Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met pubers - Forum Wereldfietser

Fietsen met pubers

Wij zijn jarenlang met onze kinderen op de fiets met vakantie geweest. Maar als ze dan gaan puberen dan wordt dat ineens moeilijk, net als je denkt dat ze eindelijk wat stoerdere ritten aan kunnen. Die ouders zijn maar raar, en ze willen eigenlijk alleen nog met leeftijdsgenoten uithangen. Dan kun je bij Cycletours een groepsreis boeken voor gezinnen met kinderen in die leeftijd, maar je koopt er dan voor veel geld nogal wat bij waar je geen behoefte aan hebt. Je wilt geen bagagewagen, geen materiaalwagen, geen keukenwagen, geen huurfiets, en geen tent die al klaarstaat. En je wilt het graag heel wat goedkoper. Maar je wilt voor je kinderen wel die pubers uit andere gezinnen.
Daarom heb ik bedacht dat je ook zonder al die dure extra's zelf met een groepje iets kunt organiseren. Wat mij betreft heeft dat dan de volgende kenmerken:

*Iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk - dit is geen reisbureau.
*Iedereen heeft minimaal enige fietsvakantie en kampeer ervaring, en weet waar hij/zij aan begint. Fietsen geschikt voor heuvels en bergen, met genoeg versnellingen en goede remmen. Ieder is zijn/haar eigen fietsenmaker.
*Maximaal 15-20 deelnemers, kinderen in de leeftijd 13-18 jaar, denk ik.
*We gebruiken een van de bekende routegidsen met een veilige zoveel mogelijk autovrije route, en fietsen in kleinere groepjes.
*We kiezen begin en eindpunten die goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer of fietsbussen.
*We fietsen 2-3 weken iets van 5 dagen per week, en zo'n 60(?) km per fietsdag.

In deze fase ben ik vooral op zoek naar een of twee mensen die zo geinteresseerd zijn dat ze hun ervaringen willen inbrengen en willen meedenken over zaken als dagafstanden, moeilijkheid van het terrein, of de keuze van een route.

Ik ben benieuwd.
Wim
Wat een leuk idee Wim! Als voorbereiding zou je een ouder/kind weekend kunnen organiseren in het voorjaar.

Wij gaan al jaren op fietsvakantie. Begonnen toen ze 7 en 12 waren en de laatste keer waren ze 12 en 17. Tot nu toe is er dus eentje z'n pubertijd doorgefietst. De jongste is niet tegen fietsvakanties, maar zei laatst wel dat we al zo vaak op fietsvakantie waren geweest, dat we nu maar eens wat anders moesten doen.
Jouw idee houd ik in mijn achterhoofd, misschien maakt dat het zo leuk en uitdagend dat hij spontaan wel weer wil fietsen.

Afgelopen zomer hebben we de Limer route van Mainz tot Wenen gefietst, ca. 1000km.

Groet,
wat supper idee
Mijn dochter van dan bijna 18 gaat vast niet meer mee (fietsen is voor sukkels), maar mijn zoon van dan 15 ziet het wel zitten.
Wim
Lijkt mij een leuk idee en initiatief Wim.
Ben het wel met Rob eens, om eerst eens een lang weekend te organiseren.
Om nu meteen 2 à 3 weken te organiseren en 5 dagen te fietsen, ik weet niet of pubers hier meteen wat voor voelen.
Wat denk je van slechte weersomstandigheden (nat en kou) of de conditie van de pubers, de meeste pubers haken dan al snel af. Doe je een lang weekend, dan wordt het wat "aangenamer".
Je zou eens bij de forumleden kunnen polsen wie er nog pubers hebben en of er bereidheid is om jouw plan te omarmen.
Ik heb helaas geen ervaring, de pubers van mij vinden 3 à 4 dagen fietsvakantie net genoeg, daarna willen zij weer meer comfort hebben (o.a. eigen bed etc.).
Ook weet ik niet of pubers na een dag fietsen nog bereid zijn eten te maken, je zal in ieder geval campings met restaurants moeten zoeken.
Dagafstanden hangt van veel factoren af, hoe is het terrein, pech onderweg, weersomstandigheden etc.
Gaat de route door heuvelachtig of bergterrein, dan zullen de dagafstanden wat lager uitvallen. De conditiegesteldheid van de pubers is ook een belangrijk item.
Frits
Wat mij betreft mag het ambitieniveau wel iets hoger liggen. Die pubers van mij mogen dan af en toe de hangjongere uithangen, maar conditie hebben ze wel. Kijken of ze fietsvakanties leuk vinden en tegen de regen kunnen, dat moeten ze wat mij betreft al wel van zichzelf weten, en het helpt ook als ze al eens een col beklommen hebben. Het punt is dat veel van die pubers dat jarenlang prima konden, en dan ineens aarzelingen krijgen omdat ze hun ouders eigenlijk als rare sukkels gaan beschouwen. Maar goed, ik ben vorig jaar augustus nog met mijn zoon van toen 13 en een schoolvriendje van hem in Denemarken aan het fietsen geweest, en dat waren best stoere kerels. 60-70 km per dag, en veel wind en regen. Een dag of vijf per week gefietst. Dat vriendje had overigens een betere conditie dan ik: elke dag 40 km heen en weer naar school over het Groningse Hoge Land.
Ik ga er overigens niet vanuit dat ze erg actief zullen koken, maar dat hoeft van mij ook niet.
Wim
Hallo Wim,

