Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opvoersetjes e-bikes - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

opvoersetjes e-bikes

Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 17:53
Wat ik raar vind, een e bike mag maximum 25km/h. Een speed 45km/h.
En , een fiets zonder hulpmotor een "gewone" fiets dus ...
https://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/ ... _ID=574005
Klopt niet.
Mijn ebike mag maar ondersteuning geven tot 25 km/h, maar als ik de juiste pillen pak en wat train dan kan en mag ik 30 of 35 rijden. En in een afdaling gewoon de maximumsnelheid van de weg.
Fedor schreef:
ma 03 aug, 2020 19:09
loknor schreef:
ma 03 aug, 2020 18:06
@Fedor: of we passen de infrastructuur aan. Ook voor wielrenners geldt toch echt dat ze vooral zichzelf bezeren, niet zozeer een ander.
Dit vind ik echt zo'n dooddoener. Je moet je rijstijl aanpassen aan de infrastructuur (of een fietspad gebruiken dat je wel aankan). Niet overal de fietspaden saaier maken om ze "veiliger" te laten worden.
Maar dan moeten mensen er verder geen probleem van maken en gaan roepen dat E-bikers/Wielrenners zo gevaarlijk zijn (wat ze vooral voor zichzelf blijken te zijn).

Of we gaan het verbieden en er zijn weinig dingen waar ik feller op tegen zou zijn dan dat ;)
Uitgezonderd de fietssnelwegen en forenzenfietspaden overigens. En er mag echt wel geld in de fiets-infrastructuur gestoken worden maar dan bijv. in veiliger oversteken e.d.
En ongetwijfeld zijn dat qua overlijdens en IC risico heel goede ideeën.
Iedereen bedankt voor deze discussie. Het heeft mij geholpen om te bepalen wat ik wil gaan doen om langere afstanden sneller te overbruggen. In ieder geval geen opvoersetje en ook geen speed-pedelect


Allereerst ga ik lekker verder met het verbeteren van mijn conditie. Die conditie gecombineerd met het accelereren tot zo'n 23 km/h levert best een redelijke gemiddelde snelheid op. Ik heb geen vering in mijn e-bike en dat beperkt automatisch de snelheid op een aantal stukken.
Een opvoersetje draagt daarom op afstanden tot een kilometer of 30 nauwelijks bij en daarom is de winst t.o.v. het illigaal zijn de moeite niet waard.

Voor de langere tochten kan ik vermoedelijk beter kijken naar een snellere fiets, vooralsnog zonder ondersteuning. Waarschijnlijk een ligfiets omdat dat niet alleen comfort biedt maar ook nog eens meer snelheid. Om supersnel te kunnen zijn wil ik dat die fiets ook mee kan in de trein, een vouwfiets is dan wel handig
Ik kom dan uit bij de HP velotechiek Grasshopper. Daarmee moet het denk ik mogelijk zijn sneller te zijn dan wat ik met mijn e-bike kan.

https://abeona.nl/fietsen/voor-wie/#iLi ... 24d02f6]/0

Voor vakantiefietsen kan ik dan kiezen welke fiets ik neem. Van het normale fietsen kan ik op basis van het weer en de rit ook een keuze maken.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op mijn bovenstaande gedachtengang.
Een ligfiets is een prima keuze. Heb zelf 3 ligfietsen en 2 "bukfietsen". Een ligfiets fietst vlotter dan een e-bike. De overige voordelen van het ligfietsen zijn op dit forum genoegzaam bekend. Ik zweet zelden op een ligfiets en met gebruik van Ventisit matten ook geen natte rug.
Een Speedpedelec is alleen goed bruikbaar voor woon - werkverkeer als er buiten de verplichte fiets-/bromfietspaden ook veilige routes zijn via de rijbanen. Vele speedpedelecs zijn ongeschikt op de rijbaan vanwege de geringe ondersteuning van circa 350 Watt.
Prima idee om verder te gaan met het opbouwen van je conditie, met een goede conditie en en goede (non-elektrische) fiets is 25 km/h geen probleem . Zelf haal ik de meeste e-bikes in maar dan ben ik ook minder warm gekleed dan bijna alle andere fietsers en ik heb een ligstuur.

Ik denk dat het makkelijker is sneller dan 25 km/h te rijden op een sportieve fiets dan op een e-bike door het gewicht van de e-bike en de extra weerstand van de motor, hoewel die bij sommige systemen er bijna niet is.

