Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo Nuvinci, is het wat? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Enviolo Nuvinci, is het wat?

Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 19:22
De gebruikers ervaring die ik ermee heb is dat de naven wel stuk gaan. Vooral bij belasting door gewicht wordt de naaf te warm en stopt deze na verloop van tijd met schakelen. De kogels in het systeem kunnen vervormen door de hitte.
Wij hebben 26000km met een aanhanger gereden van +/-100kg en hebben ongeveer 4 naven versleten.
Afbeelding

We hebben eerst handmatig geschakeld en zijn later overgestapt op de H Sync wat de fiets dan een vol automaat maakt.
Afbeelding

Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Mooie testcase…

Nu, met een aanhanger van 100kg schat ik dat die naaf 2-3 keer zo zwaar belast wordt als een naaf van een gewone fiets.
Als je dan weet dat bij veel systemen een verdubbeling van de belasting de levensduur deelt door 4, dan blijf ik best positief over de mogelijke levensduur op een gewone fiets.

Ik ben benieuwd hoe lang die Rohloff naven het zullen uit houden.
Die lopen lachend 100.000km :wink:
We zullen zien hoeveel km Wouter er mee maakt. Ik doe geen voorspelling.
Shadow schreef:
wo 09 jun, 2021 20:08
Die lopen lachend 100.000km :wink:
Met dat vermogen en zoveel belading? Dat is wel een heel dappere voorspelling :wink:
Shadow schreef:
wo 09 jun, 2021 20:08
Die lopen lachend 100.000km :wink:
Ook in de stad over constant slechte wegen, met veel meer schakelingen per km, en met een aanhanger van 100kg?

Elk mechanisch deel slijt, en als de levensduur 100k is bij behoorlijk intensief gebruik door een wereldreiziger met een fiets die inclusief bepakking 120kg weegt, dan kan je er van uit gaan dat het nog de helft tot 1/4 gaat zijn als de belasting verdubbelt.

De fiets met de Rohloff hierboven heeft een lange wielbasis, en weegt enorm. Dat achterwiel draagt makkelijk 100kg, en ook de aandrijfkrachten zijn een pak hoger. Dat heeft zijn gevolgen voor de levensduur.
Geachte,
Rij zelf met gazelle grenoble c380 hmb,schakelen werkt prima(eviolo c380) wat me wel stoort ,wanneer men boven 20 km/h rijdt
men veel trapomwentelingen moet maken(versnelling op max geschakeld)zou men tandwielen voor of achter kunnen aanpassen ???

Mvg L H edegem
huygen ludo schreef:
zo 25 jul, 2021 12:13
Geachte,
Rij zelf met gazelle grenoble c380 hmb,schakelen werkt prima(eviolo c380) wat me wel stoort ,wanneer men boven 20 km/h rijdt
men veel trapomwentelingen moet maken(versnelling op max geschakeld)zou men tandwielen voor of achter kunnen aanpassen ???

Mvg L H edegem
ja dat kan ...achter kan een 16 (zal nu wel een 19/18 zijn) bij een 330 kan je niet lager dan 18
voor 2 tanden meer nemen
https://support.enviolo.com/hc/nl/artic ... tandwielen
Ja, je kunt het aanpassen. Voor groter of achter kleiner. Ivm eventuele kettingkast wellicht alleen achter kleiner mo0gelijk. Dan wel meer slijtage.
huygen ludo schreef:
zo 25 jul, 2021 12:13
Geachte,
Rij zelf met gazelle grenoble c380 hmb,schakelen werkt prima(eviolo c380) wat me wel stoort ,wanneer men boven 20 km/h rijdt
men veel trapomwentelingen moet maken(versnelling op max geschakeld)zou men tandwielen voor of achter kunnen aanpassen ???

Mvg L H edegem
Welke tandwielen heb jij voor en achter?
@gee ik wou even wat extra info over de nuvinci op je supercharger, welke tandwielen je gebruikt voor gebergtes op je reizen…groetjes
Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 19:22
De gebruikers ervaring die ik ermee heb is dat de naven wel stuk gaan. Vooral bij belasting door gewicht wordt de naaf te warm en stopt deze na verloop van tijd met schakelen. De kogels in het systeem kunnen vervormen door de hitte.
Wij hebben 26000km met een aanhanger gereden van +/-100kg en hebben ongeveer 4 naven versleten.
Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Als ik die constructie zo zie met de aanhanger dan kan het niet anders of het gaat wringen.
Gevoelsmatig denk ik dat je beter af bent met een koppeling eenzijdig naast het wiel of afgetakt van de staande buis.

Ik vermoed dat je de Rohlof met de trekhaakconstructie op de as van de naaf ook snel problemen gaat vertonen.

Ben benieuwd wat je ervaringen op termijn zijn.

