Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar het zuiden - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar het zuiden

Hallo!

Ik ben op zoek naar gezelschap voor een fietstocht in deze bijzondere tijd. Sta voor alles open als het maar naar de warmte is is. Plan is om het grootste deel wild te camperen. Ben 25 jaar en wil heel graag dichter bij de natuur staan en een nieuw leven opstarten ergens in het zuiden.
Als je interesse heb stuur me een mailtje; sven_bal@live.nl

Groetjes,

Sven
Ik weet niet hoe het later in het jaar is, maar zoals nu mag je denk ik niet eens toerfietsen: Als je er opvallend als een bepakte toerfietser uitziet, ben je teveel buiten en is er van een 'frisse neus' halen geen sprake. Ik denk dat het oa. asociaal overkomt naar andere mensen die echt maar even per dag naar buiten gaan en je daar alleen al problemen mee zou kunnen krijgen, als je al geen boete krijgt, of ben ik nu een spelbreker, ik vraag het me echter wel af. :roll:
Het zit er denk ik gewoon echt niet in nu. Zelf was ik van plan in mei naar zuid Frankrijk te fietsen maar het mag gewoon niet. Ik zou geen ruzie willen hebben met een Franse gendarme. Voorzieningen zijn vrees ik ook onvoldoende.
Ik denk dat het in Nederland nog wel mag, je mag ook nog steeds naar een vakantiehuisje (mits niet in afgesloten gebieden zoals Zeeland of Zuid-Limburg.) Maar België mag je niet in, dus naar het zuiden via Duitsland oid. En je loopt het gevaar agressief bejegend te worden door de burgerwacht, oftewel mensen die vinden dat je iets doet wat niet mag of niet hoort.
(Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat wildkamperen niet mag. :D)
Nog even geduld hebben dus. Want ook aan deze voor velen vervelende periode komt een einde. Tot die tijd: genieten van wat wél kan en mag.
Ook wij hadden er binnenkort op uit willen trekken met de fiets. Hoewel een kort tochtje van 30 april t/m 5 mei, een rondje van zes dagen fietsen, maar dat gaat niet door.
Ik verwacht namelijk niet dat na 28 april er een dusdanige versoepeling komt dat het mogelijk wordt om het tochtje toch te gaan doen.

Een fietstocht naar het zuiden zal helemaal moeilijk gaan, denk ik. In België ben je niet welkom en via Duitsland is het de vraag op welke manier je er ongemerkt door naar het zuiden kan fietsen met een bepakte fiets.

Daarnaast vind ik het onverstandig om het te plannen in deze tijd, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Hai,

Bedankt voor uw reactie. U bent zeker geen spelbreker. Ik snap wel wat u bedoelt, maar ik vindt dat mensen daar recht op moeten hebben mits je je niet aan de handelingen houdt en rekening houdt met andere mensen. Er is geen vorm van gevaar als ik een fietstocht maak en mij netjes aan de handelingen houdt toch? Asociaal voor andere mensen, nee daar ben ik het niet mee eens. Er is op het moment toch geen limiet aan tijd dat iemand buiten mag zijn? Die vraag klinkt al absurd maar goed. Dat mag iedereen volgens mij nog zelf beslissen (als het niet veranderd is).
Vandaag staat er in NRC een artikel over de repressie die nu in Frankrijk heerst: 'In Tours kreeg een vrouw een boete van 360 euro omdat zij twee cakes had gekocht in de supermarkt – de agenten die haar boodschappentas inspecteerden vonden dat geen essentiële aankoop. In het 20ste arrondissement van Parijs werd een vrouw staande gehouden die maandverband ging kopen – de agent vond dat niet essentieel.

In Sanary-sur-Mer in het zuidelijke departement Var kun je een boete krijgen als je één baguette koopt – om de verplaatsingen te beperken heeft de burgemeester beslist dat mensen minstens twee baguettes moet kopen. In Carquefou in de Loire-Atlantique werd een man beboet omdat hij met de fiets naar de dokter ging – hij had de auto moeten nemen want fietsen is in Frankrijk verboden tenzij je ermee naar je vitale baan rijdt.
'

