Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Komende winter: fietsen in nieuw-zeeland - Forum Wereldfietser

Komende winter: fietsen in nieuw-zeeland

hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die komende winter een prachtige fietsvakantie in de planning hebben staan. Ben zelf van plan om na mijn studie (studeer in januari af) een fietsvakantie te gaan maken.
Had eerst in de planning staan om met cycletours.nl 2 maanden in nieuw-zeeland te gaan fietsen. Maar vindt dit toch wel erg prijzig worden. Iemand betere/goedkopere alternatieven???

gegroet,
Hoi,

Ik ben net afgestudeerd en ben ook plannen aan het maken om voor een aantal maanden naar NZ en misschien ook OZ af te reizen. Ik wil graag veel van het land(en) zien maar ben ook enorme fietsgek, vooral MTB, en wil dit dan ook graag combineren met m'n trip. Ik moet hier nog een invulling aan geven. Ik zat te denken om te gaan rondtrekken en steeds plaatselijke MTB tochten/tracks te gaan fietsen, maar rondtrekken per fiets is ook een optie. Beide hebben mijn voorkeur boven een georganiseerde trip omdat je vrij bent in doen en laten en zelf bepaald waar je gaat fietsen, hoe lang je wil blijven en natuurlijk de uitgaven in eigen hand hebt. Ik weet niet wat je ideeen verder zijn, maar ik sta overal voor open, laat maar horen, misschien kunnen we samen wel een mooie trip of een gedeelte daarvan in elkaar zetten.

Groeten,
Gerton
gertje6@zonnet.nl

hallo,

beetje late reactie (ben afgelopen maand maar een paar dagen thuis geweest wegens vakantie).

Mijn plannen die ik langzaam aan aan het uitbreiden ben zijn op dit moment:
een maand fietsen door nieuw-zeeland met aansluitend een maand fietsen/vakantie/evt. duiken in australie.
in die eerste maand wil ik het noorder- en het zuidereiland van nieuw-zeeland aandoen. Heb het plan om een goeie 2500 km te fietsen in een maand (incl. ca. 5 rustdagen). zo maar MTB routes fietsen staat niet in de planning (rede is dat ik geen MTB fiets heb op vakantie, een MTB fiets huren is geen optie), het lijkt me wel heel mooi om off-road te gaan rijden, weet alleen niet wat de mogelijkheden hiervan zijn.
In de tweede maand wil ik 2 ? 3 weken gaan fietsen in australie. met aansluitend een goeie week duiken in het great barrier reef.

Laat maar horen wat je er van vind...

gegroet,

Hoi, ben ook een beetje aan de late kant..

Je plannen klinken goed, alleen zou ik er graag een langere tijd voor uit willen trekken zodat je toch zeker de mooiste plekken van beide eilanden kunt aandoen, jij niet? Ben net afgestudeerd, geen vaste baan, dus kan er nu voor een behoorlijke tijd tussenuit.
Financieel heb je als je de normale dingen doet(eten, hostel/camping), geen absurd hoog bedrag nodig als je met de fiets rondtrekt. Verder is fietsen naar mijn mening veruit de mooiste manier om door een land te reizen, en NZ leent zich daar ook goed voor, als ik alle verhalen zo lees. Het lijkt me daarom te gek om dat avontuur met een andere fanatieke fietser aan te gaan, vandaar m?n reactie.

De combi fietsen, vakantie en evt. wat andere dingen doen kan ik me helemaal in vinden, alles op z?n tijd. Bij een trip naar Australie mag het duiken eigenlijk niet ontbreken nee, mee eens, schijnt schitterend te zijn daar, heb trouwens nog nooit gedoken, maar dat tz. Parasailen lijkt me trouwens ook een hele ervaring, word ook veel gedaan downunder. Heb je al een gebied in gedachten waar je in Australie wilt fietsen?

