Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In memoriam Michaël Wannet - Forum Wereldfietser

In memoriam Michaël Wannet

Zondag 5 juni is Michaël Wannet overleden. Hij is 66 jaar geworden.

Veel fietsers kennen Michaël als auteur van de Hanzefietsroute. Ook is hij oprichter van de stichting ReCreatief Fietsen, die vele fietsgidsen heeft uitgegeven. Eerst gidsen van kleine fietsrondjes binnen Nederland, later van Michaëls eigen 3000 km lange Hanzefietsroute langs Nederlandse en Duitse Hanzesteden. Vanaf 2010 kwamen daar zes nieuwe gidsen bij met routes door Frankrijk, Zwitserland en Engeland, die Luc Oteman en ik hebben geschreven.

Vorig jaar heeft hij nog een persoonlijke website gemaakt, met foto's van zijn fietsreizen in de jaren 80 en 90. Ook in de jaren daarna is hij blijven fotograferen. Vanuit zijn huis in Hillegom heeft hij een mooie serie natuurfoto's geschoten. Fouragerende vogels, fladderende vlinders, dramatische luchten: niets ontging hem op zijn vaste stek achter de computer, met uitzicht op de Ringvaart van de Haarlemmermeer.

Michaël was een eigenzinnige fietser met een voorliefde voor kleine stille paadjes en had een scherp oog voor de omgeving. Door verschillende kwalen kon hij al jaren niet meer fietsen, maar in zijn gedachten is hij nooit afgestapt. De laatste jaren kwam hij zijn huis amper nog uit, maar was hij toch de hele dag met fietsgerelateerde dingen bezig; zoals het bijwerken van zijn websites, het vormgeven van fietsgidsen en, last but not least, zijn bijdragen aan dit forum.

Tussen 12 juli 2006 en 15 augustus 2015 heeft Michaël maar liefst 3759 berichten op het Wereldfietserforum achtergelaten. Daarom zullen velen hem wel kennen, al hebben weinigen hem ooit ontmoet. In de rubriek 'Raad plaatje' bewees hij zich als grootmeester in het raden van de juiste plek van een indrukwekkende hoeveelheid foto's van andere forumdeelnemers. Zijn laatste forumbijdrage was een advies aan iemand om voor een habbekrats een domeinnaam te laten registreren. Typisch Michaël: zuinig met geld en royaal met adviezen.

Eind augustus werd hij ernstig ziek. Eerst leek hij nog even op te knappen, maar al snel werd hij getroffen door een herseninfarct. Sindsdien leed hij aan afasie, waardoor hij niet goed meer kon spreken of schrijven. Ook de rest van zijn lichaam was tot weinig meer in staat. Nog enkele maanden heeft hij de hoop gekoesterd dat zijn toestand toch nog zou verbeteren. Zijn geest bleef onverminderd scherp, maar fysiek trok hij het niet meer. Met het besef dat hij niet meer beter zou worden, ebde bij hem de lust om verder te leven weg.

In de zes jaar dat ik met Michaël heb samengewerkt, heb ik hem leren kennen als een intelligent, creatief en integer mens. Hij leefde sober en had een hekel aan dikdoenerij. Als uitgever stond hij niet boven, maar naast de auteurs. Als cartograaf en vormgever liet hij zien dat het maken van fietsgidsen voor hem geen hobby was, maar een vak. De evenwichtige layout, typografie en vooral de duizenden kaartjes van zijn hand zijn stille getuigen van zijn vakmanschap.

Het is een stuk leger en saaier geworden in mijn mailbox sinds de bijna dagelijkse stroom mailtjes van Michaël gestopt is: soms met een nieuw kaartje, soms met goede feedback op een stukje tekst of een smeuïg nieuwtje over een van onze conculega's. Ik keek uit naar de dag dat hij weer e-mails zou gaan sturen en zijn 3760e berichtje op dit forum zou verschijnen, maar die dag zal helaas niet meer komen.

