Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 30 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Speeder300 schreef:
do 08 sep, 2022 12:00
Ander voorbeeld: kinderen van kennissen van mij gaan nu naar de middelbare school, 12 km. fietsen enkele reis. Volgens hen is een gewone degelijke fiets met voldoende versnellingen oké, maar dan blijkt dat zo’n kind bijna de enige is in het groepje met een gewone fiets. Gevolg is dat je de rest van de groep regelmatig moet vragen om het tempo niet te hoog op te laten lopen, en in de praktijk komt zo’n kind elke dag met de tong op de schoenen thuis omdat het toch vrij snel gaat voor een fiets zonder elektrische ondersteuning. Hoe stevig je als ouder dan ook in de schoenen staat m.b.t. je visie, ik kan me het dilemma wel voorstellen.
Ik vernoemde dit ook al eens. Vroeger waren het schoen of een jas die iedereen wilde. Nu begint dat een e-bike te worden. Maar het verschil op de imact van de gezondheid is gigantisch natuurlijk.
Leon schreef:
do 08 sep, 2022 19:55
Wat een toffe moeder!
Die van mij is toch wat minder technisch.
Nu moet ik bekennen dat mijn moeder (inmiddels 83) het fietsen op die Koga voor haar rekening neemt, en ik alleen de manier van laden een beetje aangeef :wink: .
Shorttrack schreef:
do 08 sep, 2022 20:54
Maar het verschil op de impact van de gezondheid is gigantisch natuurlijk.
...het verschil op de impact.....?
Maar toch; als ik begrijp wat je bedoelt te zeggen dan vind ik het een boude bewering die moeilijk te staven is.
Poppink schreef:
do 08 sep, 2022 21:20
Shorttrack schreef:
do 08 sep, 2022 20:54
Maar het verschil op de impact van de gezondheid is gigantisch natuurlijk.
...het verschil op de impact.....?
Maar toch; als ik begrijp wat je bedoelt te zeggen dan vind ik het een boude bewering die moeilijk te staven is.
Het verschil op de impact. Weet niet of ik dat juist verwoord heb.

Wat ik bedoel te zeggen. Mee zijn met de schoenen of jassenmode heeft geen impact op de fysieke gezondheid. (Als de kwaliteit van de schoenen hetzelfde is natuurlijk).

Overstappen van een gewone fiets naar een e-bike heeft veel grotere gevolgen.
Steeds meer jongeren kampen met overgewicht. En de e-bike zal minder helpen met de vetverbranding.
Shorttrack schreef:
do 08 sep, 2022 21:38
Overstappen van een gewone fiets naar een e-bike heeft veel grotere gevolgen.
Precies dat.
Die bewering klopt niet.
En ja, met 'veel grotere' kom je er mooi mee weg..
De bewering dat fietsen op de trapfiets gezonder is dan fietsen op de elektrische fiets klopt van geen kant.

Ik moet nu zelf aan mijn gezondheid denken en doe niet meer mee met deze zinloze discussie.
Dat is welles-nietes. Nu nog een keer mét argumenten?

De Fietsersbond doet een voorzet: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -conditie/
Poppink schreef:
do 08 sep, 2022 22:06
Shorttrack schreef:
do 08 sep, 2022 21:38
Overstappen van een gewone fiets naar een e-bike heeft veel grotere gevolgen.
Precies dat.
Die bewering klopt niet.
En ja, met 'veel grotere' kom je er mooi mee weg..
De bewering dat fietsen op de trapfiets gezonder is dan fietsen op de elektrische fiets klopt van geen kant.

Ik moet nu zelf aan mijn gezondheid denken en doe niet meer mee met deze zinloze discussie.
Daarom dat ik overgewicht benoemde. Die student zal sowieso met de fiets gaan. En op een gewone fiets verbrand je veel meer als op een e-bike. En in een wereld waar overgewicht steeds meer en meer voorkomt bij jongeren is dat in mijn ogen een groot gevolg.

Wil overigens de discussie over het algemene gezondheidsverschil niet starten. Daar heb ik mij niet over ingelezen.
Het artikel van de fietsersbond geeft vooral veel scenario’s weer, voor de rest een algemeen verhaal en niets nieuws. Over Annemiek gesproken, ze zegt niet dat haar conditie achteruitgegaan is maar dat ze dat vermoedt. Zou het niet zo kunnen zijn dat je op de e-bike sneller rijdt en eerder op snelheid komt en dat juist dat dan tegenvalt als je weer zonder ondersteuning moet fietsen, en dat dat een gevoel van mindere conditie kan geven?
Annemiek en conditie.

