Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 weken fietsen, beginners route gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

5 weken fietsen, beginners route gezocht

derdekeer schreef:
za 28 mei, 2022 22:12
Ellema schreef:
za 28 mei, 2022 21:28
Als ik begin bij Dordrecht (vlakbij mijn woonplaats), dan red ik het niet om ook weer fietsend thuis te komen uitgaande van 50km per dag.
50 kilometer per dag is niet veel. [....] , maar het is best mogelijk dat die namiddagen alleen je na een tijdje beginnen te vervelen, en je meer begint te rijden.

Dit gaat er vanzelfsprekend vanuit dat je geen fysieke kwaaltjes krijgt (zadelpijn etc.) en het weer niet tegenzit - tegenwind van 5 beaufort of slagregen veranderen de situatie.
Dat is wel wat ik hoop natuurlijk, dat het er meer per dag gaan worden. Maar voor de zekerheid ga ik nu nog uit van een soort worst case scenario. Met meer km per dag heb ik zo ook ruimte voor rustdagen of dergelijke. Maar het blijft een gok ja. Al heb ik er wel vertrouwen in dat de kilometers het probleem niet zullen zijn, dat zit meer in algehele stijfheid die ik nu heb - en er hopelijk uitfiets - en migraines (die op vakantie meestal wegblijven, maar je weet 't niet).
Ellema schreef:
zo 29 mei, 2022 10:14
... algehele stijfheid ...
Misschien is 50 km per dag dan zo gek nog niet. Liefst een afwisselende route met bochten en af en toe een klim waarbij je ook even uit het zadel gaat, en dus zo'n saaie route met van die lange rechte stukken waar je maar wat zit te ... zitten. En combineer dit bijvoorbeeld met 5 km wandelen en tussendoor en naderhand rekken en strekken. Want van de hele dag op de fiets zitten wordt je stijfheid niet per se minder. (Ligt er natuurlijk aan waar die stijfheid zit.)
50 km per dag lijkt mij prima maar waarom worden er nooit de getallen wij of ik fietsen tussen de ??? en ??? per uur.
willem.m schreef:
zo 29 mei, 2022 10:25

Liefst een afwisselende route met bochten en af en toe een klim waarbij je ook even uit het zadel gaat
Heb je een suggestie voor zo'n route?
Ik maak mijn routes altijd zelf en die zijn vaak nogal heuvelachtig, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Vanwege mijn onbekendheid met de 'bekende' routes weet ik ook niet of de routes die jij voorstelt (Veloroute du Soleil en de Maasroute) qua 'fietsplezier' voldoende afwisselend zijn. Je krijgt een goede indruk als je bij deze routes naar de routelijntjes en hoogteprofielen kijkt, zou ik zeggen.

Je zou misschien twee routes kunnen combineren, zoals de westzijde van de Frontlijnroute (https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... frontlijn/) met een tweede route naar keuze richting Limburg. Die van Kees wil ik zelf nog wel eens gaan doen zodra de gelegenheid zich voordoet.
Ellema schreef:
za 30 apr, 2022 14:18
Ik ga in juli/aug voor 't eerst alleen én voor 't eerst op de fiets op vakantie. Ik heb 5 weken
Mijn ideeën: Maak het niet te gecompliceerd. Je hebt veel tijd! Pin je niet vast op 50 km. Het komt zoals het komt.
Vetrek gewoon thuis, dan weet je hoe een en ander werkt voordat je in een vreemd land komt en kun je nog even bij bekende winkels langs als je nog wat vergeten hebt. Nederland, met eventueel een hoekje Vlaanderen, is vanaf de fiets behoorlijk mooi en fijn fietsen.
Leon schreef:
zo 29 mei, 2022 14:46
...... en kun je nog even bij bekende winkels langs als je nog wat vergeten hebt. Nederland, met eventueel een hoekje Vlaanderen, is vanaf de fiets behoorlijk mooi en fijn fietsen.
Mijn favoriet in Europa is de Lidl.
En dan die pompoenpitbroodjes en die chausson pommes!
Plus natuurlijk de joghurtjes.

EDIT
Plus water, jus d'orange en vers fruit.
Poppink schreef:
zo 29 mei, 2022 16:10
Mijn favoriet in Europa is de Lidl.
Mijn favoeriet de Franse warme bakker. Daar hebben ze wat ze bij Heel Holland Bakt proberen te maken gewoon elke dag in de vitrine. Op de franse markt hebben ze schimmelkazen in kleuren waarvan het het bestaan niet eens wist. Ik bedoel de kazen, niet de kleuren. :wink:
Thuis koop ik de croissants van de Lidl ook wel, want die vind ik behoorlijk lekker.
Ellema schreef:
za 30 apr, 2022 14:18
Hallo allemaal,

