Enviolo Nuvinci, is het wat?

Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 19:22
De gebruikers ervaring die ik ermee heb is dat de naven wel stuk gaan. Vooral bij belasting door gewicht wordt de naaf te warm en stopt deze na verloop van tijd met schakelen. De kogels in het systeem kunnen vervormen door de hitte.
Wij hebben 26000km met een aanhanger gereden van +/-100kg en hebben ongeveer 4 naven versleten.
Afbeelding

We hebben eerst handmatig geschakeld en zijn later overgestapt op de H Sync wat de fiets dan een vol automaat maakt.
Afbeelding

Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Mooie testcase…

Nu, met een aanhanger van 100kg schat ik dat die naaf 2-3 keer zo zwaar belast wordt als een naaf van een gewone fiets.
Als je dan weet dat bij veel systemen een verdubbeling van de belasting de levensduur deelt door 4, dan blijf ik best positief over de mogelijke levensduur op een gewone fiets.

Ik ben benieuwd hoe lang die Rohloff naven het zullen uit houden.
Die lopen lachend 100.000km :wink:
We zullen zien hoeveel km Wouter er mee maakt. Ik doe geen voorspelling.
Shadow schreef:
wo 09 jun, 2021 20:08
Die lopen lachend 100.000km :wink:
Met dat vermogen en zoveel belading? Dat is wel een heel dappere voorspelling :wink:
Shadow schreef:
wo 09 jun, 2021 20:08
Die lopen lachend 100.000km :wink:
Ook in de stad over constant slechte wegen, met veel meer schakelingen per km, en met een aanhanger van 100kg?

Elk mechanisch deel slijt, en als de levensduur 100k is bij behoorlijk intensief gebruik door een wereldreiziger met een fiets die inclusief bepakking 120kg weegt, dan kan je er van uit gaan dat het nog de helft tot 1/4 gaat zijn als de belasting verdubbelt.

De fiets met de Rohloff hierboven heeft een lange wielbasis, en weegt enorm. Dat achterwiel draagt makkelijk 100kg, en ook de aandrijfkrachten zijn een pak hoger. Dat heeft zijn gevolgen voor de levensduur.
Geachte,
Rij zelf met gazelle grenoble c380 hmb,schakelen werkt prima(eviolo c380) wat me wel stoort ,wanneer men boven 20 km/h rijdt
men veel trapomwentelingen moet maken(versnelling op max geschakeld)zou men tandwielen voor of achter kunnen aanpassen ???

Mvg L H edegem
huygen ludo schreef:
zo 25 jul, 2021 12:13
Geachte,
Rij zelf met gazelle grenoble c380 hmb,schakelen werkt prima(eviolo c380) wat me wel stoort ,wanneer men boven 20 km/h rijdt
men veel trapomwentelingen moet maken(versnelling op max geschakeld)zou men tandwielen voor of achter kunnen aanpassen ???

Mvg L H edegem
ja dat kan ...achter kan een 16 (zal nu wel een 19/18 zijn) bij een 330 kan je niet lager dan 18
voor 2 tanden meer nemen
https://support.enviolo.com/hc/nl/artic ... tandwielen
Ja, je kunt het aanpassen. Voor groter of achter kleiner. Ivm eventuele kettingkast wellicht alleen achter kleiner mo0gelijk. Dan wel meer slijtage.
huygen ludo schreef:
zo 25 jul, 2021 12:13
Geachte,
Rij zelf met gazelle grenoble c380 hmb,schakelen werkt prima(eviolo c380) wat me wel stoort ,wanneer men boven 20 km/h rijdt
men veel trapomwentelingen moet maken(versnelling op max geschakeld)zou men tandwielen voor of achter kunnen aanpassen ???

Mvg L H edegem
Welke tandwielen heb jij voor en achter?