Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldreiziger beroofd van spullen - Forum Wereldfietser

Wereldreiziger beroofd van spullen

Ter Info!!!!

Onderstaand heb ik vandaag in het A.D gelezen :(



Aart Huijg (33) is ten einde raad. Dit weekeinde ontdekte hij dat al zijn videobeelden, talrijke foto's, laptop en vijf dagboeken van zijn 2 jaar durende fietsreis van de Noord- naar de Zuidpool gestolen zijn.

'Verschrikkelijk.' zegt Aart in het Algemeen Dagblad. 'Ik wilde een documentaire van mijn reis maken met die beelden, dat kan ik nu wel vergeten. En ik ben bezig een boek te schrijven over mijn ervaringen, want als je zo'n reis onderneemt, maak je heel wat mee. Ik heb 2 jaar lang al mijn gedachten en invallen bijgehouden in vijf dagboeken. Het is heel moeilijk om uit mijn hoofd die hele reis weer opnieuw te beleven, juist daarvoor had ik alles opgeschreven. Ik weet echt niet hoe dat nu verder moet.'

De spullen, waaronder vier externe harde schijven, zaten in een beige fietstas van het merk Vaude. De tas lag in een tijdelijk onderkomen van de docent economie aan de Spaarndammerdijk in Amsterdam-West.

Zoeken
Een ander, zegt Huijg, heeft er ook helemaal niets aan. 'De mensen die dit gestolen hebben, hebben zeker die dagboeken meteen weggegooid. Ik heb nog geluk dat het nu niet regent. Maar zaterdag heb ik de hele dag door de bosjes gespeurd om ze te zoeken, gisteren heb ik de hele middag geflyerd en allerlei jongens op scooters aangesproken. Je moet wat. Ik probeer ook via de sociale media aan tips te komen.'

'Het is typisch, maar ik heb 34.000 kilometer gefietst van de Noord- naar de Zuidpool, en bij de meest wildvreemde mensen geslapen. Al die tijd heb ik me geen seconde zorgen gemaakt om mijn spullen en niemand heeft geprobeerd ze te stelen. En ik ben nog geen anderhalve maand terug in Amsterdam, of ze worden gestolen.'

Het ergste vindt de wereldreiziger het misschien nog wel dat hij ook de coördinaten kwijt is van de plekken waar hij geslapen heeft. 'Ik heb nog geen kinderen, maar tijdens de reis dacht ik steeds: later, als ik kinderen heb, doe ik de reis met hen over, en laat ik precies zien waar ik geslapen heb en hoe dat was. Maar zelfs dat zal niet meer gaan nu.'
Zwaar klote!

Ik herken het wel van het terugkomen in Nederland: Na een lange reis me nergens onveilig gevoeld, kom ik Nederland in gelijk getuige van een vechtpartij of groepen jongeren die mensen in de trein lastig vallen .. wat een land, welkom thuis :cry:
Tjonge, dat is balen zeg! Goede waarschuwing voor andere wereldreizigers.
Vreselijk balen. Maar toch begrijp ik niet dat hij in die zes weken dat hij weer in Nederland is, geen kopie van al die gegevens heeft gemaakt. Achteraf gemakkelijk praten, dat weet ik, maar ook dat kan een waarschuwing zijn voor andere wereldfietsers.
SvMp schreef: Ik herken het wel van het terugkomen in Nederland: Na een lange reis me nergens onveilig gevoeld, kom ik Nederland in gelijk getuige van een vechtpartij of groepen jongeren die mensen in de trein lastig vallen .. wat een land, welkom thuis :cry:
Nou op z'n site lees ik dat het in andere landen ook niet altijd feest is:

"In the Andes mountains, mainly indigenous people live. The Quechuas are selfish, greedy and extremely close minded. Not one time, I had a pleasant talk with one of them. Especially the old women are a tough deal. Whenever they see an opportunity to make money, they will take it. The other day, I asked whether I would find a good flat spot to camp up the hill. Disguised as a sheep, the wolve jumped up from behind her colorful Inca clothing. ´Plata, plata, plata´, was the only thing that came out of her mouth. It was not even her property for God’s sake!"
Polling schreef:Vreselijk balen. Maar toch begrijp ik niet dat hij in die zes weken dat hij weer in Nederland is, geen kopie van al die gegevens heeft gemaakt. Achteraf gemakkelijk praten, dat weet ik, maar ook dat kan een waarschuwing zijn voor andere wereldfietsers.
Een vette +1. Kennelijk heeft hij ook onderweg geen backups gemaakt en die ergens naar toe gestuurd, cloud of fysiek, twee jaar lang.
Leon
Notitieboekjes zijn terecht, lagen onder zijn bed in een plastic tas... Het Parool
peter de rijk schreef:Notitieboekjes zijn terecht, lagen onder zijn bed in een plastic tas... Het Parool
Straks lezen we dat de rest ergens onder in de wasmand is beland... ik hóóp het eigenlijk, want de rest kwijt zijn is nog steeds rot!
Vond het toch wel een beetje raar, hoor. Welke inbreker gaat nu inbreken om een fietstas te gaan stelen?
Daarenboven blijkt de fietstas die hij wou stelen net ietsje te zwaar en heeft ie deze opengedaan, netjes wat ie niet wou in een plastiekzak gewikkeld en onder het bed verstopt "haha laat ik die eigenaar eens leuk naar zijn boekjes zoeken..." :roll:

