Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo Nuvinci, is het wat? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Enviolo Nuvinci, is het wat?

Nee, het was geen grapje. Ik heb sterk de indruk dat je stemming zit te maken op basis van een enkele en een tweede al dan niet verzonnen ervaring.
Dat het druk is bij Enviolo komt omdat het lastig is om mensen te vinden die de ondersteuning kunnen leveren die ze daar graag aanbieden. En de werkdruk is er inderdaad hoger dan vroeger en dat komt niet omdat er relatief meer naven kapot gaan, maar omdat de verkoop de afgelopen anderhalf jaar geexplodeerd is.
F. van der Hoek schreef:
za 22 okt, 2022 20:42
Ik heb sterk de indruk dat je stemming zit te maken op basis van een enkele en een tweede al dan niet verzonnen ervaring.
Gezellig hier...
Wederom een onzinnige en onvriendelijke bijdrage van F. van der Hoek. Mijn integriteit zonder enige aanleiding ter discussie stellen is volstrekt gratuit en ver beneden alle peil. Kennelijk voelt deze medewerker van Enviolo ( hij heeft duidelijk inside information over Enviolo) zich geroepen om kritische consumenten over Enviolo te schofferen.
Ik zou de redactie van forum bijna willen verzoeken deze medewerker even tot de orde te roepen.
Inderdaad gezellig.
Het probleem van die hoogste versnelling blijkt bekend want op YouTube zijn er veel filmpjes te vinden hoe je dat zelf weer goed kan instellen.
https://www.youtube.com/watch?v=XfgbmIR-pxk
Bovenstaand is de eerste die ik vond, er zijn er vast wel betere.
Mopperen over zo'n naaf is makkelijk.
Je kunt ook niet zeuren en er iets aan (laten) doen en de oplossing delen op dit forum zodat anderen er wat aan hebben.

Onze Volvo V60 Plug in hybride van 2013 laat het zeker 4 keer per jaar afweten.
Ik accepteer het en het probleem wordt in de meeste gevallen opgelost door Volvo Assistance.
Al met al ben ik best tevreden over de auto.

De Rohloff naaf van mijn Poppink was 2 jaar lang een ergernis. Slecht schakelen, blijven hangen, @@@@exemplaar.
Na 2 jaar door Rohloff onder garantie gerepareerd en nu hoef ik geen derailleur meer.

Edwin V, ik neem je klacht beslist serieus, maar probeer ook de dingen te nemen zoals ze zijn. Repareer zelf of laat repareren en wees tevreden.
Indien niet, verkoop dan het spul.

Tot slot: het zou fijn zijn als producten die je koopt gewoon probleemloos doen wat je er van verwacht.
Helaas is de werkelijkheid vaak anders.
F. van der Hoek schreef:
za 22 okt, 2022 20:42
Nee, het was geen grapje. Ik heb sterk de indruk dat je stemming zit te maken op basis van een enkele en een tweede al dan niet verzonnen ervaring.
Dat het druk is bij Enviolo komt omdat het lastig is om mensen te vinden die de ondersteuning kunnen leveren die ze daar graag aanbieden. En de werkdruk is er inderdaad hoger dan vroeger en dat komt niet omdat er relatief meer naven kapot gaan, maar omdat de verkoop de afgelopen anderhalf jaar geexplodeerd is.
Beste F.
Je bijdrage was een stuk meer ter zake doende geweest als je je eigen aanname over wat een ander beweegt achterwege had gelaten en het had gelaten bij je eigen veronderstelling of kennis van zaken dat ze het te druk en/of te weinig personeel hebben en/of last hebben van een verkoop explosie.
Poppink schreef:
zo 23 okt, 2022 00:13
Onze Volvo V60 Plug in hybride van 2013 laat het zeker 4 keer per jaar afweten.
Ik accepteer het en het probleem wordt in de meeste gevallen opgelost door Volvo Assistance.
Al met al ben ik best tevreden over de auto.
Slechts vier keer per jaar af laten weten is (voor een Volvo) inderdaad een tot tevredenheid stemmende score :wink: .
Speeder300 schreef:
zo 23 okt, 2022 10:41
Slechts vier keer per jaar af laten weten is (voor een Volvo) inderdaad een tot tevredenheid stemmende score :wink: .
En dat wordt vooruitgang genoemd :shock: In een grijs verleden heb ik twee modellen uit de 200 serie van Volvo gereden; uit 1976 en uit 1981. Daarmee ben ik in totaal maar 2 keer stil gevalen. Totaal over alle jaren, waarin ik er in heb gereden.
Vandaag in de krant van een Harley Davidson elektrische fiets.
Citaat:
En dat laatste, die CVT, het automatische versnellingssysteem van Enviolo, is een van de dingen die van de Rush zo'n begerenswaardige fiets maken.

