Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bierbrouwerijen en trappistenkloosters langs fietsen Belgie. - Forum Wereldfietser

Bierbrouwerijen en trappistenkloosters langs fietsen Belgie.

L.S.,

In 1987 fietste ik met 2 vrienden de brouwerijen en trappistenkloosters af in België. Dat was zo'n leuke reis dat ik hem eigenlijk wil overdoen en misschien wil uitbreiden naar Noord Frankrijk. Mijn oorspronkelijke vrienden vinden fietsen maar iets voor mensen met weinig geld, maar ik vond het echt leuk, dat het weinig geld kost is een prettige bijkomstigheid, maar fietsen is voor mij geen spelbreker, integendeel.
Ik heb geen haast, het zal wel 2016 worden voordat dat kan gaan gebeuren, maar ik wil hier kijken of er mensen zijn die dat ook leuk vinden. Een groepje lijkt me ideaal, en ik sta er open voor dat je niet 100% van de tijd sociaal wilt of kunt zijn.
Het hoeft niet van camping naar camping, een B&B af en toe kan ook relaxt zijn.
Ik heb wel een soort van samen uit - samen thuis gevoel, in geval van pech of een ongeluk is het fijn om op anderen terug te vallen.

Ik hoor graag of mensen dit een leuk idee vinden, jouw enthousiasme verplicht je tot niets, als er concrete plannen ontstaan merk ik vanzelf wel wie de die hard fans zijn.

Zelf heb ik ervaring met lichtgewicht kamperen en een behoorlijke kennis van de Belgische bierwereld. Ik heb wel een enigszins klassieke smaak, het radler/IPA/rosé bier geweld is aan mijn deur voorbij gegaan. Ik vraag me af of dat erg is.
Dag Herman (?)

Mooi plan, we gaan natuurlijk voor het fietsen :wink:
Als het in een (lang) weekend is ga ik mee.
Wellicht is deze herfst al een optie?
Op mijn verlanglijstje staat altijd nog eens het proeven van Westvleterenbier. Volgens liefhebbers het lekkerste trappistenbier van de wereld.
Maar om dat goed wetenschappelijk te kunnen bepalen moeten er natuurlijk veel steekproeven plaatsvinden bij andere bieren :D

Groet

Erik Veenstra
erikfiets schreef:
Op mijn verlanglijstje staat altijd nog eens het proeven van Westvleterenbier. Volgens liefhebbers het lekkerste trappistenbier van de wereld.
Maar om dat goed wetenschappelijk te kunnen bepalen moeten er natuurlijk veel steekproeven plaatsvinden bij andere bieren :D

Groet

Erik Veenstra
Kan ik alvast bevestigen dat dat m.i. klopt, het lekkerste ter wereld :D
Westvleteren is absoluut een interessant klooster om te bezoeken, zeker om het exclusieve bier. Wat overigens in café de vrede aan de overkant te koop is. Deze omgeving is boeiend vanwege de eerste wereldoorlog, de hele westhoek eigenlijk wel. In deze omgeving is ook een erg goed bierrestaurant, wat ik graag nogmaals bezoek (de Hommelhof in Watou). Maar ik zat eigenlijk meer aan een a twee weken te denken, omdat er erg veel te zien is, en de kloosters ver uit elkaar liggen. Orval ligt in een omgeving die ik erg mooi vind. Chimay ben ik nog nooit geweest. Rochefort is via een mooie wandeling te bereiken, en erg lekker bier. Dan heb ik ook belangstelling voor de lelijkheid van Charleroi. Van Franse brouwerijen weet ik helemaal niets, maar mogelijk ook interessant. Ik ben trouwens wel een dagelijkse fietser en een matige hardloper, maar ik weet van die tijd nog dat ik kuiten als staal had van deze tocht, en toen was ik veel slanker als nu. De zuidgrens van België af fietsen lijkt me zeker geen weekendtocht (tenzij je toerrijder bent of zo), terwijl dat waarschijnlijk de rode draad van deze vakantie gaat worden.
Een week fietsen en echt lekker bier drinken (2 weken wordt lastig om vrij te plannen), dat klinkt als de hemel op aarde.

@Jan: ik geloof je graag, maar je snapt natuurlijk dat ik voor volledige wetenschappelijke objectiviteit het ook zelf ga proeven :wink:

Laat maar weten Herman wanneer je wilt gaan. Tot die tijd behelp ik me wel met Hertog Jan oid
Overigens is het qua WO I historie inderdaad een boeidende streek om te bezoeken.

Erik
Tja, voor de hemel op aarde moet je wat over hebben natuurlijk.