Als 't boek dat de wereldreiziger hoopt te schrijven van hetzelfde niveau is, zou ik het toch links laten liggen. :twisted:

Komkommertijd in de media... :?
Daarbij wel de opmerking dat Het Parool een krant is voor Amsterdam e.o. Dus geen krant á la Algemeen Dagblad of NRC. Een wereldfietser die een hoge economische functie bij de Nederlandse Bank daarvoor opzegt, is al gauw een lokaal fenomeen. Dan is het niet gek dat dergelijk nieuws in Het Parool terecht komt.
Enne, net alsof 'ie met z'n kinderen naar de Noord- en Zuidpool gaat fietsen. (Maar misschien bedoelt/zei hij Prudhoe Bay naar Ushuaia, dat is al een stuk realistischer.) Maar alles voor de publiciteit, uiteraard. De standaard media gelooft het toch wel, want dat zijn geen wereldfietsers.
Travelmaster schreef:... ik hóóp het eigenlijk, want de rest kwijt zijn is nog steeds rot!
Dat is nog maar de vraag, want nu hoef je ook geen boek en/of docu te maken met een wel zeer legitieme reden.
Een geluk bij een ongeluk dus ... 8)
De spullen, waaronder vier externe harde schijven,...
4 externe harde schijven is trouwens wel erg veel, mijn bedrijfsgegevens van de laatste 10 jaar passen gemakkelijk op een externe schijf van 500GB, en daar zitten héél erg veel digitale foto's bij (duizenden!). :wink:
Robertjan schreef:Daarbij wel de opmerking dat Het Parool een krant is voor Amsterdam e.o. Dus geen krant á la Algemeen Dagblad of NRC. Een wereldfietser die een hoge economische functie bij de Nederlandse Bank daarvoor opzegt, is al gauw een lokaal fenomeen.
Volgens mij was ie "slechts" aio (assistent-in-opleiding) bezig met z'n promotietraject.

Overigens vind ik het wel een uitgekauwd concept worden: ik ga op wereldreis met de fiets en schrijf daar dan een boekie over.
Benito schreef:Overigens vind ik het wel een uitgekauwd concept worden: ik ga op wereldreis met de fiets en schrijf daar dan een boekie over.
Dat zal alleen nog maar meer worden nu het steeds goedkoper wordt een eigen boek te produceren en publiceren en de distributie via kanalen als bol.com steeds gemakkelijker wordt.
Blijft natuurlijk wel gewoon een feit dat mensen het verschil moeten kennen tussen mijn en dijn...!
Helaas voor Aart is hij geen lokaal fenomeen. Hij heeft zijn 'beroemdheid' te danken aan zijn optreden bij Pauw en Witteman. Hij is ook niet van de noordpool naar de zuidpool gefietst maar van noord Amerika naar zuid Amerika (zo bleek uit het programma), dat is toch een verschilletje. Dus logisch dat de grote kranten erop duiken en niet het plaatselijke sufferdje...
Niettemin is er geen enkele reden om te jatten. Maar niet alleen wereldfietsers moeten bij terugkomst extra op hun spullen letten. Er wordt op scholen en werkplekken gestolen als de raven, ja zelfs door je collega's. Dus alles wat je dierbaar is: achter slot en grendel!
En, wellicht ten overvloede: hij is niet beroofd, maar bestolen.

.tsooJ
cyclingreddevil schreef:Helaas voor Aart is hij geen lokaal fenomeen. Hij heeft zijn 'beroemdheid' te danken aan zijn optreden bij Pauw en Witteman. Hij is ook niet van de noordpool naar de zuidpool gefietst maar van noord Amerika naar zuid Amerika (zo bleek uit het programma), dat is toch een verschilletje. Dus logisch dat de grote kranten erop duiken en niet het plaatselijke sufferdje...
Een beetje off-topic, zou eigenlijk bij 'kletspraat' ondergebracht moeten worden, maar wel een interessant verschijnsel:

Het is tegenwoordig erg in om alles wat enigszins noordelijk ligt gelijk de Noordpool te noemen.
Kenny van Hummel won donderdag in Bodø de eerste etappe van de Arctic Tour of Norway.
De Telegraaf kopt vrijdag: "VAN HUMMEL IJSKOUD DE BESTE OP NOORDPOOL"
Van Bodø naar de Noordpool is net zo ver als van Nederland naar de Sahara.

Van de week las ik dat ook André Rieu een concert gaat geven op de Noordpool.

Vorig jaar was er een tv-programma met bekende Nederlanders (ben even kwijt welk) wat het bij het Canadese Churchill al over de Noordpool had.

Er zijn vast nog vele andere voorbeelden.
franck schreef:Van de week las ik dat ook André Rieu een concert gaat geven op de Noordpool.
Gelukkig was dat een grap.
http://nos.nl/artikel/537876-rieu-toch- ... ncert.html
Leon
Met terugwerkende kracht een reis van 2 jaar naar de vaantjes. Frustrerend lijkt me in dit verband een euphemisme. Hopelijk komt tenminste nog een deel van de ontvreemde spullen terug.
Hoezo is een reis naar de vaantjes als je je foto's en documentatie kwijtraakt. Het is erg jammer, maar het is nog erger als je alleen fietst zodat je er daarna over kunt vertellen. Daar zit volgens mij nauwelijks iemand op te wachten, je zou toch vooral voor je eigen beleving moeten fietsen.