Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dikke Bertha 700 September 2020 - Forum Wereldfietser

Dikke Bertha 700 September 2020

Hallo allemaal,

Geinspireerd door het offroad fietsen heb ik mij voorgenomen om in de 1e of 2e week van september de dikke Bertha 700 te gaan rijden. Dit is een route van 700km lang door oost Nederland. De route is veel opgebouwd uit singletracks en onverharde paden. De route heeft een eigen facebook pagina waarop wat indrukken te vinden zijn, zie onderstaande link:
[url]https://www.facebook.com/Dikke-Bertha-7 ... 150708370/[/url]

Mijn plan is om er een week over te doen. Dat komt neer op dagafstanden van 80 a 100km. Ik wil zoveel mogelijk gaan kamperen, maar bij aanhoudende regen wijk ik graag uit naar een droog onderkomen (trekkershut/B&B/Hotel) Ik rijd zelf op een toerfiets met mtb banden.

Ik ben op zoek naar een of meerdere (max 3) reisgenoten voor deze tocht, bij voorkeur m. Ik ben zelf man, 31 wonend omgeving Breda. Heb je zin om aan te sluiten, stuur even een berichtje.

Groeten,
Jaron
HI Jaron,

Hier Roald,
Je voorstel spreekt mij wel aan maar ik vroeg mij af welke bandendikte/-breedte je minimaal zou moeten hebben/
Thans fiets ik met 37 mm ,waarvan ik denk dat het iets te smal is wellicht.
En wat voor een toerfiets heb jij ?

Groet Roald.
roaldrihson schreef:
vr 19 jun, 2020 12:48
Je voorstel spreekt mij wel aan maar ik vroeg mij af welke bandendikte/-breedte je minimaal zou moeten hebben/
Thans fiets ik met 37 mm ,waarvan ik denk dat het iets te smal is wellicht.
En wat voor een toerfiets heb jij ?
Waarschijnlijk zullen er mulle stukken tussen zitten gezien de droogte. Dan is 37mm wel aan de smalle kant. Vraag is alleen hoeveel mulle stukken er zullen zijn.

En anders is er nog de optie om spatborden te verwijderen en bredere bandjes te monteren ;)
Ik heb vorig weekend meer dan de helft van deze route gereden en het gehalte aan mulle stukken valt heel erg mee. Ik reed op een 650b+ MTB (oftewel 27.5x3.0" banden) en had net zo goed een gravelracer meegehad.

Zeker een leuke route; de onderste lus in de achterhoek is mooi landschappelijk, het middengedeelte leuk heuvelachtig, en de noordelijke lus lekker afwisselend tussen mtb-routes, bos en gravelpaden. 👍
Hi Roald,

Persoonlijk zou ik kiezen voor minimaal 50mm breed ivm comfort en grip. Zoals David aangeeft is het nu goed te rijden op het parcours. Dat kan in september volledig anders zijn, na veel regenval bijvoorbeeld. Dan worden brede banden een must denk ik. Ik rijd zelf op een Santos travel light met 54mm offroad banden.
Smallere banden kunnen natuurlijk wel. Hier in de bossen kom ik regelmatig gravelbikes en soms ook racefietsen tegen op de MTB parcours die vaak veel sneller rijden dan ik. Het is maar net wat je zelf het prettigst vindt. Misschien moet je gewoon een stuk onverhard rijden met je huidige banden zodat je kan ervaren hoe dat is.
Wat voor fiets heb jij? Kan je daar brede banden in kwijt?

Gr Jaron
Jaron en ik hebben afgelopen weekend een deel van deze router gefietst

Was erg gaaf! Aanrader voor bikepackers die van avontuurlijk en offroad fietsen houden.

Jaron heeft vrijwel de hele route gefietst, wellicht wilt hij daar nog iets over vertellen. Ik ben voor alleen het weekend aangesloten voor het deel in de achterhoek. Van Aalten met de klok mee naar Goor. Camping Jena is een aanrader: mooie rustige camping met een zitje (ook overdekt) waar 's avonds bij de vuurkorf onze avond een onverwacht gezellige wending nam met bezoek van een club motorrijdende dames op leeftijd :lol:

Tof uitgestippelde route, veel verassende paadjes. Minimaal 75% vd route is onverward. Gravel, grind, bospaadjes, mountainbike routes, boomstronken, hobbel de bobbel.... Soms echt even zoeken naar de route - "hmm huh echt hier in...? :shock: nouja, gewoon gaan". Vooral rondom Lochem veel mountainbike tracks. Hield af en toe m'n hard vast of mijn fiets het zou houden maar het oude beestje heeft het prima doorstaan. Binnenkort toch maar eens kijken voor bredere banden.