Het grootste probleem is echter denk ik het psychologische probleem: waar je bij een normale fiets geleidelijk steeds meer vermogen moet gaan leveren, moet je bij een e-bike boven de 25 km/h ineens een heel stuk meer vermogen gaan leveren.

Ik heb geen ervaring met ligfietsen voor woon-werk maar (als je een veilige route hebt) dan lijkt me het een prima idee,

Iets langer onderweg is ook niet z'n probleem, die tijd winnen jij en je werkgever weer terug.
daulagari schreef:
wo 05 aug, 2020 22:13
Prima idee om verder te gaan met het opbouwen van je conditie, met een goede conditie en en goede (non-elektrische) fiets is 25 km/h geen probleem . Zelf haal ik de meeste e-bikes in maar dan ben ik ook minder warm gekleed dan bijna alle andere fietsers en ik heb een ligstuur.

Ik denk dat het makkelijker is sneller dan 25 km/h te rijden op een sportieve fiets dan op een e-bike door het gewicht van de e-bike en de extra weerstand van de motor, hoewel die bij sommige systemen er bijna niet is.

Het grootste probleem is echter denk ik het psychologische probleem: waar je bij een normale fiets geleidelijk steeds meer vermogen moet gaan leveren, moet je bij een e-bike boven de 25 km/h ineens een heel stuk meer vermogen gaan leveren.

Ik heb geen ervaring met ligfietsen voor woon-werk maar (als je een veilige route hebt) dan lijkt me het een prima idee,

Iets langer onderweg is ook niet z'n probleem, die tijd winnen jij en je werkgever weer terug.
Het genoemde psychologische probleem ervaar ik niet zo, het is meer een fysiek probleem, welke op veel ritten wel meevalt. Ik spaar dan veel menselijke kracht en energie door bij het optrekken de motor te laten mee werken. Eenmaal op snelheid is die goed vast te houden doordat ik me niet net enorm heb moeten inspannen.

Psychologische voordeel van een e-bike is dat ik afstanden aandurf (zonder ondersteuning initieel) die ik op een gewone fiets niet zo durven...of is dat een psychologische probleem waar ik aan moet werken ? ;-)

Woonwerk verkeer heb ik tijdelijk niet maar is binnen Amsterdam dus daar blijft mijn huidige e-bike z'n werk doen. Wonend aan de rand van Amsterdam zou ik echter voor langere ritten naar een bestemming niet in Amsterdam graag boven de 30 km/h kunnen rijden en langere tijd volhouden.
Ik denk dat ik dat met een ligfiets zou moeten kunnen.
Ik ben verbaasd dat bij fietsen binnen Amsterdam een e-bike handig is. De kans op diefstal een van een e-bike is een stuk groter, door de de drukte kan je toch niet al te snel rijden en Amsterdam is toch een groot dorp, de afstanden zijn niet bijzonder groot. Maar goed dat is mijn beeld uit de media want gefietst in Amsterdam heb ik nauwelijks... ;-)

Ik geloof niet snel in fysieke problemen met fietsen bij gezonde mensen, als het meer moeite kost, vermoeidheid of als je lichaam tegen werkt dan noem ik dat geen fysiek probleem maar een psychologisch. Je kan zelf beslissen verder te gaan of ermee op te houden en het kan leuk of minder leuk zijn.

