Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlandse fietstoerist omgekomen in Tadzikistan - Forum Wereldfietser

Nederlandse fietstoerist omgekomen in Tadzikistan

Bericht op Teletekst 29/7:
In Tadzjikistan zijn 4 buitenlandse fietstoeristen omgekomen toen een auto
inreed op een groep fietsers.Onder hen is een Nederlandse man.Mogelijk zijn
ook nog Nederlanders gewond geraakt.In totaal werden zeven fietsers al dan
niet opzettelijk aangereden.Volgens de VS zijn er twee Amerikaanse doden.

Buitenlandse Zaken in Den Haag probeert opheldering te krijgen over wat er is
gebeurd.Volgens sommige lokale bronnen ging het om een aanslag waarbij ook is
geschoten,maar dat is niet bevestigd.

Er is een verdachte opgepakt,een man van 21,en de Tadzjiekse politie zoekt
nog naar meer verdachten.
Misschien zelfs twee Nederlanders, en twee Amerikanen.
Er wordt onderzocht of het een aanslag betreft, lees ik net.
Heel erg om op deze manier tijdens het beoefenen van je hobby om het leven te komen.
Het blijft sowieso uitkijken in het verkeer in het buitenland waar vaak geen rekening gehouden wordt met fietsers op de weg, maar tegen een aanslag (als het dat inderdaad zou zijn) kun je je niet wapenen.
Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte toe, met het grote verlies van geliefden die op reis gaan en dan niet meer terugkomen.
Dit stond net in de krant.

Politie Tadzjikistan: Nederlanders bewust aangereden.

Dus toch een aanslag. Een oog getuige melde al dat iemand uit een auto schoot daarna uit stapte en op de fietsers begon in te steken.

Mario
supermario schreef:
ma 30 jul, 2018 11:13
Dit stond net in de krant.

Politie Tadzjikistan: Nederlanders bewust aangereden.

Dus toch een aanslag. Een oog getuige melde al dat iemand uit een auto schoot daarna uit stapte en op de fietsers begon in te steken.
Tipje: Niet te snel nieuws hier plaatsen, dat wordt door sommigen als "hijgerig" gezien en dus niet gewaardeerd.
Goeden dag allemaal.
Ik vindt heel erge.
Ik wens familie en vrienden van de mannen heel veel sterkte.
Khalid
Tipje: Niet te snel nieuws hier plaatsen, dat wordt door sommigen als "hijgerig" gezien en dus niet gewaardeerd.
Goed punt, waar sommige nieuwssites een voorbeeld aan kunnen nemen: Fiets op dit moment in deze regio en het aantal verontruste berichten vanmorgen was niet van de lucht, aangezien er alleen bericht werd "Twee nederlandse fietsers verongelukt in Tajikistan" o.i.d.

Maar ja, nieuws moet snel gebracht worden hè...

Blijft vreselijk nieuws natuurlijk, hopelijk snel duidelijkheid.
Wat doe je daar ook. Het reisadvies is, indien niet noodzakelijk er niet heen te gaan.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... dzjikistan
DeFietsreiziger schreef:
ma 30 jul, 2018 14:34
Wat doe je daar ook. Het reisadvies is, indien niet noodzakelijk er niet heen te gaan.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... dzjikistan
Aanvulling: dat geldt voor de grensgebieden, niet voor heel Tadzjikistan.
Dat het een moordaanslag was, lijkt wel duidelijk:
https://www.ad.nl/buitenland/ze-stapten ... ~a5e115eb/
Als de genoemde namen in het nieuws klopppen en het gaat om de mensen dan is de volgende blog van hun:
https://kimenrenefietsen.wordpress.com/
DeFietsreiziger schreef:
ma 30 jul, 2018 14:34
Wat doe je daar ook. Het reisadvies is, indien niet noodzakelijk er niet heen te gaan.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... dzjikistan
Is dat nu echt nodig; zo'n reactie? Zelf als het zou kloppen vind ik het op dit moment nog een ongepaste bedenking. Maar bovendien geldt dat enkel voor het grensgebied en niet voor waar zij aan het fietsen waren.

Ik wens de nabestaanden veel sterkte toe.

Renaat
Vreselijk tragisch nieuws! Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden.