Meer anekdotes zijn hier te lezen (in het Frans): https://n.survol.fr/n/verbalise-parce-que.
Dus ook Frankrijk maar beter mijden op weg naar het zuiden. Hier gaan nog veel rechtzaken uit volgen. Twee cakes mag niet en twee baguettes moet? Wie verzint deze willekeur? En anekdotes kan ik dit niet vinden, dieptriest dat overijverige ambteneren hun kans pakken anderen te terroriseren. Ik was het al langer niet eens met de stelling "de politie is je beste vriend" omdat ik te vaak heb meegemaakt dat ze er niet zijn als je ze nodig hebt en er wel zijn als je ze niet nodig hebt.
Ja, als dat allemaal waar is, is het van de zotte. Bert, ja helemaal mee eens. Politie doet niet het juiste nu denk ik. Al denk ik wel dat het uiteindelijke probleem daar bij de hoge pieven daarboven ligt. Politie drones, overal cameras, corona-apps, binnen blijven, ga maar door. Waar gaat het heen?
Tja, de vraag is dus of je je wel aan alle regelgeving kunt houden in deze tijd als je er op uit trekt. Grenzen zijn dicht, mensen worden geadviseerd om thuis te blijven, in een aantal landen zijn alle toeristische voorzieningen gesloten en wildkamperen mag eigenlijk sowieso niet.

Hoewel ik echt de drang naar buiten begrijp, valt dat toch niet te rijmen met bovenstaande situatie? Wat is er mis met fietsen zodra dit achter de rug is?
Geeft je extra tijd om te plannen en ook dat is genieten :)
Als het allemaal snel over is geef ik u gelijk. Als het langer duurt is dat wel een ander verhaal denk ik.
svennieb schreef:
vr 17 apr, 2020 19:28
Als het allemaal snel over is geef ik u gelijk. Als het langer duurt is dat wel een ander verhaal denk ik.
Waarom zou het een ander verhaal zijn als het langer duurt? Alle landen nemen op dit moment maatregelen omdat ze die op dit moment nodig achten, als de maatregelen langer duren dan zal er misschien wel een reden zijn waarom ze langer duren? Ik snap je drang om naar het zuiden te fietsen zeker, ik had zelf ook grootse plannen in deze periode die nu niet door gaan. Maar ik denk dat je beter kan accepteren dat het er gedurende alle maatregelen niet in zit.

Ik zie ook niet zo snel welke route je überhaupt kan nemen naar het zuiden. België: dicht. Duitsland: mensen die in NL zijn geweest 2 weken in thuisquarantaine. Dan blijven er niet zo veel opties meer over lijkt me?

Los van dat het feit dat het praktisch bijna niet mogelijk is op dit moment, lijkt het mij ook niet zo gepast om nu met volle bagage rond te gaan fietsen terwijl er overal maatregelen worden genomen om verplaatsingen zoveel mogelijk te beperken.
En ook de reële kans dat onderweg naar het zuiden de spelregels veranderen en je ergens bent waar je eigenlijk niet wilt zijn.
svennieb schreef:
vr 17 apr, 2020 16:10
Hai,

Bedankt voor uw reactie. U bent zeker geen spelbreker. Ik snap wel wat u bedoelt, maar ik vindt dat mensen daar recht op moeten hebben mits je je niet aan de handelingen houdt en rekening houdt met andere mensen. Er is geen vorm van gevaar als ik een fietstocht maak en mij netjes aan de handelingen houdt toch? Asociaal voor andere mensen, nee daar ben ik het niet mee eens. Er is op het moment toch geen limiet aan tijd dat iemand buiten mag zijn? Die vraag klinkt al absurd maar goed. Dat mag iedereen volgens mij nog zelf beslissen (als het niet veranderd is).
Zelf was ik van plan om volgende week voor een jaar richting west africa te gaan met de fiets. Dus ik snap je behoefte aan vrijheid en avontuur. Maar we leven in een vreemde tijd met maatregelen die ons allemaal treffen.
Dat er geen gevaar is als jij je aan de voorschriften houd klopt natuurlijk wel, maar dat veranderd wel als we allemaal weer massaal naar buiten gaan en het weer moeilijk wordt om afstand te bewaren ed. We moeten dit toch met z'n alle doen. Wie weet kan je over een paar maanden wel richting het zuiden als de maatregelen worden versoepelt.
keesswart schreef:
vr 17 apr, 2020 16:51
Vandaag staat er in NRC een artikel over de repressie die nu in Frankrijk heerst: 'In Tours kreeg een vrouw een boete van 360 euro omdat zij twee cakes had gekocht in de supermarkt – de agenten die haar boodschappentas inspecteerden vonden dat geen essentiële aankoop. In het 20ste arrondissement van Parijs werd een vrouw staande gehouden die maandverband ging kopen – de agent vond dat niet essentieel.

