Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anita Vlasveld, 30 december 1960 - 20 september 2018 - Forum Wereldfietser

Anita Vlasveld, 30 december 1960 - 20 september 2018

In oktober 2016 reed ik met zoon Pim in de aanhangfiets mee met de Huttentocht. Het was fris maar zonnig weer, en ‘s avonds op de camping werd er een vuurtje ontstoken. Dat was de eerste keer dat ik kennis maakte met Anita, toen voor de tweede keer mee met een Wereldfietseractiviteit. Ze viel me op, omdat ze - naar mijn mening - erg leuke grapjes maakte, en haar openheid sprak me aan. Op die zondag reden we grote stukken met elkaar mee en maakte we nader kennis.
Niet lang daarna volgde een eerste kus die leidde naar een relatie van anderhalf jaar. In die tijd maakten we veel fietstochten, dronken op het leven, wandelden door de bergen, maakten geregeld ruzie en maakten het evenzovele keren weer goed. We spraken over het vroege overlijden van haar ouders, over haar leven en werk in Afrika, en zij probeerde mij te overtuigen dat voetbal toch echt wel een leuke sport is. In de zomer van 2017 maakten we met twee kinderen - Anita ‘leende’ een nichtje - een fietstocht door Frankrijk.
Anita heeft lange tijd in Afrika gewoond, en dat heeft overduidelijk invloed gehad op haar levenshouding. Levenslustig, relativerend, en met een schare hele en halve Afrikaanse familieleden om zich heen.
Onze relatie is begin dit jaar tot een einde gekomen, maar gelukkig zijn we hele goede vrienden gebleven. Dat was ook typisch Anita: geen rancune, geen wrok, maar vol liefde proberen het beste te zien en vooral het beste er van maken.

Vorige week klaagde ze over hoofdpijn en misselijkheid, en afgelopen maandag is ze met een spoedtransport van haar woonplaats Wageningen naar het UMC in Utrecht gebracht. De diagnose was een hersenbloeding in de kleine hersenen. Na de operatie heeft haar lichaam geen kans gezien de functies weer over te nemen van de apparatuur.
Ze is nu klinisch dood, maar ligt nog wel aan de beademing. Zodra de familie er klaar voor is zal zij overlijden.

Zodra er meer bekend is over de mogelijkheid tot het nemen van afscheid en de uitvaartplechtigheid zal ik dat op het forum vermelden.

NB 20 september 08:50: Anita is hersendood, maar wordt nu nog in leven gehouden met machines. Zodra haar dochters haar los kunnen laten zal zij officieel komen te overlijden.

NB 20 september 22:00: Vanavond ben ik met de familie van Anita bij het definitieve afscheid geweest. Rond 21 uur is ze vredig ingeslapen.

Bijlagen

Ook ik leerde Anita in 2016 kennen tijdens de achterhoektocht. Als ik het mij goed herinner was dat de eerste keer dat zij meeging. Veel contact hadden we dat weekend nog niet, maar ik herinner mij wel een grap die Lex uithaalde. Lex had 2 eieren over en liep naar het groepje waar Anita stond. Een getal onder de tien , zei Lex en wie het goed heeft krijgt een ei. Uiteraard won Anita beide eieren en zij had het grapje van Lex direct door. Dat was zo'n beetje de eerste kennismaking.

In 2017 tijdens fietstochten groeide het contact. Het bleek dat wij goede gesprekken konden voeren, waarbij we zeer persoonlijke onderwerpen niet uit de weg gingen. Sterker, ik had er in die tijd veel steun aan en denk daar regelmatig aan terug.

Dit jaar hadden we tijdens het fietsen gesprekken over communiceren en hoe dat beter zou kunnen. Anita deed dit jaar twee opleidingen over communicatie en ik zou haar nog spreken over hoe dat was verlopen. Helaas zal ik het met haar daar nooit meer over kunnen hebben. Evenals de andere waardevolle gesprekken.

De laatste keer dat ik haar zag en sprak was op de Harskamperdennen. Een laatste beeld dat mij bij zal blijven is het gezellige ontbijt op zondagochtend , waarbij Anita spontaan eieren ging bakken voor ons. We namen afscheid , tot een volgende tocht zeiden we tegen elkaar. Helaas mag dat niet meer zo zijn.

Ik zal haar warme uitstraling, haar humor en de goede gesprekken enorm missen.

Rust zacht lieve Anita. Rik heel veel sterkte!
Rik en Ruud en andere leden gecondoleerd en heel veel sterkte.
Schrok erg toen het bericht kwam vanavond .
Ken Anita niet heel goed maar het eerste wat opkwam als beeld was het heerlijke eitje wat ze voor ons bakte op Harskamp pas hij was heerlijk en voelde me zo gevleid dat ze het zomaar voor ons deed.
Had graag nog een keer wat terug gedaan.
Maar helaas gaat dat niet gebeuren 😢
In liefdevolle herinering.
Sterkte en liefs.
Mandy
Vandaag al de gehele dag van slag, ik had net een gezellig, vertrouwd fietsmaatje gevonden in de buurt. Anita maakte al een aantal fietstochten in de buurt van Wageningen. De heerlijke roereitjes in de ochtend waren heel speciaal en vooral heel lekker. Die ga ik nooit vergeten.
Ik ga haar heel erg missen.

