Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Er zijn genoeg redenen. En ook genoeg redenen waar je misschien eens twee keer over nadenkt.

Zoals, ik ben niet fit genoeg om zelf te fietsen.
Maar is dat omdat er fysiek iets aan de hand is met mij? Of is het omdat ik altijd te lui ben geweest om iets van fysieke inspanning te doen.
Graag wil ik ook nog even een reactie plaatsen.
Misschien is dit al wel genoemd in dit topic maar heb geen zin om 24 paginas na te lezen.
Laat ik voorop stellen dat een e-bike niet vanzelf fietst.
Met de juiste instelling kun je op hetzelfde niveau fietsen als een traditionele fiets.
Het voordeel is wanneer het even nodig is heb je de mogelijkheid de ondersteuning hoger te maken.
Bijvoorbeeld een berg op of een lange weg wind tegen.
Sinds 2 jaar rij ik op een e-mtb en vind het in 1 woord geweldig.
Aangezien ik een fanatieke cross-country rijder ben op de mtb is mijn conditie veel stabieler wanneer ik 1x in de week ook een tour ga doen met de e-mtb.
Dan zie ik het echt als een duurtraining en geloof me dat ik na 80/100 km het ook met een e-mtb echt wel voel in de benen.
Ook de techniek wordt hierin steeds meer verbeterd.
Op dit moment een motor met 90 nm die tot 4x je kracht kan versterken komen ze ook met motoren met 35 nm die tot 2x je kracht versterken.
Dan zie je haast niet dat er een motor in je fiets zit.
Het comfort van een e-bike is zo geweldig omdat je het kunt gebruiken maar niet hoeft te gebruiken.
Deze keuze heb je met een traditionele bike niet.
Tja, als je aan een gesprek mee wilt doen, dan is het snel scannen van die pagina's toch wel iets wat er bij hoort.
Dit lijkt een beetje op 'je zegje willen doen' zonder naar de anderen te willen luisteren.

Dat gezegd hebbende:


Ik ben het helemaal eens met je bijdrage, en voer dat ook vaker op als punt ten faveure van een e-bike.
Ook @peter de rijk noemt deze nuancering in zijn bijdrage als waarom een e-bike soms helemaal geen slecht idee is.

En dan hoef je er, zoals @Shorttrack doet, geen persoonlijke zaak van te maken, met het door hem genoemde "ik ben te lui" als argument. Het gaat je eigenlijk helemaal niet aan waarom iemand een e-bike gebruikt.
MTB fietser schreef:
za 20 aug, 2022 09:32
Dan zie je haast niet dat er een motor in je fiets zit.
Grappig dat dit weer ter sprake komt.

Nou moet ik zeggen dat ik de meeste e-bikes er afschuwelijk uit vind zien (lage instap, stuur model "apehanger" etc.) maar daar bij sportieve fietsen geen last van heb. Daar is de motor + accu netjes een deel van het model en mag gewoon zichtbaar zijn en voor de rest ziet het er uit als een sportieve fiets (maar toch e-bike) zoals het hoort.

Toch wordt de "onzichtbaarheid" van de motor vaal als marketingpunt gebruikt en gezien de opmerking hierboven zal dat dan ook best wel werken. Ik vraag me af waarom. Het punt (bij een kleine motor+accu) van een lager gewicht en de fiets ook goed zonder ondersteuning kunnen rijden vind ik veel belangrijker.
Flix schreef:
za 20 aug, 2022 09:46
Tja, als je aan een gesprek mee wilt doen, dan is het snel scannen van die pagina's toch wel iets wat er bij hoort.
Dit lijkt een beetje op 'je zegje willen doen' zonder naar de anderen te willen luisteren.

Dat gezegd hebbende:


Ik ben het helemaal eens met je bijdrage, en voer dat ook vaker op als punt ten faveure van een e-bike.
Ook @peter de rijk noemt deze nuancering in zijn bijdrage als waarom een e-bike soms helemaal geen slecht idee is.

En dan hoef je er, zoals @Shorttrack doet, geen persoonlijke zaak van te maken, met het door hem genoemde "ik ben te lui" als argument. Het gaat je eigenlijk helemaal niet aan waarom iemand een e-bike gebruikt.
Mijn punt was juist om een gegronde reden te hebben om een e-bike te kopen. En die zijn er veel. Maar de meeste mensen beseffen niet dat ze ook nog een gewone fiets kunnen kopen.

Het zijn mijn zaken niet waarom iemand een e-bike kiest. En men hoeft zich zeker niet te verantwoorden. Maar ondertussen worden er wel grondstoffen ontdaan om de meest onzinnige redenen.

Maar het hele "iedereen moet doen waar hij zin heeft" helpt de wereld al flink ten onder. Het klinkt wat dramatisch als ik het zo schrijf en ben niet iemand die daar iedere nacht van wakker ligt. Maar het blijft een feit dat het wel zo is.
En dat is mijn hele punt.
Flix schreef:
za 20 aug, 2022 09:46
... Ik ben het helemaal eens met je bijdrage, en voer dat ook vaker op als punt ten faveure van een e-bike.
Ook @peter de rijk noemt deze nuancering in zijn bijdrage als waarom een e-bike soms helemaal geen slecht idee is.