Ja, er zijn fysieke limieten maar de meeste mensen hebben al opgegeven voordat ze daar in de buurt komen.
Hans Keesom schreef:
do 06 aug, 2020 21:00
Woonwerk verkeer heb ik tijdelijk niet maar is binnen Amsterdam dus daar blijft mijn huidige e-bike z'n werk doen. Wonend aan de rand van Amsterdam zou ik echter voor langere ritten naar een bestemming niet in Amsterdam graag boven de 30 km/h kunnen rijden en langere tijd volhouden.
Ik denk dat ik dat met een ligfiets zou moeten kunnen.
Je bent optimistisch betreffende de snelheid op een ligfiets. Maar tussen de tweewielige ligfietsen zitten onderling grote verschillen in comfort en snelheid. Proefrijden wordt aanbevolen.
Ook de zithoek bepaalt de kruissnelheid van een ligfiets. Die varieert tussen de 19 en 35 graden. Voor de luchtweerstand tijdens het fietsen telt het frontale oppervlak en de stroomlijn. Vooral achter de ligfietsrijder is winst te halen door een staartpunt of voorgevormde achtertas.
Hier wat data: https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5- ... ergeleken/
PietV schreef:
vr 07 aug, 2020 12:55
Hans Keesom schreef:
do 06 aug, 2020 21:00
Woonwerk verkeer heb ik tijdelijk niet maar is binnen Amsterdam dus daar blijft mijn huidige e-bike z'n werk doen. Wonend aan de rand van Amsterdam zou ik echter voor langere ritten naar een bestemming niet in Amsterdam graag boven de 30 km/h kunnen rijden en langere tijd volhouden.
Ik denk dat ik dat met een ligfiets zou moeten kunnen.
Je bent optimistisch betreffende de snelheid op een ligfiets. Maar tussen de tweewielige ligfietsen zitten onderling grote verschillen in comfort en snelheid. Proefrijden wordt aanbevolen.
Ook de zithoek bepaalt de kruissnelheid van een ligfiets. Die varieert tussen de 19 en 35 graden. Voor de luchtweerstand tijdens het fietsen telt het frontale oppervlak en de stroomlijn. Vooral achter de ligfietsrijder is winst te halen door een staartpunt of voorgevormde achtertas.
Hier wat data: https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5- ... ergeleken/
Dank dat je mijn verwachting een beetje bijstelt. Het voordeel van de ligfiets t.o.v. andere fietsen is dus vooral als je tegenwind gaat maar t.o.v. een e-bike dus miniem.
Wel denk ik dat je kan afleiden dat zodra ik langere tijd 200 watt zou kunnen trappen over langere stukken, ik op 36/35 km/h zou moeten uitkomen met een ligfiets. Maar die 200 watt hou ik geen uren vol en dat gaat op mijn leeftijd ook niet meer komen.

Ergo, een ligfiets levert me geen snelheidswinst op. Wel(licht) comfort qua zitpositie, niet hoeven op te laden en als ik voor de HP Grasshopper zou gaan, opvouwbaarheid en daarom gratis mee in de trein. Of dat me ruim 4000 euro waard is.....
PietV schreef:
vr 07 aug, 2020 12:55
Hans Keesom schreef:
do 06 aug, 2020 21:00
Woonwerk verkeer heb ik tijdelijk niet maar is binnen Amsterdam dus daar blijft mijn huidige e-bike z'n werk doen. Wonend aan de rand van Amsterdam zou ik echter voor langere ritten naar een bestemming niet in Amsterdam graag boven de 30 km/h kunnen rijden en langere tijd volhouden.
Ik denk dat ik dat met een ligfiets zou moeten kunnen.
Je bent optimistisch betreffende de snelheid op een ligfiets. Maar tussen de tweewielige ligfietsen zitten onderling grote verschillen in comfort en snelheid. Proefrijden wordt aanbevolen.
Ook de zithoek bepaalt de kruissnelheid van een ligfiets. Die varieert tussen de 19 en 35 graden. Voor de luchtweerstand tijdens het fietsen telt het frontale oppervlak en de stroomlijn. Vooral achter de ligfietsrijder is winst te halen door een staartpunt of voorgevormde achtertas.
Hier wat data: https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5- ... ergeleken/
Even wat praktijkervaring.
Jaren geleden haalde ik een 'antieke' Valenteyn lage racer in huis (vooraan 451, achteraan 622 wielmaat). Beenhard, maar echt snel. 35 kruissnelheid was in vele gevallen makkelijk aan te houden. De fiets was ontwikkeld voor indoorraces en dat had zo zijn gevolgen: een draaicirkel van meer dan 10m is op de openbare weg niet echt handig.
Nadien had ik een Challenge Seiran 24 (2x 24"). Die bood veel meer comfort, maar 25 km/u kruissnelheid was al een flinke uitdaging. Dezelfde fietser, dus aan de conditie zal het niet gelegen hebben.
Daarnaast reed ik onlangs met een 'oud kraam': een fiets van zeker 40 jaar oud, met 28mm bandjes erop. Niks bijzonders, maar een prima geometrie. Daarmee was - voor mij - een kruissnelheid van 30 km/u haalbaar over pakweg 10 of 15 km.

