Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe is jullie ervaring met een fietsmaatje cq. reisgenoot? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe is jullie ervaring met een fietsmaatje cq. reisgenoot?

SjirkM schreef: Als je bang bent om ergens alleen te fietsen en iemand nodig denkt te hebben om je te beschermen, dan lijkt het me beter dat je een bodyguard inhuurt. Van een relatief onbekende reisgenoot mag je niet verwachten dat die de verantwoordelijkheid aan kan om jou te beschermen tegen de boze buitenwereld. Dan maar ergens anders fietsen. Maar ach, misschien zijn er veel "bodyguards" die zich gratis laten inhuren en misschien krijg daar het bijbehorende gedrag op de koop toe.
Voor een vrouw is het samenzijn met een man altijd veiliger, zo werkt het gewoon. En hij hoeft hier niets voor te doen, zijn aanwezigheid is namelijk al genoeg. Ja, het blijft toch een mannenwereld.
Heb zo wel eens 'trouwringen' gekocht, erg handig want men hield gelijk op met vragen of ik wilde trouwen. M'n mannelijke reispartner vond dit ook alleen maar vermakelijk en zag hier ook echt geen bodyguardrol in, we waren gewoon ff tijdelijk getrouwd en meer niet.
En dat een vrouw niet graag alleen in vrouwonvriendelijke landen wilt rondfietsen, lijkt mij ook niet zo moeilijk te begrijpen toch?
Yopie schreef:En dat een vrouw niet graag alleen in vrouwonvriendelijke landen wilt rondfietsen, lijkt mij ook niet zo moeilijk te begrijpen toch?
Nee hoor, prima te begrijpen. Daarnaast weet ik niet hoe het voelt om bang te moeten zijn voor aanranding, dus ik ga daar zeker geen uitspraken over doen. Ik krijg wel eens de vraag of een bepaald land waar ik ben geweest voor een vrouw alleen te bereizen is. Ik zou het echt niet weten. Ik weet niet eens of voor mij veilig was; ik weet alleen dat mij niets is overkomen.

Ik was een beetje kort door de bocht met de bodyguard vergelijking. Ik wou duidelijk maken dat iemands motivatie tot samen reizen hopelijk meer is dan alleen om jezelf een veiliger gevoel te geven. Het lijkt me nogal mager.

Sjirk
Yopie schreef:Leuke reacties Andrew!
andrew schreef: Ik denk dat ik gewoon "ga" een volgende keer en wel zie wie ik tegenkom !
Ja zo denk ik ook, maar om eerlijk te zijn vind ik het solofietsen toch wel erg prettig. Ben ook bang dat ik misschien te veel een solomens aan het worden ben en weet niet zeker of dat nou wel zo goed is, straks weet ik me namelijk niet meer aan te passen.
andrew schreef:Het feit dat je sowiezo meer mannen (of stelletjes) onderweg ontmoet is nu eenmaal dat het op de fiets gewoon afzien is en stoempen.
Tempoverschil was voor mij (en ben toch geen man) de reden om alleen te gaan fietsen. Kan me nl niet alleen heel vreselijk ergeren aan traaaaaaag fietsen maar ook over het laat uit je slaapzak kruipen, langzaam ontbijten, uren lopen tutten voordat je weg kan, onderweg overal stoppen, hier een broodje, daar een drankje en daar een ijsje, om vier uur alweer je tent opzetten en dan uitgebreid gaan koken en natafelen tot je helemaal gaar bent. Kreeg daar toch wel moordneigingen door.
En het kunnen afzien is zeker ook een ding: gewoon doorfietsen als het regent en niet gelijk naar een B&B rennen, die verdomde helling/berg pakken en niet meteen kreunend afstappen en gaan lopen, dus gewoon lachen als je eigenlijk heel hard wilt huilen. :wink:
Ik ben dus helemaal niet zo'n leuk mens om mee te fietsen en ben dan ook gedoemd tot vreselijke eenzaamheid. Zal ook zeker niet snel reageren op een oproep of er zelf eentje plaatsen, heb zo'n gevoel dat dat weinig zal opleveren. :)

Dus mijn wijze raad: weet wie je bent voordat je een oproep plaatst!
Haha, wat een grappig verhaal. Ik erger me denk ik minder snel, maar herken je wel in het fietsverhaal. Het is net als met hardlopen/joggen daar heb je ook een eigen tempo. Toch kan het superleuk zijn samen hoor !!