Mocht je echt niet te houden zijn: bij de bierkoning te Amsterdam (Paleisstraat) en Wout's beer place in Hoorn (Kerkplein) kun je een Westvleteren Abt kopen (14 euro) respectievelijk drinken (10 euro). Dat is niet geheel comme il faut: het klooster wil dat je hem niet doorverkoopt. Maar ik heb hem in Hoorn gedronken en ik moet zeggen: lekker. Sint Bernardus Abt zou er op lijken maar dat is niet zo: ik vind de Westvleteren zachter.
Voor wie dit allemaal te gek is: koop een Rochefort 10. Erg goed bier en een mooie, complexe smaak. En goed algemeen verkrijgbaar.
Wij hebben twee jaar geleden in deze tijd van het jaar een rondje gereden langs alle Trappistenkloosters van dat moment - het zijn er inmiddels al een paar meer, waaronder eentje in de VS, dus langs allemaal fietsen wordt een beetje lastig. Voor ons was het Achel - Rochefort - Orval - Chimay - Westvleteren - Mont des Cats - Westmalle - Koningshoeven (Tilburg).

Het was een geweldige fietstocht. Westvleteren was het hoogtepunt, we hebben daar nog een pintje gedronken met een broeder zelfs. Maar zoek wel goed uit wanneer het daar open is, want het is vaak dicht (feest- en rustdagen voor het klooster). De omgeving, West-Vlaanderen/Ieper, vonden we ook erg indrukwekkend en we zijn sindsdien al een paar keer teruggeweest - en ook een keer om een kratje Westvleteren 12 te kopen. Over 2 weken gaan we weer, dan loopt mijn man de Flanders Fields Marathon.

We hebben ons toen laten inspireren door de route van Grinta: http://www.grinta.be/nl/trappistenroute Wij hebben 'm echter andersom gereden en kamperend, dus met een boel bagage mee ook, in drie weken vanuit huis (Rotterdam). Dat was op het gemakje.

Vorig jaar zijn we nog een keer naar Zundert gefietst, voor het gloednieuwe Trappistbier aldaar.

Louise
Ik ben wel te porren voor zo'n tochtje in 2016, dus laat me alsjeblieft weten als de plannen vastere vorm krijgen!
Leuk deze reacties! Ik sta open voor suggesties wat ook leuk is om te doen tijdens zo'n tocht. Misschien de mijn van Blegny, het ook als lelijk bestempelde Luik, het door mij al genoemde mooi van lelijkheid Charleroi, maar ook de tot fietspaden omgebouwde spoorbanen, kompleet met bruggen en spoortunnels.

Ik geef even wat links:
http://www.orval.be/nl/
http://www.blegnymine.be/index.htm
http://www.oude-spoorlijnen.be/index.html
https://decorrespondent.nl/2411/Hoe-de- ... 4-8d8d175f
Als je naast fiets- ook wielerliefhebber bent: onderweg van Chimay naar Ieper/Westvleteren kun je via Roubaix rijden, en dan een rondje draaien over de roemruchte wielerbaan aldaar, de finish van de Hel van het Noorden. Dat was voor ons ook één van de hoogtepunten, hilarisch ook trouwens, met die zwaarbepakte fietsen!

Landschappelijk vond ik het gedeelte tussen Orval en Chimay het mooist, vooral het meanderende dal van de Semois (omgeving Bouillon).

En verder Ieper, de hele stad, maak vooral ook de dagelijkse Last Post mee bij de Menenpoort, en ga beslist naar het In Flanders Fields museum - zeer indrukwekkend. Ik weet sindsdien hoe schandalig weinig we in Nederland weten van/leren over de Grote Oorlog.

Louise
In het westen van Henegouwen zijn tegenwoordig knooppunten. Op de knooppuntenkaarten staan ook alle ambachtelijke brouwerijen.
In Robaais (Roubaix)in Frans-Vlaanderen is ook het vermaarde zwembad. Er zijn daar fietsroutes langs kanalen en riviertjes: soms door het groen, maar ook langs industriele monumenten.
Zie voor kampeermogelijkheden in Belgie: www.fietscampingsbelgie.nl
Hermannetje schreef:Tja, voor de hemel op aarde moet je wat over hebben natuurlijk.

Sint Bernardus Abt zou er op lijken maar dat is niet zo: ik vind de Westvleteren zachter.
Misschien een interessant weetje als je het geheel daar gaat bezoeken, de Sint-Bernardus brouwerij heeft tot in de jaren 90 de West-Vleteren gebrouwen volgens het originele recept. Vanaf toen is West-Vleteren er zelf mee begonnen, maar hebben ze het recept licht moeten wijzigen en de Sint-Bernardus brouwerij brouwt nog steeds de West-Vleteren volgens het originele recept die dus de Sint-Benardus Abt 12 noemt. In mijn ogen net iets beter geslaagd dan een West-Vleteren. Ik vind zelfs de Sint-Bernardus iets zachter dan de West-Vleteren, maar dat zal mss aan mijn smaakpupillen liggen ;-)

De Sint Bernardus brouwerij ligt daar niet ver van af en kan je eveneens bezoeken.

