Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervuilende scooters van het fietspad af! - Forum Wereldfietser

Vervuilende scooters van het fietspad af!

Petitie tegen vervuilende scooters & voor schone lucht

Lekker gezond fietsen - komt er zo'n stink scooter langs!
Teken de petitie tegen vervuilende scooters & voor schone lucht van de Milieudefensie.

In de petitie wordt gevraagd om scooters naar de rijbaan te brengen. Nog beter zou zijn om de scooters met ongezonde verbrandingsmotoren helemaal te verbieden!
Een paar bedenkingen:
- In tegenstelling tot auto's hebben scooters een behoorlijke ruimtelijke efficientie. Om verkeersproblemen op te lossen zouden meer scooters en minder auto's dus een heel goede maatregel zijn.
- Doordat scooters kleiner zijn en lichter is er minder energie nodig om ze te doen rijden.
- Scooters zijn relatief kwetsbaar en de types die hoogstens 45 km/u kunnen horen eigenlijk te rijden waar ook snelle fietsers of snelle e-bikes thuis horen.

Waarom gaat het dan toch mis?
- De infrastructuur die er is voor fietsers is vaak niet afgestemd op hogere snelheden hoewel dit eigenlijk ook nodig is voor de doorbraak van de snelle e-bike.
- Door gelobby in de EU vallen scooters nog steeds onder veel soepelere uitstootnormen dan auto's.
- Door gelobby in de EU zijn elektrische scooters nog steeds weinig verspreid en moeilijker te krijgen. (In Beijing bijvoorbeeld zie je enkel elektrische scooters).

Naar mijn aanvoelen is een enquete om stinkende scooters van het fietspad te verbannen dus schieten op het verkeerde doel, omdat je de scooter minder aantrekkelijk maakt terwijl het eigenlijk een energie-efficient, ruimteefficient en relatief snel vervoersmiddel is. Wat wel nodig is, is wetgeving die de fabrikanten dwingt om het geluid en de uitstoot van scooters sterk te beperken of te elimineren. Technisch is dat immers volledig mogelijk.
EnriceV schreef: Naar mijn aanvoelen is een enquete om stinkende scooters van het fietspad te verbannen dus schieten op het verkeerde doel, omdat je de scooter minder aantrekkelijk maakt terwijl het eigenlijk een energie-efficient, ruimteefficient en relatief snel vervoersmiddel is. Wat wel nodig is, is wetgeving die de fabrikanten dwingt om het geluid en de uitstoot van scooters sterk te beperken of te elimineren. Technisch is dat immers volledig mogelijk.
Eens zoals ik al schreef :wink:
Ik heb op Twitter Milieudefensie al gevraagd waarom er niet gelijk op verbod is aangestuurd. Benieuwd naar het antwoord! https://twitter.com/worldcyclevideo/sta ... 6605590528
Een bromfiets/bromscooter mag om te beginnen al alleen rijden op verplicht fiets/bromfietspaden. Op de verplicht fietspaden zijn deze niet toegestaan. De verplaatsing van bromfiets/bromscooter naar de rijbaan hierin hangt af van de verkeerssituatie van de rijbaan. Een voertuig met een maximum snelheid van 45 km/u op de rijbaan is lastig te plaatsen tussen overig verkeer welk met bijv. 80 km/u rijdt.

De snorscooter is qua uitstoot een groter probleem, maar gezien de snelheidsbeperking van 25 km/u is het waanzin deze naar de rijbaan te verplaatsen. Het snelheidsverschil is simpelweg te groot. Het is wachten op problemen.

Bovendien verandert er met de verplaatsing van de voertuigen naar de rijbaan ook niets aan wat betreft de uitstoot. Ja, je hangt er misschien niet direct achter. Maar de vervuilende uitstoot gaat evenmin door. Veel beter zou zijn zorgen dat de uitstoot daadwerkelijk beperkt wordt, en dit kan heel gemakkelijk. Elektrische scooters en elektrische snorscooters zijn voldoende beschikbaar. Kennen geen lokale uitstoot. Zijn stil (mogelijk voordeel, mogelijk nadeel).

Helaas enkel nog duurder. Maar middels subsidieregelingen zou daar zeker winst te behalen zijn.

