Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike tocht Europa - Forum Wereldfietser

E-bike tocht Europa

Man van 66 jaar heeft vele fietsvakanties gedaan, meestal kamperend. Binnenkort ga ik per e-bike 17 dagen fietsen.
De e-bike huur ik voor 3 weken en is voor mij een nieuwe ervaring.
Ik dacht dat het wel leuk zou kunnen zijn om daarna (dus na mijn 17-daagse tocht) met wat andere mensen een e-bike fietstocht door Europa te ondernemen.
Ik kampeer niet meer, dus hotels en pensions.
90 km per dag, dus redelijk rustig voor een e-bike.
Rustige fietsroutes, ik heb een hekel aan verkeerslawaai.
Ik hou niet van luxe, maar gebruik wel de gewone dingen in het leven (eenvoudige hotels, restaurants om te eten)
Maximaal 6 personen.
Binnen Europa.
E-bike
Je bent van mijn leeftijd, ik fiets graag maar 17 dagen vind ik te lang, uit welke regio?
Vrijdag neem ik de trein naar Maagdenburg. Fiets dan naar Praag en terug naar Nederland.
Mijn oproep is bedoeld voor de periode daarna.
Ik woon in Baarn.
Groeten, Jan
Beste Jan

Met belangstelling lees ik je plannen voor een fietstocht door Europa. Je gaat nu een Ebike huren voor een aantal weken, maar ik vraag mezelf af of je weet waar je aan begint.
Ik fiets elke dag naar mijn werk en ik kom niet toe met 1 accu, heb altijd een ruilaccu bij me omdat ik er anders niet kan komen. Er zijn mensen die kunnen met 1 accu 80 of nog meer kilometer halen, hoe dit bestaat weet ik niet. In ieder geval ben ik nieuwsgierig hoe de reis van Maagdenburg verloopt met een huur Ebike, veel plezier en ik hoor met belangstelling je reactie. Groet Charly uit Zeeland.
Vorig jaar heeft mijn vriendin een elektrische fiets gehuurd. Deelrondje Bodenmeer ging prima met haar fiets met 500 Wh accu, afstand 120 km.
Dus ik zie geen problemen, maar ja over 2 dagen weet ik meer.
Ik heb de fiets vanochtend bij de fietsenmaker opgehaald, dus morgenmiddag fiets ik van Maagdenburg richting Praag en dan zie ik het wel.
Ik plan op 90 km per dag en heb het idee dat dit zeer relaxed wordt....
Groeten, Jan
@Charly, Ik heb 140 gehaald met een Yamaha motor en 395 watt. Actieradius verhogen is op zich niet zo moeilijk;

1. Verminder je luchtweerstand. Dit is je grootste winst.

- Wielerkleding, tassen goed dicht, zo diep mogelijk zitten.

2. Minimaliseer het gewicht. Dat is vooral belangrijk bij heuvels/bergen

3. Rij zuinig. Dus veel schakelen, niet harder dan 24, als het kan beschutting zoeken, tijdig uitbollen ipv hard remmen, efficient een bocht doorzeilen, niet als een dolle optrekken (dat is heel aanlokkelijk).

90 km op een dag zou met 500 watt en een middenmotor zouden makkelijk moeten kunnen, mits en indien je niet door heuvels moet. Je kan ook ergens in een cafe/snackbar een uurtje laden. Bovendien rijdt een moderne middenmotor ook zonder ondersteuning heel behoorlijk, dus je komt wel thuis :lol:

En anders dan doet Jan een wat kleinere dagafstand... ik zie geen reden om deze onderneming niet te doen.
Nu 2 dagen onderweg langs de Elbe dus vlak.
Dag 1: 4 uur gefietst. 70 km, met pauzes voor fotos, enz. Accu had nog voor 20 km over.
Dag 2, vandaag: 114 km, nog 5 km over.