Wat mountainbiken betreft heb ik na lang zoeken ook het een en ander gevonden. Dit, http://www.crazyguyonabike.com/journal/ ... =722&v=2yw vindt ik een errug mooie site van iemand die per mountainbike door NZ gereist heeft, met allemaal foto's van de verschillende tracks, en ritten zoals de Karapoti classic die hij gereden heeft. De meeste van deze tracks staan ook allemaal beschreven in de mountainbike 'bijbel' van NZ, ?classic New Zealand mountainbike rides? welke ik inmiddels ook aangeschaft heb. Dit geeft samen een goede indruk van het mountainbiken in NZ.
Deze site moet je zeker ook even bekijken: http://www.hoogie.co.nz een site opgezet door een Kiwi over het fietsen door NZ, boordevol handige info!

Tot horens & groeten,
Gerton

Hoi,

Ben ik met je eens dat je er meer tijd aan besteed moet gaan worden. Als je nieuw-zeeland echt wil zien (en dat wil ik zeker!!!!) dan ben je daar een paar maanden mee zoet.

Ik weet niet wat je bedoeld met een behoorlijke tijd, maar ik heb helaas geen plannen om er voor meer als 3 maanden uit te gaan. Het staat nu in de planning om 22 of 29 januari te vertrekken, en 1 mei wil ik weer terug zijn.

Voor australie heb ik alleen een tochtje van sydney/brisbane naar cairns in gedachte (met misschien nog een stukje de outback in), en dan onderweg duiken in bundaberg. Daar kun je voor 200 dollar een duikcursus doen, en dan krijg je er nog 2 duiken in de great barrier reef bij. Lijkt me geweldig.

Zit ook wel te denken aan een echte doorkruising van australie. Maar dan ben je ook weer een paar maanden bezig. Dat zit er niet in (die doorkruising hou ik voor mijzelf nog tegoed voor mijn wereldreis over een jaartje of 10).

Voor de rest moet ik zeggen dat de mountain-bike routes, die ik heb mogen aanschouwen op de site die je meldde, iets te veel van het goede vindt, Ik ga graag offroad rijden, maar dat hoeft niet door diepe modderpoelen, tegen hellingen van 25% gaan oprijden (en ook er weer vanaf) en over wankele bruggetjes. Dat gaat ikzelf en mijn fiets niet leuk vinden. Daarvoor heb je een echte mountainbike nodig, en dat is mijn vakantiefiets niet.

groet,

Hoi,

Ik zat zelf in eerste instantie als ik alleen zou gaan, aan een half jaartje te denken. Vooral omdat ik nu nog geen verplichtingen heb, een van de weinige keren in m'n leven waarschijnlijk. Het spreekt me echter ook erg aan om dit met z'n tweeen te doen, en alle ervaringen te delen, was m'n opzet in eerste instantie eigenlijk maar er zijn helaas maar weinig mensen die met ons idee rondlopen. Het is me dan ook wel wat waard om dit te realiseren, zit dan ook echt niet vastgeprikt aan dat half jaartje.

Als je daar ook zo over denkt, moeten we de koppen eens bij elkaar steken!

Wat de invulling betreft, helemaal goed! Ik wil graag beide eilanden doorkruisen en alle mooie plekken aandoen, en daarnaast ook een tijdje in Australie verblijven en ook zeker het duiken meester worden, zal verder het probleem niet zijn.

Wat het mountainbiken betreft, lijkt het me idd.ook niet verstandig om dat met een toerfiets te doen hoor. Was niet m'n bedoeling die tracks van de site met een toerfiets, te doen, hier heb je idd. een echte mountainbike voor nodig. Een groot aantal tracks zijn daar van een 'iets' ander kaliber dan wij gewend zijn in NL. Het was eigenlijk puur ter info, van de mountainbikemogelijkheden in NZ.

