Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sri Lanka: veilig, voor vrouw alleen? - Forum Wereldfietser

Sri Lanka: veilig, voor vrouw alleen?

Hallo allen,

Wie is er onlangs in Sri Lanka geweest en wil daar iets over kwijt?
Ik twijfel: gaan of niet gaan als vrouw alleen in november aanstaande?
Tips en dergelijk zijn zeer welkom.
Het is mijn 1e fiets reis over de grens.
Beter kiezen voor Thailand nu of ?
Groet Astrid
Ik heb vorig jaar met mijn vrouw daar gefietst. In ons reisverslag schrijft ze: 'De mensen zijn erg aardig (behalve voor alleengaande vrouwen).' Een Nederlandse reisleidster van Djoser die we daar ontmoetten, had dezelfde ervaring en gaf op nog iets minder vriendelijke wijze uiting aan haar frustraties.
Dat betekent natuurlijk nog niet dat Sri Lanka direct onveilig zou zijn voor alleengaande vrouwen.
alegre schreef:Hallo allen,

Wie is er onlangs in Sri Lanka geweest en wil daar iets over kwijt?
Ik twijfel: gaan of niet gaan als vrouw alleen in november aanstaande?
Tips en dergelijk zijn zeer welkom.
Het is mijn 1e fiets reis over de grens.
Beter kiezen voor Thailand nu of ?
Groet Astrid
Als je voor het eerst gaat fietsen in Azie, lijkt Thailand de juiste keuze.
Eens met Bert. Wij hebben ook vorig jaar (zomer 2013) op Sri Lanka rondgefietst zonder enige problemen, met de kids, maar Tante Gerrit voelde zich direct erg onbehaaglijk op een toeristenstrand in Negombo direct bij het hotel voor de deur als ze er een keer in haar eentje of met dochterlief lag. Dan is Thailand of misschien Bali een betere keuze.
Hallo Peter, Bert en Ome Gerrit,

Allemaal mannen die reageren ;-)
Waar zijn de fiets vrouwen?

Ik ga dan idd wel twijfelen, bedankt voor de opmerkingen.
Bij AWOL zeggen ze dat het er veilig is, al fietsen zij de routes ook altijd met zijn tweeën en heb je er minder last van?
Onveilig is idd nog wel anders dan een minder aangename benadering als vrouw alleen.
Het nodigt in elk geval niet uit echt.
Terwijl ik ook al in latijns amerika alleen heb gereisd zonder nare ervaringen met mannen.

Ik zoek een Bert ..... ,achternaam even kwijt, die voor AWOL onlangs in Sri Lanka de route voor dat bedrijf heeft gefietst en aangepast.

Wat is dan een aangename fietsroute in Thailand?
Ik heb een 4 weken vrij.
Liefst geen drukke wegen, prettige accomodaties, gern hordes toertitsen, beetje klimmen mag.
Ik heb Laos met luang prabang en vientiena bereisd.
Benieuwd mannen naar jullie tips.

Astrid
alegre schreef:Hallo Peter, Bert en Ome Gerrit,

Ik zoek een Bert ..... ,achternaam even kwijt, die voor AWOL onlangs in Sri Lanka de route voor dat bedrijf heeft gefietst en aangepast.
Astrid
Dat zal wel Bert Sitters zijn. http://www.fietswegen.nl/ of even op het forum zoeken, kun je een direct bericht sturen, hij is hier nogal aktief ;-)
Denk dat het Bert van Vliet moet zijn.

Anyway, ik ben man, maar sprak namens Tante Gerrit die ik hierover had geraadpleegd. Het is nooit onveilig geweest, maar onaangenaam op zijn minst.

Ik kan uit eigen ervaring alleen over noord Thailand praten en dat vonden wij een prachtige en afwisselende route, 3-4 weken, maar ik denk dat anderen je over veel meer Thaise bestemmingen kunnen bijpraten. Hangt er ook vanaf hoe je op pad wilt, met AWOL e.d. of zelf, of ga eens bij ze langs.
Oke, ervaringen van een vrouw dan. Wel van 15 jaar geleden hoor.
Ik vond het een prachtig land, maar fietste wel met mijn man.