En dan hoef je er, zoals @Shorttrack doet, geen persoonlijke zaak van te maken, met het door hem genoemde "ik ben te lui" als argument. Het gaat je eigenlijk helemaal niet aan waarom iemand een e-bike gebruikt.
Helemaal mee eens! Het WF-forum is geen conservatieve kerk met dogma's, maar zou juist met zijn tijd mee moeten gaan. Gebruik maken van technologie voor wie dat wil past daarbij. Hier in de Alpen zie ik veel mensen op e-mtb's fietsen. Zolang dat hen plezier geeft is dat toch prima? En ja, voor sommigen zou een gewone fiets vanuit het oogpunt van gezondheid misschien een betere keus zijn, maar die keuze maken zij zelf en daar hebben wij niks mee te schaften.
Dat laatste dacht men 50 jaar geleden ook nog wel over crossmotoren. Toch zijn die uiteindelijk verbannen naar circuits. Dat kan met e-mtb's ook gebeuren als het er te veel worden (wat in de populaire toeristische gebieden gebeurd jan zijn voordat je er erg in hebt) of er veel ongelukken mee blijken te gebeuren. Vooralsnog lijkt het er niet op en zullen e-mtb's dankzij de economische ontwikkelingen wel iets blijven voor weinigen. Maar als bijvoorbeeld wegmotorrijders massaal overstappen op offroadspeedpedelecs in de verwachting dat ze dan overal mogen komen waar fietsers nu mogen komen dan is het op de mtb-paden niet alleen afgelopen voor hen maar misschien ook voor de andere fietsers.
Be careful what you wish for, heet dat in het Engels.
Leon schreef:
za 20 aug, 2022 21:57
Be careful what you wish for, heet dat in het Engels.
Daar kan koning Midas over meepraten.
willem.m schreef:
za 20 aug, 2022 21:39
Het WF-forum is geen conservatieve kerk met dogma's, maar zou juist met zijn tijd mee moeten gaan.
Alles is hier te vinden:
Stijfkoppen, mensen die buiten de lijntjes durven te kleuren en alles er tussenin.
Zolang we onze eigen mening ventileren en anderen niet de maat nemen vind ik het hier goed toeven.
Ok, dank voor de waarschuwing Leon.
Leon schreef:
za 20 aug, 2022 21:57
Dat laatste dacht men 50 jaar geleden ook nog wel over crossmotoren. Toch zijn die uiteindelijk verbannen naar circuits. Dat kan met e-mtb's ook gebeuren als het er te veel worden (wat in de populaire toeristische gebieden gebeurd jan zijn voordat je er erg in hebt) of er veel ongelukken mee blijken te gebeuren. Vooralsnog lijkt het er niet op en zullen e-mtb's dankzij de economische ontwikkelingen wel iets blijven voor weinigen. Maar als bijvoorbeeld wegmotorrijders massaal overstappen op offroadspeedpedelecs in de verwachting dat ze dan overal mogen komen waar fietsers nu mogen komen dan is het op de mtb-paden niet alleen afgelopen voor hen maar misschien ook voor de andere fietsers.
Be careful what you wish for, heet dat in het Engels.
Het zou natuurlijk kunnen dat vooral het gruwelijke geknetter de crossmotor fataal is geworden. En waarom zouden e-mtb's iets voor weinigen blijven? In sommige streken in de Alpen rijdt een groot deel van de fietsers inmiddels op e-mtb's! Als er te veel komen, wordt dat vast en zeker met een vergunningensysteem gereguleerd, zoals nu al rond de Amerongse berg op de mtb-paden gebeurt. En dan maakt het geen donder uit of je al dan niet elektrisch rijdt. En motorrijders die op een speedpedelec zouden willen rijden? Ik vermoed zomaar dat jij geen motor rijdt...
peter de rijk schreef:
za 20 aug, 2022 22:27
Als er te veel komen, wordt dat vast en zeker met een vergunningensysteem gereguleerd, et cetera.
Het zou me een lief ding waard zijn als motoren zo hier en daar in de Alpen geweerd zouden worden.
Alleen al die herrie als je 's morgen een col beklimt en de motorrijders komen na tienen naar boven denderen. Weg rust.
Door mijn verwoording word ik verkeerd begrepen merk ik. Ik heb helaas niet altijd veel tijd om veel te schrijven en ben daarom soms kort door de bocht.

Ik wil namelijk helemaal niet zeggen dat mensen geen e-bike mogen kopen omdat ik hun reden niet gegrond vind.
Het is gewoon een feit dat e-bike grondstoffen verbruiken die zeer schaars zijn en niet hernieuwbaar. Dat is weldegelijk een enorm probleem. Dus als iedereen "omdat hij mag doen hij wil en daarmee met niemand rekening moet houden" een e-bike koopt dan is dat een slechte zaak. Ook als dat ervoor zorgt dat de auto minder gebruikt wordt. Want dat is slechts uitstel van het probleem.

