Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 32 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
derdekeer schreef:
vr 07 okt, 2022 13:53
En het aantal zwaargewonden bij deze ongevallen ging van 2 naar 44 in dezelfde periode, ongeveer maal 20.
Op basis van zulke kleine cijfers - 2 - kun je geen conclusie trekken.
peter de rijk schreef:
vr 07 okt, 2022 11:24
Hadden ze die elektrische fietsen niet gehad, dan hadden ze hun auto daar geparkeerd. Want die ene steile heuvel onderweg naar die muur was zonder trapondersteuning vast en zeker een no go geweest. Toch winst dus.
Ik wil maar zeggen: het is niet zozeer het geval dat de niet-elektrische fietser in het (vaak heuvelachtige) buitenland uitsterft, maar eerder dat de auto voor dagtochtjes steeds vaker verruild wordt voor een nieuw type voertuig: de elektrische fiets.
Ik waardeer je optimisme zeer, maar ik ben bang dat hier toch vooral de wens de vader van de gedachte is.

Ik heb er diverse uitbaters van hotels en B&B's over gesproken, en het beeld dat daaruit naar voren komt is dat de stroom fietstoeristen die ze bedienen niet veranderd is, maar dat 90% nu een elektrische tweewieler berijdt.
non-fixie schreef:
vr 07 okt, 2022 23:31
peter de rijk schreef:
vr 07 okt, 2022 11:24
Hadden ze die elektrische fietsen niet gehad, dan hadden ze hun auto daar geparkeerd. Want die ene steile heuvel onderweg naar die muur was zonder trapondersteuning vast en zeker een no go geweest. Toch winst dus.
Ik wil maar zeggen: het is niet zozeer het geval dat de niet-elektrische fietser in het (vaak heuvelachtige) buitenland uitsterft, maar eerder dat de auto voor dagtochtjes steeds vaker verruild wordt voor een nieuw type voertuig: de elektrische fiets.
Ik waardeer je optimisme zeer, maar ik ben bang dat hier toch vooral de wens de vader van de gedachte is.

Ik heb er diverse uitbaters van hotels en B&B's over gesproken, en het beeld dat daaruit naar voren komt is dat de stroom fietstoeristen die ze bedienen niet veranderd is, maar dat 90% nu een elektrische tweewieler berijdt.
Het een sluit het ander toch niet uit?
Waarom zou iemand zich druk maken over de toename van het gebruik van de elektrische fiets als je zelf hebt besloten gewoon lekker te blijven fietsen zoals je het altijd al deed.
Toch?
Poppink schreef:
za 08 okt, 2022 09:36
Waarom zou iemand zich druk maken over de toename van het gebruik van de elektrische fiets als je zelf hebt besloten gewoon lekker te blijven fietsen zoals je het altijd al deed.
Omdat het veel onveiliger op de fietspaden is geworden nu ;)

Ik maak er wel een beetje een grapje over maar op zich is het zeker wel te merken. Dat het drukker is geworden, dat is nu eenmaal zo. Maar het gedrag van veel e-bikers maakt wel dat je wat oplettender moet zijn. Niet eens zozeer het fietsen zelf (al is "naast elkaar blijven fietsen" wel een nationale sport geworden) maar vooral de onzekerheid bij velen. Zomaar midden op de weg stoppen (al dan niet bij kruisingen) is een beetje de trend geworden (vooral bij groepen "want er moet overlegd worden"), net zoals de hele breedte van de weg gebruiken bij het opstappen.

Als motorrijder heb ik altijd in mijn hoofd geprent dat je moet rijden alsof iedereen op de weg een aanslag op je leven kan proberen te plegen ( :lol: ). Bij het fietsen begint ook steeds meer dat gevoel te komen (iig in het drukke Zuid-Limburg).
Alhoewel ik het punt begrijp dat Poppink wil maken, geeft Fedor een relevant perspectief aan: het kan uitmaken in welke omgeving je rijdt. Op het Twentse platteland zal de (ervaren) verkeersdrukte waarschijnlijk verschillen van die in Zuid-Limburg laat staan de Randstad.