Soms vond ik het niet prettig als er de hele tijd een man op een brommertje achter me bleef plakken om naar mijn benen/achterwerk te kijken, terwijl ik een gewone korte broek aanhad, niet eens een fietsbroekje. Na wat boze blikken van mijn man, verdween de 'gluurder' dan weer.
Hetzelfde gebeurde regelmatig op het strand. Op een paar meter afstand gaat een of meerdere mannen zitten 'kijken". Of om je heen lopen terwijl je samen wandelt.
Ik ervaarde dat als niet prettig.
Nou was ik toen al 45, niet direct slank en niet alleen.
Kan me voorstellen dat jongere/slankere vrouwen hier nog meer last van hebben,
vooral als je alleen bent.

Om alleen te fietsen zou mijn voorkeur ook uit gaan naar Thailand.
Misschien kun je Sri Lanka met iemand samen fietsen, want het is heus de moeite waard.

Wat betreft route: Thailand is zo'n makkelijk land om in rond te fietsen.
In elke enigszins stadje van betekenis, zijn hotels/guesthouses te vinden voor
een leuke prijs, soms met zwembad.
Je zou bijv ook naar Cambodia kunnen fietsen, Siem Reap (Angkor Wat), boot naar Phnom Penh, Kampot en via de Cardamom Mountains terug.
Of via zuid-Laos langs de Mekong naar Cambodia (héle leuke route)
Als je wilt kan ik je hier wel wat info over geven, wij waren er afgelopen winter nog.

Veel plezier met je voorbereidingen,

groeten José
Veiligheid is van meerdere dingen afhankelijk:
  • het is een statistisch iets, ook in een veilig land als Nederland kan je iets overkomen;
  • het is ook afhankelijk van je gedrag, vermijd je gevaarlijke plaatsen, blijf je binnen als het donker is, kampeer je of zoek je altijd een hotel op;
  • maak je de indruk een aantrekkelijke prooi te zijn (met gouden sieraden zul je eerder beroofd worden);
  • maak je de indruk weerstand te kunnen geven;
  • hoeveel risico ben je bereid te nemen (in jouw geval is de vraag stellen natuurlijk al de vraag beantwoorden);
  • etc.
Volgens bijgaand kaartje is Thailand voor vrouwen wat veiliger:
Afbeelding

Dit kaartje gaat over conflict gebieden, maar zegt toch ook wel wat.

Ergo: Thailand is veiliger dan Sri Lanka, maar dat is geen oplossing als je Sri Lanka wil zien...
Peter_K schreef:Volgens bijgaand kaartje is Thailand voor vrouwen wat veiliger:
Afbeelding
Maar wat zegt het kaartje nu eigenlijk? Staan de getallen voor een relatief risico ten opzichte van een referentie land? Zijn het incidentie cijfers? Waar kijken we naar.

Bovendien, betreft het hierin verkrachting van een onbekende; of is in deze data mee gewogen het onvrijwillig uithuwelijken en seks binnen zo'n 'relatie'?

Zonder twijfel zal er een groter risico bestaan dan in Nederland. En terecht wijzen diverse westerse overheden hier dan ook op. Maar gelijktijdig geldt dezelfde waarschuwing al snel voor Thailand. Om de geweld delicten richting toeristen in Thailand nog maar niet eens in beschouwing te nemen. Neem nog geen maand geleden de 2 Britse backpackers die in Thailand vermoord zijn. En het extreme aantal verkeersdoden welk Thailand kent en je als fietser onverhoopt één van kan worden.

