Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even mijn wereld veranderen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Even mijn wereld veranderen

Jij bent zeker de leukste thuis? Of zijn er leukere?
Jérôme schreef:In de toekomst wil ik denk ik ook emigreren dus dat is meteen leuk oriënteren.
Jérôme, goed plan! Zo heb ik het ook gedaan, was wel heel wat jonger dan jij (namelijk 15) toen ik met mijn zoektocht begon en had al bijna heel Europa doorkruist tot ik naar Zweden ging. Had toen net een nieuwe fiets (een stalen Santos, een tank van een fiets vergeleken met die andere oude barrels) en tezamen met die superfiets werd ik spontaan verliefd op dat prachtige land, de ruige natuur, ruimte, rust en vriendelijke mensen.
En ik woon er nog steeds, zeer gelukkig en tevreden.

Als ik het zou overdoen zou ik het wel anders doen: gelijk met een fatsoenlijke fiets naar het noorden trappen. :D

En ook op dit forum zitten vastgeroeste mensen, neem het ze maar niet kwalijk, bedenk maar dat ze waarschijnlijk andere kwaliteiten hebben.

Veel succes, geluk en vooral veel plezier in je zoektocht!
En niet vergeten af en toe op tijd die roze bril af te zetten, is wel zo veilig. :wink:
:cry: :D :cry: :D

Go roze brillendragers !!
Wie weet kun je via helpx.net of workaway.info inspirerende plekken vinden waar jij kunt geven en daarvoor wat in de plaats krijgt. Zo hebben wij in zuid Italië aan een strobalen huis gebouwd en iemand ontmoet die in de winter in italie zat en in de zomer in Zweden en zo in haar eigen onderhoud kon voorzien (zij was zonder fiets, wij met).

Succes met je reis!
Alles is inmiddels wel gezegd. Nou fietsen en dan lezen we je verslag met veel belangstelling.
Zet hem op he. Die roze bril.
Ohw wat leuk! SUPERBLIJ met deze info Shane en Isaba!

Yopie je hebt me echt geraakt met die opmerking over de roze bril!
Fijn om te lezen dat het jou op je plek heeft gebracht!!!

Nu ik nog :-) hakuna matata
Interessant wat er allemaal langskomt in dit onderwerp en haar broertje… Een psycholoog zou er een hele tijd op kunnen teren.

Als ik het relateer aan de pyramide van Maslow, dan lijkt het wel alsof sommigen niet uit de tweede trap te krijgen zijn. Als het ware 'vastgeroest' in het gevoel zekerheid te moeten hebben. Die al vele jaren voorzichtig naar 'erkenning' op zoek zijn door verre reizen te maken. En die hier saamhorigheid zoeken door iedereen die niet gelijkgestemd is weg te honen.

Ook mooi dat er anderen zijn die de horizon verbreden. In een fase van ontwikkeling zitten. Zij lijken zich minder thuis te voelen in het vaste stramien van huisje, boompje, beestje en staan meer open voor andere culturen. Immers, de westerse cultuur is slechts 1 van de aanwezige culturen en wereldwijd door waarschijnlijk niet veel mensen aangehangen. (In Zuid- en Oost-Azië woont de helft van de wereldbevolking…)

Daarnaast lijken er nog te zijn voor wie geld de basis van het bestaan is. Het monetaire ruilsysteem lijkt voor hen zo vanzelfsprekend, dat enig ander systeem van samenleven uitgesloten is. Dat iemand liever van een ander systeem gebruik maakt voelt 'vreemd' aan en past niet in het eigen wereldbeeld. Die wordt gelijk als een 'gek' gezien. Dit is toch enigszins bekrompen te noemen.

Waar het op neerkomt lijken er vele mensen te zijn die zich waarde-oordelend uitspreken over een andere levensinstelling dan die in de afgelopen honderden jaren zich ontwikkeld heeft. Is dat daarmee de enige mogelijke levensinstelling op aarde? Neen. Zelfs in 2014 worden er nog mensen ontdekt in oerwouden die op geheel andere wijze leven. Deze mensen worden daarna vaak gedwongen om van het monetaire, democratische en kapitalistische stelsel gebruik te maken.
Indianen in Amerika zijn vaak als 'lui' neergezet, Aboriginals zijn misbruikt en worden onderdrukt, mensen met een donkere huidskleur worden in Zuid-Afrika als minderwaardig gezien. Ik kan dat nu niet echt successen noemen van 'de westerse wereld'. Tóch kraait er geen haan naar hier. Misschien omdat men hier toch op zoek is naar saamhorigheid?

'Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet'? Misschien wel heel erg van toepassing.

Wat Jérôme mogelijk tegen zal komen is een botsing van culturen. In sommige regio's in de wereld is dat momenteel heel erg gaande. De Jihad tégen het kapitalisme en vóór meer macht en zeggenschap in hun 'eigen' kring (= ook saamhorigheid) is een duidelijk voorbeeld, maar ook het doorslaan van de Christenen in de CAR tegen de moslims. Tibet vs. China is ook zo''n voorbeeld. Zelfs Rusland vs. de VS van A is al een goed voorbeeld.

Van de andere kant liggen er ook vele mooie ervaringen om de hoek. De islam kent mooie gebruiken en uitgangspunten om voor elkaar te zorgen. Geld speelt daarbij geen rol. De medemens staat daarbij ook centraal. Een samenleving waarin 'goed' voor elkaar wordt gezorgd. Net zoals Christenen en Atheïsten doen, maar wellicht met andere machtsmechanismen.

Geld is hierin slechts een afspraak welke ooit gemaakt is. Het monetaire systeem is ooit bedacht om mensen die meer waarde bieden voor onze samenleving, die waarde ook ten volle te kunnen benutten. Zo zijn momenteel de meest gewaardeerde mensen en leider zij die een groots bedrijf leiden en zij die veel olie op/in 'hun' grondgebied hebben. Ook sporters, gladiatoren, die ons vermaken met interessante technieken kunnen op een hoge waardering rekenen. Van de andere kant worden veel mensen uit vaak warmere landen minder gewaardeerd volgens ons monetaire systeem. Is dat terecht? Als we dat onterecht vinden, dan zullen we daar iets aan moeten doen. Zorgen dat de oliesjeiks, multinationals en sportgrootheden minder te vertellen hebben en zorgen dat de mensen op de werkvloer hoger gewaardeerd worden. Niet alleen hier, maar juist ook in armere landen. Als dat je mening is, dan kun je dat zelf doen door daar je geld uit te geven, maar ook een herverdeling van de monetaire eenheden zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Maar wellicht is het monetaire systeem al achterhaald? Wat belet ons om samen op deze aarde te leven en laten leven? De beide onderwerpen (van en over Jérôme) laten dat exemplarisch zien: de angst voor het onbekende, de onzekerheid van de (eigen?) toekomst en het devalueren van alles wat niet binnen het eigen raamwerk past van hoe een samenleving 'zou moeten' functioneren. Wat maakt iemand minder als hij of zij zich niet volledig kan vinden in het monetaire systeem? Moet iemand dan alles maar zelf uitzoeken? We hebben zelf afspraken gemaakt binnen onze samenleving: we zorgen voor elkaar, ook als iemand minder perfect in dat systeem past. Daarmee houden we elkaar in balans. Althans, dat is één van de ideeën van het kapitalisme en van onze sociale voorzieningen. Eigenlijk doen we hiermee zelf het fenomeen 'geld' devalueren. Het lijkt een soort overgang te zijn naar een samenleving waarin geld slechts een rekenmiddel is en geen betaalmiddel.

Ik wens Jérôme alle geluk bij zijn zoektocht naar 'de waarheid' en naar het leren ontdekken van zichzelf. Want dat is vooral wat je doet als je anderen ontmoet en andere culturen leert kennen: jezelf ontdekken. Hoe sta je in het leven? Wat is 'het leven'? Ieder antwoord roept weer nieuwe vragen op. Religies, wetenschap en samenlevingsvormen zijn slechts manieren om daar vorm aan te geven. De waarde van het leven zit binnenin ieder mens, én ieder dier (volgens de wetenschap is ieder mens dan ook een dier). Wie weet kan hij anderen inspireren om zekerheden los te laten, teneinde de wereld als je 'thuis' te voelen. Misschien zouden we daar allemaal wel van kunnen leren. In ieder geval kunnen we beginnen door elkaar niet de eigen angsten en denkbeelden op te leggen, maar door eenieder die 'geen vlieg kwaad doet' te respecteren.
Robertjan, je bent om te zoenen!

en waar zit toch die knuffelkussmiley?? die hebben we namelijk dringend nodig!
Robertjan schreef:Interessant wat er allemaal langskomt in dit onderwerp en haar broertje… Een psycholoog zou er een hele tijd op kunnen teren.