Ik kom net terug uit Tadzjikistan en kan niet anders zeggen dan dat ik het land en zijn inwoners als bijzonder fijn en gastvrij heb ervaren. De tadzjieken zijn hartelijke mensen!
Ben bang dat dit vreselijke incident een negatieve weerslag gaat hebben op het toerisme en dat doet het land geen recht.
Zo triest hoe een stel individuen het zo gruwelijk kunnen verpesten voor een heel land!
egopro schreef:
ma 30 jul, 2018 16:51
Als de genoemde namen in het nieuws klopppen en het gaat om de mensen dan is de volgende blog van hun:
https://kimenrenefietsen.wordpress.com/
Klopt. En de titel van hun post op 20 juli wordt opeens wel erg zuur en cynisch. :(
Metje schreef:
ma 30 jul, 2018 20:06
Ben bang dat dit vreselijke incident een negatieve weerslag gaat hebben op het toerisme en dat doet het land geen recht.Zo triest hoe een stel individuen het zo gruwelijk kunnen verpesten voor een heel land!
+1
Ik heb momenteel boeken van Tadzjikistan en Kirgizie voor me liggen, voor de fietsvakantie in 2019. Ik merk dat ik ga twijfelen over Tadzjikistan. Eigenlijk wel vreemd. In de VS zijn regelmatig schietincidenten, soms rijden idiote Belgen en Hollanders racefietsers van de weg, en in Europese grote steden waren de afgelopen jaren regelmatig aanslagen. En toch laten mensen zich daardoor niet afschrikken. Maar wel als het een land in Centraal-Azie betreft.

Maar goed, wat er nu is gebeurd is een groot drama. Ik zag de beelden en ik kan gewoon niet bevatten dat mensen tot zoiets in staat zijn. Echt diep, diep triest :evil:
Wat een vreselijk bericht. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.
Ik snap de emotie die sommigen hebben, vaak uit pure onmacht omdat je aanslagen nooit kan afvangen (geldt ook voor Berlijn, Brussel, Parijs, Nice etc...) en altijd als een dreiging aanwezig zijn.

Dit kan wel een funeste invloed hebben op het toerisme in Tadzikistan... en andere islamitische landen. De kans op een aanslag wordt daar door velen (terecht of onterecht?) hoger geschat. Deze aanslag zou dat beeld voor veel mensen kunnen bevestigen.
Gelieve de reacties hier te beperken tot dit tragische voorval en dus geen discussie over de islam


31-7 20:45
Offtopic berichten en de reacties daarop verwijderd
Het is raar. Hetzelfde is een stuk dichterbij gebeurd, in Nice. En in Londen. Maar toch raakt me dit meer. Omdat ik me makkelijker kan identificeren met deze fietsers dan met willekeurige voetgangers in een stad in Europa.
eindgebruiker schreef:
di 31 jul, 2018 10:19
Het is raar. Hetzelfde is een stuk dichterbij gebeurd, in Nice. En in Londen. Maar toch raakt me dit meer. Omdat ik me makkelijker kan identificeren met deze fietsers dan met willekeurige voetgangers in een stad in Europa.
Dat is menselijk. Wanneer je toevallig in een Europese stad had rondgelopen voordat daar een aanslag plaatsvond, of wanneer je een van de slachtoffers in Parijs, Londen, Nice etc. persoonlijk had gekend, had dat je natuurlijk meer geraakt. Het zal wel een natuurlijk beschermingsmechanisme zijn, je mentaal kunnen afsluiten van ellende die buiten jouw eigen comfortzone plaatsvindt. Als je je om elke ramp, aanslag of ongeluk even druk zou maken, zou het leven ondragelijk worden.

Blanche schreef:
di 31 jul, 2018 10:36
moderator schreef:
di 31 jul, 2018 07:54
Gelieve de reacties hier te beperken tot dit tragische voorval en dus geen discussie over de islam.
Vreemde reactie weer van het moderator-team van de Wereldfietser. Een gebeurtenis als deze is een goede gelegenheid om dit soort risico's te bespreken.
Dat is zeker zo, maar een discussie over religie wordt op dit forum geheid een gebed zonder end, zonder dat iemand er veel wijzer van wordt.

Je ziet nu al de strijd losbarsten over de vraag wie er achter deze aanslag zit. Er ligt al een claim van IS, terwijl de Tadzjiekse regering nu beweert dat de verboden Islamitische Wederopstandingspartij van Tadzjikistan verantwoordelijk zou zijn, wat door die partij weer ontkend wordt.