Zo veilig als in Nederland, waar ook het één en ander kan gebeuren, is het in geen van beide landen. Waakzaamheid is dan ook geboden. Maar vergeet niet dat beide landen jaarlijks een groot aantal toeristen verwelkomen en ook weer gedag zeggen zonder problemen.
Het gaat in Sri Lanka meer om hinderlijk volg- en staargedrag tegenover westerse vrouwen zonder gezelschap dan om evident strafwaardig geweld, en dat is minstens zo moeilijk in kleurige kaartjes te rubriceren. Zie ook Lonely Planet en zo voor tal van ervaringen.
stef.l schreef:Maar wat zegt het kaartje nu eigenlijk? Staan de getallen voor een relatief risico ten opzichte van een referentie land? Zijn het incidentie cijfers? Waar kijken we naar.
Bovendien, betreft het hierin verkrachting van een onbekende; of is in deze data mee gewogen het onvrijwillig uithuwelijken en seks binnen zo'n 'relatie'?
Ik had zelf ook al wat andere van invloed zijnde punten opgesomd. Verder is het zo met statistiek dat als je maar ver genoeg gaat met uitsplitsen op een gegeven moment ieder hokje precies één poppetje telt.
Verder heb je altijd weer het voorbeeld van die rokende opa die toch heel gezond oud is geworden: volgens de statistiek is roken wel degelijk zeer ongezond en worden rokers veel minder oud.
stef.l schreef:Neem nog geen maand geleden de 2 Britse backpackers die in Thailand vermoord zijn. En het extreme aantal verkeersdoden welk Thailand kent en je als fietser onverhoopt één van kan worden.
Deze risico's zijn voor mannen en vrouwen gelijk. De vraagstelster vroeg specifiek naar de veiligheid voor een vrouw alleen.
peter de rijk schreef:Het gaat in Sri Lanka meer om hinderlijk volg- en staargedrag tegenover westerse vrouwen zonder gezelschap dan om evident strafwaardig geweld, en dat is minstens zo moeilijk in kleurige kaartjes te rubriceren.
Helaas is het een niet los van het ander te zien. Volg- en staargedrag zijn maar wat vaak de opmaat voor erger.
Het is net als met roofdieren die je onderweg ontmoet, als je bijvoorbeeld een grizzly beer tegenkomt en die staart je aan en/of volgt je dan is dat een zeer slecht teken. Zorg dan maar dat je klaar bent voor een aanval.
peter de rijk schreef:Zie ook Lonely Planet en zo voor tal van ervaringen.
Helaas sluit de backpackers wereld van Lonely Planet niet geheel aan bij de bredere ervaringen van fietsers.
Peter_K schreef:
stef.l schreef:Maar wat zegt het kaartje nu eigenlijk? Staan de getallen voor een relatief risico ten opzichte van een referentie land? Zijn het incidentie cijfers? Waar kijken we naar.
Bovendien, betreft het hierin verkrachting van een onbekende; of is in deze data mee gewogen het onvrijwillig uithuwelijken en seks binnen zo'n 'relatie'?
Ik had zelf ook al wat andere van invloed zijnde punten opgesomd. Verder is het zo met statistiek dat als je maar ver genoeg gaat met uitsplitsen op een gegeven moment ieder hokje precies één poppetje telt.
Verder heb je altijd weer het voorbeeld van die rokende opa die toch heel gezond oud is geworden: volgens de statistiek is roken wel degelijk zeer ongezond en worden rokers veel minder oud.
Deze vergelijking raakt kant noch wal. Van roken is bekend dat het risico op gezondheidsproblemen op lange termijn groot is. En bij langdurig, persisterend roken bijdraagt aan het overlijden in ongeveer de helft van al deze mensen.

Het aantal vrouwen welk alleen in Sri Lanka reist ligt vele malen lager dan dat. Het vinden van de vrouw welk de reis door komt zonder verkrachting is dan ook niets als het oude opaatje welk ondanks het roken oud geworden is.

Bovendien beantwoord het eveneens nog niet wat het plaatje nu daadwerkelijk aangeeft. Is het een relatief risico? Dan is de kans om in Sri Lanka verkracht te worden 2x zo groot als in Nederland. Verwaarloosbaar klein. Is het iets anders?