Enviolo is een Amerikaanse fabrikant van versnellingssystemen. Hun traploze automatische CVT (continu variabele transmissie) zit onder meer ook op de topmodellen van de Nederlandse Qwic-fietsen en op de duurdere e-bakfietsen. Het maakt een fiets dus meteen fors duurder, maar Blik zou het extra bedrag er graag voor over hebben, als we zouden overwegen nog één keer in ons leven een ultieme e-fiets te kopen. Dankzij een eigen app van Enviolo kun je de CVT naar eigen voorkeur instellen, bijvoorbeeld wanneer je, zoals Blik, de trapfrequentie in de standaardinstelling bij de hogere snelheden te laag vindt.

Een perfect werkende traploze automatische versnelling resulteert in een perfecte rit, als de rest van de fiets een beetje meewerkt. En dat doet de Rush City. Hij heeft op het oog overdreven brede banden, maar heb je daar eenmaal mee gereden, dan wil je geen andere meer: fantastische wegligging, extreem gevoel van veiligheid. Daar draagt ook het voldoende stijve aluminium frame aan bij


Bij zo'n testritje komen ze er vast niet achter dat de Enviolo soms kuren vertoont.
Poppink schreef:
wo 26 okt, 2022 09:43
Citaat:
...
Een perfect werkende traploze automatische versnelling resulteert in een perfecte rit,
Mijn neiging om eens naar een winkel te gaan voor een proefrit wordt steeds groter. Mijn vraag: heb je met zo'n ding wel het gevoel dat je zelf fiets of heb je het idee dat je continu een sensor aan het activeren bent en je voor het overgrote deel op een electrische motor rijd met pedalen?
Mijn vraag: heb je met zo'n ding wel het gevoel dat je zelf fiets of heb je het idee dat je continu een sensor aan het activeren
Er wordt niets per sensor gestuurd en het fietst prima, beetje zwaarder als Rohloff. Het is een hele mooie techniek (vind ik), maar blijkbaar nog niet zonder storingen en vanwege de weerstand tegenwoordig vooral te vinden in elektrische fietsen,.
Ik doel op de E-CVT-Harley. Daar zitten vast sensoren in, anders is het lastig e-bike maken.
Poppink schreef:
wo 26 okt, 2022 09:43
Vandaag in de krant van een Harley Davidson elektrische fiets.
Citaat:

[...]

En dat laatste, die CVT, het automatische versnellingssysteem van Enviolo, is een van de dingen die van de Rush zo'n begerenswaardige fiets maken.

[...]

Een perfect werkende traploze automatische versnelling resulteert in een perfecte rit, als de rest van de fiets een beetje meewerkt. En dat doet de Rush City.

[...]

Gelukkig heeft men bij de Volkskrant wel andere kwaliteiten...

;)
Poppink schreef:
wo 26 okt, 2022 09:43


Het maakt een fiets dus meteen fors duurder, maar Blik zou het extra bedrag er graag voor over hebben, als we zouden overwegen nog één keer in ons leven een ultieme e-fiets te kopen.

'k Wist niet dat ze daar hoogbejaarde journalisten hebben die zichzelf slechts enkele jaren fietstoekomst gunnen. Veel meer zal de levensduur van de gemiddelde e-bike toch niet zijn. Zeker niet als je 'm zo afmonteert ;)
De VK kopt zelfs: "Niet één minpunt te ontdekken aan de e-bike van Harley Davidson. Nou ja, de prijs misschien "
Tsja, als je zo begint. Ik vind de VK meestal een goede krant, maar dit is een uitglijder, zedker als je in het artikel nog een paar minpunten noemt ook nog.
Misschien ontbrak het woord 'advertorial' erboven of was slechts de dagvoorraad azijn al door collega's opgebruikt? ;)

Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Harley variant met aloude V-Twin. Met riemaandrijving dan ook graag, voor als die V-Twin nog niet controversieel genoeg is hier ;)
Inmiddels is mijn fiets (Kalkhoff Image 5b BLX 2022) voor de tweede keer door Enviolo "gerepareerd", d.w.z. van een nieuw binnenwerk voorzien. Ook deze derde Enviolo Trekking heeft een ratio van plm. 7 meter per trapomwenteling.
Met een andere Kalkhoff Image leenfiets bleek ook per trapomwenteling de afstand plm. 7 meter te zijn.
Gelet op de tandwielverhouding ( voor 46 achter 22 ) van 2.09 en de wielomtrek van de Schwalbe Big Ben 55-622 (232 cm). kom ik tot de volgende vaststelling.
Reken even mee. 2,09 X 223 cm = 485 cm. 700 cm : 485 cm = 1,45. De 1,45 is dus in de hoogste stand het maximale bereik van Enviolo bij de door mij gereden fietsen. 1,45 dus en zeker geen 1,9.
Enviolo claimt echter op haar site - en in haar consumenteninformatie - voor de Enviolo Trekking consequent een bereik van 0,5 - 1,9. Oftewel de bekende geclaimde 380%.
Wat gaat er nu fout dat geen enkele met de Enviolo Trekking uitgeruste nieuwe fiets - en ook leenfiets - die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd verder komt dan plm. 7 meter per trapomwenteling? Wordt het geclaimde bereik bewust hoger gesteld? Is, hiervan uitgaande wellicht sprake van misleiding? Ik heb tot nu toe geen idee.
Heeft iemand een verklaring/antwoord? Graag verneem ik dat dan, want ik snap het niet meer.

PS Bij een aantal andere merken (bijv. Riese Müller Superdelite GT Vario) ) wordt een bereik met de Enviolo Trekking vermeld van 9,54 m. Gelet op de tandwielverhouding bij de RM van 2,29 en de wielomtrek van 226 cm (5,17) zou mijn fiets in vergelijking met de RM tenminste een bereik moet hebben van 9,54 X 4,85 : 5,17 = 8,94. Blijft dus een groot verschil met de werkelijkheid.
vooropgesteld dat ik geen rekenwonder ben en de materie ook niet ken, maar probeer het wel te snappen.

-is het niet logischer om te kijken hoever je komt met de lichtste versnelling, en met de zwaarste versnelling, en de factor daartussen dan uitrekent? Je neemt nu een enorme omweg.

-en maak je daar geen denkfout: volgens mij plus je nu de direct drive verhouding naar de maximale verhouding. Heeft de naaf niet toevalligerwijze een verhouding lager dan direct drive beschikbaar?
Dank voor je reactie Grandonneur.
Bij het berekenen van de ratio geeft Enviolo voor de EnvioloTrekking de volgende info.
Kleinste verzet 0,5 wat betekent een halve draai van het wiel bij één volledige draai van het tandwiel.
Grootste verzet 1,9 wat betekent 1,9 draaingen (bijna 2 dus) van het wiel bij één volledige draai van het tandwiel.
Het bovenstaande is ook de uitleg van de monteur bij E-Bike Store te Hoorn.
Als het voortandwiel 46 tanden heeft en het achtertandwiel 22 tanden heeft, betekent één trapomwenteling 2,09 omwentelingen van het achtertandwiel.
Dat gegeven van 2,09 - betekent ( 2,09 X de wielomtrek van 232 cm X 1,9 zijnde het grootste verzet Enviolo Trekking ) dat de afstand van één trapomwenteling theoretisch zou moeten uitkomen op 9,21 meter.
Dat ik met mijn nieuwe Kalkhoff fiets (ook na twee reparaties) - en met de Kalkhof leenfiets - niet verder kom dan plm. 7 meter is voor mij tot op dit moment dan ook onbegrijpelijk.
Ik ga proberen rechtstreeks bij Enviolo Nederland een uitleg/antwoord te krijgen, zodat ik het alsnog kan begrijpen. Zodra ik de uitleg heb gekregen, kom ik hier op terug.
Groet, Edwin.
Enviolo Nederland heeft een zeer merkwaardige reactie op mijn e-mail gegeven. Hoewel ik met mijn berekeningen en de ervaringen met andere fietsen met de Enviolo Trekking meerdere keren heb vastgesteld dat de Enviolo Trekking naven bij lange na niet presteren wat in de info voor consumenten en de retailmarkt wordt geclaimd, stelt men in de e-mail dat het zeer beperkte bereik (nog geen 7 meter per trapomwenteling) ligt aan de tandwielverhouding van mijn fiets. Deze oliedomme poging om kritische klanten af te wimpelen is ook in het verkeerde keelgat geschoten van mijn retailer E Bike Store Hoorn. Daar is de tweede nieuwe (gerepareerde) Enviolo Trekking op de werkbank geplaats. Door de monteur - en mij - is vastgesteld dat de nieuwe "gerepareerde" naaf in het hoogste verzet niet uitkwam op 1,9 maar op ongeveer 1,4 a 1,5.
Wat Enviolo Nederland bij deze tweede reparatie nu heeft teruggestuurd is mij, maar ook de monteur, een raadsel.
Kortom, ik stel vast - en met mij de monteurs van E Bike Store - dat de Enviolo Trekking naven, zelfs nadat deze 2 keer door Enviolo Nederland zouden zijn vervangen, bij lange na niet doen wat ze beloven.
Ik ben voorlopig helemaal klaar met dit product. Kennelijk is het lek nog niet boven.