Als ik het relateer aan de pyramide van Maslow, dan lijkt het wel alsof sommigen niet uit de tweede trap te krijgen zijn. Als het ware 'vastgeroest' in het gevoel zekerheid te moeten hebben. Die al vele jaren voorzichtig naar 'erkenning' op zoek zijn door verre reizen te maken. En die hier saamhorigheid zoeken door iedereen die niet gelijkgestemd is weg te honen.
Ik lees dat eigenlijk niet zo in de kritische reacties. Er wordt daarin vooral gewezen op de ongelijkwaardige afhankelijkheidsrelatie die dreigt te ontstaan als je op reis niet in staat bent uit eigen middelen voor je primaire levensbehoeften te zorgen.
Helemaal met jou eens, Robert Jan. Dit is de kern van alle negatieve reacties in dit topic. Volgens mij redeneert niemand vanuit een conventionele, burgerlijke moraal. Het gaat om het principe "voor wat, hoort wat". Zoals ik al in het discussietopic over Jerômes plannen schreef: ik bewonder zijn durf en avontuurlijkheid, maar maak net als een aantal anderen bezwaar tegen het kostenloos gebruik maken van gastvrijheid en vrijgevigheid van mensen die het op materieel gebied een stuk minder voor elkaar hebben dan wij. Er is natuurlijk niets op tegen als je zonder tussenkomst van geld gebruik maakt van mensen en daar zelf hand- en spandiensten er tegenover stelt.

Het gaat mij niet om boekhouden, maar om dienst en wederdienst. Verder ben ik het helemaal eens met de kritiek op het Westerse kapitalistische systeem. Het is inderdaad schandalig dat mensen die wat rotzooien met geld de hoogste salarissen opstrijken en dat mensen die nuttig werk doen: verpleegkundigen, onderwijzers, vuilnismannen, etc. naar verhouding van een schijntje moeten leven!

Ik wens Jerôme het allerbeste toe en hoop dat het een mooie reis wordt!
Afbeelding
Ik was het dus eens met Peter... :) en met Robert Jan met zijn kritiek op het Westerse kapitalisme.
Ik heb de angst, dat als ik nu niet mijn hart volg, en mijn energie in mijn idealen stop, dat ik dan later spijt krijg. Het gaat mij dus niet om gratis reizen! Ik heb geen inkomen en een studieschuld. Maar om daarom nou mijn droom niet proberen te laten uitkomen...

Heel graag zou ik zelfvoorzienend, in een leuke gemeenschap en in de natuur willen leven. Maar eerst wil ik een aantal jaar, juist bijdragen aan het grotere plaatje, dit is nu de manier zoals ik het voor ogen heb, als ik filmster was geweest had ik het waarschijnlijk anders geprobeerd!

@ave gone waar staat dat ik geen ruilmiddelen mee neem? Als jij je zo verbonden voelt met die arme mensen, mag ik dan vragen wat jij ALLEMAAL voor ze doet?

Ik krijg het gevoel dat de "tegenstanders" zich boven het eeuwige (hogere macht) verheven. Wat ons allen gelijk maakt is dat we vragen hebben! Dat betekent dat je de antwoorden nog niet gezien hebt. Waarom oordelen over iets wat je nog niet gezien hebt?
je kan hier een hele theorie gaan rond verzinnen natuurlijk maar wat mij en ik denk ook wel enkele andere de wenkbrauwen doet fronsen is de uitspraak....
"ik heb een huis en mijn verzekeringen worden betaald" met andere woorden:dus ik ben safe en ga nu lekker reizen zonder een euro uit te geven, en leef wel van de goedheid van andere mensen....ook al hebben die mensen bijna niets, maakt me geen moer uit....gewoon profiteren van andere dus...
het zal zo wel niet bedoelt zijn (hoop ik) maar het komt wel zo over.....

ik zou zeggen, blijf nog wat langer thuis en spaar een beetje zodat je op een deftige manier op reis kan en niet afhankelijk bent van wat je krijgt....mensen die weinig of niets hebben geven gemakkelijker dan welgestelde mensen dat is nu eenmaal zo , daar van profiteren vind ik degoutant.....
Toch óók nog een keer reageren hier.