Voor het gemak heb ik het er zelf bij gezocht, en het volgende wordt beschreven:
COMBINED WEIGHTED SCORE (LRW SCALE 8) To generate the combined weighted score, the data the following rates were used to maintain a consistent distance between countries as the scale moved from ordinal to interval

Rape data sub-score is given a weight of 3
Taboo data sub-scores 0-3 have a weight of 4
Taboo data sub-score 4 has a weight of 6
Legal data has a weight of 2

The legal data dichotomous variable is recoded as 5 for sub-scores of 1, and 1 for sub-scores of 0

The ordinal scale value 0-4 was also added to the model to reflect the original value and overall quality of the nation on these variables. It has no additional weight.

This total was divided by 10 to achieve a roughly 5 point range in the internal scale.
Bron: http://www.womanstats.org/new/codebook/

Met andere woorden, deze schaal zoals hier wordt weergeven zegt weinig over de daadwerkelijke incidentie van verkrachting binnen de regio. Maar meer over de ernst van het trauma voor het slachtoffer. Het taboe rondom vekrachting en justitiële ondersteuning weegt veel zwaarder mee dan de incidentie op zich.

En dat zegt gelijk voldoende over de betrouwbaarheid van de volgende data welk ze rapporteren, met een hoger risico in Nederland dan in Sri Lanka en Thailand:
http://womanstats.org/substatics/Preval ... mlogo3.png

Qua veiligheid voor de vrouw schalen ze Sri Lanka en Thailand in als gelijk:
http://womanstats.org/substatics/Women' ... mlogo3.png

Voor wat betreft toeristen slachtoffers, is het allemaal niet goed duidelijk. In de Sri Lanka sunday times wordt in dit artikel een aantal van 82 in 2011 en 90 in 2012 beschreven. Een aantal welk neer komt op ca. 1 op de 10.000 vrouwelijke toeristen per jaar welk dit land bezoekt. Om dat in perspectief te plaatsen tegenover een risico in Thailand, ongeveer 4 op de 10.000 inwoners daar overlijden per jaar door het gevolg van ongevallen in het verkeer; (ernstige) blijvende letsels niet eens mee genomen.

Het risico zal onder alleenstaande vrouwen uiteraard hoger zijn. En ongetwijfeld zal ook onder toeristen er een onder rapportage meespelen. Welk risico uiteindelijk als 'acceptabel' beschouwd kan worden zal erg individueel bepaald zijn. Maar gezien het relatief beperkte risico op individuele basis zou dit niet de leidende factor moeten zijn.

Maar zou de discussie het best beperkt kunnen blijven tot de meer voor de hand liggende problemen, zoals ook al aangehaald door anderen, namelijk het veel meer aanwezige ongewenste gedrag in bredere zin tegenover vrouwen. En of dat acceptabel is gedurende een vakantie is uiteraard een persoonlijke keuze. En ik denk dat de TS haar keuze in deze al gemaakt heeft gezien enkele posts terug.
Mijn moeder (zestiger) en haar zus (vijftiger) zijn een jaar of twee geleden ook naar Sri Lanka geweest. Niet om te fietsen weliswaar maar wel met negatieve ervaringen wat betreft het reizen als vrouwen zonder man in het gezelschap.
Mijn tante is onder andere zeer onheus betast/ aangerand.

Maarten
stef.l schreef:Met andere woorden, deze schaal zoals hier wordt weergeven zegt weinig over de daadwerkelijke incidentie van verkrachting binnen de regio. Maar meer over de ernst van het trauma voor het slachtoffer. Het taboe rondom verkrachting en justitiële ondersteuning weegt veel zwaarder mee dan de incidentie op zich.
Hoe is het mogelijk dat je deze conclusie trekt? In de door jezelf aangehaalde link staat duidelijk met betrekking tot taboes: “Are there taboos against reporting rape or sexual assault?” De term taboe heeft dus geen betrekking op de ernst van het trauma maar op de onderrapportage: als je in Sri Lanka aangifte van verkrachting gaat doen, gaat dat zeer negatieve dingen betekenen voor je toekomst. Die hele berekening van de “COMBINED WEIGHTED SCORE” dient nu juist om een getal voor de daadwerkelijke incidentie te verkrijgen wat voor verschillende landen te vergelijken is.