Gedoemd .... je bent toch geen lady of the ring ?
Op ieder potje pas een dekseltje. Ik bedoelde met mijn verhaal dat als je mensen ontmoet "terwijl je reist/fietst" het heel natuurlijk gaat, je kunt samen blijven of gaan, keuzes maak je dan makkelijker.
Als je van te voren gaat "screenen" kost dat veel tijd en wellicht onnodige teleurstellingen.
SjirkM schreef:
andrew schreef:Het feit dat je sowiezo meer mannen (of stelletjes) onderweg ontmoet is nu eenmaal dat het op de fiets gewoon afzien is en stoempen.
Als je die stickers "man" en "vrouw" achterwege laat, kun je constateren dat er mensen zijn die van stoempen en afzien houden, mensen die meer introvert zijn en mensen die gezelschap nodig voelen vanwege de zekerheid of het sociale aspect, etcetera. In mijn vriendenkring, wat natuurlijk een verre van aselecte steekproef is, ken ik verschillende mensen die of een triatlon hebben gedaan of er voor aan het trainen zijn. Ze hebben allemaal lang haar en borsten.

Als je bang bent om ergens alleen te fietsen en iemand nodig denkt te hebben om je te beschermen, dan lijkt het me beter dat je een bodyguard inhuurt. Van een relatief onbekende reisgenoot mag je niet verwachten dat die de verantwoordelijkheid aan kan om jou te beschermen tegen de boze buitenwereld. Dan maar ergens anders fietsen. Maar ach, misschien zijn er veel "bodyguards" die zich gratis laten inhuren en misschien krijg daar het bijbehorende gedrag op de koop toe.

Wat ik erg leuk vond aan mijn reispartners tot nu toe, is dat ze zelfstandig zijn. We fietsen dan samen vanwege het sociale aspect. Mocht daar een kink in de kabel optreden dan was 1 van de oplossingen dat we uit elkaar gingen. Dat is een enkele keer gebeurd.

Sjirk
Je hebt wel gelijk, maar ik ben de laatste die ergens een sticker op plakt, maar het is wel een feit dat je veel meer mannen/vrienden/stellen ziet fietsen dan vrouwen solo. Wat die dan wel gaan doen weet ik ook niet.
andrew schreef: Toch kan het superleuk zijn samen hoor !!
Ja dat weet ik wel hoor, heb samen ook al heel wat mooie reisjes gemaakt. :wink:
andrew schreef:Ik bedoelde met mijn verhaal dat als je mensen ontmoet "terwijl je reist/fietst" het heel natuurlijk gaat, je kunt samen blijven of gaan, keuzes maak je dan makkelijker. Als je van te voren gaat "screenen" kost dat veel tijd en wellicht onnodige teleurstellingen.
Yep, helemaal mee eens. Maar van tevoren met een reisgenoot een reis plannen kan ook meer voorpret geven, want samen dingen uitzoeken en dromen/fantaseren is soms erg leuk. Althans dat vind ik :wink:
Ventie: heb je nu wat meer ideeën ?
Jij startte dit onderwerp tenslotte ...
andrew schreef:Ventie: heb je nu wat meer ideeën ?
Jij startte dit onderwerp tenslotte ...
Jazeker, geweldig om het telkens te lezen en vervolgens allerlei ideeën te verkrijgen.
Ventie schreef:
andrew schreef:Ventie: heb je nu wat meer ideeën ?
Jij startte dit onderwerp tenslotte ...
Jazeker, geweldig om het telkens te lezen en vervolgens allerlei ideeën te verkrijgen.
Ventie - speciaal voor jou als liefhebber van latijns gebrabbel:

Qui rogat npon errat - wie vraagt die verdwaalt niet
En ook leuk:

Scientia sol mentis est - kennis is het licht van de geest

meer voeding zit er niet in .. 8) alaaaaaff andrew
Met uitzondering van een enkel, tijdelijk opgedaan reismaatje heb ik nog nooit samen met iemand gefietst. Wel een keer met een Russische man in Finland. Hihi vond ik leuk :) Vlak voor Inari ging hij rechtaf richting Murmansk. Zolang we bij elkaar waren was het leuk, maar spitsten onze wegen was het ook goed. We hadden nog wel een tijdje contact erna, maar dit verwaterde uiteindelijk.

Ik heb wel eens een oproepje geplaatst lang geleden maar daar kreeg ik geen reacties op. Toen ben ik gewoon in mijn eentje gegaan.

