Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De asociale automobilist - Forum Wereldfietser

De asociale automobilist

Hoi,

afgelopen week maakte ik een fietstocht door de provincie Groningen. Ik reed op een smalle landweg, helemaal rechts en op hoge snelheid kwam er een vrachtwagen op mij af. Meestal bij gevaarlijk hoge snelheden rijd ik dan de berm in, maar nu bleef ik op de weg. Er was weinig ruimte tussen mij en de passerende vrachtwagen. Ik kreeg een flinke windstoot en het voelde erg gevaarlijk en onplezierig. Mijn indruk was dat de snelheid wel rond de 70 tot 80 km/uur geweest moet zijn.

Dit soort dingen maak ik niet zelden mee. Zo kreeg ik onlangs in de stad Groningen geen voorrang van rechts van een grill bezorgdienst. De automobilist zag ik in zijn auto zitten en hij keek duidelijk alleen naar voren en reed met hoge snelheid rechtdoor zonder de twee zijwegen te bekijken.

Uit frustratie heb ik de politie gebeld om het incident te melden maar de politie vertelde mij dat ze er niets aan doen omdat ze het zelf moeten zien. De politie leek weinig interesse te hebben.

Mijn indruk in Nederland is dat het mensen over het algemeen weinig uitmaakt aan welke gevaren fietsers (en voetgangers en dieren) door asociale automobilisten worden blootgesteld. Zo lees ik ook weer dat er een aantal ligfietsers zijn doodgereden. Vaak wordt beweerd dat ligfietsers gevaarlijk zijn wat ik totaal onlogisch vind. Ik heb zelfs op online media mensen zien schrijven dat alle ligfietsers dood moeten. Ik heb dit bij de politie gemeld maar die hadden geen interesse in deze zaken, een dergelijke mening mag je schijnbaar ook gewoon verkondigen in Nederland.

Ik wordt daar echt neerslachtig van. Wat ik vooral erg frustrerend vind is de snelheid waarmee sommige automobilisten je passeren en het feit dat ze daar ongestraft mee weg komen. Kennelijk kun je als automobilist doen wat je wilt zolang de politie niets ziet. Ik vind dat echt diep triest. Ik zou bijna overwegen om een camera op mijn fiets te monteren om deze idioten vast te leggen en ze zodoende te kunnen rapporteren.
Dan doe je dat toch?

Enne, lucht het op, deze post?
Wat een idiote reactie.
Waarom? Het monteren van een camera wordt vaker gedaan, en ik kan me voorstellen dat je je post plaatste vanuit een zekere frustratie, zodat dit wel opluchtte.

Maar het zit blijkbaar diep. Gooi het eruit!
Je bent zeker niet de enig die dit soort gedrag opmerkt:



Ik kan me voorstellen dat zijn methode ook nog effect heeft.

Ik fiets dagelijks woon-werk en in het weekend voor recreatie en familiebezoek maar slecht gedrag van automobilisten kom ik weinig tegen, zo weinig dat ik het vermoeden heb dat het merendeel gewoon foutjes zijn. Vandaag ook nog eens twee maal "onterecht voorrang" gehad van automobilisten.

Een groot verschil is dat ik voornamelijk op aparte fietsinfrastructuur rijdt, van vrijliggende fietspaden tot fietsstroken, dat komt omdat mijn kilometers voornamelijk in een stedelijk omgeving zijn.
jeroen_ schreef:
wo 16 jan, 2019 12:39
Hoi,

Afgelopen week maakte ik een fietstocht door de provincie Groningen. Ik reed op een smalle landweg, helemaal rechts en op hoge snelheid kwam er een vrachtwagen op mij af. Meestal bij gevaarlijk hoge snelheden rijd ik dan de berm in, maar nu bleef ik op de weg. Er was weinig ruimte tussen mij en de passerende vrachtwagen. Ik kreeg een flinke windstoot en het voelde erg gevaarlijk en onplezierig. Mijn indruk was dat de snelheid wel rond de 70 tot 80 km/uur geweest moet zijn.
Dit soort dingen maak ik niet zelden mee.
Heel herkenbaar. Het was al een jaar of tien geleden, een vrachtwagen moest op een lokale weg voor een tegenligger naar rechts uitwijken en of die domme trucker mij wel had gezien weet ik niet, maar ik fietste precies naast die vrachtwagen. Ik moest in de berm duiken om niet geraakt te worden. Twee centimeter ruimte naast mijn stuur! Ik maar vloeken en tieren.
De vrachtwagen was geladen met marmerplaten, dus wist ik zijn bestemming al gauw. Twee kilometer verderop was een grafsteenhouwerij. Ik daar aangekomen en deed mijn verhaal bij de chauffeur maar die was niet bepaald onder de indruk. Ik had in mijn stuurtas een schaar bij me – ik maakte gordijnen bij Leen Bakker. Had heel veel zin om zijn rijbewijs in snippers te knippen en op de grond te smijten!
Jaren later had ik meegestemd om die weg veiliger te maken. Het heeft nu een grijze middenstrook met aan weerszijden twee fietsstroken van rood asfalt.

Dit bijna-aanrijding-voorval gebeurde precies hier (oude opname zonder rode stroken):
https://www.google.nl/maps/@53.3816389, ... 312!8i6656