Zelf fiets ik nu enkele dagen in Zeeland. Ik had grote hordes slecht oplettende ebikers verwacht. Tot mijn verrassing was het gisteren niet druk, en reed misschien maar de helft van de (meestal Duitse) toeristen met trapondersteuning. (Het is hier dan ook vlak...) Men reed bovendien niet irritant. Maar goed, dit zijn dagkoersen, gebaseerd op één subjectieve en slordige waarnemer. Zal vanavond de balans opmaken voor de zaterdag.
Zeeland is dan ook wel zo'n beetje gemaakt voor fietsers.
non-fixie schreef:
vr 07 okt, 2022 23:31
Ik heb er diverse uitbaters van hotels en B&B's over gesproken, en het beeld dat daaruit naar voren komt is dat de stroom fietstoeristen die ze bedienen niet veranderd is, maar dat 90% nu een elektrische tweewieler berijdt.
Geldt dat in de bergen en heuvels ook? Die waren vroeger het domein van zich afbeulende racefietsers en een enkele verdwaalde trekkingbiker. Daar is het fietskarakter wel totaal veranderd, alleen al door de komst van de e-MTB maar daarnaast ook zeker de toerders op e-bikes.

Ook in Limburg is het karakter veranderd. Daar zijn bijv. nu meer fietsverhuurders gekomen, die (vrijwel) allemaal alleen maar e-bikes (in verschillende vormen) verhuren.

Let wel: hoeft niet slecht te zijn want meer toeristen zorgt ook dat de voorzieningen op peil blijven. Maar drukker is het wel.
Leon schreef:
za 08 okt, 2022 10:15
Zeeland is dan ook wel zo'n beetje gemaakt voor fietsers.
Behalve die wind ;). Was ook niet voor niets het credo van een e-bike fabrikant: "altijd de wind mee" dus dan zal het toch voor veel mensen een bron van ergernis zijn.
Zeeland staat voor mij synoniem voor tegenwind :roll:
https://nos.nl/artikel/2415687-matsedit ... n-wind-mee

Ideale plek om je benen te oefenen om zonder E vooruit te komen.
Fedor schreef:
vr 07 okt, 2022 11:52

Andersom kan ook. Al veel gehoord van Pinion-rijders dat iedereen vraagt waar de accu zit, vooral op klimmen e.d..

Ik weet van lui die daarom - ondanks dat ze de techniek wel zien zitten - besluiten om niet met Pinion te rijden.
Ik snap oprecht niet dat iemand niet op een Pinion fiets zou willen rijden omdat een ander denk dat je op een elektrische fiets rijd en vraagt waar het motortje zit. Ben je zo afhankelijk van hoe een ander over jou denkt?
Senior2 schreef:
za 08 okt, 2022 11:06
Fedor schreef:
vr 07 okt, 2022 11:52

Andersom kan ook. Al veel gehoord van Pinion-rijders dat iedereen vraagt waar de accu zit, vooral op klimmen e.d..

Ik weet van lui die daarom - ondanks dat ze de techniek wel zien zitten - besluiten om niet met Pinion te rijden.
Ik snap oprecht niet dat iemand niet op een Pinion fiets zou willen rijden omdat een ander denk dat je op een elektrische fiets rijd en vraagt waar het motortje zit. Ben je zo afhankelijk van hoe een ander over jou denkt?
Die sociale onzekerheid is een bekend fenomeen bij 13- tot 18-jarigen; pubers dus. Wie zich als volwassene nog iets aantrekt van wat een ander over zijn/haar uiterlijk vindt heeft een afslag gemist.
Fedor schreef:
za 08 okt, 2022 10:19
Daar zijn bijv. nu meer fietsverhuurders gekomen, die (vrijwel) allemaal alleen maar e-bikes (in verschillende vormen) verhuren.
Deze stond er nog niet bij in het bericht van de topic starter

Voor Fietsverhuurders zijn elektrische fietsen dus ook handig;-P
willem.m schreef:
za 08 okt, 2022 11:15