‘Ik vind de e-bike super’, zegt Annemieke. ‘Sinds ik de e-bike heb, ga ik vaker op de fiets, ook als het hard waait. Je voelt je fit en fris, en dat geploeter op een gewone fiets dat je soms hebt is er niet meer bij. Dat geeft ook een gevoel van vrijheid. Je kunt gemakkelijk langere afstanden afleggen.’

Soms zou ik willen dat mijn sportschool de spinning fietsen voorziet van elektrische ondersteuning.
Hoef ik mij bij de "zware collen" minder in te spannen. Minder te ploeteren om vooruit te komen.
Of dit ook ten goede komt aan verbeteren van mijn conditie? Zwaardere col kan fietsen? Progressie boek? De meest doelmatige manier is om mijn conditie te verbeteren?
joukon schreef:
vr 09 sep, 2022 12:22
... Soms zou ik willen dat mijn sportschool de spinning fietsen voorziet van elektrische ondersteuning. ...
Ha ha!

Zelf zou ik graag elektrische ondersteuning wensen bij het gewichtheffen.
Voor wie kunnen inloggen op hun DPG media account hier nog een artikel van het Algemeen Dagblad:

https://www.ad.nl/auto/om-conditie-te-v ... ~a9efcc48/

Enkele quotes voor degene die niet kunnen inloggen:

Elektrische fietsen zijn razend populair en o zo gezond, want je bent lekker actief bezig. Toch? Tijd voor een test, met een gewone fiets, een e-bike én met wetenschappers van de Universiteit Twente. „Op turbostand hoef je pedalen alleen te aaien.”

Waarschuwing vooraf: dit artikel kan aan de ontbijttafel mogelijk leiden tot heftige discussies. Er komt zometeen namelijk (eindelijk) een antwoord op de vraag: hoe gezond is elektrisch fietsen nou écht? De onderzoeker die meewerkt aan deze test, Jasper Reenalda, noemt het ‘een gevaarlijk experiment’.
Waarom? „Omdat je het antwoord misschien niet wilt weten”, zegt hij. „Maar het is wel een relevante vraag bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld intelligente fietsen. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht?”

Zo ging het experiment:

Voor deze test fietste verslaggever Joost Dijkgraaf per onderdeel op gelijke snelheid (21-22 km p/u) in een gecontroleerde omgeving, de sintelbaan van de Universiteit Twente, met een e-bike in turbo-stand, in de tour-stand en met een stadsfiets. De e-bike was een Batavus Tria E-Go, de gewone fiets een Sparta Sense.

Ieder ritje duurde 15 minuten, gevolgd door steeds 10 minuten rustpauze. Tijdens elk onderdeel werd 5 keer een start-stop uitgevoerd (de stoplichtsimulatie) en 3 keer een heuveltje achterop het parcours gefietst.

Als extraatje werd dezelfde meting uitgevoerd op een e-scooter, waarbij je dus helemaal niet hoeft te trappen.

Voor dit experiment offert deze verslaggever zichzelf op als proefkonijn. Volgehangen met meetapparatuur fiets ik in verschillende standen eindeloos rondjes op de hardloopbaan van de Universiteit Twente, een volgens de wetenschapper ‘gecontroleerde omgeving’. De slangen aan mijn masker meten zuurstof opname - en afgifte, waarmee tot achter de komma het energieverbruik kan worden berekend.

Nu is al een op de vijf verkochte fietsen in Europa een elektrische. In een paar jaar tijd zal dit volgens de branchevereniging een op de twee zijn. De opmars lijkt niet te stoppen.

„Soms logisch: het stelt je in staat actief te zijn”, zegt Reenalda. „In de Alpen bijvoorbeeld is de e-mountainbike heel populair, een groot deel had zo’n tocht op een normale fiets nooit gemaakt. Het verbreedt dus voor veel mensen de horizon. Maar we moeten het niet gaan zien als een manier om je conditie te verbeteren. Daar werkt het dus gewoon niet voor.”

AD test.jpg

AD test fietser.jpg
Senior2 schreef:
vr 09 sep, 2022 10:31
Zou het niet zo kunnen zijn dat je op de e-bike sneller rijdt en eerder op snelheid komt en dat juist dat dan tegenvalt als je weer zonder ondersteuning moet fietsen, en dat dat een gevoel van mindere conditie kan geven?
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb namelijk eens in een fietsenwinkel bij een tweedehands fiets gestaan, die was na een jaar gebruik na de nieuwkoop ingeruild door de vorige eigenaar. Hij fietste namelijk elke dag met een E-bike naar zijn werk, ging toen met pensioen en dacht “nu ruil ik mijn elektrische woon-werkfiets in voor een échte fiets om tochtjes mee te gaan maken”. Die stap “terug” bleek hem in de praktijk zodanig tegen te vallen dat hij het een jaar volhield.
joukon schreef:
vr 09 sep, 2022 12:22
Soms zou ik willen dat mijn sportschool de spinning fietsen voorziet van elektrische ondersteuning.
Hoef ik mij bij de "zware collen" minder in te spannen. Minder te ploeteren om vooruit te komen.
Bestaat al ;)

