Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In memoriam Wereldfietsster Baukje de Vries - Forum Wereldfietser

In memoriam Wereldfietsster Baukje de Vries

Beste fietsvrienden, op 20 augustus 2015 is mijn beste vriendin en fietsmaatje Baukje de Vries overleden.

Afbeelding

Nog jong, leuke baan, vol met levenslust, met energie, plannen voor de toekomst, tango dansen, uitgaan, plezier maken met vrienden, terrasjes pikken, fietsen en kamperen. Zo was het leven van Baukje toen ze in 2007 geconfronteerd werd met de kanker die haar toekomst en haar leven een onverwachte wending zou geven. Baukje was ook optimistisch en nuchter. Vol vertrouwen ging ze het traject in van de zware operatie en chemokuren.

Na deze forse ingreep ging ze aan haar herstel werken. Na een tijdje kon ze weer aan het werk en pakte haar grote passie fietsen en kamperen weer op. Ze bezocht weer de weekenden van de Wereldfietser. Ging met Cycletours een trip door Frankrijk maken en maakte in 2010 met Jeanette Sera een mooie trip door Kroatië.

Het zag er allemaal heel goed uit tot eind 2010 het slechte nieuws kwam dat er weer een groei van de tumoren was geconstateerd. Baukje was er nog lang niet klaar mee en ging weer voor de chemokuren en herstelde opnieuw. Een herstel dat van veel kortere duur was want eind 2012 was het weer raak. De oncoloog besloot tot een ander soort chemo die helaas heel vervelende bijverschijnselen had. Eind 2012 toen zij klaar was met deze serie was haar gehoor beschadigd en kon ze vanwege de neuropathie bijna niet meer lopen. Het hersteltraject was heel zwaar. Door haar enorme doorzettingsvermogen en de hulp van vele vrienden slaagde ze erin weer te wandelen en daarna weer te fietsen.

De beloning voor al haar inspanningen kwam in april 2013 toen ik ze kon meenemen met het beginnersweekend van de Wereldfietsers. Ze was heel trots en meer weekenden volgden waarbij we er altijd een paar dagen aan vastknoopten om er een soort mini-vakanties van te maken. Baukje genoot van deze tripjes en van de gesprekken die ze dan kon hebben met haar collega fietsers. Daar was zij met haar gulle lach en goede humeur een graag geziene medekampeerster. Baukje klaagde nooit en als men aan haar vroeg, hoe gaat het met je, was haar antwoord steevast “naar omstandigheden gaat het goed, maar helaas zijn de omstandigheden niet zo gunstig” Verleden jaar bezochten we voor de laatste keer een Wereldfietser activiteit. Een heerlijk weekend waar ze veel van haar oude fietsmaatjes nog even kon spreken. We knoopten er nog wat dagen aan vast en reden via Duitsland weer terug naar Amersfoort. Toen al waren de bloeduitslagen weer ongunstig en wisten we beiden dat dit waarschijnlijk ons laatste tripje zou zijn.

De maanden daarna ging het steeds slechter met haar. Baukje greep nogmaals met beiden handen de mogelijkheid aan voor weer een chemokuur. Deze kuur had helaas dramatische bijwerkingen. Ze moest met spoed opgenomen worden en er volgde een operatie met aansluitend een aantal chemokuren die haar lichaam zo verzwakte dat ze tussendoor nauwelijks nog kon herstellen.

Baukje hield van het leven, klampte zich aan iedere strohalm vast maar vergat ondanks haar ziekte en pijn nooit de interesse in al haar vrienden. Als ik haar belde zei ze in de loop van het gesprek altijd “Ronald vertel eens, wat heb jij vandaag gedaan, want ik heb niets te vertellen al mijn dagen zijn hetzelfde” en als ik dan vertelde wat voor leuke fiets of wandeltocht ik had gemaakt voelde ik mij altijd heel verdrietig en vervloekte ik die ziekte die haar opvrat.

Begin augustus zei Baukje, Ronald ik denk dat het niet meer gaat lukken, mijn lichaam is op en ik kan niet meer verder met deze vermoeidheid en pijn.

Op 20 augustus is Baukje in aanwezigheid van familie en vrienden vredig ingeslapen.

Lieve Baukje heel erg bedankt voor al de gezelligheid en de fijne reizen die we samen deden. Deze laatste reis zal je alleen moeten maken. Rust zacht,

Ronald van der Perk



De crematie van Baukje zal in besloten kring plaatsvinden.

Correspondentieadres
H. de Vries
Aafke van der Heideloane 28
9218RR Opeinde
Vaarwel, kleine moedige vrouw.