De grafiek “Prevalence of Rape” houdt geen rekening met onderrapportage, en is dus minder relevant.

De grafiek ”Women's Physical Security” covert tevens ALLE medische en geweld-risico's (bijvoorbeeld ook huiselijk geweld) voor vrouwen. Deze grafiek is dus helemaal niet relevant.
Volgens mij is het antwoord duidelijk en dwalen we erg af.

Niet doen lijkt me.
Jammer

:wink:
Bijzonder kaartje trouwens, Duitsland komt er ook allesbehalve gunstig vanaf.
Hi,

Ja, hier een ervaring van een vrouw. Ik heb afgelopen zomer hier samen met m'n vriend gefietst en ondanks dat de bevolking vriendelijk en gastvrij is voelde ik me op de momenten dat ik alleen was of m'n vriend niet duidelijk in beeld unheimisch, er werd flink gestaart en geroepen. Niks schokkends, maar net wel zo dat ik voor mezelf de vergelijking maakte tussen Sri Lanka en Thailand/Laos (waar ik alleen gefietst heb) en ik concludeerde dat ik me in de laatste 2 landen meer op m'n gemak heb gevoeld.

Het is een onderbuikgevoel, er is me niets overkomen. Laat de keuze vooral afhangen van je ervaring met alleen reizen en je eigen instelling. Het is wat mij betreft geen afrader maar wel iets om even over na te denken zoals je doet.
Hallo allen die een reactie hebben gegeven,

Wat kan een vraag te weeg te brengen ;-)
Ik heb idd wel besloten, zoals ik al eerder had gedacht te gaan doen, niet alleen naar Sri Lanka te gaan.
Ik vind bekeken worden en nagestaard worden erg onprettig en dat geeft me ook een ongemakkelijk gevoel. Waardoor je je niet vrij voelt om alleen naar het strand te gaan, ergens iets te gaan eten enz.
Ondanks men daar toch bij Awol geen ervaringen mee had.
Wel prettig te lezen dat men eerlijk vertelt, hier op het forum, hoe men het heeft ervaren.
Natuurlijk kan je overal vakantie te laten gebeuren, heb ook bewonderingen voor de dames die alleen demwereld over fietsen.
Eerts een ' veilig' land fietsend verkennen. Woe wat er daarna volgt.

Dan de vraag: ik kreeg de tip van Bert voor de route ' de onthaasting' van Awol.
Dat liijkt me idd een mooie rit. Of Noord Thailand. Of Twee Stromen route.
Allen noord thailand.
Tips, ideeen, accomodatie, stopplaatsen, niet te vergeten te fietsen paadjes ed zijn welkom.
Jose: ik heb laos luang pabrang, vientiane al bezocht. Zo ook cambodja.
Het zuiden van Laos niet.
OmeGerrit: wat was jullie route?
Awol ligt wat uit de buurt: ik woon in zeeland en zij zijn gevestigd in amersfoort.

Benieuwd,
Alvast bedankt weer voor jullie reacties.
Astrid die gauwmmag beslissen, tijd dringt....
Wij hebben destijds de Gouden Driehoek route (dacht ik) van Vlieg & Fiets gedaan. V&F is nu SNP maar ik zie daar geen route met dezelfde naam meer staan, wel (kortere) routes in noord-Thailand. Grofweg komt het overeen met de Noord-Thailand route van AWOL, start in Chiang Mai, drie-landenpunt, Mekong, Chiang Rai en dan onderlangs weer terug naar Chiang Mai.