In Sanary-sur-Mer in het zuidelijke departement Var kun je een boete krijgen als je één baguette koopt – om de verplaatsingen te beperken heeft de burgemeester beslist dat mensen minstens twee baguettes moet kopen. In Carquefou in de Loire-Atlantique werd een man beboet omdat hij met de fiets naar de dokter ging – hij had de auto moeten nemen want fietsen is in Frankrijk verboden tenzij je ermee naar je vitale baan rijdt.
'

Meer anekdotes zijn hier te lezen (in het Frans): https://n.survol.fr/n/verbalise-parce-que.
Ik ben bang dat onder de agenten die zo te werk gaan niet alleen klootzakken zijn, maar ook overijverigen die werkelijk de illusie hebben dat ze op deze manier levensreddend bezig zijn. Ik neem aan dat het extreme gevallen zijn.

Toen Macron de lockdown aankondigde verklaarde hij dat Frankrijk met het Coronavirus in oorlog was. De vergelijking tussen Corona en oorlog, die ik elders ook opving, vind ik een hele foute en onjuiste.

Ik hoop dat we gevrijwaard blijven van een sfeer waarin mensen die ver fietsen, discreet bij hun oude moeder in de buurt komen, rustig tegenover iemand in de bus gaan zitten, over een paar weken zonder corona-app de straat op willen, geen mondkap dragen enz. enz. met de nek worden aangekeken door (en met mensenlevens spelen in de ogen van) bepaalde groepen fanatiekelingen die zich een wat al te grote voorstelling maken van het levens redden. Dit ligt allemaal uiterst gevoelig omdat corona ondertussen wel voor veel verdriet zorgt bij veel mensen, waarvoor we óók empathie moeten hebben. Maar als dit de sfeer wordt zijn we met zijn allen nog verder van huis.

PS Beste Sven, het doet iets met me om te lezen hoe graag je eigenlijk ver en lang op weg zou willen gaan fietsen. Ga toch maar even niet......

Hans
Losjes speculeren over zaken in de toekomst n.a.v. een paar vervelende incidenten in een ander land, in deze voor iedereen rare tijd, is altijd -1.
Laten we afwachten. En afwachten betekent voor nu even niet op fietsvakantie. Misschien wel eind zomer?
Flix, dank voor je bijdrage. Je bent eerlijk over hoe je tegen dingen aankijkt. Daarom voor jou geen -1.

Flix schreef:
za 18 apr, 2020 01:30
Losjes speculeren over zaken in de toekomst n.a.v. een paar vervelende incidenten in een ander land, in deze voor iedereen rare tijd, is altijd -1.
Laten we afwachten. En afwachten betekent voor nu even niet op fietsvakantie. Misschien wel eind zomer?
Of geef je jezelf op basis van je laatste vier woorden toch -1 ? :)

Ik "hoop" ook dat er eind zomer weer een fietsvakantie in zit. Zo eindig ik de dag toch hoopvol, want in mijn vorige bericht had ik het over iets dat ik niet hoop.

Hans
+1 :wink:
javb2812 schreef:
za 18 apr, 2020 00:29
keesswart schreef:
vr 17 apr, 2020 16:51
... In Sanary-sur-Mer in het zuidelijke departement Var kun je een boete krijgen als je één baguette koopt ...
Ik ben bang dat onder de agenten die zo te werk gaan niet alleen klootzakken zijn, maar ook overijverigen die werkelijk de illusie hebben dat ze op deze manier levensreddend bezig zijn
Aan de andere kant gaan België en Nederland het schip in omdat we - netjes gezegd - zo'n losse manier van omgaan met de regelgeving hebben.
Ik keek net richting huis van de buren. Staat buuf met een onbekende vrouw te kletsen, geen gezinslid dus. Géén anderhalve meter. Overbuurman help mijn vriendin met boodschappentassen: geen anderhalve meter.
Pas bleek dat de burgemeester van Lanaken op facebook iemand een tip heeft gegeven om de grenscontroles te omzeilen in zijn eigen gemeente. (Bron)
Daarnet lees ik in een krant dat er een dodelijk ongeval is gebeurd hier vlakbij. Foto uit de krant:
Afbeelding
Daar staan dus minstens zeven officiële mannen die kennelijk geen van allen weten wat anderhalve meter is. En ze staan duidelijk niet meer levensreddend bezig te zijn.
Ik weet dat de overlijdenscijfers van België aan kritiek onderhevig zijn, maar België is qua aantal doden betrokken op het inwoneraantal op dit moment wel land nummer 1 in de wereld, dus ook voorbij Italië en Spanje. Nederland is niet echt veel beter, helemaal als je de niet als coronadode geregistreerde doden meetelt.

Dus voordat je een agent belachelijk maakt: ja voor alleen maar één baguette naar de winkel vind ik nu een stom idee.