De fietstocht is alvast de moeite om te doen!
Pápillen. Of zijn ze nog erg jong?
Koen en Sam, het klopt wat jullie zeggen. De brouwerij van Sint Bernardus staat in Watou, hetzelfde plaatsje als dat ontzettend lekkere bierrestaurant De Hommelhof.

Louise, het is net of je mijn gedachten kunt lezen, ik vond de streek rondom Orval ook zo mooi, ik meen op de tocht naar Bertrix dat we ook nog een Romeins viaduct hebben gezien. Ook ben ik in het In Flandres Fields museum geweest, en daar gelezen over die onbegrijpelijke Eerste Wereldoorlog, die eigenlijk begonnen is met de moord op een Oostenrijkse Prins door een Servische student, wat vervolgens uit de hand loopt tot een wereldoorlog. Totaal onderschatte oorlog hier in Nederland.

Het leuke van deze reis zat hem ook in zaken die onverwacht leuk zijn...in Dinant zat een wasserette, met een nogal chagrijnige bazin, die erg zenuwachtig werd van 3 van die Hollandse jongens die zomaar kwamen binnenvallen en door de was op de grond te gooien wilden duidelijk maken dat dit het was waar het om ging, om de taalbarrière te slechten. Om de dame te ontzien gingen we maar in het naastgelegen café wat biertjes drinken, en dan zie je dat Dinant een grappig stadje is waar het leven kalmpjes voorbij glijdt. Super combinatie trouwens, een café met daarnaast een wasserette. Ook zo fijn: een camping naast het zwembad en een laag hek, zodat je 's ochtends een paar baantjes kan trekken voordat de dag begint (Grimbergen).

Maar beste medefietsers, in Leuven hadden wij het hoogtepunt van onze reis. We wilden Leuven in, maar ik wist dat naast ons op de camping 2 dames stonden, en wat nieuwe gezichten leren kennen is altijd leuk. Ik nodigde de dames uit en ze gingen op ons verzoek in. Leuven was een beetje tam, want het nieuwe universiteitsjaar was nog niet begonnen, en veel disco's waren dicht, eentje heette er nog "Belgisch Congo" weet ik nog. Uiteindelijk kwamen we in een pand terecht waar we door een buitenwaartse soort brandtrap in de zolder van een pand terecht kwamen. De sfeer was op een milde manier "fout". Het was er namelijk hengstenbal. Er was maar een vrouw, buiten de 2 door ons meegenomen studentes na. Als de heren wilden dansen, zat er niets anders op dan door het etablissement verstrekte dame ten dans vragen, en aldus kon de Belgische man zijn quickstep/Bossanova/Weense wals repertoire afwerken. De inrichting was ook een beetje protserig, alle spiegels waren gebronsd, ook die onder de bar-rand, die volgens mij alleen als functie had om eens goed onder de rok van een eventueel aan de bar zittende dame te kijken. Misschien was deze nachtclub niet zomaar de vrouwelijke klandizie verloren.
Mijn vriend Daniel is een uitstekend danser, als hij danst zijn zijn bewegingen ritmisch, maar met zijn gezicht kan hij gezichten trekken die iets uitdrukken als "He hallo, alles goed met u, leuk u hier te zien, meent u dat nou?" en deze avond had hij er erg veel zin in. Het was net of hij niet vele kilometers had gefietst maar alsof hij net met veel succes een topopleiding aan een dansacademie had afgerond. Het was zo goed en grappig...Ik kon mijn lachen nauwelijks houden.
De Belgische heren wilden ook dansen en toen gebeurde het: Daniel stond alleen op de dansvloer met het Belgische paar. Daniel danste weer uitmuntend, maar de Belgische dansmarieke kon niet meer van het lachen. Echter: de Belgische heer bleef in de plooi. Ik ging naar het toilet grenzend aan de dansvloer, voor een plas en nog wat pogingen in de spiegel om mijn gezicht in de plooi te krijgen. Ik vreesde namelijk dat we het etablissement uit werden gezet, en met reden. Na een pokerface te hebben opgezet deed ik de toilet deur open maar het gaf niets: Daniel deed nog even idioot en de dame van het etablissement lachte heerlijk.
Ik heb mijn pogingen om niet te lachen maar opgegeven en het hoefde ook niet meer: het zit niet in een Belg zijn aard om boos of geïrriteerd te worden, men ondergaat het schouwspel gelaten.
We hebben een heerlijke avond gehad in Leuven en de volgende dag startten we onze reis weer verkwikt.
@Hermannetje,
Helaas is die camping inmiddels gesloten. Er is geen camping meer in en bij Leuven. Maar het lijkt mijn een leuk plan voor volgende zomer: een grote ronde door Belgie en Frans-Vlaanderen langs alle Trappistenbrouwerijen van Belgie en zoveel mogelijk leuke, ambachtelijke brouwerijen met bijzondere biertjes.

