Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Fedor schreef:
di 09 aug, 2022 09:56

Vraag is - afhankelijk van de zwaarte - of andere aspecten niet ondersneeuwen vanwege de sportieve prestatie. En hoe belangrijk dat is verschilt uiteraard per persoon.
Kan het ook zoiets zijn:

Als je op ieder klimmetje denkt "op een e-bike; ga ik hier fluitend omhoog" dan wordt het inderdaad wel moeilijk om je over te geven aan de fysieke inspanning.

Het doet me een beetje denken aan wel/niet liften op zware trajecten tijdens een (lange) reis. Als je er eenmaal mee begint sluipt steeds als het even zwaar wordt de gedachte in je hoofd "ik kan ook een lift nemen, ik hoef mijn hand maar op te steken". Als een lift nemen gewoon geen optie voor je is, kan je ook makkelijker afzien en ga je er misschien zelfs van genieten (ik dan).
Precies dat Berger.
Hoe vaak ik al niet gedacht heb "Als er nu eens een knop op het stuur zou zitten waarbij ik ineens moeiteloos vooruitging"? Ook vóór het bestaan van E-bikes.
Dan zou ik deze ***helling niet nu stoempend hoeven klimmen. Dan ging het makkelijker want het is rotweer. ...Want het is nu wel erg warm. ...Ik ben toch eigenlijk wat laat. ...Dit is een drukke onaangename weg. ...Wordt de tocht nu niet langer dan gepland en ben ik straks erg moe? En vele andere 'smoesjes'.
Toch was ik bijna altijd achteraf voldaan over de tocht. Het aantal keren dat ik achteraf bleek inderdaad te ver te zijn gegaan is wel heel klein. Misschien zou die knop - alias E-bike - voor mij wel té verleidelijk zijn. En dan mis ik die trainingen die ik nu in de praktijk wel doe.
Leon schreef:dat ik achteraf bleek inderdaad te ver te zijn gegaan
Nou èn?
Ben je kapot 's avonds. De volgende morgen brak.
Zo'n heerlijk leermoment: "Dit moet me niet nog een keer overkomen."
Een een week later, of een jaar later doe je het toch weer.🤣🤣

Maar ik zou die momenten niet willen missen.

Net zo min als het compleet afgepeigerd zijn na een stevige Alpencol.

En als ik het niet meer kan:
Marjan schreef: een mogelijkheid bestaat ook om die berg dan niet meer op te gaan
Eens hoor Dunlop. Echter kan ik me ook voorstellen dat een keer goed over je kookwater gaan op iemand van 20/30/40/50 een ander effect heeft. Dan op iemand van 70+ (en daar zijn er nogal wat van bij de wereldfietsers vereniging ) :wink:
Berger schreef:iemand van 70+
Val overigens ook in die categorie.😯
dunlop schreef:
di 09 aug, 2022 13:36
Berger schreef:iemand van 70+
Val overigens ook in die categorie.😯
Dat vind ik een geruststellende gedachte :D
Marjan schreef:
di 09 aug, 2022 11:41
--Tot de grondstoffen van de batterijen ook opraken. het liefst zou ik de grondstoffen bewaren voor hen die het echt nodig hebben----

Persoonlijk vind ik het een drogreden dat je van spullen gebruik zou ' moeten' maken puur omdat het mogelijk is.
Dat je wel gek lijkt dat je op eigen kracht een berg beklimt omdat electrisch ook mogelijk is.
een mogelijkheid bestaat ook om die berg dan niet meer op te gaan.
Het is afwisselender, mooier en leuker om die berg wél op te gaan dan door de vlakte te blijven fietsen. Als dat dan met een elektrische fiets wél lukt en geheel op eigen kracht niet (meer), is de keuze uiteindelijk snel gemaakt. Meer genot, meer levensvreugd, minder uitputting of frustratie!
Berger schreef:
di 09 aug, 2022 09:10
Fedor schreef:
ma 08 aug, 2022 22:53
Ik zeg nog steeds dat ik zo lang mogelijk zelf wil blijven rijden, maar is dat niet bijna een vorm van zelfkwelling als je de extremen blijft opzoeken en die op eigen kracht wilt bedwingen?
Op eigen kracht die extremen overwinnen geeft toch ook een hoop meer voldoening. Het lijkt mij zelfkwelling te weten dat je nooit meer topfit thuis komt van een fietsreis. Daarnaast lever je ook een hoop vrijheid in met je behoefte aan oplaadpunten.
Wat die oplaadpunten betreft: als je zelf nog behoorlijk kunt meetrappen, heb je zelfs op een tocht van 120 km helemaal geen oplaadpunten nodig. Kwestie van het juiste gebruik van een elektrische fiets. De meeste e-fietsers hebben daar geen flauw benul van en willen dat ook niet hebben. Ze gaan op standje drie of vier traag trappend op het doel af, en dan is die accu na 70 km wel zo'n beetje leeg. Maar het kan echt héél anders en beter. En dan heb je pas 's avonds of zelfs na twee dagen pas weer een oplaadpunt nodig. En dat is er op elke camping of hotel, geen probleem. Alleen als je wildkampeert ligt het anders, maar ja, hoeveel wildkampeerders rijden op een elektrische fiets?
Van je rit kunnen genieten vind ik ergens ook een slechte reden om een e-bike te kopen. Iedereen wil altijd maar genieten ten koste van alles. We nemen ook het vliegtuig om te genieten.