Groeten,

Gerton
Hoi,

Ik las jullie discussie. Mijn plannen zijn enigszins vergelijkbaar. Ik wil namelijk zo rond eind februari / begin maart naar Nieuw-Zeeland gaan, daar vijf weken fietsen en dan doorvliegen naar Melbourne om vijf weken in Tasmanie te fietsen.
Zelf ben ik al eerder in Nieuw-Zeeland geweest (tien weken in 1995) en vond het heel mooi. Ik heb zowel met mijn omgebouwde mountainbike op asfalt en gravel gefietst, zowel op het Noorder- als op het Zuidereiland. Mijn ervaring was dat je op gravel zeer goed uit de voeten kunt, de weggetjes zijn er stil en je fietst zo echt door de bush heen. Met de prima kaarten kun je makkelijk zelf een weg uitstippelen. Soms ben ik door een ondiepe rivier heen gegaan. Kortom: een beetje ruig, maar niet te.

Deze keer wil ik vooral het Noordereiland verkennen. Naar het bovenste puntje gaan. Ik wil me ook niet beperken tot alleen maar fietsen. 2500 kilometer per maand klinkt voor mij dan ook wel erg ambitieus, maar ook dagtochten of langere trekkings te voet maken.

Hebben jullie al een idee trouwens met welke vliegtuigmaatschappij je gaan? Ik overweeg Cathay Pacific. Ze vliegen op Auckland voor ? 750 las ik ergens excl. tax met mogelijkheid voor een paar dagen Hongkong. Met deze maatschappij kan je ook voordelig naar Australie vliegen.

Ik vertel jullie graag meer over fietsen in Nieuw-Zeeland en misschien komt het er wel van samen een stukje te fietsen.

Groet,

Rutger

Ik zit met belangstelling jullie ideeen te lezen. Ik heb op dit moment een baan, maar ben die van plan om op te zeggen. Een van de ideeen is om Nieuw-Zeeland met de fiets voor een aantal maanden te leren kennen.

Naast het fietsen lijkt me een aantal bergwandelingen ook erg gaaf! Ik sta op dit moment open voor elke suggestie in elk land. Die site van die fietser ziet er super uit. Ik ben benieuwd welke concrete plannen jullie hebben?

Hoi Ruben,

Welkom op dit forum. Ik vind het heel leuk dat je ook van bergwandelingen houd. Zelf houd ik wel van de combinatie fietsen en wandelen en Nieuw-Zeeland leent zich er prima voor. In 1995 maakte ik graag dagtochten naar gletsers toe of liep er in de bush van Stewart Island. Onderweg zijn er vaak ook wandeltochtjes van een half uur, uur, twee minuten etc. mogelijk die je dan door het regenwoud naar bijvoorbeeld een waterval brengen. Deze keer zou ik wat trektochten willen doen (o.a. een driedaagse tocht over de Tongariro, een vulkaan op het Noordereiland). Kayakken bij de Coromendal lijkt me ook fantastisch. Fietsen in Nieuw-Zeeland is voor mij een van de aktiviteiten. In Australie / Tasmanie wordt het mijn hoofdaktiviteit. Wat vind je van deze combinatie?

Groet,

Rutger

Hoi Rutger,

De combinatie van fietsen en wandelen spreekt me erg aan. Het is wel mijn bedoeling om de fiets als (hoofd)vervoersmiddel te gaan gebruiken.

Je geeft in een eerder bericht aan dat je 5 weken in Nieuw-Zeeland wilt blijven en dan voornamelijk op het Noordereiland wilt verblijven. Aangezien ik nog nooit in Nieuw-Zeeland ben geweest zou ik me niet willen beperken tot het Noordereiland. In het boek 'De beroemdste trektochten' staan 2 wandelen van meerdere dagen in (volgens mij 1 rond de vulkaan en 1 op het Zuidereiland). Het lijkt me leuk om (een gedeelte van) deze 2 wandelingen te doen.

Op dit moment wil ik me ook nog niet vastpinnen op een vast aantal weken/maanden dat ik ergens ga besteden. Dat betekent dat ik ook andere uitdagingen (australie/Tasmanie) in overweging neem.

