Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisgenoot gezocht Noorwegen juli 2007 - Forum Wereldfietser

reisgenoot gezocht Noorwegen juli 2007

Hallo! Voor dit jaar heb ik wilde plannen om de bergen en fjorden van Noorwegen per fiets te verkennen. Kale hoogvlaktes met veen en veel water, diepe fjorden waarin watervallen neerstorten, lieflijke dalen met kleine dorpjes. Dat soort beelden. Het gebied dat ik op het oog heb ligt ter hoogte van Bergen. Dat betekent dus met het vliegtuig er naar toe.

Omdat alleen ook maar alleen is, zoek ik een reismaatje die met me mee wil. De bedoeling is om te kamperen en alles daarvoor dus op de fiets mee te zeulen. Ik heb begrepen dat juli een mooie tijd is om te gaan: de wegen in de bergen zijn dan vast wel sneeuwvrij en er is redelijk goed weer.

Iets over mezelf: ik ben een vrouw van 36 jaar en ik heb al een aantal fietsvakanties in Europa gedaan. Alle keren met kamperen en een aantal keren met volledige bepakking. Ik houd erg van afwisselende landschappen, natuur, maar ook cultuur zoals een leuk stadje bezoeken of oude ruïne bezoeken. En tussendoor eens een rustdag is ook erg lekker. Dus wel sportief een flinke afstand afleggen, maar het moet wel vakantie blijven.
Als je dit aanspreekt, mail me dan via dit forum.

groetjes,
"Inky"

Hoi Inky,

Leuk plan maar toch 1 vraagje:
wat zijn voor jouw flinke afstanden?

Groet,
Robbert.

eliart schreef:wat zijn voor jouw flinke afstanden?
Tja, deze vraag heb ik ook... en: wanneer zou je willen vertrekken en hoe lang wil je fietsen?

Ik heb dezelfde vraag, hoe ver is ver?
Plan en periode spreken mij erg aan. Ik haal zelf ongeveer 100 km op een dag, ligt er aan hoeveel mooie dingen ik tegenkom waar ik voor wil afstappen. Ik heb veel ervaring met fiets-kampeer tochten. Ik vind het de ideale manier van vakantie vieren.
Ben een vrouw van tegen die tijd 42.
Astrid

azouwen schreef:Ik haal zelf ongeveer 100 km op een dag, ligt er aan hoeveel mooie dingen ik tegenkom waar ik voor wil afstappen.
100 km op een dag haal ik in principe ook maar in een vakantie vind ik 80 km een mooi uitgangspunt. Het is precies zoals jij aangeeft: rekening houdend met mooie/lekkere/leuke/interessante mensen en dingen die je tegenkomt.
Toen ik vorig jaar naar Berlijn ging heb ik, in de voorbereidingen, een campinglijst aangemaakt waarbij de campings tussen de 80 en 90 km uit elkaar lagen. Dat is me prima bevallen..

Tjonge, wat een reacties!! Leuk! Hier wat antwoorden:

Over de afstand:
In mijn vakanties kom ik uit op gemiddeld 70 km per dag, of dat nou in Nederland of in Engeland of Toscane met van die gemene steile heuvels is, of dat nou met of zonder bepakking is. Een dag kan voor mij varieren tussen de 50 en 100 km per dag, afhankelijk van wat er te zien is en hoe de conditie is, goed geslapen e.d. In Noorwegen kan het nog wel eens zo zijn dat een dagetappe van 100 km simpelweg niet anders kan, omdat de eerstvolgende camping zo ver ligt. En die etappe kan bestaan uit twee of drie keer een haarspeldbochtenweg omhoog met een paar honderd hoogtemeters. Maar wel spectaculair uitzicht! Ondanks dat zoiets bikkelen is, gaan mijn ogen daarvan glimmen.
Je mag er wildkamperen, iets wat ik in mijn eentje niet doe, maar met een reisgenoot wel aandurf (heb ik wel eerder gedaan, je mist wel een warme douche, helaas). Dat geeft meer vrijheid in de etappes.

Over de reisduur:
Ik wil niet langer van huis zijn dan 2,5 week. Daarom kom ik ook uit op vliegen op Bergen, omdat je vanaf de boot in Kristansand te lang onderweg bent op de fiets naar het ruigere deel met de fjorden.
Ik zat zelf te denken aan vertrek rond half juli, maar er ligt nog niks vast. Het lijkt me wel slim om nu redelijk binnenkort (uiterlijk begin april) een vlucht te boeken, anders is het misschien al vol of kan de fiets niet mee.