Ik sta er open voor om samen te fietsen, maar dan wel graag klein beginnen en de eerste tijd op zelfstandige basis, zodat je altijd wederzijds de vrijheid hebt om de samenwerking te verbreken. Ik zou niet willen vastzitten aan een contract van samen gedeelde spullen en andere belangen.
Ik ben wel een fotograaf die geregeld leuke dingen ziet onderweg. Dit is wel een ding waar je tegen moet kunnen, of lekker zelf ook doen :)

Ik kan me echt boos maken over mannen die het samenzijn met een vrouw min of meer misbruiken voor egoïstische, vaak seksuele behoeften. Dit gaat zo enorm over de grenzen van respect en nederigheid tegenover de ander en het leven van de ander. Of mannen die niet van een vrouw kunnen afblijven als de vrouw het niet wilt. Dit vind ik heel erg fout. Wereldfietsers zouden zich hier gewoon niet schuldig aan mogen maken. Misschien een idee voor een gedragscode? Het geeft beschadigde man-vrouw ervaringen. Ik verwijs dan ook naar het bericht van Yopie en zo zijn er nog veel meer verhalen van ego-mannen.

Ik zou heel graag met een vrouw in een tentje willen slapen. Gewoon, gezellig (als het goed is ;) ) Niet meer verwachten dan wat er is. En seksuele behoeften, tja... Ze mogen er wel zijn en het is heel natuurlijk. Maar waarom de ander ermee kwetsen?

Gelukkig gaat het vaak ook wél goed, en vind het leuk de verhalen te lezen van reisgenootjes die elkaars partners zijn geworden. :)
Florisfietser schreef: Ik kan me echt boos maken over mannen die het samenzijn met een vrouw min of meer misbruiken voor egoïstische, vaak seksuele behoeften. Dit gaat zo enorm over de grenzen van respect en nederigheid tegenover de ander en het leven van de ander. Of mannen die niet van een vrouw kunnen afblijven als de vrouw het niet wilt. Dit vind ik heel erg fout. Wereldfietsers zouden zich hier gewoon niet schuldig aan mogen maken. Misschien een idee voor een gedragscode? Het geeft beschadigde man-vrouw ervaringen. Ik verwijs dan ook naar het bericht van Yopie en zo zijn er nog veel meer verhalen van ego-mannen.

Ik zou heel graag met een vrouw in een tentje willen slapen. Gewoon, gezellig (als het goed is ;) ) Niet meer verwachten dan wat er is. En seksuele behoeften, tja... Ze mogen er wel zijn en het is heel natuurlijk. Maar waarom de ander ermee kwetsen?
:)
Bij het lezen van de eerste alinea denk ik: helemaal mee eens, sympathiek verhaal (afgezien van de 'nederigheid' dan, daar krijg ik uitslag van). Maar dan kan ik je volgende alinea er niet helemaal mee rijmen. Met seksuele behoeften 'heel graag' met een vrouw in een klein tentje willen slapen is vragen om problemen natuurlijk :wink: .

Maar goed; ik zou überhaupt niet met een nieuwe reisgenoot in een tentje willen liggen, en al helemaal niet met een vrouw. Ten eerste is het bij een nieuwe reisgenoot sowieso afwachten of het gaat klikken, dus dan ben ik liever flexibel met een eigen tent. Ten tweede valt 24 uur per dag op elkaars lip met mijn eigen meisje al vies tegen, laat staan met een vreemde. En als het een vrouw betreft denk ik dat je beter helemaal niet kunt beginnen over het delen van een tent, want dan zal de dame in kwestie gelijk denken met een of andere viespeuk te maken te hebben, ook al bedoel je het goed. En dan heb ik het nog niet eens over uitlaatgassen en daarmee gepaard gaande potentiële verstikkingsverschijnselen en gezondheidsrisico's... Ieder fijn snurken in z'n eigen tent dus wat mij betreft.

Zelf heb ik hier wel eens een oproep geplaatst en in 1 geval waren er ook concrete plannen na kennismaking. Ging uiteindelijk niet door ivm verschillende vakantieperioden. Het maakt mij eigenlijk weinig uit of ik alleen of met een reisgenoot ga. Samen is gezelliger, maar schept verplichtingen. En vrijwel elke fietsvakantie ben ik onderweg wel spontaan iemand tegengekomen waar ik een dag of paar dagen mee kon oprijden, zonder verplichtingen. Dat beviel mij prima, aangezien ik geen planner ben en liefst elke dag gewoon ga fietsen en wel zie waar ik strand. Dat is toch lastiger met reisgenoten die over het algemeen net iets meer zekerheid en comfort willen dan ik nodig heb/wil. Een van de redenen dat ik op fietsvakantie ga is dat ik daarmee elke gelijkenis met de dagelijkse sleur van werk en volle agenda's kan vermijden.