Men kan de hele ronde doen, maar bij tijdsgebrek ook delen.

Graag werk ik meer aan het uitwerken van dit leuke idee. Ik heb de laatste jaren veel gefietst in Belgie op zoek naar leuke campings voor http://www.fietscampingsbelgie.nl

De leukste brouwerij van Belgie vindt ik
Brouwerij Sint Canarus in Gotem (gemeente Deinze) bij de Leie,niet ver van Gent.
Wellicht de kleinste brouwerij van België: een uit de hand gelopen hobby, dit is het verhaal van ingenieur in milieuzaken Piet Meirhaeghe. Door de week houdt Meirhaeghe zich bezig met milieuzaken, maar in de weekenden hanteert hij als Dr Canarus de roerstok in de brouwketel en is hij gastheer voor de bezoekers van zijn proeflokaal. De brouwerij noemt zich de gezelligste van België.

Piet Meirhaege begon ruim 25 jaar geleden met experimenteren in de pannen op het vuur in de keuken van zijn moeder. Later doorliep de ingenieur een opleiding bij brouwerij Riva, maar koos uiteindelijke voor de combinatie van een weekendbrouwer met ander werk door de week. De vraag naar Sint Servatius Tripel, met export naar acht landen, is nu zo groot, dat deze tripel nu elders gebrouwen moet worden in de Proefbrouwerij van Lochristi. Deze brouwers hanteren wel geheel het recept van brouwerij Sint Canarus.

Piet Meirhaeghe heeft zelf de leiding genomen bij het vormgeven en de inrichting van zijn minibrouwerij. De omgebouwde schuur ziet er prachtig en sfeervol uit op een schitterende locatie naast de kerk van Gottem. Naast het proeflokaal is een terras aan de fietsroute. Op een fraaie zondagmiddag komen de fietsers af en aan.

Door de andere werkzaamheden van de milieudeskundige is het proeflokaal alleen op zondag na 11 uur open, maar voor groepen opent Dr Canarus zijn brouwerij graag ook op andere dagen. De bieren van Sint Canarus kunnen eveneens geproefd worden in de nabij gelegen Pottenbakkerij ’t Hoveke en in brasserie BrunO in het centrum van Deinze.

Dr Canarus heeft op dit moment de volgende bieren:
◾Sint Canarus Tripel, een blond bier met 7,5 % alc.
◾Potteloereke, een bruin bier met 8% alc.
◾De Maeght van Gottem, een blond bier met 7% alc.

http://www.sintcanarus.be/
Wel grappig dat meer mensen dit idee hebben.
Wij hebben afgelopen 2 jaar een tocht in Belgie gedaan.

Beide tochten kan je vinden op biertocht.eu , de brouwerijen die we bezocht hebben kan je als poi downloaden.

Dit jaar lukt het ons niet een weekend op pad te gaan. Daarom word het nu een wandel dag in Amsterdam langs de brouwerijen.

De nederlandse brouwerijen kan je vinden op deze pagina.

Afbeelding
Guido, ik heb een van je filmpjes gekeken, en je hebt er keurig werk van gemaakt, hoe de diverse gegevens (ik denk o.a. snelheid) links in het beeld komen is me een raadsel. Maar...ik mis iets in je filmpjes. Je vertelt niets over beleving, ik bedoel dan: welk bier is lekker, welke brouwerij is leuk om te bezoeken. Dat is wel het zout in de pap. Zou je alsnog kunnen vertellen wat je is bijgebleven?
Beste Hermannetje,

Een heel leuk initiatief. Ik heb er wel oren naar om mee te gaan, maar ligt aan een aantal omstandigheden, zoals tijdsduur, (1 week kan), wanneer wil je de tocht maken etc. Maar hou me op de hoogte als je wilt.

Groeten,

Bert Kaspers (roodborst)
Hoi Hermanmetje,

Leuk initiatief en dat allemaal om middernacht bedacht :wink:
Wil je mij ook op de hoogte houden want iets dergelijks had ik ook al in gedachten om eens te doen.

Groet,

Eric
Ik houd iedereen op de hoogte. Wel zou ik vrouwen willen enthousiasmeren om ook mee te gaan, bier is erg lekker, en dat zeggen vrouwen in mijn omgeving ook, sterker nog: een vriendin is bijna om en een andere vriendin zei me dat de hoofdpijn zoveel minder is als je bier in plaats van wijn drinkt. Het hoeft heus niet perse een mannenuitje te worden Ook de liefhebbers van rust vinden zeker iets van hun gading in deze mooie kloosters.