Ik heb een kennis gesproken die in Noorwegen is opgegroeid en in Nederland het vakantiefietsen heeft ontdekt. Ze kan helaas niet mee, maar heeft geweldige route-suggesties gedaan door prachtige gebieden. Ik ben helemaal enthousiast geworden.

Als dit verhaal je maar voor een deel aanspreekt: Als iemand langer of korter wil kan hij natuurlijk ook alleen een deel meefietsen. Heb je toch het voordeel van niet de hele tijd alleen te zijn.

Ik hoop jullie zo wat wijzer gemaakt te hebben.

groetjes,

"Inky"

Op de site van Jim van den Berg kun je nog meer 'voorgenieten'
http://members.chello.nl/j.berg20/index.html
Inky, heb je al een route in gedachten.... of uitgestippeld?
Om heel eerlijk te zijn: het lijkt me super om in Noorwegen te fietsen maar ik weet niet of ik zo'n die-hard tov Noorwegen ben. Ik heb ervaring met de Ardennen tijdens de Groene Valleienroute.. en dat ging prima. Ik neem aan dat Noorwegen nog wat pittiger is?

Ik heb globaal een route in gedachten. In elk geval wil ik de Rallarveg doen. En langs wat fjorden, zoals de Geirangerfjord met een bootoversteek. De stad Bergen schijnt ook de moeite waard te zijn.

Met de Ardennen heb ik geen fietservaring, maar het lijkt me dat dat ook pittig kan zijn. Naar mijn idee zijn heuvelige gebieden waar je steeds op en neer gaat (zoals Ardennen) zwaarder om te fietsen dan een lange gestage klim in de bergen die je in een redelijk constant tempo kunt doen.

Ik heb zelf gefietst in Toscane in Italie, Vogezen, Cevennen en Provence in Frankrijk, Yorkshire in Engeland, West-Ierland, en verschillende tochten in Nederland. Daarop is mijn gemiddelde gebaseerd van 70 km/dag. Sinds een paar maanden ben ik wel regelmatig aan het sporten sinds lange tijd, maar ik denk niet dat mijn gemiddelde gek veel hoger zal liggen. Ik wil het wel leuk houden, het is geen prestatietocht, het gaat mij om het genieten van natuur en cultuur, van het buiten zijn en het lekker bezig zijn. En omdat je zo langzaam gaat, vergeleken met een auto, ervaar je het landschap zoveel beter.

Hallo Inky,

Noorwegen is een goede keus. Een prachtig fietsland en tot 100 km per dag moet als ik jouw fietservaring lees te doen zijn.
Ik heb vorig jaar in het zuid Noorwegen o.a. omgeving Bergen gefietst. Een uitgebreid verslag met route en foto 's heb ik om mijn site staan.
http://members.home.nl/harryopdefiets/Noorwegen.htm
Veel plezier.

Groeten

Harry

Bedankt voor de links, Nelet en Harry.
De afstanden van Harry zijn mij te groot, maar reisverslagen geven altijd een goed beeld van de omgeving.

Inky, ik heb je net een pb gestuurd :idea:

Voor de zoveelste keer heb ik de site van Jim bekeken en ik krijg er, ondanks de 'zware klimpartijen' (desnoods lopend naar boven :oops:) wel erg veel zin in. De Rallarvegen lijken me prachtig maar ook Nigardsbreen zou ik wel willen bekijken.

Nigardsbreen is idd de moeite waard, wat noordelijker de weg van Geiranger naar de Trollstigen is spectaculair, met pittig klimwerk maar dan heb je ook wat. Zie verder mijn Noorwegen reisverslagen op http://wizardofoh.nl
Afbeelding

Ik zit dit jaar krap in mijn vakantiedagen en ik heb al 5 jaar geen fietsvakantie meer gedaan. Maar dit jaar wil ik weer eens een fietsvakantie doen.
Dit klinkt wel heel aantrekkelijk. Juli komt me goed uit, 2,5 week is te doen en Noorwegen is prachtig.

Ik ben al eens in Noorwegen geweest (Bergen, Sognefjord) en mijn ervaring bestaat uit een fietsvakantie in Ierland en Nieuw Zeeland en een groot deel van de Benjaminse Route naar Rome.