Ik zit ook te kijken hoe ik het financieel rond kan krijgen. Op zoek gaan naar sponsoren, fietsen voor een goed doel en een tegemoetkoming in de onkosten lijkt me leuk om te organiseren. Heb jij/heeft iemand hier ervaringen mee?

groet Ruben

Hallo,

Zelf vind ik dat elk kwartje dat je ophaalt voor een goed doel je ook aan het goede doel moet geven. Ik zou nooit geld ophalen om mijn eigen reisjes te bekostigen, tenzij ik dat natuurlijk expliciet aangeef. Mijn reizen heb ik altijd zelf bij elkaar gespaard. De eerste reis ver weg was toevallig de 10-weekse reis door Nieuw-Zeeland en met 6 weken Verenigde Staten als toetje. Ik heb daarvoor dagenlang in het magazijn gewerkt om het benodigde geld voor een ticket (toen nog fl. 2500) bij een te sprokkelen. Inmiddels werk ik als freelance reisjournalist wat het allemaal iets makkelijk maakt. Ook daardoor kan ik steeds zo'n lange tijd op reis. Overigens leef ik zeer zuinig als ik op reis ben. In Nieuw-Zeeland ben je als je kampeert en gewoon zelf kookt, zo rond de ? 20 maximaal kwijt. Als je gaat bungeejumpen, raften of steeds iets wilds doet, loopt dat op.

Over de reisplannen. Ik ben in 1995 twee weken op het Noordereiland geweest en ruim 7 weken op het Zuidereiland. Ik had toen het idee dat ik vooral in het Noorden iets gemist had, vandaar dat ik het idee had om me tot dat eiland te beperken. De fiets is ook bij het vervoermiddel, maar het zijn afstanden. Van Auckland naar Bluff, het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland is al gauw 2000 kilometer.

Het kan altijd dat we een stuk samen op fietsen. Ontmoeten we elkaar in Auckland en fietsen we dan met zijn vieren naar de Coromendal?

Groet,

Rutger
Rutger schreef:Hoi,

Ik las jullie discussie. Mijn plannen zijn enigszins vergelijkbaar. Ik wil namelijk zo rond eind februari / begin maart naar Nieuw-Zeeland gaan, daar vijf weken fietsen en dan doorvliegen naar Melbourne om vijf weken in Tasmanie te fietsen.
Zelf ben ik al eerder in Nieuw-Zeeland geweest (tien weken in 1995) en vond het heel mooi. Ik heb zowel met mijn omgebouwde mountainbike op asfalt en gravel gefietst, zowel op het Noorder- als op het Zuidereiland. Mijn ervaring was dat je op gravel zeer goed uit de voeten kunt, de weggetjes zijn er stil en je fietst zo echt door de bush heen. Met de prima kaarten kun je makkelijk zelf een weg uitstippelen. Soms ben ik door een ondiepe rivier heen gegaan. Kortom: een beetje ruig, maar niet te.

Deze keer wil ik vooral het Noordereiland verkennen. Naar het bovenste puntje gaan. Ik wil me ook niet beperken tot alleen maar fietsen. 2500 kilometer per maand klinkt voor mij dan ook wel erg ambitieus, maar ook dagtochten of langere trekkings te voet maken.

Hebben jullie al een idee trouwens met welke vliegtuigmaatschappij je gaan? Ik overweeg Cathay Pacific. Ze vliegen op Auckland voor ? 750 las ik ergens excl. tax met mogelijkheid voor een paar dagen Hongkong. Met deze maatschappij kan je ook voordelig naar Australie vliegen.

Ik vertel jullie graag meer over fietsen in Nieuw-Zeeland en misschien komt het er wel van samen een stukje te fietsen.

Groet,

Rutger
hallo rutger,

we zijn inderdaad bezig met het maken van gezamelijke plannen voor een fietsvakantie naar nieuw-zeeland en eventueel australie.

dat van die goedkope vliegaanbieding voor 750 euro klinkt erg aantrekkelijk, nadeel is alleen dat er maar 60 dagen tussen vertrek vanuit nederland en vertrek vanuit nieuw-zeeland mag zitten.

we hebben voor de rest nog geen planning gemaakt. Maar ik ben zelf eind januari afgestudeerd en wil dan meteen vertrekken.

dat van dat offroad rijden en soms riviertjes paseren lijkt me erg cool. Als er maar niet al ruige stijg- en dalingspercentages in die weggetjes zitten.

