Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weekje Gevaarlijkste wegen bv Albanië of Pyrenee/Alpen etc - Forum Wereldfietser

Weekje Gevaarlijkste wegen bv Albanië of Pyrenee/Alpen etc

Wie heeft er zin om n weekje mee langs spectaculaire bergpassen te fietsen? Wel in Europa en liefst low budget, slapen in goedkope hostels dus geen tentje mee slepen. Albanie / Montenegro trekt me bv ivm andere cultuur, goedkoop, niet ver weg en prachtige natuur. Heb laatst zoiets ook door de Atlas in Marokko gedaan, was magnifiek. Ik kan in de periode van Mei tot september, woon in Den Haag en ben 48 (man). Ik heb de nodige ervaring met tochten zoals bv in Tibet en z. Amerika. Genieten staat voorop en stijle stukken wandel ik meestal , naar boven dan 🙂 Er is ook n site met de “gevaarlijkste wegen”. Groet, Dorus
Hoi Dorus,
ik weet niet of je passen wilt gaan fietsen die onverhard zijn; dan haak ik af. Ook weet ik niet of je 2 weken weg wilt gaan, ergens tussen 20 juli en 17 augustus?
Mijn plan is om op (zoveel mogelijk) asfalt te fietsen en ik had de volgende route in gedachten:
van Thessaloniki (vlucht Ryan air- retour incl. fiets ongeveer 300 euro) naar Macedonie, stukje Kosovo (zuid), via Albanie naar Zuid-Montenegro (merengebied), via Albanie naar het meer van Ohrid (Macedonie) en weer naar Thessaloniki. Dat is ongeveer 100 km. per dag.
Meestal ben ik met mijn tentje achterop onderweg, maar zoals je zegt kan er in hostels/hotelletjes waarschijnlijk ook goedkoop overnacht worden. Ik ben dus ook van het low-budget.
Ik heb veel fietservaring in Europa, Azie, Afrika en Amerika.
De steile stukken probeer ik trouwens altijd wel op te fietsen.....
Hoi Marlon, jouw plan klinkt ambitieus, iets van 1000 km neem ik aan. Likt me zelf wel mooist om op autoluwe “pittoresque” wegen te fietsen. Ben jij man of vrouw en leeftijd indicatie? Gr. Dorus
Wij zijn momenteel met huurauto onderweg op de Balkan. We vonden Albanië heel mooi en gastvrij maar het wegdek was vaak om te huilen. Soms was 10 km/u al haast te snel. De hellingen in het binnenland kunnen ook heel steil zijn.
Hoi,
ik ben een man van 58 jaar. Het zal inderdaad zo'n 1000 km. zijn, als je een deel van de route via hoofdwegen of secundaire wegen fietst. Kies je voor autoluwe dan wordt het waarschijnlijk meer (volgens de kaart moet je an flinke omwegen nemen) en in elk geval veel steiler (en kost dus ook meer tijd). Met 100 km per dag is het volgens mij dus 10-12 dagen fietsen, schat ik in. Als ik op Google Maps op de hoofdwegen inzoom, zie ik weinig autoverkeer. Overigens lijkt me het gedeelte van Prizren naar het westen tot aan de grens Albanie/Montenegro sowieso steil, pittoresk en niet druk.
Ik blijf je wat optimistisch vinden. De hoofdwegen die wij gezien hebben vond ik niet echt fietsvriendelijk (nog afgezien van de walm van heel vieze diesels). De kleine weggetjes waren heel mooi maar wat wij tegen kwamen was steil en met niet zelden onbeschrijflijk wegdek. Daar haal je echt geen 100 km per dag vrees ik. Ik heb een beetje met een fietsersblik gekeken want ik zat zelf ook te denken aan een fietsvakantie. Het was erg mooi en de mensen waren uiterst vriendelijk.
er zijn niet heel veel mensen die redelijk Engels slreken maar dl vrij veel die at Italiaans kennen. Dat is dudelijk de eerste vreemde taal. Het Albanees is geen Slavische taal dus dat schoot niet op (mijn vrouw is slaviste) maar het Albanees heeft genoeg Italiaanse leenwoorden om vaak te begrijpen wat er op bordjes staat.
Ik ben dus erg benieuwd naar de ervaringen van anderen en eventuele fietsroutes.
Hoi Dorus,
ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd, maar weet niet of het gelukt is. Laat je even weten of dat zo is?
Groeten,
Marlon