Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijderoute vertrek lente 2018 - Forum Wereldfietser

Zijderoute vertrek lente 2018

Volgend jaar plan ik een lange tocht langs de zijderoute met vertrek in de maand februari. De route loopt vanaf thuis (Gent, België) langs de Balkan, Turkije, Armenië, Georgië, Iran, de stans en China (indien visum dit toelaat) met als voorlopig eindpunt Xi'an. Een alternatief (wegens mogelijke visumissues in China) loopt via Kazachstan, Rusland en Mongolië. Daarna wordt er eventueel nog doorgefietst, maar eerst wil ik dit avontuur tot een goed einde brengen! Hier vind je een grof overzicht van de route (redelijk standaard voor een avontuur langs de zijderoute).

Het wordt mijn eerste langere tocht, in het verleden heb ik de groene weg naar de Middellandse zee en een veertien daagse tocht door NL/DE gefietst. Volgende week vertrek ik voor een solotocht van twee maanden richting Zuid Europa. Gemiddeld fiets ik zo'n 6 a 8 uur per dag, wat neerkomt op een daggemiddelde van 100 km (indien vlak). Ik verkies (wild)kamperen boven ho(s)tels en rustige wegen boven autobanen. Ik reis graag low budget, al mag een restaurantje wel eens af en toe. Vorige maand ben ik 28 geworden.

Voor deze tocht ben ik op zoek naar een fietsmaatje, liefst iemand jong van geest. Mijn hoofdmotivaties is dat het leuker (en veiliger) is met twee. Onderweg zal ik sowieso wel fietsers tegenkomen en alleen red ik het ook wel, maar met twee is het toch gezelliger. Het hoeft trouwens niet voor de volledige route te zijn. Ik plan om Turkije tegen April te bereiken, Iran in mei te doorkruisen, de pamir highway in juli en West China hopelijk eind augustus te bereiken. Ook voor een eventueel vervolg aan de reis langs Zuid-Korea/Japan of Zuid-Oost Azië kan er worden aangesloten, maar hiervoor heb ik nog geen concrete plannen. Waarschijnlijk verkies ik voor een eventueel vervolg een zuidelijk traject vanwege de koude. Heb je zin in een avontuur, reageer hier dan gerust of stuur mij een PB. Dan kijken we of wij en onze fietsverwachtingen en ambities compatibel zijn!

Floris.
Floris89 schreef:Hier vind je een grof overzicht van de route
Je moet de de route nog even vrijgeven voor publiek gebruik. Zo kunnen we er niet naar kijken.

Peter

PS Klinkt als een mooi avontuur. Starten in de winter lijkt me wel een frisse bedoening.
Hoi Floris,
Ik heb de zijderoute dit jaar gedaan en ik ben tot Bishkek gekomen. Ik heb dit jaar van heel veel fietsers gehoord dat het Turkmenistan visum ze geweigerd werd. Zelfs een man ontmoet die te horen kreeg dat hij het visum kreeg, naar Mashhad fietste om het visum op te halen, en alsnog geweigerd werd. Iran is een mooi land maar je zou kunnen overwegen van Georgië naar Azerbaijan te gaan en van daar de boot naar de overkant te nemen. Zelf ben ik naar Teheran gefietst, het Turkmenistan visum aangevraagd, een rondreis gemaakt met vriendin, en vervolgens naar Azerbaijan gefietst omdat het Turkmenistan visum erg lang op zich liet wachten. Op mijn blog meer ervaringen en tips wat betreft de zijderoute per fiets. http://www.timontyres.com/2017/10/02/th ... silk-road/
PeterVanRijn schreef:
Floris89 schreef:Hier vind je een grof overzicht van de route
Je moet de de route nog even vrijgeven voor publiek gebruik. Zo kunnen we er niet naar kijken.