Ik ben natuurlijk altijd in voor meer contacten, dus we kunnen altijd contact opnemen.

gegroet,

Dit bovenstaande bericht geld natuurlijk ook voor Ruben.

We moeten maar eens een keer gaan kijken, wat er van kunnen gaan maken...

en wat gerton (=lookie) er van vindt.

en hoe de verschillende planningen van ons vier in elkaar te passen zijn.

wandelen vindt ik trouwens ook een erge mooie bezigheid, maar heb er eigenlijk nog weinig over gelezen. Maar ben niet van plan om meerdaagse trektochten te gaan lopen. Af en toe een stukje wandelen lijkt me een beter idee. Ik ben namelijk geen geoefend wandelaar.

gegroet,

Trouwens: misschien beetje onbeleefde vraag maar wat is jullie levenservaring???

Hoi allemaal,

Tof dat dit jullie ook zo aanspreekt!

Ben ook nog steeds bezig om plannen te maken, krijg telkens weer nieuwe ideeen.
Als ik jullie verhalen zo lees, we hebben allemaal vergelijkbare plannen, dan lijkt het me ook zeker leuk om eens bij elkaar te komen
en het over het een ander te gaan hebben. Jullie niet?

Het lijkt me sowieso goed om van elkaar ideeen op te doen en om info uit te wisselen,
zeker nu we iemand met ervaring in ons midden hebben. :wink:
En wie weet wat eruit voortkomt, misschien kunnen we delen samen fietsen en fietsen we straks echt met z'n 4en naar de Coromandel!

Groeten,

Gerton

Hoi allemaal,

Het lijkt me leuk om eens samen te komen. Ik woon in Zeist. Waar wonen jullie?

Om even die levenservaring terug te komen. Ik heb 37 jaar levenservaring inmiddels (zo'n beetje dezelfde leeftijd als Peter van Petegem om maar iemand te noemen en die fietst toch ook nog een aardig stukje mee). Al die tochten die ik heb gemaakt (naar IJsland, Nieuw-Zeeland, Rocky Mountains, Noord-Noorwegen etc en deze zomer vier weken Ierland) weerhouden me er niet van om fris en gretig te zijn in het opdoen van nieuwe ervaringen. Mijn reishonger is nog steeds niet gestild.

Maar goed laten we een keer afspreken dan kunnen we kijken of het klikt. Het lijkt me al heel aardig als we samen het vliegtuig kunnen nemen naar Nieuw-Zeeland (waar we eigenlijk allemaal zo rond eind februari / begin maart wil starten :?: ). Het is toch een aardige zit. Cathay Pacific maakt overigens een tussenstop in Hongkong.

Gaan jullie ook nog meefietsen met andere wereldfietsers vanuit Utrecht?

Rutger

Hoi

Het lijkt mij ook leuk om eens bij elkaar te komen. Ik woon in Voorburg.
Ik heb 27 jaar levenservaring. Op dit moment ben ik beleidsmatig sportconsulent bij een provinciale sportorganisatie. Zoals ik eerder heb vermeld zit ik er over na te denken dit op te zeggen en te gaan reizen. Hoe dit daadwerkelijk en op wat voor termijn dit gaat uitpakken/gebeuren is op dit moment nog niet duidelijk.
Mijn reiservaring is in vergelijking met Rutger niet groot. Wel heb ik na mijn studie 2x 3 maanden in Frankrijk vrijwilligerswerk gedaan.