Ik - vrouw, 63 jaar - ga in juli/aug voor 't eerst alleen én voor 't eerst op de fiets op vakantie. Ik heb 5 weken de tijd en omdat ik mijn conditie nog niet echt op peil is, reken ik op 50km per dag (dat geeft ook speling voor rustdagen). Ik vertrek vanuit de randstad en zoek nu een vlakke maar mooie route die haalbaar is voor mij. Ik kwam de Veloroute du soleil tegen bijvoorbeeld. Zijn er mensen die die route gedaan hebben? Zitten er warm showers/campings langs de route? Ga ik daarmee m'n 5 weken volmaken? Andere suggesties?
Ik ben deze week teruggekomen van een fietstocht waarbij ik delen van de Veloroute en de Maasroute heb gereden. Vanaf mijn woonplaats heb ik de kortste weg gereden naar de Maasroute die ik in Appeltern ben gaan volgen. In Maastricht ben ik overgestapt op de Veloroute. Die gaat vanaf Keulen tot aan Luxemburg bijna volledig over en/of langs een voormalige spoorlijn. Je klimt daardoor geleidelijk, maar daardoor zijn het wel lange stukken die je moet klimmen. De route is prachtig en het fietspad is uitstekend met onderweg goede voorziening. Nadeel is dat je voor de dorpjes vaak van de route af moet. Daarnaast wordt de route op een gegeven moment ook wel een beetje saai. In Frankrijk heb ik tussen Metz en Nancy de doorsteek van de Maasroute naar het westen genomen en na de doorsteek naar het noorden gefietst richting Verdun en de Maasroute gevolgd tot aan Maastricht (vandaar de trein naar huis genomen). Ik heb ruim 1100 km gefietst, dagafstanden van 75-80 km. Al met al heel goed te doen, ook qua klimwerk. Vooral de Franse Ardennen zijn mooi. Minder mooie delen van de gehele route zijn in de buurt van Thionville, Metz en Nancy, en tussen Huy en Maastricht. Voldoende accommodaties onderweg en over het algemeen goede camping. Doordat de campings niet altijd op fietsafstand op de route lagen heb ik (dus) ook andere onderkomens aangedaan. Van de 15 dagen heb ik 7 dagen gekampeerd en 8 dagen in hotels, B&B’s.
Over welke gezegende leeftijd hebben we het?
WimB schreef:
zo 29 mei, 2022 17:55
Over welke gezegende leeftijd hebben we het?
65+
In 2019 hebben wij, toen 60 en 57, vanaf onze woonplaats, net onder Venlo, de Maasroute gefietst.
Eerst tot in Langres, daarna doorgestoken naar de Moezel en vervolgens langs de Moezel tot Trier. Volgens het boekje van Benjaminse, alleen hebben wij tot Maastricht langs de Belgisch Limburgse kant van de Maas gefietst.
Totaal 18 dagen. We hadden nog van Trier naar huis kunnen fietsen, maar het was toen meer dan 35 graden en dat stuk hadden we al eens gefietst. Anders waren er nog 4 dagen bijgekomen.
Gemiddelde dagafstand 72 km en overnacht in hotels en b&b, net wat er was. We probeerden wel dat we iedere keer in wat grotere plaatsen onderdak vonden, en dat was geen probleem.
Op het laatste stuk van de Maasroute zitten een paar klimmetjes, dat was voor ons goed te doen en staat ook duidelijk in het boekje.
Conditie en zitvlees bouw je onderweg op, en zeker met een aanloop vanuit Dordrecht lukt dit langs de Maas en fiets je dan ook meer dan 50 km per dag.
Mijn eerste 'lange' fietstocht was in 2020, en dat was een groot deel van de Hanzefietsroute.

Deze route start en eindigt in Zaltbommel en maakt een hele grote ronde van +- 3100 kilometer naar Oost Duitsland en terug.

Ik heb deze route niet volledig gefietst, maar alleen het eerste en derde deel. Deze heb ik aan elkaar geknoopt middels een variant over de Elbe-radweg, waardoor ik op een tocht van +- 2500km in 31 dagen uitkwam. Er zijn nog een aantal van dit soort varianten voorzien, zodat je hem naar wens kan inkorten op een ander punt. Red je de volledige ronde niet, dan is terugkeren per trein natuurlijk ook een optie; ik vind dat in Duitsland best goed te doen.

Qua afwisseling vond ik hem perfect. In het derde deel wordt er echter wel geklommen in het Sauerland, maar ik had toen inmiddels zoveel kilometers in de benen dat ik me er niet echt meer door liep afschrikken. Achteraf gezien had ik meer last van de paar dagen hittegolf dan van de die klimmetjes.

Ik heb bijna alleen maar gekampeerd (behalve in Stade en Bremen), en dat gaat je niet elke 50km lukken, vooral in Duitsland niet. Elke 50km overnachting vinden is denk ik niet zo'n heel groot probleem. Persoonlijk denk ik echter niet dat je je heel erg moet vastpinnen aan die 50km...

Ik heb me toen trouwens totaal niet beziggehouden met het feit of de route wel 'geschikt' was als beginnersroute. Ik ging gewoon :lol:

Zie ook dit topicje met wat indrukken van mij van toentertijd: viewtopic.php?f=4&t=35495&p=379910#p379910