Ook wij hebben in het verleden met onze kinderen gefietst (vanaf 8 en 9 jaar oud). Op 17 jarige leeftijd fietsten ze voor het laatst met ons mee. Toen ze de puberleeftijd van 14 en 15 bereikten, hebben we er voor gekozen om er iets speciaals van te maken. We hebben toen (1995) een tocht van 6 weken in de V.S. gemaakt. Dat was natuurlijk verschrikkelijk cool!!! Over deze tocht hebben we een boek geschreven "Licht verzet" . Wanneer je het leuk vindt of nieuwsgierig bent naar onze belevenissen, hebben we nog wel een exemplaar voor je liggen.
In 1997 hebben we nog een tocht gemaakt in de V.S. met onze zoon en een vriend. Want op fietsvakantie is al niet zo tof, maar alleen met je ouders overleef je natuurlijk niet als puber. Nu 17 jaar later beseffen we alle 4 nog steeds dat we samen een onvergetelijk avontuur hebben beleefd waar we met veel plezier en trots op terugkijken.
Wanneer je met het komende rondje Groningen meegaat, laat het even weten, dan zorg ik dat ik een boek bij me heb voor je.

Ineke Valster
Dank je Ineke. Zoiets is inderdaad geen verkeerd idee. Daarom zijn we dit jaar al naar de VS geweest, al was dat met de auto en in hotels, omdat we anders onze dochter niet meer meekregen. Elk jaar zoiets wordt me te duur, zeker met het afschaffen van de studiefinanciering en de veel hogere zorgpremie. Het is even op. Ik ben dus gaan verzinnen hoe we er goedkoop iets van kunnen maken. Relatief low budget is dus een tweede rode draad in dit plan: makkelijk en goedkoop openbaar vervoer, zelf koken, geen reisleiders. etc. Er zijn vast genoeg gezinnen waar dit ook relevant is.
Ik ben overigens best geinteresseerd in jullie ervaringen, maar zal vanwege familieverplichtingen dit keer vermoedelijk niet een rondje Groningen fietsen.
Wim
Ha Wim,
Leuk initiatief. Ik zal het eens in de groep gooien. Onze mannen (15 en bijna 11) willen inmiddels ook niet meer ieder jaar fietsen, we hebben daarom ook al de nodige andere reizen gemaakt.
Behoefte aan andere kinderen is niet echt een issue hier, hoewel ze het toch altijd wel erg leuk vinden om anderen te ontmoeten.
Lastig punt is dat oudste zoon waarschijnlijk in de zomer naar de VS vertrekt voor een jaar highschool. En als we pech hebben, horen we pas twee weken van te voren wanneer hij weggaat. Dat kan begin juli zijn, maar ook ergens in augustus. Vakantieplannen laten zich daarom nogal moeilijk maken.
Maar laat ik beginnen met het eens te overleggen en de animo te peilen.

Groet, Sandra
Klinkt goed, en jullie hebben ook nog eens veel ervaring. Ik ben benieuwd.
Wim
Ik vroeg me af of er nu de zomer toch wat begint te naderen inmiddels belangstellenden zijn.
Wim
Misschien een goed idee om gewoon een camping op te zoeken en daar met meerdere gezinnen staan met de fietsende kinderen (en dan meestal ook fietsende ouders)

Zelf ga ik niet meer mee met me ouders, maar me zusje wel, ze is 14 jarige mountainbiker fietst ook op de weg als training en de fiets gaat altijd mee op vakantie. Het zou leuk zijn om met andere jeugdige fietsertjes door de bergen van frankrijk of italie te fietsen.