Om even terug te komen op mijn opsomming (sponsors zoeken, voor goed doel fietsen en tegemoetkoming onkosten), Rutger, het is niet de bedoeling dat ik geld voor een goed doel ga besteden voor mijn onkosten. Ik wil alleen mijn avontuur combineren met het helpen van anderen (goed doel). Daarnaast moet ik kijken hoe ik naast de vakantieonkosten mijn hypotheek betaal. Ik geef toe dat het er enigszins verwarrend stond.

Ik ben benieuwd wat uit onze plannen gaat komen

groet Ruben

hallo mensen,

Lijkt me een goed idee om een keer samen af te spreken. Als ik de woonplaatsen zo even bekijk dan lijkt me Zeist (woonplaats Rutger) het makkelijkst, ligt het meest centraal. Mocht dat mogelijk zijn, dan lijkt het me een goed idee om daar even de plannen naast elkaar te leggen.

Ik heb alleen wel een eis. En die komt niet overeen met Rutger, dat is dat ik eind januari wil vertrekken. Eerste rede is dat ik dan klaar ben met mijn studie en tweede rede is dat ik nog wel een deel van de nieuw-zeelandse zomer wil meemaken. Ik heb in verschillende verhalen gelezen dat als je in mei nog in het zuiden van het zuider-eiland gaat fietsen dat het dan al aardig fris begint te worden. Dat wil ik voorkomen. Ik ben niet van plan om mijn handschoenen en muts mee te nemen, en wil ze al helemaal niet gebruiken.

gegroet,

Sorry Ruben, dat van het goede doel was een misverstand.

Qua tijd ben ik flexibel. Misschien is vertrekken in februari ook een optie. Tegen een beetje kou zie ik echter niet op, hoewel ik liever met 20 graden fiets. Tot eind maart kan het nog best redelijk weer zijn op het Zuidereiland. De bomen krijgen er dan prachtige herfstkleuren. Nadeel van al in januari weg gaan, is dat het in december en januari het drukst is in Nieuw-Zeeland en tot maart ook in Australie.

Afspreken in Zeist lijkt me goed. Prettig weekend!

Rutger

Ahoy toekomstige NZ gangers,

Wil jullie mijn levenservaring niet onthouden, deze bedraagt inmiddels alweer 25 jaren, ja ik voel me soms al best oud, ook al ben ik hier een v/d jongeren. Heb ook lang niet zoveel ervaring als onze Rutger, maar wat niet is kan nog komen. Wordt voor mij trouwens ook m'n eerste fietsvakantie van dit kaliber.

Afgelopen Juli ben ik afgestudeerd en sindsdien ben ik hard aan het werk gegaan om deze trip te gaan financieren. Na m'n reis gaat het 'echte' leven beginnen, en wil ik een baan gaan zoeken in m'n afstudeerrichting. Ben woonachtig in Beekbergen, dat ligt vlak onder Apeldoorn. Vind mezelf best wel een bofkont, want het is erg mooi fietsen hier, zowel door het bos als op de weg, maar dat tz.

Ruben, dat idee van sponsoring kwam van de week ook nog bij mij op, lijkt me ook best leuk om nog eens te doen. Vrees echter dat ik voor de trip door NZ me zelf zal moeten gaan sponsoren.

Wat vertrekdata betreft ben ik het met Rutger eens, dat dec/jan de drukste tijd is in NZ omdat iedereen daar dan ook vakantie heeft, maar ik wil toch ook net als Rujano graag de zomer nog mee maken in NZ, en het heeft dan ook mijn voorkeur om ergens rond januari om te vertrekken, maar dat is allemaal van latere zorg.

Zie er naar uit om jullie te gaan ontmoeten, Zeist vink prima, moeten we maar us een datumpje gaan prikken niet? iemand voorkeur? ben zelf 'vrij' flexibel. Ook een goed weekend gewenst!

Groeten,

Gerton.

ok,

dan maar even een datum afspreken.

De komende weekenden zitten een beetje volgepland. Ik zou zaterdag 1 oktober op zich wel kunnen. Jullie ook???

anders een avond, is dat mogelijk??? dat lukt me behalve vrijdagavond wel.

gegroet,