Peter

PS Klinkt als een mooi avontuur. Starten in de winter lijkt me wel een frisse bedoening.
Helaas laat GPSies niet toe om te route te delen wegens te weinig waypoints, maar dit geeft een aardig idee van de route (het aantal km is toch verkeerd): https://imgur.com/FshZD9P. Omtrent het vertrek in februari, dit lijkt mij noodzakelijk om later niet in de problemen te komen met de hitte in centraal Azië. Koude kan ik mij wel nog kleden, hitte is al wat lastiger (tenzij je 's nachts gaat fietsen, wat mij niet aangewezen lijkt in landen waar ze geen fietsers gewoon zijn).
timvanveen schreef:Hoi Floris,
Ik heb de zijderoute dit jaar gedaan en ik ben tot Bishkek gekomen. Ik heb dit jaar van heel veel fietsers gehoord dat het Turkmenistan visum ze geweigerd werd. Zelfs een man ontmoet die te horen kreeg dat hij het visum kreeg, naar Mashhad fietste om het visum op te halen, en alsnog geweigerd werd. Iran is een mooi land maar je zou kunnen overwegen van Georgië naar Azerbaijan te gaan en van daar de boot naar de overkant te nemen. Zelf ben ik naar Teheran gefietst, het Turkmenistan visum aangevraagd, een rondreis gemaakt met vriendin, en vervolgens naar Azerbaijan gefietst omdat het Turkmenistan visum erg lang op zich liet wachten. Op mijn blog meer ervaringen en tips wat betreft de zijderoute per fiets. http://www.timontyres.com/2017/10/02/th ... silk-road/
Dag Tim, wanneer was je daar en wanneer heb je jouw visum aangevraagd? Er waren inderdaad problemen in de maanden augustus&september naar aanleiding van de Asian Indoor Games in de eerste helft van september. Sowieso vormen visumperikelen een onderdeel van elk zijderouteavontuur, flexibiliteit en carvanistan.com checken voor de laatste info valt aan te raden (zoals je wel zult weten). Bedankt om jouw blog te linken, zal ik bij gelegenheid eens uitpluizen. Zelfs ga ik trouwens floriscycles.com bijhouden (momenteel nog niet online).
carAvanistan.com
Visum perikelen hoor er bij inderdaad. Maar ze kunnen je ook veel tijd kosten. Als je in Mashhad te horen krijgt dat je Turkmenistan niet in mag dan moet je een behoorlijk stuk om fietsen en kan je in de problemen komen met je Iran visum. Ik was van 10 mei tot 13 juni in Iran.
Dag Floris,

we wonen niet alleen in/naast dezelfde stad maar we hebben ook hetzelfde plan ...
Lijkt me goed dat we es afspreken
groetjes
Laura
Klinkt goed, Laura. Ik heb je een mailtje gestuurd (via het forum).
Hoi Floris,
Wij hadden vorig jaar maar 1 jaar voor de hele wereld en wilden dus niet 1 dag wachten op een visum en zo kwamen we op de volgende route; Kirgizie [visumvrij] Kazachstan [15 dagen vrij] China 3-mnd-visum thuis aaangevraagd ZD korea vrij Japan vrij Australie digitaal Mexico vrij Usa digitaal Costa R vrij Panama vrij Cuba is via de post te regelen. Start was dus een goedkope vlucht naar Bishkek op 1Maart. De 218 in China door het Tian Shan gebergte is sneeuwvrij het hele jaar , en prachtig. Wij hadden -15 op 3400 mtr. Zo hadden wij toch 350 fietsdagen ........ ook een overweging. Wij zijn pas in de 60 dus dat stukje wat nog mist ,tot Bishkek , komt nog wel eens.
Heel veel plezier...van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Hoi Floris,

Ik ben 29 jaar en was van plan dezelfde route te fietsen en eind januari 2018 weg te gaan vanuit Utrecht (NL). Dit gaat niet door omdat mijn ouders het niet aankunnen dat ik alleen door verlaten gebied fiets. Samen fietsen zou hun zodanig geruststellen dat het ok is. Het gedeelte door de Balkan richting Griekenland/Turkije ga ik sowieso afleggen. Misschien kunnen we elkaar op deze route ergens treffen en samen optrekken. Als dat bevalt zouden we misschien samen door kunnen tot China. Waar in februari ben jij van plan te vertrekken?

Sven
Dag Sven!