Bij een nieuwe identieke Kalkhof fiets met de Enviolo Trekking naaf kwam ik onlangs in het gunstigste geval op 8 meter per trapomwenteling. Hoewel dus een stuk beter, blijft de prestatie nog steeds ondermaats en wordt dus nog steeds niet gehaald wat wordt geclaimd. Uitgaande van 46 : 22 X 2,32 = 4,85m zonder versnelling. De 8 m : 4,85 berekent een verzet van 1,65. Dus geen 1,9. Bij een verzet van 1,9 zou per trapomwenteling (1,9 X 4,85 =) 9,21 meter moeten worden gehaald.

Wel werd mij verteld dat het teruglopen van de prestaties, het wegvallen van het grote verzet - zeker bij wat intensiever gebruik, veel vaker voorkomt. Zie ook de filmpjes op internet over het resetten. Dus voor intensief woon- werk verkeer gebruik is dit product n.m.m. minder geschikt.
Ik roep de fietsmonteurs in Nederland op om bijvoorbeeld bij de onderhoudsbeurt eens te controleren wat de fietsen met de Eniolo naven daadwerkelijk presteren. Ik vermoed dat heel veel gebruikers, die wat minder fietsen en hoofdzakelijk in de stad fietsen, zich niet bewust zijn van dit ondermaats presterend product.
Wordt vervolgd.
Er wringt iets in het verhaal.

Met de door jou aangegeven bandomtrek, versnellingsverhouding en tandwiel verhouding zou je bij 46 trapomwentelingen per minuut op de maximumsnelheid van je fiets zitten.
Zeg eens 25,392 km/u.
Een beetje fietser fietst met 70 tot 80 trapomwentelingen per minuut.
Stel nou eens dat je de begrenzing van je fiets er even af haalt, dan zou die fiets bij 75 trapomwentelingen ruim 41 km/u rijden.

Op de pagina van de fietsvoordeelshop lees ik bij jouw Kalkhof fiets: Je stelt zelf de gewenste trapfrequentie in, dus het gewenste aantal omwentelingen per minuut. Het systeem bepaalt vervolgens in welke versnelling hij je laat rijden, zodat je continu in dezelfde frequentie blijft fietsen.

Je zou ook de trapfrequentie in kunnen stellen op 46 trapomwentelingen en kijken of je fiets de 25 km/u haalt.

In feite is je probleem een virtueel probleem.
Wie fietst er nou met 46 trapomwentelingen per minuut.
Als je bijvoorbeeld 60 omwentelingen zou trappen heb je aan een versnellingsverhouding van 1,45 al voldoende.
Het toeval wil dat je zelf al aangeeft dat de fiets een kleine 7 meter aflegt per trapomwenteling en dat dat strookt met een verhouding van tussen de 1,4 en 1,5.
Laat dat nou net mooi overeenkomen met ongeveer 60 trapomwentelingen per minuut.
Die 60 omwentelingen lijkt vrij aardig op het aantal omwentelingen dat ik grofweg schat dat fietsers op elektrische fietsen in het algemeen trappen.

Kortom, je Enviolo lijkt prima te functioneren.

Overweging: Ik kan me voorstellen dat de Enviolo alleen bij een bepaald aantal omwentelingen en bij het uitoefenen van grote krachten naar die verhouding van 1 op 1,9 gaat.
Ik vermoed dat jullie testen zijn uitgevoerd met een nagenoeg stilstaande fiets en zonder dat er grote krachten aan te pas kwamen.

Dit alles laat onverlet dat het antwoord dat het zou liggen aan de transitievergoeding tandwielverhouding van je fiets ronduit knullig is.