Volledige GPS track via deze link

Hier wat foto's
4ce93174-d8ac-4d21-804d-48aba0b60935.jpg
0c227dc3-f5fb-44e4-bb53-e2f2560dd840.jpg
1eb11692-3bb3-496c-a2df-4d53748d8176.jpg
1d318fbc-03ee-4278-af76-883800b2ca70.jpg
82809140_110511184036000_8566738766273345602_n.jpg
82809140_110511184036000_8566738766273345602_n.jpg (7.66 KiB) 5530 keer bekeken
Leuk! Dank voor het delen :)

Mogen best wat meer foto's bij ;)
De Bertha is een hele leuke uitdagende route om te rijden. Ik heb hem opgepakt nabij Ommen en heb hem rondgereden tot aan Zutphen. De noordelijke lus in Drenthe en Overijssel is uitdagend met veel stukken MTB parcours achter elkaar, afgewisseld met mooie bos en gravel paden. Sommige parcours zijn makkelijk te rijden, op sommige trajecten vond ik het toch wel spannend worden. Voornamelijk de laatste kilometers voor Appelscha moest ik goed aan de bak om de fiets op het pad te houden.

Het weer zat niet altijd mee, ik heb wat motregen en buitjes gehad, maar over het geheel genomen heb ik misschien 2 uurtjes echt regen gehad.
Onderweg kwam ik veel mensen tegen en had ik ook leuke ontmoetingen. Het waren voornamelijk wandelaars en ruiters. De reacties waren eigenlijk altijd positief.

De zuidelijke lus in de Achterhoek is een stuk minder technisch. Hier hebben de gravelpaden juist de overhand. Je komt hier daarom ook meer dagjesmensen tegen die zich op deze paden wagen.
De complete route is goed verkend. De GPS track is zeer compleet. Omdat je de wegen soms deelt met zwaar landbouwverkeer is het weleens ploegen door een spoor van een tractor. Op een aantal plekken ben ik van de route afgeweken omdat deze over wandelpaden liep waar fietsers niet welkom zijn, maar dit was slechts sporadisch.

Al met al heb ik een hele leuke week gehad, mede dank aan Mario voor het leuke laatste weekend (en het regelen van de motordames :wink: ) Hieronder nog wat foto's voor een impressie:
[attachment=0]f5cdd5dd-422c-4298-80fa-2a489a2570e8.jpg[/attachment]
[attachment=1]59a8d37f-5c33-49eb-b6c5-eb03742f2904.jpg[/attachment]
[attachment=2]9cebfaf0-7d19-4709-b711-be0383808797.jpg[/attachment]
[attachment=3]5ba00204-60ed-45ed-bb06-43bdb9f700e7.jpg[/attachment]
[attachment=4]1ecf7fbf-572b-4595-862a-455eefaeff5d.jpg[/attachment]

Bijlagen

En nog een paar foto's

Bijlagen

Fraaie platen!

Hebben je Almotions plaatsgemaakt voor noppen? Wat ligt erop aan banden nu?
Klopt, nu rij ik met racing Ralph achter en racing ray voor. Geeft ietsje meer grip in de bochten en bij klimmetjes.
Ik heb afgelopen dagen een tochtje vanaf Assen gemaakt. Ik heb de trein vanaf Den Haag naar Assen gepakt en ben vervolgens met twee anderen de Dikke Bertha route gevolgd.
De gebruikte fetsen waren een Surly Krampus (met Rohloff), een Santos (met Rohloff) en ik op mijn Surly Ogre. De Krampus reed mee op vrijdag en zaterdag Op zondag reed ik door (met de eigenaar van de Santos) over de route tot aan Nijverdal, waar we zijn afgebogen naar Deventer. Daar vertrok de Santos op de trein richting Rotterdam (ik ben daarna doorgereden naar Afferden en daarna naar Utrecht).
Het stuk van de Dikke Bertha dat wij hebben gereden was heel leuk om te doen, nagenoeg alles onverhard van MTB parcours tot gravel, bospaden tot kades langs watertjes. Het is bijzonder knap dat ze al deze weggetjes hebben gevonden. Op dit stuk zaten er geen stukken tussen waar fietsers niet welkom waren. Het was zeer rustig, ondanks het mooie weer.

Oorspronkelijk stond er een tocht gepland die deels door Duitsland ging maar met de verscherpte regels en mijn woonplaats was dat geen optie meer. Vandaar dat we de avond voor vertrek hebben gekozen een stuk van de dikke Bertha te rijden.

Ik ben heel blij dat ik op mijn Ogre met 2.25 inch banden reed. Ik had de vele MTB tracks niet op mijn gravelbike willen doen.

Mijn setup (voor de liefhebbers):
voorop: Bagsxbird Teardrop tas met slaapspullen
achterop: Carradice Super C met voornamelijk kleding
frametas: Revelate Designs met alle overige spullen
stuur: twee feedbags (Revelate en Wizard Works) en top tube bag (Revelate)

Best wel wat bagage voor vijf dagen maar ik neem graag wat schone kleding mee. :D

Bijlagen

Klinkt ook bij jullie als een leuke trip! Staat de rest van de route ook nog op de planning?
Jurr schreef:
wo 23 sep, 2020 22:20
Klinkt ook bij jullie als een leuke trip! Staat de rest van de route ook nog op de planning?
Nog niet, maar dat gaat er vast nog een keer van komen!
Ah heel gaaf Sonny! Leuk in te horen dat dat stuk ook goed beviel.

De rest van de trip wil ik zeker graag ook rijden, helaas gaan weekend tripjes me dit jaar niet meer lukken. Heb ergens nog het idee om hem in dagtochten verder te rijden. Genoeg treinstations in de buurt :)