Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Spanje/Portugal/Italië/??? in oktober/november - Forum Wereldfietser

Fietsen in Spanje/Portugal/Italië/??? in oktober/november

Is er nog iemand die toevallig zin heeft om vanaf begin oktober tot half november (2021) 4 tot max 6 weken mee te gaan fietsen in warmere oorden? Bijvoorbeeld de westkust van het Iberisch schiereiland (Baskenland tot Gibraltar), of het zuiden van Italië + Sicilië. Ik, van nature avontuurlijke (rusteloze?) man van 55, heb af en toe grote behoefte om even aan het huisje/boompje/beestje-gebeuren te ontsnappen (en in het proces een paar kilo's kwijt te raken). Ben geen fanatieke fietser in het dagelijkse leven, maar heb toch al wel een paar leuke langeafstandstochten gemaakt (Frankrijk, Zweden, Nederland naar Turkije, meest recentelijk Barcelona-Gibraltar in 2019). 70 tot max 100km pd, afgewisseld met af en toe wandelen of een rustdag in een toeristisch leuke plaats om de billen weer in model te laten komen. Veel langs de kust want ik heb een hekel aan bergop (althans fietsend, want wel liefhebber van bergwandelen), volle bepakking, low budget, waar mogelijk ook wild kamperen. Niet veel plannen, elke dag zien hoe ver je komt. Met de auto naar het beginpunt, lokaal OV terug naar de auto. Leuke tips ook welkom. Mvg, Maarten
.
Dag Maarten,

Heb je een mail gestuurd, hoor graag je reactie.

Groet,

Chris
Maarten,

Je verhaal klinkt aantrekkelijk.
Mijn beschikbare periode ligt echter vanaf 2e week november 2021

Gr Ton
Ik heb wel interesse. Ik kan geen pb sturen lid dus dat is wat lastig.
Beste,

Ik ben geen kandidaat reisgenoot, maar heb heel wat op het Iberisch schiereiland gereisd.
Hierbij wat opmerkingen i.v.m. je ideeën van trajecten op het Iberisch schiereiland.

1. Niet bergop, en veel langs de kust: De Atlantische kust (Baskenland, Cantabrië, Asturië, Galicië) blijft wel vrij heuvelachtig, met vrij veel steden en (redelijk) drukke wegen. Het is er wel mooi en groen, in het najaar kan het er soms wel vrij veel regenen.

2. Wat meer naar binnenland heb je ook mooie routes die niet noodzakelijk heuvelachtiger zijn. Hier wat ideeën.
a) De verschillende Camino's naar Santiago. Hier wat voorbeelden met informatie.
- Camino de Levante
- Camino de la Plata: ook vermeld als Via de la Plata in een fietsboekje van Benjaminse (met iets minder gedetailleerde kaarten. Hierbij passeer je o.a. in Extremadura.
- Nog meer camino's per fiets

b) Een andere optie is ook in het zuiden van Portugal en Spanje te blijven. Het is minder heuvelachtig, met iets minder regen en wat warmer
- Vanuit Lissabon naar Setubal en Troia tot op de Ruta Vicentina per fiets tot in de Algarve. Het zou wel kunnen dat bepaalde stukken vooral voor mountainbike zijn, dan moet je alternatieve route zoeken. De Costa Vicentina is sowieso zeer moooi.
- Langs de zuidkust van de Algarve tot aan grens met Spanje. Er zijn niet overal goede fietspaden, meer stukjes met fietspad. Je hebt hier ook de Via Algarviana die je ook per fiets kan doen. Die is wel heuvelachtiger dan de Ruta Vicentina, ook meer voor mountainbikers en iets verder van de kust.
- Aan de grens met Spanje in Vila Real de Santo Antonio heb je twee opties, onmiddellijk oversteken naar Spanje of de grens wat noordwaarts volgen langs de RIo Guadiana. Verderop kan je ook nog de grens oversteken, b.v. in Alcoutim of verder noordwaarts.
- In Spanje heb je dan twee opties:
* Je gaat noordwaarts en neemt een camino naar Santiago
* Je gaat verder zuidelijk richting Cadiz, ..

c) Een derde heel ander idee is recht door het Iberisch schiereiland met de Ruta Iberica. Volgens hun eigen bewerking de mooiste route in Spanje, het is misschien wel de moeite om het aantal hoogtemeters even te bekijken.

Mogelijk vind je ook hier nog nuttige informatie over fietsen in Spanje.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.