Joke
Daar word ik heel verdrietig van. Een paar weken terug nog op het nazomerweekend van de Wereldfietser op de Harskamperdennen en nu ineens niet meer bij ons.
Ach nee, wat een vreselijk bericht.
Sterkte Rik, ook voor jou zoon Pim. Het is niet te bevatten, zo fit, zo jong.
Anita had zich enige tijd geleden al aangemeld voor het najaarsweekend in Bosschenhoofd. Dat ze er niet meer bij zal zijn is nauwelijks te bevatten. We staan morgenavond bij het kampvuur even stil bij haar overlijden.

Lauran
Alle familieleden, vrienden en kennissen van Anita gecondoleerd.

Ik heb Anita regelmatig ontmoet tijdens de kampeertochten van de vereniging.
Triest...

Heel veel sterkte aan familieleden, vrienden en betrokkenen.
Ik leerde Anita januari dit jaar kennen tijdens de Wintertrektocht. We hadden een fijn gesprek met elkaar. Daarna hebben we elkaar regelmatig gezien tijdens tochten van de Wereldfietser en fietstochtjes die we samen maakten. Ik herinner me de vele leuke warme persoonlijke gesprekken waar ik veel voldoening, vreugde en steun aan beleefd heb. Ik herinner me Anita als een lieve, open, levenslustige vrouw.
De laatste keer dat we elkaar gezien hebben is 9 september j.l. Bij ons afscheid zeiden we: 'Tot de volgende keer'. Dat die volgende keer nooit meer komt maakt me erg verdrietig.
Lieve Anita, bedankt dat ik je heb mogen leren kennen. Rust zacht.
Ik wens haar familie en andere dierbaren veel sterkte.

Casper.
Woorden schieten te kort. Lieve Anita, we zullen je missen.

Ronald van der Perk.
Op de fiets en wandelbeurs en verschillende tochten daarna ontmoette ik Anita en de laatste keer bij het kampvuur bij de Harskamperdennen. Altijd weer met een persoonlijke, warme geïnteresseerdheid en over haar Afrikaanse fietsplannen die ze voor dit najaar nog had gemaakt. Onvoorstelbaar, niet te bevatten dat ze niet meer mag zijn.
Dag Anita,

De keren dat ik met fietstochten mee ben geweest, was jij er ook. Wij zochten elkaar altijd op. Even bijpraten. Het ene weekend waren we snel bijgepraat. Een ander weekend hadden we meer tijd nodig. Het voelde vanaf het begin af aan vertrouwd. Het was goed om je enige weken geleden weer op de Harskamperdennen te zien. Ook die dagen hadden we niet veel woorden nodig. Het leek ons beide wel goed te gaan. Als ik dat geweten had.

Ik ga je missen.

Mieke
Oh jee :( Ik kende Anita niet, maar zie een leuke foto van haar met een levenslustig leven als ik het zo lees. Gecondoleerd aan iedereen die haar kende.
Anita
Wist niet wat ik hoorde toen Rik mij belde.......dit kan toch niet!
Amai.....Wat zal ik je missen, altijd even kletsen met elkaar, dat deden we vaak in het Belgische taaltje.
Herinner nog je geweldige act samen met Lex op de sinterklaastocht in Belgie.
Er zal geen nieuwe act meer komen. :cry: :cry:
Bedankt voor al de leuke momenten.
Ik wens famillie en iedereen veel sterkte toe.

Rust zacht Anita
Vanavond ben ik met de familie van Anita bij het definitieve afscheid geweest. Rond 21 uur is zij in het ziekenhuis op de leeftijd van 57 jaar overleden, in het bijzijn van haar twee dochters en andere familieleden.
Met grote ontsteltenis hebben wij kennis genomen van het plotselinge overlijden van Anita Vlasveld.

Anita fietste vaak mee met onze tochten en stond altijd open voor een praatje. Ze was actief betrokken bij de activiteiten van de vereniging en daar waar ze kon, stak ze de handen uit de mouwen. Op de Harskamperdennen had ze nog ideeën voor het 25-jarige jubileum van de Wereldfietser volgend jaar. Het doet ons verdriet Anita's inbreng niet meer te horen. Wij zullen haar aanwezigheid, vriendelijkheid en enthousiasme missen.

Onze gedachten gaan uit naar haar kinderen en familie.

Rust zacht lieve Anita.

Het bestuur van de Wereldfietser
Wat een droeve gebeurtenis om zo iemand te verliezen. Ik wens iedereen veel sterkte.
Anita is er niet meer!

Het dringt nog steeds niet echt door, hoe kan iemand die zo gezond is en volop in het leven staat plotseling overlijden.

Ook ik ontmoette Anita voor het eerst tijdens de huttentocht in 2016 en ze viel me gelijk op, vriendelijk, nieuwsgierig, geïnteresseerd en grappig. We kwamen elkaar daarna regelmatig tegen op verschillende weekenden en hebben tijdens het fietsen heel wat gesprekken gevoerd. Iedere keer weer even bijpraten. Zo kwamen we ook eens door een enorme regenbui samen in een huiskamer-cafe in Bredevoort terecht waar we met een lekker biertje geproost hebben 'op het leven'.

Anita, ik ben dankbaar dat ik je heb leren kennen en verdrietig omdat zoveel mensen jouw fijne persoonlijkheid nu voor altijd moeten gaan missen.

Vanavond drink ik 'met jou in gedachten' een biertje!
Op het leven!
Zondag of maandag zal bekend worden wanneer er gelegenheid is afscheid te nemen van Anita en waar en wanneer ze wordt begraven. Als het mogelijk is wordt zij begraven op de natuurbegraafplaats.
Wil je persoonlijk op de hoogte gehouden worden of bijdragen aan bloemen of een kaart voor haar dochters en familie wil je dit dan melden via de functie 'Contacteer' - 'Mail' rechts naast dit bericht?

Rik.