Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Jordanie naar Israel - Forum Wereldfietser

Fietsen van Jordanie naar Israel

Ik wil heel graag van Jordanie naar Israel fietsen. Heeft iemand hiermee ervaring en tips? Ik ben vooral op zoek naar het Israel-deel.
De oversteek via land over de Allenby Bridge (King Hussein Bridge) is dat te doen met de fiets?
Is het veilig om als vrouw alleen door Israel te fietsen?
Zijn er tips over de route of het uitstippelen daarvan?

Heel erg bedankt alvast!

Linda
Ik heb een paar jaar terug een half jaar als onderzoeker in Jeruzalem gewerkt, en had een fiets bij me. Het verkeer is relatief rustig (er zijn veel minder auto's per hoofd van de bevolking), maar vaak (zeker niet altijd) nogal onbeschoft en fietsonvriendelijk. De kuststrook is erg dichtbevolkt. Het noorden is mooi groen. De rit naar Jeruzalem vanaf de kust is prachtig maar steil (kies de kleine wegen). De enige weg vanaf de Dode Zee naar Jeruzalem is niet alleen een lange klim, maar ook deels smal (de rest met heel brede vluchtstook waar je wel veilig op kunt fietsen) en heel druk. Ik vond het vanwege dat stuk zonder vluchtstrook te gevaarlijk. De Negev is adembenemend mooi - neem de weg middendoor voor de mooiste natuur. Het klimaat kan erg heet zijn. Jeruzalem ligt hoog en heeft droge lucht en koele avonden. De kust is niet alleen warm maar ook benauwd vochtig. En ja de woestijn is heet. Maar er zijn gewoon bushaltes en soms ineens bij een Kibbuts een restaurant. Je hebt veel water nodig. In de winter moet je in de Negev erg oppassen voor overstromingen. Fietsen is steeds populairder aan het worden. Zorg dat je een kaart hebt waarop de administratieve en staatkundige grenzen staan, want het maakt nogal wat uit of je in Israel van de grenzen van 1947 zit, in een door Israel bestuurd deel van de Westbank, of in een door Fatah bestuurd gebied. En realiseer je dat je er in de ogen van Palestijnen uitziet als een Israelier, ook al heb je zelf misschien (overigens net als veel Israeliers) de grootste reserve tegenover de Israelische politiek. Ik vond het een heel mooi en interessant maar ook soms bizar land. Professioneel was ik erg onder de indruk van de archaeologie. Er zijn adembenemend interessante en heel oude sites te zien van een ouderdom zoals je in Europa eigenlijk niet of nauwelijks vindt, maar ook spectaculaire Romeinse, Islamitische en Kruisvaarders sites. Tegelijk is de kwaliteit van de opgravingen anders dan op vele andere plaatsen in het Midden Oosten of Noord Afrika in veel gevallen op nw Europees niveau, en dat is een uitzonderlijke combinatie. Laat het je niet ontgaan.
Wim
Wim schreef:Ik heb een paar jaar terug een half jaar als onderzoeker in Jeruzalem gewerkt, en had een fiets bij me. Het verkeer is relatief rustig (er zijn veel minder auto's per hoofd van de bevolking), maar vaak (zeker niet altijd) nogal onbeschoft en fietsonvriendelijk. De kuststrook is erg dichtbevolkt. Het noorden is mooi groen. De rit naar Jeruzalem vanaf de kust is prachtig maar steil (kies de kleine wegen). De enige weg vanaf de Dode Zee naar Jeruzalem is niet alleen een lange klim, maar ook deels smal (de rest met heel brede vluchtstook waar je wel veilig op kunt fietsen) en heel druk. Ik vond het vanwege dat stuk zonder vluchtstrook te gevaarlijk. De Negev is adembenemend mooi - neem de weg middendoor voor de mooiste natuur. Het klimaat kan erg heet zijn. Jeruzalem ligt hoog en heeft droge lucht en koele avonden. De kust is niet alleen warm maar ook benauwd vochtig. En ja de woestijn is heet. Maar er zijn gewoon bushaltes en soms ineens bij een Kibbuts een restaurant. Je hebt veel water nodig. In de winter moet je in de Negev erg oppassen voor overstromingen. Fietsen is steeds populairder aan het worden. Zorg dat je een kaart hebt waarop de administratieve en staatkundige grenzen staan, want het maakt nogal wat uit of je in Israel van de grenzen van 1947 zit, in een door Israel bestuurd deel van de Westbank, of in een door Fatah bestuurd gebied. En realiseer je dat je er in de ogen van Palestijnen uitziet als een Israelier, ook al heb je zelf misschien (overigens net als veel Israeliers) de grootste reserve tegenover de Israelische politiek. Ik vond het een heel mooi en interessant maar ook soms bizar land. Professioneel was ik erg onder de indruk van de archaeologie. Er zijn adembenemend interessante en heel oude sites te zien van een ouderdom zoals je in Europa eigenlijk niet of nauwelijks vindt, maar ook spectaculaire Romeinse, Islamitische en Kruisvaarders sites. Tegelijk is de kwaliteit van de opgravingen anders dan op vele andere plaatsen in het Midden Oosten of Noord Afrika in veel gevallen op nw Europees niveau, en dat is een uitzonderlijke combinatie. Laat het je niet ontgaan.
Wim
Is wel een oud topic, maar wat Wim beschreef herken ik daarin veel terug, want ik heb ook in Israël en Jordanië gefietst, 884 km in drie weken. Van Tel Aviv tot de Dode Zee en van Be'er Sheba tot de Libanese grens in het noorden. Het was nog in de tijd van premier Menachem Begin. Inderdaad heftige hoogte- en temperatuurverschillen en het was in de maand juni! En ik ben 13 kilo afgevallen.... Overnachtingen in Israëlische jeugdherbergen: heel gastvrij!

Afbeelding

Op de heuvels in de verte wachtte een zware klim naar 820 meter hoogte mij op.... De foto is bij Latrun genomen.