Inderdaad, verliezen nemen kwadratisch toe met de snelheid, dus niet te snel gaan.
Bovendien op vakantie is 15 a 20 km/uur genoeg. Woonwerkverkeer is iets heel anders.
Verschil tussen dag 1 en 2 zit hem in de hogere snelheid die ik op dag 1 had en veel tegenwind.
Voor mij is 90 km per dag voldoende op vakantie.
Het Bosch systeem werkt zeer goed. Met schakelen tussen ergo, toer, sport en turbo bepaal je zelf je actieradius en inspanning.
Als ik iets zou kopen, zou ik de accu aan de zadelbuis willen hebben, want het gewicht ligt nu wel sterk op het achterwiel. (Is wat lastig met transport)
Dus voor mij geldt (maar is natuurlijk heel persoonlijk): Bosch middenmotor is prima ook door het display.
Ook op het gebied van navigatie en elektra heb ik al veel ontdekt, maar dat is een ander onderwerp.
Groeten, Jan
Oh ja,
Over een week heb ik de Tsjechische heuvels vanaf Praag.
Dat wordt wel een ander verhaal. De energie die heuvel op geleverd moet worden krijg je bij afdalen niet meer terug, dus ik ben benieuwd.
Groeten, Jan
Hallo Jan, het gaat lukken begrijp ik, niet te snel fietsen, maar ook genieten. We kregen nog advies van Loknor, maar misschien is niet duidelijk voor hem dat ik een fietser ben voor woon-werkverkeer. Dat betekent dat ik niet een uur kan gaan stoppen onderweg om mijn batterij op te laden. Waar moet ik dit doen in de polder? Ik ga 's morgens naar mijn werk en kan dan niet 2 uur op de fiets zitten, want dit heb ik 's avonds nog een keer, dan ben ik meer tijd kwijt aan fietsen dan aan werken. Loknor is volgens mij een mooiweerfiefser en die heeft toch een andere bril op dan een polderfietser, altijd wind, nergens beschutting, en ik heb zelfs nog macadamwegen. Maar hij rijdt 140 Km op 1 accu, hoe is het mogelijk. ik bekijk het anders, ik laat mijn motortje werken, hij heeft een slechte baas aan mij, hij moet echt hard werken voor me. Maar in ieder geval hoor ik nu hoe een ander het ervaart, ik heb er respect voor.
Beiden gegroet en plezier op de fiets. Charly
Charly, als forens hoef je in Nederland niet tussendoor te laden. Op Turbo rijd je met een goede middenmotor een kilometer of 60, dat is voor een forens toch al veel te ver. En ga je naar Eco dan ga je de honderd over mits je met beleid rijd.

Ik spreek uit ervaring. Anders dan je denkt ben ik een absolute veel fietser (en fietsende vrachtvervoerder), ik moet wel zonder auto. Regen en wind... ik zal er toch doorheen moeten :lol:
Zoals gezegd, woon-werk is anders dan vakantie. En zo zijn er nog wel meer verschillende toepassingen. In ecostand geeft hij 150 km aan, maar dan moet je tussen de 15 en 20 km/uur blijven.
Veel mensen willen snel gaan, maar realiseren zich niet dat de windwrijving kwadratisch toeneemt met de snelheid. En de actieradius dan sterk afneemt.
Li-ion accus slijten ook, zelfs zonder ze te gebruiken, dus na 3 jaar zou je misschien een nieuwe accu moeten kopen. Reden waarom ik voorlopig liever huur in de vakantie voor 100 Euro per week.

Groeten, Jan
Het onderwerp hier is "Reisgenoten", dus we zijn wat afgedwaald.
Er hebben zich geen reisgenoten gemeld voor mijn volgende trip.

Voor mijn recente e-bike ervaringen verwijs ik naar het forum "reizen per e-bike".

Groeten, Aalscholver
Met belangstelling heb ik je plannen gelezen om naar Praag te fietsen. Er is wat omheen gediscussieerd over fietsen en accu's, maar over de reis waar ik nieuwsgierig naar was, als forens fietser, heb ik niets meer vernomen. Ben ja al terug Jan samen met je vriendin?
Hoe ging het, kun je het aanbevelen of zeg je, je kunt net zo goed zonder motor fietsen omdat de bekrachtiging van de motor zo laag staat, dat je maar 20 Km kunt fietsen anders is de accu te snel leeg.
Groeten Charly, uit Zeeland.
Ik ben vorig jaar donateur geworden van Europa fietsers en heb inmiddels ook een E bike waarmee ik vorig jaar een aantal tochten heb gemaakt in Tsjechie. Wil graag dit jaar met een fietsmaatje(s) langere tochten per E bike maken. B.v. de Alpen naar Adria tocht of een tocht langs de kust van Belgie naar Frankrijk tot b.v. Bretagne. Maar ik sta open voor alle alternatieven, alles in overleg. Oja, ik ben 71 jaar oud maar nog heel fit, zoek nog altijd uitdagingen. Ik zie met genoegen reacties tegemoet.
Groetjes, Harrie.
Harrie,
N.a.v. je opmerkingen het volgende:
1. ik wil wel eens met meerdere mensen op fietsvakantie. Ik denk aan 4 tot 6 personen.
2. Kamperen doe ik niet meer. Voor hotels heb je bijna geen bagage meer nodig en zijn eenvoudig onderweg te reserveren. De romantiek van kamperen is me goed bekend, maar dan ga ik toch nog liever naar een pension.
3. Ik heb in 2017 een proeftocht gemaakt per e-bike. Is me wisselend bevallen. In de heuvels niet geschikt. Op vlak terrein prima. Heb meerdere malen met lege accu gestaan. Als accu’s met hetzelfde gewicht en omvang de dubbele hoeveelheid energie kunnen opslaan, wil ik het wel weer eens proberen.
Dus mocht er zich nog wat aandienen op het gebied van fietsen en fietsmaatjes dan blijf ik graag in gesprek.