Door mijn tranen heen zie ik de herinnering aan ons eerste tochtje, ruik ik de bloeiende heide en voel de warmte van de zon en jou liefdevolle vriendschap op mijn huid. Wat over blijft zijn de herinneringen aan onze mooie momenten die ik voor altijd in mijn hart zal meedragen.

Een laatste kus. Ronald.

Afbeelding
Ronald, en andere vrienden, en familie: heel veel sterkte met dit immense verlies. Verschrikkelijk.

Menno
Ik herinner me haar van het beginners weekend. Een lieve dappere vrouw. Dit is heel verdrietig. Jij veel sterkte Ronald.
Wim
Ze was zo'n lieve, vrolijke en positieve meid. Je moest wel met haar mee lachen als ze eenmaal begon. Zo triest dat ze niet langer kan genieten en familie en vrienden alleen maar in gedachten van haar persoonlijkheid kunnen genieten.

Je wordt gemist, lieve meid!

Liefs,
Helma.
Jeetje Baukje ook jij nu geveld door deze nare ziekte.
Heel veel sterkte voor alle vrienden en familie!

Douwe en Blanche
Ik zie Boukje nog zo voor me. Een lege plek op het komende kampeerweekend.
Wat ontzettend verdrietig.
Ronald, dank voor je mooie warme liefdevolle woorden over de laatste periode van het leven van Baukje.
Baukje rust zacht.
Familie, vrienden, in het bijzonder Ronald, sterkte met het verlies.

Marjan
We hebben een prachtvrouw verloren.
Ik heb zelden of misschien wel nooit iemand ontmoet die zo'n enorme hoeveelheid levenskracht had. Baukje had dat. Ze kon in de moeilijkste omstandigheden overeind blijven en juist anderen tot steun zijn. Ik mocht dat al meemaken met haar voordat ze ziek werd.
Nadat ze ziek werd bleek pas echt hoeveel veerkracht ze had. Ze heeft me jaar op jaar verbaasd met haar positieve vrolijke verhalen en haar sportieve prestaties, wetende dat de maanden van chemo en operaties heel zwaar voor haar moeten zijn geweest.

Ze zal altijd een voorbeeld voor me blijven voor wanneer het met mij eens niet zo goed gaat.
Dankjewel dat je er was. Een grote knuffel. We zullen je missen.

Ronald ook heel erg bedankt voor het niet geringe wat je voor Baukje gedaan hebt.

Leon

Foto uit 2002:
Afbeelding
Mooie woorden Ronald, en inderdaad een mooie lieve vrouw is niet meer.

Zo toevallig ben ik haar een aantal keer op doorreis in Nederland tegengekomen, was de laatste keer ergens in de buurt van Harskamp?
Even bijpraten en positiviteit ervaren, heel bijzonder.

Rust zacht, Baukje.
Ronald

veel sterkte.

Mario
We zullen Baukje missen.

Lauran
heel erg veel sterkte aan de nabestaanden
Wat een groot verlies. Altijd positieve, lieve, enthousiaste en dappere Baukje. Ik schrik er van. Ben haar al een tijdje niet meer tegengekomen, dus dat had zijn redenen...

Mooi opgeschreven Ronald. Sterkte gewenst aan alle naasten.

Martijn
Jammer Baukje jammer.....
Ronald, bij Hetty en Lauran heb ik gehoord wat je allemaal met en voor Baukje deed.
Ongelofelijk mooi dat je dit aan iemand hebt kunnen geven.
Ronald, heel veel sterkte met dit verlies. Baukje heb ik vorig jaar tijdens het Hemelvaartweekend nog gesproken. Zeer gezellig!

Prachtig in memoriam Ronald. We zullen haar missen!
Wat een vrouw! dat is een heel verlies voor jou en haar nabestaande. Dank ook voor de mooie liefdevolle woorden die je aan haar gewijd hebt .

Ben
Veel sterkte gewenst aan Ronald en allen die haar missen. Het was fijn om Baukje te hebben ontmoet. Jaap van Dijk.
Toch geschrokken van je bericht Ronald. Wens je heel veel sterkte. Heb jullie voor 't eerst ontmoet op het beginnersweekend in 2013. Leuk vrolijk positief mens! Ook de familie en andere vrienden heel veel sterkte.
Hannie
Lieve Baukje, op je kleine fietsje knokte je jezelf de berg op en beukte je tegen de wind in. Altijd goedlachs. De wind is nu gaan liggen. Rust zacht.

Ronald, heel erg bedankt voor je goede zorgen en mooie woorden. Sterkte.

Jeannette