Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 weken fietsen, beginners route gezocht - Forum Wereldfietser

5 weken fietsen, beginners route gezocht

Hallo allemaal,

Ik - vrouw, 63 jaar - ga in juli/aug voor 't eerst alleen én voor 't eerst op de fiets op vakantie. Ik heb 5 weken de tijd en omdat ik mijn conditie nog niet echt op peil is, reken ik op 50km per dag (dat geeft ook speling voor rustdagen). Ik vertrek vanuit de randstad en zoek nu een vlakke maar mooie route die haalbaar is voor mij. Ik kwam de Veloroute du soleil tegen bijvoorbeeld. Zijn er mensen die die route gedaan hebben? Zitten er warm showers/campings langs de route? Ga ik daarmee m'n 5 weken volmaken? Andere suggesties?
Ellema schreef:
za 30 apr, 2022 14:18
Hallo allemaal,

Ik - vrouw, 63 jaar - ga in juli/aug voor 't eerst alleen én voor 't eerst op de fiets op vakantie. Ik heb 5 weken de tijd en omdat ik mijn conditie nog niet echt op peil is, reken ik op 50km per dag (dat geeft ook speling voor rustdagen). Ik vertrek vanuit de randstad en zoek nu een vlakke maar mooie route die haalbaar is voor mij. Ik kwam de Veloroute du soleil tegen bijvoorbeeld. Zijn er mensen die die route gedaan hebben? Zitten er warm showers/campings langs de route? Ga ik daarmee m'n 5 weken volmaken? Andere suggesties?
Dan is een heel leuke route De Groene Valleien route van de Europafietsers. https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... ietsroute/
Echt een trip voor beginners. Begint in Bologne sur Mer en gaat naar Vaals, lengte 1035 km. Als je het stuk van huis naar het beginpunt ook fiets is dat een mooie tocht Je kunt hem ook op verschillende plekken inkorten.
Kijk maar eens op de site van de Europafietsers. https://www.europafietsers.nl/
Op de site van Europafietsers kun je klikken op "zoek fietsroutes op de kaart".
En als je dan een route aanklikt dan krijg je de route met hoogteprofiel. Klik je dan op de naam van de route in het blauwe vlak, dan krijg je allerlei info over de route. Zo kun je de verschillende routes vergelijken.
Als je nog niet zo'n fietsconditie hebt dan lijkt mij de Veloroute du soleil wel geschikt. Of via de Rijn naar Zwitserland en dan via een andere route weer terug. Want je moet ook nog een keer naar huis. Echt spectaculair zijn deze routes langs grote rivieren niet, maar smaken verschillen.
Bij de keuze van de route ligt er ook aan welke fiets je hebt. Met een fiets met 8 naafversnellingen is het anders fietsen dan op een derailleurfiets met 3x10 versnellingen.
Campings staan aangegeven in de routegidsjes, en anders de app Archies op jouw mobieltje zetten, hierop staan 34000 campings in Europa.
Met Warmshowers heb ik geen ervaring.
Anders deze blog eens doorlezen, zij is in 26 dagen naar de Middellandse Zee gefietst https://miropdefiets.blogspot.com/
Als het de eerste keer is dat je op deze manier reist zou ik het niet direct heel ver en lang zoeken.

Zou een eerste klein (vlak) rondje van een dikke week maken.

Hou dan een rustdagje thuis en herorganiseer (lees: laat de helft thuis)

Ondertussen weet je dan ook wat je met de fiets die je hebt aankunt. Kun je nu een langere toer voor de overige 4 weken plannen....
PhilipBe schreef:
di 03 mei, 2022 11:46
Als het de eerste keer is dat je op deze manier reist zou ik het niet direct heel ver en lang zoeken.

Zou een eerste klein (vlak) rondje van een dikke week maken.

Hou dan een rustdagje thuis en herorganiseer (lees: laat de helft thuis)

Ondertussen weet je dan ook wat je met de fiets die je hebt aankunt. Kun je nu een langere toer voor de overige 4 weken plannen....
Dat zou heel verstandig zijn maar in dit geval ben ik graag een beetje onverstandig😉. Vóór corona ging ik regelmatig op de fiets naar mijn werk, in totaal 44 km. Ik heb een hybride fiets met derailleur (30 versnellingen).
Kijk ook eens naar de Jutland-route, en dan een andere route terug zoeken door Denemarken en Duitsland, bijv. De NoordZeeroute.

Of in Duitsland diverse routes langs niet te grote rivieren aan elkaar knopen. Dat zijn vaak lekere routes dan langs de grotere rivieren.

Of de Ems route de verkeerde kant op (stroomopwaarts) https://www.emsradweg.de/emsradweg/index.php
En terug naar NL via de Romer-Lippe-route
https://www.roemerlipperoute.de/