De conclusie: 'een ligfiets is sneller' is een grove veralgemening die zeker niet altijd opgaat.
Wil je snel rijden op eigen kracht over lange afstanden, dan is een velomobiel de beste keuze. De stroomlijn maakt een enorm verschil. De keerzijde is dat die in de stad niet handig is.
CapoJan schreef:
za 08 aug, 2020 16:01

Even wat praktijkervaring.
Jaren geleden haalde ik een 'antieke' Valenteyn lage racer in huis (vooraan 451, achteraan 622 wielmaat). Beenhard, maar echt snel. 35 kruissnelheid was in vele gevallen makkelijk aan te houden. De fiets was ontwikkeld voor indoorraces en dat had zo zijn gevolgen: een draaicirkel van meer dan 10m is op de openbare weg niet echt handig.
Nadien had ik een Challenge Seiran 24 (2x 24"). Die bood veel meer comfort, maar 25 km/u kruissnelheid was al een flinke uitdaging. Dezelfde fietser, dus aan de conditie zal het niet gelegen hebben.
Daarnaast reed ik onlangs met een 'oud kraam': een fiets van zeker 40 jaar oud, met 28mm bandjes erop. Niks bijzonders, maar een prima geometrie. Daarmee was - voor mij - een kruissnelheid van 30 km/u haalbaar over pakweg 10 of 15 km.

De conclusie: 'een ligfiets is sneller' is een grove veralgemening die zeker niet altijd opgaat.
Wil je snel rijden op eigen kracht over lange afstanden, dan is een velomobiel de beste keuze. De stroomlijn maakt een enorm verschil. De keerzijde is dat die in de stad niet handig is.
Dank voor de praktijkervaring. Ik word liever van te voren realistisch gemaakt dan na de aanschaf van een 4000 euro fiets.

Ik denk dat dit weer uiteindelijk weer zo'n situatie wordt waarbij ik teveel wil optimaliseren en het nauwelijks wat oplevert. Dat is niet erg als het om kleine dingen en bedragen gaat maar 4000 euro is gewoon gekkenwerk

Tussen mijn huidige fiets en auto is er eigenlijk niet op een verantwoorde manier ruimte voor een andere transportmodus. Als het niet met de auto hoeft, kan het met de fiets i.c.m. O.V. Als tijd geen issue is, is mijn huidige fiets snel genoeg. Als tijd wel een punt is kan ik altijd nog met/zonder fiets in de trein stappen.

Een kennis aan de andere kant van het land bood me zijn zelfbouw Zepher Low race aan. Nog niet over de prijs gehad maar aangezien die ooit voor 1400 euro werden verkocht is dat wellicht leuk speelgoed. Wel maar 5 cm boven de grond en ik moet nog even zien hoe het met bagage werkt.
Enige ervaring met de Zepher?