Iedereen mag doen wat hij wil. Maar ik kan genoeg dingen bedenken die iedereen op dit forum zou willen verbieden (en vaak ook al verboden zijn door de wet, helaas is het schaden van het klimaat "omdat je daar zin in hebt" er niet een van). Of mag dat dan ook allemaal?

Ik lijk heel zuur maar dat ben ik helemaal niet hoor. :wink: maar wil soms wel een standpunt maken. Want ik heb daar zin in :wink:
Poppink schreef:
za 20 aug, 2022 22:17
Stijfkoppen, mensen die buiten de lijntjes durven te kleuren en alles er tussenin.
Ik blijf stijfkoppig buiten de lijntjes kleuren gezien de reacties. :)
Een vergunningensysteem is me een gruwel. Waarschijnlijk zou ik dan stoppen met fietsen want het staat haaks op mijn doel met fietsen.: de wereld verkennen in alle vrijheid, maar binnen normen en waarden.
peter de rijk schreef:
za 20 aug, 2022 22:27
Het zou natuurlijk kunnen dat vooral het gruwelijke geknetter de crossmotor fataal is geworden.
Natuurlijk. Maar er hoeft maar een reden te zijn om iets te verbieden.
Er zijn overigens heel veel zaken die men in het verleden waar men zich tegenwoordig moeilijk kan voorstellen dat dat zelfs in die tijd gebeurde. Zoals op tv het voorbeeld geven om afval simpelweg onder de grond te steken in eigen tuin of onderweg. Of baby's die tot in de jaren 80 nog enkel met spierverslappers en zonder verdoving werden geopereerd omdat men dacht fst baby's niets voelde.
Ook zaken waarvan men heel goed wist dat men onzettend slecht bezig was maar toch voort deden.

Ik ben er heel zeker van dan de massale verkoop van e-bikes een van die zaken gaat zijn waar men in de toekomst nog raar van op zal kijken. En men weet nu al heel goed dat we niet goed bezig zijn.


Maar ik zal het nog eens vermelden. Ik heb zelf ook een e-bike. Gekocht omdat men (en ikzelf) mij destijds had overhaald om er toch een te kopen. Want dat is nu eenmaal de fiets van nu.

Nu heb ik weer een gewone fiets gekocht omdat er voor mij zeer weinig redenen zijn om een e-bike te hebben. Zelfs zonder een auto te bezitten.
Ik laat mijn e-bike niet verstoffen en fiets er ook nog mee.

Maar ik ga later niet tegen mijn kinderen of kleinkinderen zeggen dat het destijds allemaal wel mee viel en dat men niet beter wist.
De e-mtb wordt overigens niet overal gewaardeerd. Bij een aantal routes in NL zijn ze er niet blij mee omdat de klimmetjes aan pulp worden gereden. Vergt dan veel meer onderhoud wat veelal door vrijwiligers wordt gedaan.
Waarom een vergunning voor e-mtb's? Die vallen toch gewoon onder de wetgeving van de fiets en worden toch ook beschouwd als fiets?

Ik kan zo snel geen reden bedenken waarom een e-mtb minder recht zou hebben op vrije toegang dan een gewone mtb. Een geoefend mtb-er fiets soms ook gewoon sneller als een e-mtb-er.
Fedor schreef:
za 20 aug, 2022 23:21
De e-mtb wordt overigens niet overal gewaardeerd. Bij een aantal routes in NL zijn ze er niet blij mee omdat de klimmetjes aan pulp worden gereden. Vergt dan veel meer onderhoud wat veelal door vrijwiligers wordt gedaan.
Dat zal dan eerder resulteren in dat de vrijwilligers gewoon de moed opgeven. En daarbij wordt de e-mtb dan direct slachtoffer van zijn eigen succes.
.
Ik heb het aangepast w.
Fedor schreef:
za 20 aug, 2022 23:21
De e-mtb wordt overigens niet overal gewaardeerd.
Hier een plek waar volgens mij mountainbikes niet worden gewaardeerd. Het is een paadje vlak langs een camping.
Afbeelding
Shorttrack schreef:
za 20 aug, 2022 23:34
Waarom een vergunning voor e-mtb's? Die vallen toch gewoon onder de wetgeving van de fiets en worden toch ook beschouwd als fiets?

Ik kan zo snel geen reden bedenken waarom een e-mtb minder recht zou hebben op vrije toegang dan een gewone mtb. Een geoefend mtb-er fiets soms ook gewoon sneller als een e-mtb-er.
Als je als mtb-er gebruik maakt van mtb routes dan heb je hiervoor een vergunning nodig. Vaak gaan die paden door natuurgebieden waar betaalde toezichthouders erop toezien dat gebruikers niet buiten die routes fietsen en/of zonder vergunning e-biken op paden waarvoor een vergunning geldt.

Je hebt net zoveel rechten als plichten net zoals de gewone mtb.

Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.