Dan heb je vast nog tijd over, maar dit is een leuke start, je zit dan bij de grote rivieren in de buurt, kan kiesen voor de Maas, Rijn ofzo om verder te gaan.
Misschien heb je hier nog iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Een rondje fietsen is het makkelijkste, maar heeft het nadeel dat je niet zover van huis komt. Voor het alternatief heb je een goede trein of busverbinding voor de terug(of heen) reis nodig. Zelf zou ik voor de Veloroute du Soleil gaan, want dan kom je toch wel in een wat andere omgeving. Frankrijk is voor mij een fijn fietsland, met veel mooie landschappen, vaak leuke en betaalbare campings, en goed eten. Maar dit is echt een kwestie van smaak. Op de sites van de Europafietsers en van Benjaminse vind je een groot aantal mogelijkheden. Als Duitsland je trekt zijn er de routes van Esterbauer/Bikeline.
Als je geen zin hebt om een weekje op proefvakantie te gaan zou ik enigszins tevoren toch zeker een lang weekend gaan.
Als je geen zin hebt om een weekje op proefvakantie te gaan zou ik enigszins tevoren toch zeker een lang weekend gaan.
Ik kan de appeltaartpinkstertocht van de Wereldfietsers aanbevelen, goede gelegenheid om alles uit te testen en te kijken wat anderen meenemen.
Ik overweegom onder tent te gaan en gebruik te maken warm shower, hostels (met 1p kamer) of eenvoudige hotelletjes. Zitten die er genoeg langs de Veloroute du soleil of de alternatieven in Duitsland?
Denemarken trekt me niet zo.
Route du soleil juli/augustus zou ik me eerder voorbereiden op fietsen in de warmte dan op meer/minder vlak.
Grandonneur schreef:
vr 06 mei, 2022 18:03
Route du soleil juli/augustus zou ik me eerder voorbereiden op fietsen in de warmte dan op meer/minder vlak.
Wamte/hitte heb ik tot nu toe nog nooit last van gehad, dat ga ik zo houden🤪
Mooi dat je warmbloedig bent :)

Temperatuur icm inspanning vergt wel enige aanpassing. Goed te doen, maar wilde het toch even aanstippen gezien de genoemde ervaring/conditie/vlakke route in de startpost.
Veel plezier. De Pinkstertocht kan leuk zijn. Kennis uit wisselen.

Moet je nu een reserve ketting mee nemen of niet?
Wat laat ik thuis en neem ik mee?

Mario
Ellema schreef:
vr 06 mei, 2022 17:51
Ik overweegom onder tent te gaan en gebruik te maken warm shower, hostels (met 1p kamer) of eenvoudige hotelletjes. Zitten die er genoeg langs de Veloroute du soleil of de alternatieven in Duitsland?
Denemarken trekt me niet zo.
Wij hebben geen ervaring met andere overnachtingen dan campings…dus geen idee over de mogelijkheden langs de rivieren/riviertjes in Duitsland. Op de aangegeven sites staat vast wel eea.
Is eigenlijk precies wat de Duitsers zelf massaal doen: routes langs de vele rivieren met twee achtertassen, 50km/dag, lunchen halverwege, overnachten in pensions.
Ik heb net het boekje binnen van Benjaminses Maasroute. Ook dat is een prima route voor beginners, en in combinatie met de Veloroute du Soleil als rondje te fietsen.
Hoi

Ik vind het dapper om zo alleen te gaan , zou het ook wel willen , maar liever net iemand samen

Beetje kletsen is toch wel ff fijn

Ad
Ik heb ‘m gefietst, eind april, begin mei dit jaar. Het is een prima route om mee te beginnen (het was ook mijn eerste langere solo-tocht). Je moet wel van rivieren en bruggen houden want die kom je heel vaak tegen. Ik heb genoten van het groen en de prachtige fietspaden.
Er waren meer dan genoeg campings onderweg en ook restaurantjes en supermarkten. In de steden nam ik meestal een hotel (dan kon ik nog wat rondkijken zonder gedoe met de fiets) maar het gros van de dagen heb ik gekampeerd. Er zijn overigens voldoende hotels langs de route maar soms best duur en wat van de route. Los van het feit dat je op de campings veel makkelijker contact maakt, zo was ik wel alleen op reis, maar nooit eenzaam of zonder aanspraak. De fietsbus brengt je weer thuis of, zoals in mijn geval, naar de start. #aanrader
Ik heb de boekjes van de Veloroute du Soleil en van de Maasroute binnen, beide van Benjaminse. Op dit moment denk ik dat ik een rondje ga maken van die twee - ergens naartoe fietsen, een doel hebben, vind ik leuker, maar ik moet ook een beetje realistisch zijn :). Ik kan dan omkeren bij Metz of, als het lekker gaat, bij de bron.
Heeft er iemand ervaring met de Maasroute? Als ik begin bij Dordrecht (vlakbij mijn woonplaats), dan red ik het niet om ook weer fietsend thuis te komen uitgaande van 50km per dag. Kan ik beter beginnen bij Maastricht of eindigen bij Maastricht?
Ellema schreef:
za 28 mei, 2022 21:28
Als ik begin bij Dordrecht (vlakbij mijn woonplaats), dan red ik het niet om ook weer fietsend thuis te komen uitgaande van 50km per dag.
Ik heb al een paar keer willen reageren op die 50 kilometer, heb me ingehouden, maar ga dat nu toch doen.

50 kilometer per dag is niet veel. Ik ken die Maasroute van Benjaminse niet, maar voor zover ik het kan zien is het de "officiële" route die we in 2020 van Dinant tot Langres gedaan hebben. Eerder hadden we het stuk van Hoei (Huy, bij Luik) tot Dinant al gereden.
Die route is over lange afstanden niet zwaar. Als je om 09.00 u. vertrekt, zul je heel regelmatig een dag hebben dat je rond 13.00 u. die 50 kilometer gedaan hebt en nog zo fris als een hoentje bent. Ik ken je niet, ik weet niet hoe vaak je gaat pauzeren, maar het is best mogelijk dat die namiddagen alleen je na een tijdje beginnen te vervelen, en je meer begint te rijden.

Dit gaat er vanzelfsprekend vanuit dat je geen fysieke kwaaltjes krijgt (zadelpijn etc.) en het weer niet tegenzit - tegenwind van 5 beaufort of slagregen veranderen de situatie.