We dwalen wel wat af, maar ach, laat ik zeggen dat we kijken naar hoe je kunt voorkomen dat je een e-bike gaat opvoeren met een opvoersetje.
Nooit met zo'n Zephyr gereden, maar het lijkt erop dat die zowat het concept van mijn vroegere Valenteyn volgt. Dat is een oude racer. Oud, zonder vering, waardoor je rug de klappen opvangt (een racer is bedoeld voor op een racecircuit, niet echt voor de openbare weg). Een klein voorwiel (20") zonder vering is niet echt ideaal. Laag, waardoor het uitzicht en de eigen zichtbaarheid te wensen overlaat. Vaste stuurpen, dus de afstand tussen zitje en handgrepen moet maar net uitkomen (indertijd heb ik die Valenteyn flink moeten verbouwen om hem voor mij aan te passen). Niet echt mijn ding dus. Met ouder worden wil ik toch een beetje comfort ;-) Maar snel zal hij wel zijn.
Anderzijds hangt het natuurlijk van de prijs af. Als dat echt weinig is, kan het een leuke manier zijn om kennis te maken met ligfietsen.
Ga eerst op of in diverse modellen ligfietsen proefrijden. Een Zephyr is een Spartaanse lage racer, die al jaren niet meer wordt gebouwd. Vele 2e hands Zephyr's zijn zelfbouwprojecten, waarvan de kwaliteit van het laswerk niet 100% is gegarandeerd. Bovendien zul je met een lage Zephyr dubbel moeten opletten of je wel gezien wordt door het overig verkeer. Houdt bij tweewielers er rekening mee, dat hoe lager de zit, hoe sneller de onbalans. Proefrijden is essentieel. Huur daarna diverse modellen waarop jouw keuze is gevallen.
Op Marktplaats en ligfiets.net worden vaak 2e hands ligfietsen aangeboden voor geringe bedragen. Ik heb een hele mooie Nazca Fuego gekocht op 190 euro. Met 230 euro aan onderdelen, inclusief bagagerek, staat die ligfiets er als nieuwe bij en vakantieklaar met de Orlieb Back Roller classic.
Met mijn 72 jaar houdt een standaard e-biker mij niet bij.
PietV schreef:
ma 10 aug, 2020 11:30
Ga eerst op of in diverse modellen ligfietsen proefrijden. Een Zephyr is een Spartaanse lage racer, die al jaren niet meer wordt gebouwd. Vele 2e hands Zephyr's zijn zelfbouwprojecten, waarvan de kwaliteit van het laswerk niet 100% is gegarandeerd. Bovendien zul je met een lage Zephyr dubbel moeten opletten of je wel gezien wordt door het overig verkeer. Houdt bij tweewielers er rekening mee, dat hoe lager de zit, hoe sneller de onbalans. Proefrijden is essentieel. Huur daarna diverse modellen waarop jouw keuze is gevallen.
Op Marktplaats en ligfiets.net worden vaak 2e hands ligfietsen aangeboden voor geringe bedragen. Ik heb een hele mooie Nazca Fuego gekocht op 190 euro. Met 230 euro aan onderdelen, inclusief bagagerek, staat die ligfiets er als nieuwe bij en vakantieklaar met de Orlieb Back Roller classic.
Met mijn 72 jaar houdt een standaard e-biker mij niet bij.
De kennis is een neef en ingenieur van beroep dus ik vertrouw 'm technisch wel. Hij heeft aangegeven dat er waarschijnlijk nieuwe bandjes op moeten en ik 'm gratis mag komen ophalen.
Nou dat klinkt als een mooi vertrekpunt, beetje opknappen, die bandjes erop en 'm laten nakijken door mijn FM en dan heb ik voor een paar honderd euro een leuke racefiets vermoed ik.
Dan inderdaad nog wat extra veiligheid erop zetten of wellicht een helm kopen met verlichting.
Zal alles bij mekaar inderdaad ook 400 euro aan kosten zijn. Een acceptabel bedrag om zo een unieke fiets in ere te herstellen. Hij kan altijd nog als een mooie zwift-indoor trainer worden ingezet ;-) *

Binnenkort dus maar even op familiebezoek en een proefritje maken en ervaren hoe spartaans ie werkelijk is. Maak me een beetje zorgen over de 5 cm boven de weg hoe dat bij verkeersdrempels en gravelpaden gaat.

*https://www.youtube.com/watch?v=PNci7ypniYE
Gewoon gezond verstand gebruiken daar waar je sneller fietst, al dan niet getuned.
We moeten er ook eens bij stilstaan dat, sinds de MTB is uitgevonden, een hele nieuwe groep mensen beginnen te fietsen is in bossen, velden, enz.
Nadien de e-bikes, waarmee ze wat sneller fietsen met minder inspanning.
Dan de speedpedelec, waarmee ze nog sneller fietsen.
Als je deze soorten vergelijkt met de auto, dan begon men ook met een Ford-T, dan Bugatti, Land Rover en naar Ferrari.
De mens moet toch steeeds sneller en sneller.
Enkel daar waar verschillende snelheden elkaar kruisen of tegenkomen gebeuren er ongevallen, spijtig.
We kunnen toch moeilijk verdragen........
Met een elektrische fiets mag je (ondersteund) niet harder dan ongeveer 25 km/u
Blijkt dat je fiets harder kan en is er sprake van een opvoersetje, dan ben je niet verzekerd.
Dat is je eigen risico.

Voor een trapfiets geldt geen snelheidsbeperking.
pitatwork schreef:
wo 21 okt, 2020 20:35
Enkel daar waar verschillende snelheden elkaar kruisen of tegenkomen gebeuren er ongevallen, spijtig.
Was dat maar waar. U uitspraak stemt in ieder geval totaal niet overeen met de werkelijkheid.

Renaat