EDIT
Ik zie de post van Shadow hier onder en begrijp nu pas hoe de constructie in elkaar zit.
screen03.jpg
Ik ging er van uit dat de kar aan de achterkant van de beugel bevestigd was.
Ik heb liever die constructie van de Surly trailer dan zoals de meeste doen met het scharnierpunt op de as, dit zorgt ook voor een draaipunt dat tussen fiets en kar ligt en niet binnen het achterwiel van de fiets.
Bezit zit ruim drie maanden een Kalkhoff e-bike met Enviolo Trekking. Heb ruim 6000 km gefietst Het bereik (380%) is thans dermate teruggelopen dat ik inmiddels per trap geen 9 meter met net aan 6 meter fiets. Dus een zenuwachtig, hoog ritme. De hoge versnellingen zijn verdwenen. Van de monteurs van E-Bike Store te Hoorn vernomen dat het probleem van het wegvallen van het bereik bij meer fietsen met de Enviolo Trekking voorkomt. Aanvullend - en bijzonder vervelend - is het probleem dat de Enviolo Trekking- anders dan de site van Enviolo.com doet vermoeden - zich niet laat resetten. Kennelijk is er een ernstige productiefout in dit dure systeem geslopen. De versnellingen in de wielen worden volgende week aan Enviolo ter beoordeling aangeboden. Ik ben benieuwd. Mijn fietsplezier op de Kalkhoff van € 4700 is inmiddels naar een dieptepunt gedaald.
Zijn er meer e-bikers met dit probleem?
Welkom.

Volgens je fietsenmaker zijn er inderdaad meer mensen met dit probleem.
Zorg dat probleem komt te liggen waar het (kennelijk) hoort. Dat is bij jouw leverancier. Het is niet bij diens leverancier.

Ik neem aan dat je een gelijkwaardige leenfiets hebt of krijgt?
Zie ook best wel veel problemen met andere varianten van Enviolo, en tegenwoordig een strikt 2 jaar garantie :|

Even door sparen en een Rohloff variant kopen is sterk aan te raden.
Shadow schreef:
za 11 dec, 2021 00:17
Ik heb liever die constructie van de Surly trailer dan zoals de meeste doen met het scharnierpunt op de as, dit zorgt ook voor een draaipunt dat tussen fiets en kar ligt en niet binnen het achterwiel van de fiets.
Ik heb de beste ervaringen met Weber koppelingen bevestigd aan de achterdriehoek. Aan de as is nooit een goed idee omdat dat gaat wringen.

Dat het draaipunt binnen het de diameter van het wiel ligt heb ik zelf nooit als bezwaarlijk ervaren.
Edwin V schreef:
do 29 sep, 2022 19:28
Bezit zit ruim drie maanden een Kalkhoff e-bike met Enviolo Trekking. Heb ruim 6000 km gefietst Het bereik (380%) is thans dermate teruggelopen dat ik inmiddels per trap geen 9 meter met net aan 6 meter fiets. Dus een zenuwachtig, hoog ritme. De hoge versnellingen zijn verdwenen. Van de monteurs van E-Bike Store te Hoorn vernomen dat het probleem van het wegvallen van het bereik bij meer fietsen met de Enviolo Trekking voorkomt. Aanvullend - en bijzonder vervelend - is het probleem dat de Enviolo Trekking- anders dan de site van Enviolo.com doet vermoeden - zich niet laat resetten. Kennelijk is er een ernstige productiefout in dit dure systeem geslopen. De versnellingen in de wielen worden volgende week aan Enviolo ter beoordeling aangeboden. Ik ben benieuwd. Mijn fietsplezier op de Kalkhoff van € 4700 is inmiddels naar een dieptepunt gedaald.
Zijn er meer e-bikers met dit probleem?
De tijdelijke door mijn fietswinkel geboden oplossing - een ander wiel met een Nuvinci naaf - bood slechts tijdelijk soelaas. Binnen één week verdwenen ook op deze Nuvinci naaf de hoge versnellingen. Zit inmiddels na ruim twee weken op 75 trapomwentelingen per 500 meter. Zijn er structurele problemen met Nuvinci / Enviolo naven?
Heb begrepen dat een aantal fietswinkels inmiddels de klanten voorlopig ontraden fietsen aan te schaffen met de Enviolo naven.
Er kunnen problemen ontstaan als de berijder ervoor kiest om met een groot verzet grote bergen op te rijden de hele tijd. Als je daar een fan van bent kun je beter een scooter nemen.
Ze hebben het druk bij Enviolo momenteel; de wachttijd voor een garantieaanvraag is ongeveer een maand.
F. van der Hoek schreef:
za 22 okt, 2022 15:55
Er kunnen problemen ontstaan als de berijder ervoor kiest om met een groot verzet grote bergen op te rijden de hele tijd. Als je daar een fan van bent kun je beter een scooter nemen.
Ze hebben het druk bij Enviolo momenteel; de wachttijd voor een garantieaanvraag is ongeveer een maand.
De eerste zin is n.m.m. geen serieuze bijdrage aan dit onderwerp. De veronderstelling dat de problemen zouden zijn ontstaan door met een te grote versnelling bergop te fietsen slaat nergens op. Ik fiets namelijk graag in een wat hoger trapritme.
Het advies om dan maar een scooter te nemen is een grapje, neem ik aan.

Dat ze het heel druk hebben bij Enviolo is mij bekend. Ik wacht al weken op een oplossing. Kennelijk zijn er veel meer consumenten met problemen met de Enviolo naven.
Mijn bijdrage is ook bedoeld om de consument op de hoogte te brengen van een kennelijk vaker voorkomend probleem, zodat men bij de afweging van een keuze bij een nieuwe fiets e.e.a. kan meenemen. Ik persoonlijk zou niet meer zo snel gaan voor een fiets met een Enviolo versnellingsnaaf.