Vorig jaar zijn wij naar Arco geweest in Italie, dit is zo goed als een sportcamping. De camping zelf doet daar niks mee, maar alle gasten zijn bergbeklimmers of fietsers. Het is ook een goed gebied om met kinderen te fietsen, je hoeft niet gelijk de meest heftige beklimmingen te doen. Er is wat fietsgebied veel mogelijk. (gewoon camping arco op zoeken via google het zit 10 km boven het gardameer en je hebt geen last van te veel toerisme)

Ik zou zeggen kies een camping uit en zet hem op het forum dan sluiten er vast gezinnen met kinderen aan incl. mijn ouders en zusje.

Zou leuk zijn als er meerdere gezinnen zich aansluiten!!!!
Wij zijn op zoek naar gezinnen met pubers die samen met ons een trektocht willen maken in het Buitenland deze zomer (2014) Ik heb een dochter van 15.
Wie lijkt dit leuk. Hoe zouden wij dit vorm kunnen geven?
Hai Wim,

Wij zijn een gezin met twee jongens van 13 en 15. Wij gaan al jaren op "bergsportkamp" met de alpenvereniging. Een superconcept: een basis-camping met 10 gezinnen en van daaruit vrijblijvende kleinere initiatieven voor wie klikken(ouders en kinderen). Allemaal lopen/klimmen/overnachten in hutten of onbemande bivaks etc.

Hardstikke leuk, maar fietsen is ook leuk. We zijn jaren geleden wel eens met Cycletours mee geweest, maar daar ligt alles zo vast. Een concept à la bergsportkamp, maar dan in een soort fietstocht, lijkt ons prachtig. Voor dit jaar hebben we onze zomervakantie al geboekt, een bergsportkamp in Italië, maar voor volgend jaar zouden wij de mogelijkheden voor een verre fietsreis met meerdere gezinnen met kinderen willen onderzoeken. Liefst geen tropisch klimaat. Via organisaties is dit er nauwelijks. Het beweeg-gehalte van de (dure) reizen is dan erg laag.

Kortom: dit is in elk opzicht nog ver weg, maar misschien iets om t.z.t. te combineren?

Sportieve groet, Tinka (en mannen)
Hallo Tinka en Wim en anderen,
Ik ga dit jaar met mijn dochter (15 jaar) op bergsportkamp in Frankrijk. Volgend jaar lijkt het mij erg leuk om een fietstocht met enkele andere gezinnen door Noorwegen te maken.
Wij hebben eerder in Noorwegen gefietst en het is daar echt geweldig. Het is wel prettig om enige fietsvakantie ervaring te hebben. Het is daar mogelijk om vrij te kamperen en dat is zo gezellig met elkaar. Er zijn veel stille weggetjes, hoog in de bergen.
We zouden vanuit Nederland naar Kiel kunnen fietsen en/of treinen. Vandaar de boot naar Oslo en daar weer verder fietsen. De Rondane lijkt mij een mooi gebied. Dat ligt tussen Oslo en Trontheim. We komen dan langs Jotunheimen. Lijkt dit jullie leuk?
Grappig dat er dit jaar wel respons komt. Vorig jaar werd het niets, en ik heb het daarom niet meer geprobeerd. Wij gaan zelf dus dit jaar naar een NKBV bergsportkamp in de Dolomieten, en dat is dus precies de formule die ik in mijn hoofd had voor een fietstocht (wel een trektocht). Het fietsen wil ik niet missen, dus zelf ga ik dit keer (een groot deel van) de terugreis fietsen. Mijn vrouw heeft geen tijd, en mijn zoon aarzelt nog of een stuk terugfietsen wel cool is.
Wim
Ik weet niet hoe oud je zoon is,maar ik denk dat het heel leuk is om dit met je zoon te doen.
Je zal je misschien een beetje moeten aanpassen aan zijn mogelijkheden en interesses,maar dat weet zelf waarschijnlijk wel heel goed.
Ikzelf heb wat kleiner trips met mijn volwassen dochter gedaan en wij hebben er erg van genoten.
Veel plezier toegewenst

Dirk
Hallo Wim
Een stuk terug fietsen met je zoon is hartstikke cool. Toen mijn zoon 14 jaar (inmiddels is hij 20) was heb ik samen met hem vanuit Hamburg naar Hirtshals gefietst. In een week ±800 km. Hij fietste mij eruit. Ging soepel de heuvels op. We hebben het er nog over omdat het zo' n leuke vakantie was. We hebben bovendien een Deense krant gehaald. Ze zagen ons fietsen en werden geïnterviewd. Het was super gezellig en een echte uitdaging en avontuur. En noord Duitsland was een mooi gebied om doorheen te fietsen. Later kwam mijn man met auto en de rest van het gezin. Toen zijn we overgestoken naar Noorwegen.
Vorig jaar heb ik met mijn dochter en zoon door Schotland gefietst. Vooral die bergen vinden ze erg leuk.