Ik plan om in Gent te vertrekken begin februari. Ouders die zich zorgen maken is mij niet onbekend, misschien kun je eens kijken naar een SPOT tracker (beetje prijzig, maarja gemoedszorg). Er zijn behoorlijk wat geïnteresseerden om (een deel) samen te fietsen, ik stel voor om begin januari eens af te spreken. Kun je mij jouw emailadres doorsturen (PB), dan kunnen we verder afspreken.

Floris
He gezellig,

waarom? omdat ik in maart vanuit Bangkok zal vertrekken….op weg naar Eindhoven. Ik zal jullie ergens onderweg tegen kunnen komen. Ergens op de Pamir of in Iran? Wie weet…
Ik ben ondertussen ook wel benieuwd of er meer fietsers ergens in maart in Azië gaan starten op weg naar Europa.

ps, ik neem ook een Spot tracker mee voor de SOS functie en om ervoor te zorgen dat het thuisfront me kan volgen.

groeten BertV
Hey Iedereen,

Met sommige zijn we al reeds in contact. Wij zijn Maarten en Saar en op 3 Februari 2018 vertrekken wij in Belgie richting Japan.

We zijn volop bezig in de voorbereiding van route, verzekering, visa's enzovoort. We hebben een aantal overzichten gemaakt die vnl voor Belgen nuttig kunnen zijn. Dus laat maar weten als je die wilt delen.

We hebben 14 maand en we zijn er nog niet aan uit of we vanuit Belgie vertrekken, of Italie of Itanbul of zelfs vanuit Japan en terug. Reden van de twijfel is tweeldedig:
1. Impact van de seizoenen (vermijden van ijskoud wer)
2. Aanvragen van visa's.

Laat maar horen wat jullie mening is!

Onze FB pagina is: https://www.facebook.com/cycling4happiness/
Website is: www.cycling4happiness.be

We zijn met veel dat die richting uitgaan. Dat is al een gerusttelling :)

Groetjes,

Sara
Zo te lezen zij er toch wel wat mensen die begin 2018 vertrekken naar het oosten.

Ik ben net terug van een 6 maanden tocht door Europa en ben van plan om eind februari ook richting het oosten te vertrekken. De hoofdreden dat ik niet ben blijven doorfietsen was omdat ik altijd alleen was en zeer weinig contact had met andere mensen. Het zou dus leuk zijn om iemand te vinden om samen richting het oosten te fietsen.

Het lijkt me wel leuk om te kijken of iemand hier compatibel zou zijn als fietsgenoot. Ik woon niet zo ver van Brussel en zou graag ook in contact komen met andere fietsreizigers aangezien niemand van mijn vrienden geïnteresseerd is in deze manier van reizen.
Kunnen we geen whatsapp groep openen met ons allen?
Als jullie in een privé bericht jullie gsm nummer sturen met naam en woonplaats (handig om te weten van waar je komt), dan zet ik hem op. Wat denk je?
Heel even twijfelde ik over de omvang van "ons allen", maar ik snap je bedoeling. Laat je ons, de achterblijvers, nog even weten wanneer het moment van vertrek daar is? Zolang ik zelf niet op reis kan vind ik het altijd leuk de reizen van anderen te volgen. Succes en veel plezier met de voorbereiding.

Peter
Wij zelf vertrekken op 3 Februari.
Benieuwd naar je ervaringen. Zojuist (weer) een aflevering uit een documentairereeks van Arte over deze route gezien.

https://www.arte.tv/de/videos/RC-015478 ... enstrasse/

Dat riep natuurlijk meteen de volgende associatie op: er langs fietsen.
Dag allen,

Ook ik fiets dezelfde route, met Sara en Floris heb ik al Facebook-contact. Vertrek zo rond 24 februari. Mocht er een WhatsApp-groep zijn word ik er graag aan toegevoegd.

In principe vertrek ik solo maar lijkt mij erg leuk stukken met anderen samen te reizen.

Eindbestemming is overigens Bangkok.
Sara Mostinckx schreef:Kunnen we geen whatsapp groep openen met ons allen?
Als jullie in een privé bericht jullie gsm nummer sturen met naam en woonplaats (handig om te weten van waar je komt), dan zet ik hem op. Wat denk je?
Is de app groep al opgericht? Je mag mij ook toevoegen!
Ik stuur mijn gegevens in een PB

Cecile