https://speld.nl/2019/04/29/elektrische ... n-opkomst/
Ik zie dit zo voor me in het aloude TV-programma Banana Split met Ralph Inbar. Je zou ze de kost geven die er zonder nadenken op zouden gaan zitten en fietsen.
Ik voel mij persoonlijk fitter nu ik weer op de gewone fiets zit. Maar weet niet of dat enkel komt omdat ik weer zelf moet trappen.

Ik heb lang als postbode gewerkt en was dus elke dag heel fysiek bezig. Nu werk ik bij de gemeente en onderhoud ik de gebouwen. Dus nog altijd een fysieke baan maar veel minder intensief. Ik merkte dat ook direct aan mijn conditie. Ik moest dus ergens anders wat meer inspanning kunnen leveren en had geen zin om een extra hobby te nemen. Momenteel ga ik 1 keer in de week sporten. Dus terug een gewone fiets aangeschaft en altijd met een redelijk tempo naar het werk fietsen. 12km in totaal iedere dag. En sinds ik dat doe voel ik dat ik weer meer energie heb. Dat ligt denk ik ook omdat ik die 12km per dag ook actief aan het sporten en bewegen ben. En dat op zich geeft ook al energie natuurlijk.

Ik kan niet echt merken of ik meer conditie heb nu. Voordien had ik meer beweging tijdens het werk en nu voor en na mijn werk. Dus het compenseert enigszins wel denk ik.

Daarbij was het ook zo dat ik mijn e-bike ook wel echt gebruikte. Dus iedere dag in de hoogste stand naar mijn werk.
Moest ik nu mijn snelheid op mijn gewone fiets veel laten zakken en tegen 15km/h naar mijn werk fietsen dan zou het effect veel minder groot zijn denk ik.

Dus ik denk dat de enkel de gewone fiets niet de oplossing is om een beter conditie te krijgen. Het is ook hoe je erop fietst. Mijn pubergenoten reden allemaal stuk voor stuk met de fiets naar school. En er waren er toch genoeg die tijden de gymles altijd met de tong op hun schoenen liepen. Die pubers fietsten dan ook altijd heel traag naar huis. Een e-bike zou in hun geval extreme tijdswinst opleveren.
Reclame voor een gravel e bike uit de UK.

quote

Helen Wyman, de grootste Britse crossrijder van haar generatie, behaalde tussen 2006 en 2015 niet minder dan 10 x nationale en 2 x Europese titels.

Leven na het racen

Lees hier verder ->

https://www.ribblecycles.co.uk/blog/hel ... -cgr-al-e/
Voor mij is een elektrische fiets echt een wonder gebleken. Waar ik eerder door de beperking geen reden meer had verder dan 2 kilometer buiten huis te gaan ging ik laatst met de fietskar een hele stapel boeken ophalen 10 kilometer verder. Kwam voorbij een kringloopwinkel waar ik nog nooit geweest was. Vind het altijd wel leuk om op de audio afdeling rond te kijken. Er was bijna niks en liep na 2 minuten naar buiten. Er liep iemand die er werkte met een kop koffie en sigaret naar buiten en vroeg hem waarom er geen aanbod van audio was. We hebben geen mensen. Nu werk ik er 2 dagdelen als vrijwilliger 🙂

Voor mij is de elektrische fiets dus handig. Voel me ineens enorm vrij. Zo´n fiets maakte me ineens xx jaar jonger. Ben nog niet zo oud dus die xx is ter invulling 🔌 Ben uit de tijd van bijtjes en bloemen.
Edwin* schreef:
vr 09 sep, 2022 12:53

Voor deze test fietste verslaggever Joost Dijkgraaf per onderdeel op gelijke snelheid (21-22 km p/u) in een gecontroleerde omgeving, de sintelbaan van de Universiteit Twente, met een e-bike in turbo-stand, in de tour-stand en met een stadsfiets. De e-bike was een Batavus Tria E-Go, de gewone fiets een Sparta Sense.
Ik kan je verklappen dat je met een ebike niet 21-22 gaat rijden en dat je richting 24-26 zal gaan. Iedereen die op de fiets stapt zal toegeven dat dit klopt, je ziet zelden een ebiker die met 20kmpu rijdt.

Met de toegenomen weerstand zal je dan met tour op een vergelijkbaar aantal calorien komen als de gewone fiets met 21-22km (en turbo niet eens zo gek veel minder omdat je dan meestal tegen de top aankomt wat ook weer net wat meer power kost).

