Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Berlijn via de R1 eind augustus/begin september - Forum Wereldfietser

Berlijn via de R1 eind augustus/begin september

Vrouw, 52 jaar, zoekt fietsmaatje (m/v) voor de R1 naar Berlijn (vanaf Arnhem 950 km). Vertrek rond 28 augustus en dan in ca 10-11 dagen naar Berlijn. Bus of trein terug.

Ik heb een aantal tochten alleen gefietst (Rome, Zuid Frankrijk via de atlantische kustroute, Elbe route naar Wenen/Bratislava). Ook veel LF routes in Nederland gefietst. Alleen fietsen vind ik heerlijk. In 2019 met een zwager van Gerona naar Sevilla gefietst. Toch ook leuk om ervaringen direct met iemand te kunnen delen.

Voor deze route wil ik overnachten in kleine hotels/pensions (en misschien kamperen). Onderweg vooral genieten! Van kleine dingen. Lekker lunchen op een terrasje of op een bankje met krentenbollen. Even sfeerproeven door te wandelen in een dorpje. Praatje maken met de lokale bevolking of andere fietsers. Af en toe stoppen om een foto te maken van iets grappigs of van de prachtige omgeving. Of gewoon even het moment op je in laten werken. Niks moeten.

Spreekt dit je aan? Reageer dan!
Hallo. Ik ben een vrouw van 53.
Het lijkt mij leuk om mee te fietsen
Hoi Annemarie,

Leuk dat je reageert! Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Groet, Marja
HE2645 schreef:
vr 09 jul, 2021 23:03
Vrouw, 52 jaar, zoekt fietsmaatje (m/v) voor de R1 Berlijn naar Arnhem. Ik heb inmiddels een treinkaartje gekocht voor mezelf en mijn Santos voor 28 augustus. Ben van plan om 2 dagen in Berlijn te blijven en dan in 10-11 dagen terug naar Nederland.

Ik heb een aantal tochten alleen gefietst (Rome, Zuid Frankrijk via de atlantische kustroute, Elbe route naar Wenen/Bratislava). Ook veel LF routes in Nederland gefietst. Alleen fietsen vind ik heerlijk. In 2019 met een zwager van Gerona naar Sevilla gefietst. Toch ook leuk om ervaringen direct met iemand te kunnen delen.

Voor deze route wil ik overnachten in kleine hotels/pensions. Ben ook gek op kamperen maar heb gezien dat er onderweg niet heel veel campings zijn op delen van de route. En om voor 1 of 2 x kamperen alles mee te nemen….. Onderweg vooral genieten! Van kleine dingen. Lekker lunchen op een terrasje of op een bankje met krentenbollen. Even sfeerproeven door te wandelen in een dorpje. Praatje maken met de lokale bevolking of andere fietsers. Af en toe stoppen om een foto te maken van iets grappigs of van de prachtige omgeving. Of gewoon even het moment op je in laten werken. Niks moeten.

Spreekt dit je aan? Reageer dan!
Mag ik vragen wat precies de R1 is? Ik ben zelf eind september alleen naar Berlijn gefietst. Gewoon Googlde maps gepakt en afstanden van rondom 90 km per dag genomen. In Hotels overnacht. Maximaal was 2 keer 130 km en minimaal was laatste dag naar Berlijn 60 km. Totaal met paar keer omrijden 702 km van Dieren naar Berlijn. Was het leuk? ja. Was het uitdagend? ja. Hadden de routes leuker kunnen zijn? ja, ik denk het wel. Vandaar mijn vraag. Wat is R1

Was overigens mijn eerste buitenlandervaring, Zeker niet de laatste.
Gewoon in google R1 intikken?
Inderdaad, zoek in google op 'Europaradweg R1' of 'Europasnelweg R1'. Ik wil aanraden om het fietsboekje van Bikeline over de R1 te kopen, zeer goed.

Ikzelf heb de R12 tussen Vreden (over de grens bij Winterswijk) en Berlijn gefietst - 800 km - in de tweede helft van september 2020. Ik kan het enkel maar aanraden.

Hierbij enkele persoonlijke indrukken van mezelf:
  • In NRW (Noord-Rijn Westfalen) vielen me de inmens grote boerderijen op, vele met een kruisbeeld van enkele meters hoog aan de ingang, en allemaal met zonnepanelen op alle daken van hun enorme schuren
  • Munster heeft inderdaad een oud centrum waar ik snel ben doorgereden. Je zal meer stadjes met een oud centrum tegenkomen.
  • Je vind meerdere herinneringen aan de WO'n, als je ernaar op zoek bent. Mezelf is vooral een klein en prachtig kerkhofje van wereldoorlog 1 bijgebleven, met 1 graf van een soldaat uit India !
  • In Duitsland weet men wel hoe ze een riviertje die door het centrum loopt moeten integreren in de stad, met een fiets- en wandelpad en grasvelden langs het water, denk maar aan Gutersloh.
  • Voordeel van een reis in de tweede helft van september is dat je overal appels en peren kunt plukken langs de landwegen. Spijtig genoeg zijn er in het vroegere Oost-Duitsland minder fruitbomen overgebleven.
  • De doortocht door de Harz halfweg is wel pittig. De bergen zijn maar 400-500 m hoog, maar meestal rijd je over een bosweg of karrespoor met vele stenen dat gewoon rechtdoor de berg opgaat, van (haarspeld)bochten hebben ze daar nooit gehoord.
  • Zie je nog verschillen tussen West en Oost (na 30 jaar). Weinig tot zeer weinig. Het opvallendste voor mezelf is dat er in de oostduitse dorpen weinig te beleven is (veel minder cafes en restaurants), ook lijken er me geen boerderijen te zijn tussen de dorpen (zeker als je vergelijkt met NRW). En ja, ook in kleine dorpjes vind je er appartementsblokken, 3-4 verdiepingen hoog met tot 10 appartementen naast elkaar.
  • Voor overnachtingen wil ik de hotels van "Bett & Bike" voorstellen. Campings zijn niet zo bijzonder, en soms een eindje van de route
  • Dessau was voor mij persoonlijk een hoogtepunt: de Bauhaus gebouwen, het ietwat verwaarloosde stadscentrum (als je verder kijkt dan de hoofdstraat) met in het vervallen deel wel een zeer goed Brauhaus, en ook bij verlaten van Dessau de rit langs het natuurreservaat langs de rivier.
  • Het binnenrijden van Berlijn vanuit Potsdam heeft wel iets: eerst de Glienicker Brücke, lange rit door een woud, dan een stijgende weg tot aan de Branderburger Tor. Persoonlijk vind ik Berlijn niet echt een mooie stad, maar ze ademt wel overal geschiedenis uit (de Muur, WO 2, beroemde namen als Unter dem Linden, Kurfurstendam die nu geweldig tegenvallen,..). Er is geen stad waarbij ik me meer geconfronteerd voelde met de (wereld)geschiedenis.
Traject R1 in Duitsland heet daar (ook) D3.
In augustus ben ik naar Berlijn gefietst via eigen route en na Bieleveld concept-route van Kees Swart, zie hiervoor ook: viewtopic.php?f=12&t=36220&p=403605#p403605