. dat lijkt me een veel betere opzet van een elektrische fiets want dat geeft voldoende hulp/ondersteuning, minder gewicht, minder beïnvloeding stuur- en rijgedrag, enzovoort.
Dit lijkt me sowieso niet het voorbeeld van het positieve van ondersteund fietsen.
Een voorwielmotor?
nou nou...
ja, een voorwielmotor
De elektrische fietsen waar ik op reed als postbode hadden ook allemaal een voorwielmotor. Daarna kwamen er modellen met een middenmotor.

Ik vond het een erg fijne ondersteuning. Sowieso is mijn voorkeur een achterwielmotor. Maar een voorwielmotor heeft mij altijd erg goed bevallen.
En erg goedkoop, dus goed voor de portemonnee.

Alleen erg gevaarlijk met sneeuw en glad wegdek. Menig keer moeten corrigeren wanneer de motor aanschoot in gladde situaties.
hoogframe schreef:
wo 12 apr, 2023 17:00
nou nou...
Ik wilde niet negatief overkomen, maar reageerde op je eigen verslag, waar je rept over 'in de bebouwde kom vind ik dit een levensgevaarlijke fiets' en 'de fiets kan het qua framestijfheid amper aan'. Toch niet precies de voorwaarden voor relaxed rondfietsen.

Een voorwielmotor geeft niet alleen ondersteuning, maar doet ook wat met de fietseigenschappen. Niet erg als het uitgangspunt is om gemechaniseerd te verplaatsen; maar als het uitgangspunt is om te fietsen -met waar en indien nodig- een mate van ondersteuning, vind ik het een onding.

Het is een subtiel maar niet onbelangrijk verschil; zodra je bezig bent met het gedrag en effect van de motor, lever je mijn inziens in op puur fietsplezier. Zie ook de ervaring van Shorttrack hierboven.
"Fietsen is een evenwichtsspelletje" en dat gaat niet iedereen even goed af.
Vooral bij snelheid (elektrische fiets) raken mensen een beetje in paniek.

Het aantal senioren dat komt te overlijden na een fietsongelijk blijft toenemen. Vooral het aandeel 80-plussers nam toe met 12% in 2000 tot 27% in 2019 (SWOV). Bovendien is die groep steeds vaker en verder gaan fietsen, mede dankzij de elektrische fiets.

ANBO en Veilig Verkeer Nederland pleiten voor een cursus wanneer een fiets of e-fiets wordt aangeschaft.
Bron: https://nos.nl/artikel/2355841-ouderen- ... p-de-fiets
fiets balanceren.jpg
balanceren
joukon schreef:
do 13 apr, 2023 16:08


Het aantal senioren dat komt te overlijden na een fietsongelijk blijft toenemen. Vooral het aandeel 80-plussers nam toe met 12% in 2000 tot 27% in 2019 (SWOV). Bovendien is die groep steeds vaker en verder gaan fietsen, mede dankzij de elektrische fiets.
Zou dit ook kunnen komen omdat het verkeer in het algemeen ook drukker is geworden? En ik merk ook steeds meer roekeloze bestuurders op de weg. En dan heb ik het over alle bestuurders waar ik deze stijging zelf op merk.

Maar het toenemende aantal (dodelijke) ongelukken doet men ook meteen weer anders nadenken over de e-bike. Is dat dan echt dé oplossing voor de "ouder wordende" mensen?
Natuurlijk is het een levensveranderende oplossing voor die doelgroep. Net als voor vele andere doelgroepen. Maar er wordt soms te laks over gesproken denk ik. En vooral soms te laks mee omgegaan.
joukon schreef:
do 13 apr, 2023 16:08
Het aantal senioren dat komt te overlijden na een fietsongelijk blijft toenemen. Vooral het aandeel 80-plussers nam toe met 12% in 2000 tot 27% in 2019 (SWOV). Bovendien is die groep steeds vaker en verder gaan fietsen, mede dankzij de elektrische fiets.
Zonder er meteen bij te vermelden met welk percentage de groep meer is gaan fietsen hebben we dus helemaal niks aan de cijfers.
Misschien is het aantal fietsende tachtigers wel verdubbeld en is het fietsen voor deze groep dus juist veiliger geworden.