Kees Swart
Mooi geschreven Kees. Klinkt als -zoals vaker op dit forum- een bijzonder mens. Ik kende hem niet, niettemin condoleances aan alle betrokkenen.
Wat heb je een mooi in memoriam geschreven Kees! Dankjewel daarvoor.

Ondanks dat we in hetzelfde dorp wonen heb ik Michael W nooit ontmoet, wel mailcontact gehad en ik heb een paar routes nagefietst van zijn routeboekje " Fietsen vanuit Haarlem". Als dank daarvoor kreeg ik niet 1 boekje zoals beloofd maar een hele stapel, om uit te delen en nog van andere regio's. Ook kreeg ik een keer een routeboekje zomaar voor niks toegestuurd na een vraag van mij op het wf forum, hij wilde er niets voor hebben, hij zou het leuk vinden als ik een boekje van mij weer aan een ander zou geven.

Ik miste zijn bijdragen op het forum en van Bert S vernam ik onlangs dat Michael een CVA had gehad, verdrietig nieuws!
gecondoleerd aan iedereen die hem goed kende en veel sterkte met het gemis!
Ik heb hem ook niet gekend Kees, maar door jouw verhaal is hij toch een beetje voor mij gaan "leven"
Het moet een heel gemis voor jou zijn.


Ben
Daar wordt ik even stil van Kees. Ondanks dat ik Michaël niet persoonlijk ken heb ik na het rijden van een deel vd Hanzeroute contact met hem gehad, omdat ik een leuk tussendoor weggetje had ontdekt. Hij was daar altijd weg van en omarmde mijn bijdrage. Heel leuk om zo contact gehad te hebben.

Dank dan ook voor dit prachtige In memoriam.
Michael Wannet, alleen bekend van de routeboekjes, zijn bijdragen aan dit forum en een enkel mailcontact naar aanleiding van het raadplaatje.

Kees, je had onderweg eens verteld over de gezondheidssituatie van Michael waardoor Michael bijna een bekende werd. Hier bleef het bij maar door jouw levensbeschrijving komt hij misschien wel dichter bij ons dan hij ooit geweest is.

Sterkte met het verlies van je collega.

Annita
Mooie herinnering Kees. Een voorbeeld voor ons allen. Hij leeft voort in zijn kaartjes en boekjes.
Ik heb voor zover ik weet Michael ook niet persoonlijk ontmoet, maar toch heeft hij invloed gehad. Met dankbaarheid herinner ik me hoe ik een aantal jaar geleden heb mogen profiteren van zijn kennis, die me langs mooie en geschiedkundig interessante plekken in Europa heeft gebracht.

Sterkte toegewenst aan zijn familie en kennissen.
Ook ik heb Michaël niet persoonlijk gekend.
Wens de familie veel sterkte toe.
Mooie tekst Kees.
Bedankt voor je mooie schrijven Kees.

Ik heb vorig jaar met Michaël zijn werk in Bourgondie gefietst en genoten van de uitstekende gids. Hij is vaker mijn gids geweest en zal in gedachten mee blijven fietsen. Ik wens familie, vrienden, kennissen en iedereen die betrokken is sterkte.

Eric
Wat een mooi In Memoriam heb je geschreven, Kees. Dank je wel.
Aan alle dierbaren van Michaël wens ik veel sterkte toe.
Ik heb in 2013 het noordelijke deel van zijn route (Steinbild - Stralsund) gefietst. Volgens mij zaten er redelijk wat onverharde stukken in deze route. Ik vond het een mooie route. Hopelijk blijft zijn website online.
Bedankt Kees, mooi gezegd.
Ook dank voor je site http://www.keesswart.nl/ met schitterende fietsreisverhalen.
Vanmiddag werd Michaël begraven. Een bijzondere gebeurtenis, waar duidelijk werd dat hij voor bijna iedereen die hem heeft gekend, best wel een mysterieus mens is geweest. Weinigen hebben hem ontmoet in zijn jaren als actieve fietser. Daarom plaats ik hier nog even de foto die vandaag op zijn kist stond - een karakteristiek moment uit zijn bloeitijd - om toch een beeld te krijgen van een markante veelposter op dit forum.

Afbeelding