Naast fietsen doe ik ook aan alpinisme en daarbij ga ik doorgaans wel met anderen vanwege de veiligheid. Soms vaste klimpartners, soms onbekenden via een forum en met wisselend succes. Over het algemeen zijn eventuele irritaties snel vergeten als de beklimming of expeditie geslaagd is. Bij mislukkingen daarentegen is een auto erg klein tijdens de 10 uur durende nachtelijke terugreis uit de Alpen :( . Gelukkig zijn dat uitzonderingen en gaat het meestal goed.

Dirk
ik heb altijd de indruk gehad (nu nog trouwens) dat de meeste vakantie/wereldfietsers een beetje eenzaten zijn....en ik geloof meer en meer dat dit beeld wel ergens klopt....

In het verre buitenland fietsen heb ik helaas geen ervaring mee , maar toen ik nog fietsreisjes deed (vnl Frankrijk) ben ik ook nooit alleen gegaan, 1 keer met een kameraad van mij die na enkele dagen de trein terug naar huis genomen heeft omdat het fietsen voor hem erg tegenviel, we zijn nog steeds goede kameraden en lachen er nu wel om....2 keer ben ik met een vrouw op reis geweest ook frankrijk, en beide keren is dat prima verlopen, geen gedoe, veel plezier gemaakt en zot gedaan hehe.....eentje is gestopt omwille van de kindjes die ze nu heeft en de ander is naar het buitenland vertrokken die zag het hier nimeer zitten.....alle andere keren dat ik tripjes deed was ook met een vrouw maar wel mijn dochter dus dat ligt anders natuurlijk , dat waren voor mij de mooiste en leukste reizen....

Wat hier niet zo ter sprake komt is iets wat ik wel ondervonden heb is dat je met een vrouw reist de deuren makkelijker open gaan, de mensen openen zijn...ik merkte dat toen ik een paar dagen met een vriend van mij op reis was dat mensen toch anders doen als je ergens stopt of aankomt .....met een vrouw ben je precies eerder welkom of zo, ik ben niet echt een camping fanaat en probeer altijd gewoon ergens te slapen gratis hehe, als je als man of mannen ergens de vraag stelt om je tentje te mogen zetten in de tuin of zo krijg je nogal makkelijk een nee ,precies of ze vertrouwen je niet of zo....... als er een vrouw bij is heb ik het gevoel dat het makkelijker is, zeker de trips met mijn dochter , nooit hebben we een camping gedaan altijd en overal welkom (ik liet haar dan ook steeds de vraag stellen hehe)

zomaar een bedenking van mij hoor, kan toeval zijn en misschien is het in andere landen helemaal niet zo , maar in BE en FR is het in iedere geval wel zo....

Nu ik dit jaar opnieuw ga beginnen met fietsreizen zeg ik daarom zeker geen nee tegen een eventuele vrouwelijke fietspartner, ik zie er alleen maar voordelen in
Ik heb zelf in 40 landen gefietst. Vaak met een reisgenoot of reisgenote. Maar ook alleen. Allerlei ervaringen gehad. Meestal positief, maar ook wel eens in goede orde uit elkaar gegaan, omdat onze ego's misschien wat botste. En dan is het goed om eigen materiaal te hebben. De paar kilo's extra wegen voor vrijheid echt niet op tegen het besparen van gewicht. Soms kwam ik fietsers tegen onderweg zoals in Estland en ik fietste maar een stuk mee omdat het gezellig was. Spontane ontmoeting waren ook fijn. Maar ook soms wel van tevoren reisgenoten ontmoet. Belangrijke dingen om op te letten is eigenlijk of iemand gericht is op prestatie of ook aandacht heeft voor de rest van de omgeving. Let wel op sommige dagen rijd ik gewoon relaxed 100 km met bepakking, maar zonder druk. Als het ergens mooi is stap ik gerust ergens af. De kms zijn niet het doel, maar gewoon zien waar je uit komt. Belangrijkste met een eerste afspraak of je wel of niet met elkaar op vakantie wil, is elkaar juist niet te ontmoeten in een kroeg. Maak meteen een fietsafspraak want dat lijkt nog het meest op de situatie die je uiteindelijk wil. Zo leer je al gauw elkaar kennen en kan je op een relaxte manier kennis maken. Sommige mensen moet je even de tijd geven om los te komen. Nou ja ik zou over mijn avonturen een heel boek kunnen schrijven. Maar er geldt: gewoon doen!