Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar IJsland of naar de noordkaap, over land/ met boot - Forum Wereldfietser

Naar IJsland of naar de noordkaap, over land/ met boot

Een fietsvakantie door ongerepte gebieden is mijn droom voor de volgende zomer ('11). Ik zit met 2 opties in mijn hoofd:
1) IJsland. bijvoorbeeld met de fiets naar Noord Denemarken. Daar de boot, via faroer naar IJsland. Op IJsland rondfietsen (ben niet van de spartaanse mountainbike tochten dwarsover, al wil ik wel een kijkje nemen in meer binnenland)
2) Noordkaap. Toelichting? via the west, de fjorden? Maar weet er niet veel van. Wel al in NW gefietst.
Waarom zie ik dit zo zitten? Wind, openheid, weinig mensen, verstand op nul, in kadans komen en blijven, grensvervaging tussen afzien en genot.

Terugtochten: als er tijd is fietsen of boot, anders vliegen.

De vraag: wie ziet zo'n reis, deze voorbereiding en deze tijdsinvestering ook helemaal zitten? Denk zelf aan juli/augustus. Denk aan 'normale' dagafstanden, 50 (tegenwind, gravel, bergop) - 80+ km/dag als het weer lekker loop! Koken het liefst zelf, kamperen graag. Van een uitzondering met verzorging wordt ik dan ook weer heeeel blij! Sta open voor opties zolang het niet via druk India is...

Wie ben ik? Man, 45, Utrecht.Werk in kunst&wetenschap. Heb wel lang de tijd deze zomer!
Wat ik enorm ga missen tijdens zo'n reis: muziek en mensen (raar: waarom naar een gebied waar ik zeker geen mensen tegenkom?). Vandaar neem ik een volle Ipod mee en hopelijk reisgezelschap!

Lees graag van jouw plannen,
Jacob
Dag Jacob, welkom op het forum!

De boot via de Far Oer is al een (onthaastende) belevenis op zich! De paar dagen (verplicht) verblijf op de eilanden kun je prima gebruiken voor een paar prachtige tochten.

Ik ben eens gevlogen naar Kemi (Finland, bovenin de Botnische Golf), en heb vandaar naar de Kaap gefietst, en via een rondje door het "Kalotje" van Lapland terug via Inari. Een idee als je minder tijd hebt en al direct in een betoverende omgeving wil fietsen.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Happy cycling,

Gee
jacob schreef:2) Noordkaap. Toelichting? via the west, de fjorden? Maar weet er niet veel van.
Over de fjorden naar de Noordkaap is prachtig. Onvergelijkbaar veel mooier dan de meer gebruikelijke route door Zweden. Maar ook veel zwaarder: je klimt je helemaal simpel en reken op veel tegenwind. Als je hiervoor kiest, zorg dat je spullen licht zijn en ook aerodynamisch: hou je bagage smal en draag strakzittende kleding. Het klinkt overdreven, maar je moest eens weten hoe ik daar mensen heb zien ploeteren met hun brede tassen en flapperende jassen.
Verder is het belangrijk om ruim de tijd te nemen om de route uit te zetten: het is echt een doolhof daar met al die tunnels, veerboten en doodlopende wegen!

Veel plezier ermee,

waltertje - been there, done that, got the sweater
Gee schreef:De boot via de Far Oer is al een (onthaastende) belevenis op zich! De paar dagen (verplicht) verblijf op de eilanden kun je prima gebruiken voor een paar prachtige tochten.
De boot gaat tegenwoordig rechtstreeks heen en terug naar IJsland. Hij legt nog wel aan op de Faröer maar gaat meteen door naar Seydisfjordur. Scheelt twee of drie dagen op de heenreis, de terugreis was altijd al zonder onderbreking. Vertrek vanuit Hirtshals is op dinsdag, aankomst Seydisfjordur donderdag. Terug is vertrek dus donderdag, aankomst Hirtshals is zaterdag. Daarna maakt de boot een retour naar de Faröer. De verbinding met Bergen is er dus niet meer. Retour voor één persoon, fiets en maaltijden aan boord is ongeveer 500 euro.