Ik hou dit topic in de gaten.

Welkom Elstar!
Er hebben zich al twee serieuze belangstellenden gemeld. Begin april houden we een ontmoetingsdag en dan worden knopen doorgehakt. Dat is dus de uiterste datum waarop je je kunt aanmelden.
Hallo Inky,

ik weet niet of je nog een maatje zoekt, maar ik ben wel geinteresseerd. Noorwegen staat al heel lang op mijn lijstje als een land waar ik wil fietsen. Iets over mezelf: vrouw van 37 jaar en al veel gefietst in Europa (schotland, dolomieten, Spanje en Portugal, Zuid-Engeland, Nederland, Denemarken). Een keer alleen, andere keren met zijn tweeen (met vrienden, maar ook via een oproepje). Maar met meer mensen lijkt me ook oke. Tentje in de fietstassen, (vegetarisch) eten mee en fietsen maar. (Wild) kamperen, als het heel hard regent in een hotelletje. Liefst fiets ik ook in de heuvels, hoewel het bergop bij mij niet zo hard gaat. Naar beneden trouwens wel :wink:

Ik kan mijn vakantie vrij plannen, wil alleen ook nog met andere vrienden weg.
Mijn dagafstanden zijn tussen de 60 en 90 kilometer. Aan het begin van de vakantie aan de lage kant, maar aan het einde van de vakantie kan ik meer aan. Een dagje wandelen tussendoor vind ik ook leuk.
Fietsen in het fjordengeied van Noorwegen staat ook op mijn verlanglijstje.
Ik ben een man van 40 jaar. Redelijk sportieve fietser. Dagafstanden van 100 km zijn voor mij geen probleem.
Ik ben geen liefhebber van kamperen. Ik zoek liever een betaalbaar hotel of een soort jeugdherberg. Ik stel dat beetje extra luxe toch wel op prijs, en het scheelt heel wat kilo's bagage.
Wat betreft de reis naar Noorwegen....... Ik heb geen problemen met vliegen in het algemeen, maar ik betwijfel of er een goede en redelijk betaalbare verbinding bestaat naar bijvoorbeeld Bergen.
Wat ook een mogelijkheid is, is de veerboot van IJmuiden naar Newcastle,
en van Newcastle naar Bergen.
Een treinreis naar het noorden van Denemarken, en daarna een veerboot is voor ook wel een optie.
Mocht er iemand zijn die dit aanspreekt, mail naar Pjottr@kabelfoon.nl
Groet; Peter.

voor de € 300,00 heb je een retourticket rechtstreeks naar bergen met de klm. Tel daar de fiets bij (2 x € 40,00 binnen europa) en met nog wat reserveringskosten zit op ongeveer € 400,00. Niet het goedkoopste, dat geef ik toe maar het is dan ook geen topbestemming. Dus zijn de kosten ook hoger.
De prijs voor een retourtje met de boot komt uit op ruim 800,00 britse ponden (als ik alles tenminste goed heb gedaan). Dat zou dan wel een stuk duurder zijn en je bent gewoon 4 dagen kwijt om in bergen te komen terwijl je met het vliegtuig in 2 uurtjes in bergen zit.
Als ik het dus zo bekijk zou ik het vliegtuig nemen. Niet goedkoop maar het geeft wel minimaal 2 fietsdagen meer.
Overigens hou ik me nog wel aanbevolen maar een definitief ja kan ik nog niet geven. Ontwikkelingen op mijn werk maken nog veel onzeker.

Groet,
Robbert

Ik ben ook voornemens naar Noorwegen te gaan dit jaar. Trefwoorden: man, 41 jaar, ca. 90 Km/dag, (wild) kamperen.

Peter

beste Peter-pjottr en Peter Rodenburg,
misschien is het handiger je eigen oproep als nieuw onderwerp in het forum te zetten. Dan vind je waarschijnlijk meer geinteresseerden, omdat het een nieuw onderwerp in de lijst is.
gr. Inky

Misschien wel interessant voor de Noorwegengangers:
Ryanair vliegt sinds kort van Bremen (goed bereikbaar per trein vanuit Groningen) naar Oslo. Ze stunten regelmatig met aanbiedingen, zoals een enkeltje Bremen-Oslo voor slechts 15 euro (is incl tax!)