Niemand gaat doelbewust inhouden, dat de test dat wel doet is alleen logisch omdat de gewone fiets die snelheid niet haalt... Deze constatering maakt het ook meteen een tendentieuxe test met een uitkomst die in de praktijk niet toepasbaar is.
Shorttrack schreef:
do 08 sep, 2022 21:38
Overstappen van een gewone fiets naar een e-bike heeft veel grotere gevolgen.
Steeds meer jongeren kampen met overgewicht. En de e-bike zal minder helpen met de vetverbranding.
Ja, op een Van Moof hippe ebike verbeand je veel minder dan op een scooter (lang leve de helmplicht en verbanning naar de rijbaan) ..... oh wacht dat klopt niet. Hmmmm gek is dat, ligt het toch aanzienlijk genuanceerder dan zoals jij het voorstelt.

En dan hebben we het niet eens over de kanttekening dat zelfs de gezonde Hollandsche jongere op de gewone fiets niet altijd op volle snelheid rondcrosst, maar vaak stapvoets drie dik over het fietspad toert. Gezien de hierboven geplaatste getallen zit je dan al snel op waardes waar je ook heel hard de alarmtoeter voor kan indrukken... of gewoon realiseren dat het allemaal wel mee valt met die "veel grotere gevolgen".

Ik wedet het, e-bikes zijn voor sommigen blijvend eeen in-en-in slechte ontwikkeling maar het is opvallend dat hier dingen worden aangedragen die aan de hand van de praktijk direct in duigen vallen.
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 20:38
... de gewone fiets met 21-22km (en turbo niet eens zo gek veel minder omdat je dan meestal tegen de top aankomt wat ook weer net wat meer power kost).

... omdat de gewone fiets die snelheid niet haalt... ..
Ik fiets op mijn stadsfiets meestal zo'n 25 km/u naar en van het station. Toegegeven, dat vergt enige inspanning, maar ik ben dankbaar dat ik zo fit kan blijven. Ik heb de indruk dat ebikers die ik op die snelheid zie fietsen zich een stuk minder inspannen. Dat leid ik onder andere af uit hun dikkere kleding en gebrek aan kleur op de wangen.
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 20:38
Edwin* schreef:
vr 09 sep, 2022 12:53

Voor deze test fietste verslaggever Joost Dijkgraaf per onderdeel op gelijke snelheid (21-22 km p/u) in een gecontroleerde omgeving, de sintelbaan van de Universiteit Twente, met een e-bike in turbo-stand, in de tour-stand en met een stadsfiets. De e-bike was een Batavus Tria E-Go, de gewone fiets een Sparta Sense.
Ik kan je verklappen dat je met een ebike niet 21-22 gaat rijden en dat je richting 24-26 zal gaan. Iedereen die op de fiets stapt zal toegeven dat dit klopt, je ziet zelden een ebiker die met 20kmpu rijdt.
Dat is echt complete onzin.

In augustus zijn we via ANWB knooppunten met (oudere) vrienden naar Bad Bentheim gefietst, heen 73 km en de volgende dag terug 76 km. Zij op de e-bikes en wij op de fiets, licht bepakt voor een hotelovernachting.

De kruissnelheid die we (op hún verzoek!) aanhielden was 20 km/u.

Zij gaven aan dat zij dit een prettige snelheid vinden tijdens hun fietstochten en de ondersteuning op de minimumstand hebben staan. Andere oudere vrienden geven aan dit ook een prettige snelheid te vinden, waarbij zij voldoende overzicht en controle hebben en zich veilig en vertrouwd voelen op de e-bike en dit gevoel bij hogere snelheden niet hebben.

Tijdens onze fietstochten, waarbij we gemiddeld 22 tot 25 km/u aanhouden als kruissnelheid, afhankelijk van de evt. bepakking, halen we geregeld e-bikers in.

Tijdens het bikepacken op onze gravelbikes hebben we doorgaans een kruissnelheid van 24 tot 26 km/u en halen we geregeld nog meer e-bikers in.

In mijn perceptie is het dus geen zeldzaamheid dat e-bikers 21-22 km/u rijden.

Een deel van de e-bikers zal inderdaad kruissnelheden aanhouden die hoger liggen, maar wellicht ook de ondersteuning een tandje hoger hebben staan en/of hun e-bike hebben laten kietelen. Bij zulke snelheden zou een helmpje op niet onverstandig zijn, doe ik op mijn gravelbike met die snelheden namelijk ook en dat vindt iedereen vanzelfsprekend.

Overigens mag jij best wetenschappers in twijfel trekken en de test als onzin beschouwen.