Ik krijg er een zwaar déjà vu gevoel bij dit topic. Deze hele discussie is al eens eerder langs geweest, maar nu niet meer terug te vinden????

En dan staat er op kletspraat nog een draad over deze draad die na een halve dag alweer gesloten is????

Ik heb het idee dat dit forum kapotgemodereerd wordt op deze manier.

Een forum hoort iets te zijn voor het uitwisselen van gedachten. Dat mensen hier spullen te koop aanbieden (meer een markt functie), of reisgenoten zoeken (), kan er wel bij natuurlijk.
Dat er tegenwoordig complete draden verwijderd worden is wel erg vreemd.

Op deze manier worden posts van mij verwijderd alsof ik onoirbare dingen heb geschreven.
Robertjan schreef:Als ik het relateer aan de pyramide van Maslow, dan lijkt het wel alsof sommigen niet uit de tweede trap te krijgen zijn.
Volgens mij is de betekenis van de pyramide van Maslow dat als de behoefte van een laag bevredigd is, men ook de volgende laag gaat nastreven. Het is dus niet zo dat je de pyramide doorloopt van onder naar boven, maar gaandeweg de gehele pyramide vervuld.
Robertjan schreef:Geld is hierin slechts een afspraak welke ooit gemaakt is. Het monetaire systeem is ooit bedacht om mensen die meer waarde bieden voor onze samenleving, die waarde ook ten volle te kunnen benutten.
Het papieren en munt geld is inderdaad ooit bedacht, en in handen van democratisch gekozen overheid. Het girale geld is echter door banken verzonnen, en levert momenteel gigantische problemen op. Nog verergert doordat steeds minder mensen nog papieren en/of munt geld gebruiken. Een oplossing zou kunnen zijn het girale geld te laten uitgeven door de overheid. Zie ook de filmpjes op de site van Positive Money.
Robertjan schreef:Van de andere kant liggen er ook vele mooie ervaringen om de hoek. De islam kent mooie gebruiken en uitgangspunten om voor elkaar te zorgen. Geld speelt daarbij geen rol. De medemens staat daarbij ook centraal. Een samenleving waarin 'goed' voor elkaar wordt gezorgd. Net zoals Christenen en Atheïsten doen, maar wellicht met andere machtsmechanismen.
In het boek Weg Van De Islam staat het verhaal van een moslim uit Bangladesh (destijds nog Oost-Pakistan) die geschrokken was van de verschrikkingen die moslims uit West-Pakistaan verrichtten uit naam van de islam. Zijn ideeën kwamen ongeveer overeen met die die jij hier schetst. Om mensen te overtuigen dat de ware islam vredelievend was ging hij die beter bestuderen, om vervolgens helaas tot de conclusie te komen dat de West-Pakistanen gelijk hadden. De enige keus was voor hem de islam vaarwel te zeggen. Een zeer moedige keus, omdat daar de doodstraf op staat, die ook regelmatig uitgevoerd wordt door de overheid en/of vrijwilligers.
Een voorbeeld: de profeet Mohamed (in betekenis voor de islam even belangrijk als Jezus voor het christendom) heeft in een oorlog Mekka onderworpen. Omdat Mekka een heilige plaats was, kon hij zijn meutes de stad niet laten plunderen. Op de terugtocht is hij daarom een oorlog begonnen tegen een joodse stam. Toen deze joden zich overgaven heeft hij alle mannen (honderden in aantal) op laten sluiten, en vervolgens laten executeren.
Als de profeet zelf dit soort dingen gedaan heeft, is het uiteraard onmogelijk de oorlogsmisdaden zoals onlangs begaan door ISIS te verwerpen. Sterker nog: de moslims die dat verwerpen zouden dwalen. Daarom hoor je ook zelden tot nooit dat moslims dat soort zaken verwerpen.
Robertjan schreef:Zo zijn momenteel de meest gewaardeerde mensen en leider zij die een groots bedrijf leiden en zij die veel olie op/in 'hun' grondgebied hebben. Ook sporters, gladiatoren, die ons vermaken met interessante technieken kunnen op een hoge waardering rekenen. Van de andere kant worden veel mensen uit vaak warmere landen minder gewaardeerd volgens ons monetaire systeem. Is dat terecht? Als we dat onterecht vinden, dan zullen we daar iets aan moeten doen. Zorgen dat de oliesjeiks, multinationals en sportgrootheden minder te vertellen hebben en zorgen dat de mensen op de werkvloer hoger gewaardeerd worden. Niet alleen hier, maar juist ook in armere landen. Als dat je mening is, dan kun je dat zelf doen door daar je geld uit te geven, maar ook een herverdeling van de monetaire eenheden zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Een groot probleem is dat velen de overheid als grote oplosser van alle problemen zien, terwijl de overheid uit principe zelf een probleem is. Dit filmpje maakt dat duidelijk. De overheid (de king in het filmpje) dient zo klein mogelijk te zijn, om het onrecht zo laag mogelijk te houden. Zoals het nu is, is de belastingdienst de grootste veroorzaker van faillissementen. Ambtenaar worden levert een zware verantwoordelijkheid op: je inkomsten komen uit diefstal (belastingen zijn immers gewoon diefstal), de vruchten van je werk moeten die diefstal rechtvaardigen.
Bedrijven als multinationals leveren een veel minder groot probleem op: je kunt gewoon hun producten niet kopen. Probeer hetzelfde bij de overheid en je belandt in de gevangenis.
Ik heb zelf niets met sportgrootheden, en van mij krijgen ze ook niet direct al te veel geld. Maar wel via de overheid: er wordt veel belastinggeld gestoken om uitzendrechten voor sportwedstrijden te verkrijgen voor de NPO. Een gotspe van de bovenste plank.
Johnnie, mijn info was geplaatst in de categorie REISGENOTEN!
Zouden die recht hebben op info omtrent mijn (financiele) situatie?
Lijkt me toch wel zo eerlijk!
In een democratisch systeem is de overheid het uitvoerend comité dat door het volk is aangesteld via verkiezingen. Willen we dat de overheid het beter gaat doen, dan moeten we op andere partijen en mensen gaan stemmen...

