Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oorsprong van de Maas Langres Frankrijk -naar Maastricht - Forum Wereldfietser

Oorsprong van de Maas Langres Frankrijk -naar Maastricht

Ben man midden 60 . Ik vertrek over 2/ 3 weken vanuit Langres Frankrijk naar Maastricht voor de Maasroute.
Wie gaat er mee, Overnachten B & B geen tent. ca. 800 km 100/120 km dag. Dus dik weekje.
Interesse stuur even een Pb.
Wheel schreef:
zo 19 jul, 2020 11:42
Ben man midden 60 . Ik vertrek over 2/ 3 weken vanuit Langres Frankrijk naar Maastricht voor de Maasroute.
Wie gaat er mee, Overnachten B & B geen tent. ca. 800 km 100/120 km dag. Dus dik weekje.
Interesse stuur even een Pb.
Ik rij niet mee, we zijn namelijk net zelf van Dinant naar Langres gereden. Ik veronderstel dat je goed voorbereid vertrekt, maar toch enkele tips "voor het geval dat".
De eerste dagen - voor ons de laatste dagen - zijn flink heuvelachtig. Maar aangezien je in chambres d'hôtes slaapt, rij je wellicht licht bepakt, dus dat moet wel lukken à 100 kilometer per dag.
De overnachtingsmogelijkheden zijn niet zo dik gezaaid, dus goed plannen en bij voorkeur tijdig reserveren. We hebben in Domremy twee fietsers zien arriveren bij een chambre d'hôtes die vol was (de eigenaar heeft toen heel vriendelijk ter plaatse een noodoplossing gezocht).
Je rijd kilometers lang zonder een café of een winkel te zien.
Het is soms met de Franse slag. Bij Chooz was het fietspad afgesloten. Zoek zelf maar hoe je verder moet ... (zie bijlage). Idem bij het verlaten (voor jou: binnenrijden) van Verdun.
Vanaf pakweg Dun-sur-Meuse wordt de route gemakkelijk.

Bijlagen

Wegopbrekingen, barre, kon ik als fietser toch passeren. Ter plekke vriendelijk gevraagd. Bonjour monsieur, ca va? helpt.
Verdun is inderdaad zelf de weg vinden.
Veeeeel lege dorpen. B&B of chambre d'hotes misschien van te voren bellen. Medefietster had eergisteren nog geluk maar eigenlijk was het vol.
Coronaregels zorgen ervoor dat er minder plekken mogen zijn in een huis.
Ik heb 'm ook net gedaan van Maastricht naar de bron. Nu op weg naar Epinal en naar het noorden.
Enfin, fijne trip gewenst!
Loes van den Bergen schreef:
zo 19 jul, 2020 21:00
Wegopbrekingen, barre, kon ik als fietser toch passeren. Ter plekke vriendelijk gevraagd. Bonjour monsieur, ca va? helpt.
Verdun is inderdaad zelf de weg vinden.
Veeeeel lege dorpen. B&B of chambre d'hotes misschien van te voren bellen. Medefietster had eergisteren nog geluk maar eigenlijk was het vol.
Coronaregels zorgen ervoor dat er minder plekken mogen zijn in een huis.
Ik heb 'm ook net gedaan van Maastricht naar de bron. Nu op weg naar Epinal en naar het noorden.
Enfin, fijne trip gewenst!

Misschien nog iets: hoe denk je terug te keren? Als dat met de trein via Langres - Nancy - Luxemburg en dan verder via Aarlen of Luik is, let dan wel op. Er waren werken op de lijnen Luxemburg - Aarlen en Luxemburg - Luik. Een deel van die trajecten moest per bus, in ons geval Luxemburg - Aarlen. De fietsen mochten op de bus, maar als het druk is, mag de bestuurder dat ook weigeren.

Bij Chooz kon je als fietser trouwens het fietspad wel volgen ondanks het formele verbod, alleen moest je de fiets een kilometer verder over een omgevallen boom tillen.

EDIT: nog een laatste opmerking, om het spannend te houden mocht je met de trein via Aarlen willen terugkeren. De Belgische spoorwegen hebben het fietsvervoer gratis gemaakt. Het succes van die maatregel heeft evenwel enige verrassing veroorzaakt. Daarom mag een fiets sinds dit weekend niet meer op de trein richting Aarlen als hij daar voor 13.00 u. arriveert. De fiets mag ook niet meer op de trein vanuit Aarlen richting Brussel bij vertrek tussen 16.00 en 20.00 u.

Veel geluk met het zoeken van een fietsmaatje. Hele leuke tocht, trouwens.