Wordt het wel snorscooter naar de rijbaan, dan zou dat samen dienen te gaan met aanpassing van het overige verkeer. Iets waar bijv. stichting scooterbelang ook al langer voorstander voor is. Gevaarlijke straten en wegen een snelheidsbeperking van 30km/u te geven. Dit is nu namelijk nog vaak altijd 50km/u binnen bebouwde kom, en 60km/u buiten bebouwde kom.

Maarja, dan zijn er weer de automobilisten... En menigeen binnen die categorie is liever eerder dan later op de plaats van bestemming.
Als vader van een helaas scooterende dochter heb ik hier redelijk over nagedacht, en ook nagevraagd bij onderzoekers. Het grootste probleem is de snorscooter. Die is flink gevaarlijker dan de 45 km scooter omdat hij op het fietspad mag rijden, en omdat de berijder geen helm hoeft te dragen. Qua vervuiling is de snorscooter naar ik begrijp ook veel erger omdat de motoren worden geknepen op een manier die ze veel meer laat vervuilen. Kortom, de eerste actie zou moeten zijn de snorscooter verbieden. Lukt dat niet, dan is een helmplicht in de praktijk even effectief, want de aantrekkingskracht van de snorscooter zit hem in het ontbreken van die helmplicht.
Vervolgens zijn er nog wel wat punten waarop de huidige 45 km scooter verbeterd kan worden. Allereerst is het inderdaad volgens deskundigen veiliger de maximumsnelheid te verhogen naar 50 km. In de tweede plaats kunnen aan zulke scooters makkelijk strengere emissieeisen gesteld worden. Durft de politiek?
Dit moet in kletspraat want het heeft voor vakantiefietsers vrijwel geen toegevoegde waarde. Eenmaal op vakantie of wereldreis ben je namelijk per definitie buiten de Nederlandse (binnen)stad, waar het hier over gaat.

Overigens is de Nederlandse politiek de ENIGE oorzaak van het scooterprobleem.
ik zelf heb ook een scooter ik hou mijn heel netjes aan mijn snelheid en dank aan de medemens,als ik ergens achter moet wachten doe ik dat en rij heel voorzichtig lang de fietser.ik ben echt wel heel netjes maar er zullen er vast wel meer zijn die dat ook doen.....maar er is een grote groep die er niet op letten die met een vlinke snelheid bij je langs schuren en die groep verpesten het voor de andere.als ik zelf fiets dan komen ze ook zomaar bij je langs schuren zonder te toeteren dan vloek ik heel erg wand je verschiet je rot....maar ik toeter wel een aantal x tot ze netjes aan de kanten gaan en rij ik er netjes langs en bedank ze.
gr marcel
Ave Gone schreef:Dit moet in kletspraat want het heeft voor vakantiefietsers vrijwel geen toegevoegde waarde. Eenmaal op vakantie of wereldreis ben je namelijk per definitie buiten de Nederlandse (binnen)stad, waar het hier over gaat.....
UHHHHHH :roll: Er rijden ook vervuilende scooters buiten de stad! Dus hoezo niet relevant voor de Gezondheid van Vakantiefietsers en Wereldfietsers in Nederland en dus verplaatsen naar Kletspraat, Leon ...?
marcel22 schreef:ik zelf heb ook een scooter ik hou mijn heel netjes aan mijn snelheid en dank aan de medemens,als ik ergens achter moet wachten doe ik dat en rij heel voorzichtig lang de fietser....l
Marcel dit draadje gaat over LUCHTVERVUILING en niet over het verkeersgedrag van scooters das een ander thema.
Wim schreef:Het grootste probleem is de snorscooter. Die is flink gevaarlijker dan de 45 km scooter omdat hij op het fietspad mag rijden, en omdat de berijder geen helm hoeft te dragen.
Waarom is de snorscooter veel gevaarlijker dan? Heb je ook cijfers om dit statement te kunnen onderbouwen?

Een snorscooter komt namelijk met een wettelijke begrenzing van 25 km/u en is gebonden aan verplicht fietspaden waar deze aanwezig zijn. En is in dit kader vergelijkbaar met de e-bike, waarop ook geen helm gedragen hoeft te worden en ook op het fietspad mag rijden.