Die sociale onzekerheid is een bekend fenomeen bij 13- tot 18-jarigen; pubers dus. Wie zich als volwassene nog iets aantrekt van wat een ander over zijn/haar uiterlijk vindt heeft een afslag gemist.
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat er weinig 13- to 18-jarigen zijn die zich een Pinion fiets kunnen veroorloven, dus dan hebben we het hier over volwassenen die de afslag gemist hebben.
Fedor stipt een belangrijk punt aan, namelijk al die mensen die stoppen midden op een fietspad of in de weg bij een kruising om hun koers uit zetten.
Even van het fietspad af of strak tegen de stoep aan afstappen is voor velen een brug te ver.
Poppink schreef:
za 08 okt, 2022 20:47
Fedor stipt een belangrijk punt aan, namelijk al die mensen die stoppen midden op een fietspad of in de weg bij een kruising om hun koers uit zetten.
Even van het fietspad af of strak tegen de stoep aan afstappen is voor velen een brug te ver.
E, sommigen hebben een haat-liefde verhouding ermee.
https://www.margriet.nl/lifestyle/zovee ... ~b01c941d/
Ik zou zeggen: vraag de mensen die (in Twente althans) op het fietspad staan vriendelijk of ze aan de kant willen gaan, en waarom. Opgelost.
Senior2 schreef:
za 08 okt, 2022 11:06
Fedor schreef:
vr 07 okt, 2022 11:52

Andersom kan ook. Al veel gehoord van Pinion-rijders dat iedereen vraagt waar de accu zit, vooral op klimmen e.d..

Ik weet van lui die daarom - ondanks dat ze de techniek wel zien zitten - besluiten om niet met Pinion te rijden.
Ik snap oprecht niet dat iemand niet op een Pinion fiets zou willen rijden omdat een ander denk dat je op een elektrische fiets rijd en vraagt waar het motortje zit. Ben je zo afhankelijk van hoe een ander over jou denkt?
Ja, natuurlijk. "Keeping up with the Joneses" is niet voor niets een bekende uitdrukking. En die gaat niet over pubers.
willem.m schreef:
za 08 okt, 2022 21:39
Ik zou zeggen: vraag de mensen die (in Twente althans) op het fietspad staan vriendelijk of ze aan de kant willen gaan, en waarom. Opgelost.
Ik heb geen bel op de fiets en roep 'tingeling'.
Het brengt vaak een (glim)lach teweeg bij wandelaars, fietspadblokkeerders en elektrisch ondersteunde fietsers.
'Tingeling' is een woord dat geen nadere uitleg nodig heeft en in de meeste gevallen leidt tot ontwijkend gedrag.
ik denk dat Tingelingeling meer bijdraagt aan een fijne verloop van ons verkeers-samenspel dan wat in het aangehaalde artikel op margrietpuntnl wordt aangehaald als verbetervoorstel van de ANWB: 'Veiligheid creëren op fietspaden Volgens de ANWB moeten er bredere fietspaden komen om de stad veiliger te maken voor (en met) e-bikers. Ook de bochten van fietspaden ruimer maken zou kunnen bijdragen aan een veiligere weg voor fietsers en e-bikers. Zo ontstaan er minder irritaties tussen fietsers onderling en zullen veel botsingen en ongelukken waarschijnlijk voorkomen kunnen worden.'
dit lijkt me een voorstel om de situatie aan te passen aan het gedrag, maar ik vind dat het probleem in het gedrag zit.
25 km/u door de (binnen)stad lijkt me veelal geen verantwoorde snelheid: het NLse verkeer zit niet zo in elkaar dat een fietser met 25 km/u als 'normaal' ingeschat en ervaren wordt en het/dat levert de onveiligheid op. (en de onderlinge snelheidsverschillen)
verbreden van de fietspaden of ruimere bochten geeft (denk ik) vooral ruimte aan het erg/te snelle rijgedrag dat niet bij de situatie past. pas alsjeblieft je gedrag aan op de situatie, dat is wat je hoort te doen en dat is ook wat je leert tijdens een rij-opleiding. (het is weer het bekende verhaal: rekening houden met elkaar :) ) als je meer ruimte wilt (ervaren), hou dan meer afstand.