Men moet terug funtioneel beginnen denken. Want grondstoffen opgebruiken om "te genieten" is toch een vreemde manier van genieten.


Van funtionele dingen kun je ook genieten. Maar onze cultuur denk overal recht op te hebben zolang je het maar kunt betalen. Ben er zelf ook schuldig aan hoor. Maar bij velen is het toch in het extremen. En de e-bike is daar ook een onderdeel van.
Grondstofschaamte?
Gelukkig zijn de meesten hier over 20 jaar dood (als het idd 70+ers zijn), dan geven ze enkel nog grondstoffen.

Tjonge, tjonge.
Vvb een paar andere opmerkingen hier:
- inderdaad zijn laadpalen onderweg niet nodig, als je de 'e' van je ebike een beetje bewust inzet, net als dat je je eigen vermogen ook meestal goed weet te spreiden. Ik haal meestal 200 km, en als het wat tegen zit 150 km op een acculading. Daar kun je dus de hele dag mee doen.
- er zit idd een knop op voor meer ondersteuning, maar omdat ie erop zit hoef je 'm nog niet te gebruiken. Ik denk dat zelfs degenen hier met dwanggedachten (knopje op meer, liften), na initieel voor de lol de maximale ondersteuning gebruikt te hebben, prima kunnen doseren, zodat het vooral fietsen blijft.
Flix schreef:
di 09 aug, 2022 17:25
Grondstofschaamte?
Gelukkig zijn de meesten hier over 20 jaar dood (als het idd 70+ers zijn), dan geven ze enkel nog grondstoffen.

Tjonge, tjonge.
Helaas is het toch zeer ernstig. Ik en zeker mijn dochter gaan nog veel langer dan 20 jaar mee. En wij hopen ook nog van die schaarse grondstoffen gebruik te kunnen maken als het echt nodig.
Shorttrack schreef:
di 09 aug, 2022 18:10
Helaas is het toch zeer ernstig. Ik en zeker mijn dochter gaan nog veel langer dan 20 jaar mee. En wij hopen ook nog van die schaarse grondstoffen gebruik te kunnen maken als het echt nodig.
Met een pendix-systeem kun je gewoon je ouwe trouwe trapfiets houden. Wellicht vermindert dat de dieprode schaamte over een consumptieve uitspatting tot een licht blozen.
peter de rijk schreef:
di 09 aug, 2022 21:27
Met een pendix-systeem kun je gewoon je ouwe trouwe trapfiets houden. Wellicht vermindert dat de dieprode schaamte over een consumptieve uitspatting tot een licht blozen.
Een bewonderenswaardig standpunt die van toepassing kan zijn op elke uitspatting, mits het tot die ene blijft.
Toch wel baart dit enige zorgen.
Een huishouden telt al snel 3 personen met elkeen naast bezit van 3 of meer fietsen, vaak ook een auto, een koelkast, een diepvries, een of meer ventilatoren, een strijkijzer, een magnetron, een pc/laptop, een printer, een of meerdere smartphones (de lade ligt er vol mee van oude afdankertjes), en zo kan ik nog even doorgaan met 'consumptieve uitspattingen'. Of het allemaal strikt noodzakelijk is om te overleven als je huis morgen door aardbeving of brand verwoest wordt.
Fietsvakanties laten zien dat het vaak met aanmerkelijk minder spullen kan.
Hoewel, niet iedereen ambieert een minimalistisch 13 kg bepakking voor 1 of meerdere weken.

Met elektrische ondersteuning kan je weer meer met je mee zeulen :evil:
En ook hier geldt natuurlijk, wat voor de één een consumptieve uitspatting is, is voor de ander een goed onderbouwde behoefte of een verrijking van zijn mogelijkheden
Senior2 schreef:
wo 10 aug, 2022 16:46
En ook hier geldt natuurlijk, wat voor de één een consumptieve uitspatting is, is voor de ander een goed onderbouwde behoefte of een verrijking van zijn mogelijkheden
In dat geval is het geen consumtieve uitspatting. Laat dat vooral duidelijk zijn.
Senior2 schreef:
wo 10 aug, 2022 16:46
En ook hier geldt natuurlijk, wat voor de één een consumptieve uitspatting is, is voor de ander een goed onderbouwde behoefte of een verrijking van zijn mogelijkheden
Inderdaad. Zelfs drie koekjes bij de thee wordt soms betamelijk gevonden, of een tweede boot.
Afbeelding
Als dit de tweede boot is dan ben ik benieuwd naar de eerste boot
Shorttrack schreef:
wo 10 aug, 2022 16:59
Senior2 schreef:
wo 10 aug, 2022 16:46
En ook hier geldt natuurlijk, wat voor de één een consumptieve uitspatting is, is voor de ander een goed onderbouwde behoefte of een verrijking van zijn mogelijkheden
In dat geval is het geen consumptieve uitspatting. Laat dat vooral duidelijk zijn.
"Ik wil me op de fiets niet inspannen". Is dat een goed onderbouwde behoefte? ;)
Als jij je niet in wil spannen omdat je niet bezweet op een afspraak of op je werk wil komen, dan heb ik daar begrip voor