Houd er rekening mee dat augustus in het algemeen wat natter is dan juni en juli.
Wat een fijne tips! Kom helemaal in de stemming hiermee. Dank!
Kan dus nog wel op faroer blijven, wachten op de volgende boot.
Andere aanvullende tips en fotowebsites welkom.

Welke wegen kan je wel overland doen met een 28" ongeveerd? Prima handgemaakte Snel, maar toch geen mountain-bike. Wie ken ze? De foto's van het binnen land zijn nl. wel mooi!

Groet, Jacob
Misschien nog wat ideetjes voor je.

West IJsland
http://www.bikemap.net/route/593919

Rondje IJsland
http://www.bikemap.net/route/655343

Richting de Noordkaap
http://www.bikemap.net/route/759611
jacob schreef:Wat een fijne tips! Kom helemaal in de stemming hiermee. Dank!
Kan dus nog wel op faroer blijven, wachten op de volgende boot.
Andere aanvullende tips en fotowebsites welkom.

Welke wegen kan je wel overland doen met een 28" ongeveerd? Prima handgemaakte Snel, maar toch geen mountain-bike. Wie ken ze? De foto's van het binnen land zijn wel heel mooi!

Plan IJsland wordt serieus.....
Na onze extreme winter is de zomer daar mild.....

Maar nog steeds:.... liever niet in mijn uppie! (wie deed dat wel en hoe was het? )
Groet, Jacob
Hi Jacob,

Een tochtje op de Far Oer is zeker aan te raden!

Afbeelding

Voor een impressie van mijn tocht door het binnenland van IJsland, zie mijn blog.

Happy cycling,

Gee
Hoi Jacob,

Leuke plannen heb je. Ik ben zelf al 5 keer op IJsland en ook op de Faroer etc. geweest. Ik denk dat ik op IJsland ongeveer 3500 km heb gefietst. Misschien vind je het leuk om gewoon af te spreken en dan neem ik wel wat kaarten mee. Ik woon om de hoek bij jou in Zeist.

Mijn plan is om een maandje te gaan fietsen in Noorwegen (van Oslo naar Lofoten).

Groeten,

Rutger
Hoi,

Ik weet niet of je al een maatje hebt? Fietsen in Ijsland lijkt me geweldig. Een paar jaar geleden heb ik er gewandeld en ik vond het een van mijn mooiste vakantie-ervaringen. De Noordkaap spreekt me minder aan, het is daar meer de bestemming dan de omgeving die het spannend maakt. En ik ben meer van de mooie omgeving.

Afgelopen jaren heb ik elk jaar aantal dagen gefietst in de bergen, wil dat volgend jaar wel weer.

groeten,
Mir
Mir schreef:De Noordkaap spreekt me minder aan, het is daar meer de bestemming dan de omgeving die het spannend maakt.
Pardon?
http://gallery.welmers.net/v/walter/noo ... -finnmark/

grtjs, Waltertje
Eind juni / begin juli gaan Elstar en Mir samen 3 weken fietsen in IJsland. Jacob's oproep heeft ons (weer) bij elkaar gebracht. Er is zeker nog plek voor 1 of 2 andere fietsers, die dwars door IJsland willen fietsen.
Dus als je nog zin hebt?!
Zijn beide gegarandeerd prachtige bestemmingen! Ik zou gewoon beide doen. Ene jaar de ene, ander jaar de andere. Veel mooier zal je niet vinden in Europa volgens mij. Gewoon kop/munt doen om te zien welke eerst ;)

Naar Ijsland inderdaad met de boot gaan, veel relaxter dan het vliegtuig en in het laagseizoen is die trouwens een stuk goedkoper! Het gevoel dat je hebt bij aankomst is ook veel boeiender, je ziet langzaam alles dichterbij komen en kunt al genieten van al dat natuurschoon nog voor je een voet aan wal gezet hebt. Als je dan toch Føroyar passeert ook zeker enkele dagen verblijven en enkele kleinere eilanden bezoeken, heerlijk tijdloos sfeertje daar!

In ieder geval, veel plezier ermee!