Het probleem is dat veel politici en ambtenaren in kronkels denken en van daaruit ingewikkelde systemen hebben verzonnen die het belastingstelsel nodeloos ingewikkeld hebben gemaakt met zaken als hypotheekrenteaftrek voor iedereen, dus ook de rijken, ingewikkelde teruggaveregels en een sociaal stelsel dat gebaseerd is op controle en wantrouwen en wat fraude in de hand werkt. Het vervangen van de bijstand door een basisinkomen dat voldoende is om fatsoenlijk te wonen, je te kleden en gezond te eten en drinken zou al een hele stap in de richting zijn van een meer menswaardig type samenleving.
Ik denk dat Mirjam antwoord heeft op alle vragen. Zij fiets al jaren door de wereld, zit nu in Ijsland en werkt onderweg gewoon om in haar levens onderhoud te kunnen voorzien.

Ik kreeg gisteren bericht van haar dat zij nu op een schapen farm werkt en in Australië werkte zij op een boerderij.

Als ik fiets wil ik vrij zijn en ga dus nooit bij andere mensen thuis slapen, want anders moet ik afspreken hoe laat ik kom en dat doe ik nu ik niet fietst ook al, dus heb ik daar geen behoefte aan als ik fiets.

Als ik fiets laat ik mij altijd leiden door de inspiraties die ik op doe. Ik hou er van om door de natuur te fietsen en soms wil ik ook een dag door een mooi bos of natuurpark lopen.

Als ik fiets denk ik altijd, ik zie wel wat de dag brengt, natuurlijk moet je ergens slapen, dat is het enige wat mij in de middag bezighoud, omdat je dan een keuze moet maken. Slaap ik in een herberg, in het wild, of bij iemand thuis die ik net heb ontmoet. Dat vind ik het leuke aan fietsen. Je vakantie helemaal vast leggen zodat je iedere dag weet hoe je dag er gaat uit zien vind ik niks.

Mario