Vr. groeten, Jan
Hallo Jan en Harry,Charly

Ik heb jullie berichten gelezen en lijkt me ontzettend leuk om met groepje deze fietstocht te maken.
Ook ik val in jullie leeftijds groep en heb al een E- Bike waar ik ontzettend tevreden over ben en in april tochten
met de wielerclub in Benidorm ga maken. Eens kijken hoe het in de bergen gaat.
Jan nog veel plezier op je terugreis vanuit de mooie stad PRAAG.

Vriendelijke groet Noortje uit Eindhoven.
Dag Noortje en anderen,
Mijn bericht stamt uit 2017. Ik ben al 8 maanden terug van mijn rondreis Magdeburg-Praag-Baarn !
Die tocht was een experiment om te onderzoeken of een e-bike voordelen heeft t.o.v. een fiets.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat in heuvelachtig terrein een e-bike meer nadelen dan voordelen heeft, dus dat doe ik niet meer.
Tenzij er accu's komen die binnen hetzelfde volume en gewicht 1000 Whr i.p.v. 500 Whr kunnen opslaan.
Voor dit jaar heb ik nog geen plannen.

Groeten, Aalscholver
Dag Noortje,
Ik wil graag met je kennismaken om te kijken of we minstens samen maar mogelijk ook nog meerdere E bikers een leuke tocht kunnen maken. De Alpen-Adria tocht was een voorbeeld wat ik op pikte tijdens een bezoek aan de Fietsvakantiewinkel in Elst. Ik was meteen geïnteresseerd.
Maar ik vind het leuk dat jij fijne ervaringen met je E bike hebt. Aalscholver( Jan uit Baarn) heeft dat jammer genoeg niet, op zich zelf vreemd, want ik heb zelf ook in de heuvels van Tsjechie gefietst en kwam toch redelijk over de 100 Km voordat de accu leeg was.
Of het in de Alpen ook zo gaat weet ik niet, maar met een snellader voor tussentijds( lunch) een uurtje opladen moet dat lukken. Ik gebruik zoveel mogelijk de ECO stand , dus lever ik nog genoeg spierkracht aan de kracht en trap sensoren van de motor. Aan het eind van de dag met nog een rest aan accu energie mag het van mij een tandje hoger naar " TOUR".
Ik ga begin maart op de Fiets en wandelbeurs als vrijwilliger een middag op de Europafietser stand staan. Misschien hang ik wel een bord om m'n nek met: Enthousiaste E bikers gezocht voor toertochten in Europa .
Laat me weten wat jij wil en dan kan ik je een PB sturen met mijn contact gegevens.
Groetjes, Harrie.

En Jan, ik zou heel graag met jou verder willen praten over je ervaringen met de E bike, en of daar toch nog voor jou acceptabele voorwaarden gevonden kunnen worden om jou ook mee te krijgen.
Mijn lijfspreuk is : Never give up.
Ja, hier ben ik weer. Misschien kan het toch tot iets leiden. Harrie heb ik niet kunnen vinden op de fietswandelbeurs bij de stand van Europafietsers (vrijdag).
Ik heb inmiddels toch weer een e-bike plan. Een nieuwe Gazelle Vento met 500 Wh. accu.
Ik ga waarschijnlijk op 25 mei met de trein naar Praag. Daar 1 of 2 overnachtingen. Vervolgens fietsen langs de Greenway naar Wenen. Dan van Wenen richting de Eifel via Limesroute. (Misschien zelfs eerst nog Bratislava, Boedapest).
Ik wil op 18 juni in de Eifel zijn waar mijn reis stopt (afspraak met vrienden daar).
Afstanden 100 km per dag. Overnachtingen in hotels die ik een dag van tevoren boek via Booking.com.
Wellicht toch nog iets om (deels) gezamenlijk te doen.

Groeten,
Aalscholver
Jan uit Baarn
Beste Jan, Leuk dat je weer reageert. Ik had in eerste instantie gereageerd op iemand die naar Praag gaat fietsen maar krijg geen reactie meer.
Ik ben geinteresseerd in jou fietsplan en zeker met je nieuwe e bike. Ik rij op 6 mei met de auto naar Tsjechie en neem mijn e bike mee. De Greenway route loopt dichtbij de locatie waar ik zit, ca. 60 Km onder Praag, in het stroomgebied van de Moldau. Het stadje Neveklov of Sedlcany is dan door mij makkelijk te bereiken. Daar zouden we ons kunnen treffen en gezamenlijk naar Wenen fietsen. Zou je daarna nog naar Bratislava respectievelijk Budapest willen ga ik graag met je mee. Dat is eigenlijk al een stuk van de Limes route toch?
De Limes route terug naar de Eiffel wil ik wel voor een deel mee. Ik wil rond de 13 juni weer terug op m'n start locatie zijn vanwege bezoek uit NL.
Of ik ook in Hotels ga overnachten is voor mij een kosten afweging. Ik ben daar nog niet uit. Het verschil met een camping overnachting is toch wel heel groot geworden.
Nou, laat maar eens weten wat je er van vindt. Ik hoor je.
Groetjes, Harrie

P.S. Ik stond zaterdagmiddag op de Fiets en Wandelbeurs bij Europafietsers. Jammer, had je graag ontmoet.