En bijv. in het kader van e-bikes is bekend dat snelheid hierin niet zozeer leidt tot een toename van verkeersongevallen dankzij snelheid, maar onder senioren het gewicht van deze fietsen een probleem vormt bij op- en afstappen.

Ben benieuwd waar het ongevallen verschil met de moderne snorscooters in zal zitten.
Daar gaan we weer! Draai het onderwerp maar weer 90 graden om - mensen dit gaat over LUCHTVERVUILING en niet over snelheid! Graag on topic blijven.
Ave Gone schreef:Eenmaal op vakantie of wereldreis ben je namelijk per definitie buiten de Nederlandse (binnen)stad, waar het hier over gaat.

Als Belg durf ik ook al eens vakantie in Nederland vieren, en daarbij bv een zalige stad als Utrecht niet overslaan. En zijn er dan geen mensen die op reis gaan in eigen land? Rondje Nederland of Noordzeeroute bv?

Maar ok wellicht te veel offtopic, sorry daarvoor Blanche.
Die luchtvervuiling heeft veel te maken met de snelheidsbegrenzing: door de motoren te knijpen rijden ze veel vuiler.

Het gevaar van 25 km scooters is tweeledig: ze zitten op de fietspaden en ze zijn daar te snel en te breed voor. En de berijders dragen geen helm. Dit is volgens onderzoekers van swovv goed te zien in de cijfers. Dit geldt overigens vermoedelijk in mindere mate ook voor ebikes, maar de ongevallen registratie is daarvoor niet goed genoeg.

De simpele invoering van een helmplicht voor 25 km scooters lost beide problemen op: dan wil niemand er meer een. Ik heb inmiddels getekend.
Blanche schreef:Daar gaan we weer! Draai het onderwerp maar weer 90 graden om - mensen dit gaat over LUCHTVERVUILING en niet over snelheid! Graag on topic blijven.
Als het slechts om luchtvervuiling gaat, dan is het natuurlijk lood om oud ijzer waar die scooters rijden. Ze vervuilen net zo veel op de weg. Misschien zelfs meer, omdat er flink doorgejakkerd kan worden.

Dirk
stef.l schreef:Een snorscooter komt namelijk met een wettelijke begrenzing van 25 km/u
De fietsersbond heeft al eens vastgesteld dat 94%* van de scooters te hard rijdt, dus die wettelijke regels zijn een wassen neus. Het is de politiek die het laat afweten omdat men niet handhavend wil optreden of de regels wil veranderen omdat de wereld al heel lang anders in elkaar zit.
En mede daarom zitten we nog met vieze lucht, om on topic te blijven.

Het maakt wel een heleboel uit of ik als fietser voor elk stoplicht direct achter de uitlaat van een scooter sta of dat die scooter een paar meter naar links staat.

* Bron: http://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets ... fietspaden

Wel is het zo dat Europese regelgeving langzaamaan schonere motoren vereist, maar dat is vermoedelijk geen idee van Nederlanders.
Blanche schreef:
Ave Gone schreef:Dit moet in kletspraat want het heeft voor vakantiefietsers vrijwel geen toegevoegde waarde. Eenmaal op vakantie of wereldreis ben je namelijk per definitie buiten de Nederlandse (binnen)stad, waar het hier over gaat.....
UHHHHHH :roll: Er rijden ook vervuilende scooters buiten de stad! Dus hoezo niet relevant voor de Gezondheid van Vakantiefietsers en Wereldfietsers in Nederland en dus verplaatsen naar Kletspraat ...?
Omdat je zo alles waar organisaties zoals de Fietsersbond, Wielrennersbond, Moutainbikersbond, Fietsclub Onze Mooie Veluwe :wink: en alle andere belangenorganisaties voor voertuien op twee wielen klakkeloos naar dit froum kunt kopiëren. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
iceman schreef:
Blanche schreef:Daar gaan we weer! Draai het onderwerp maar weer 90 graden om - mensen dit gaat over LUCHTVERVUILING en niet over snelheid! Graag on topic blijven.
Als het slechts om luchtvervuiling gaat, dan is het natuurlijk lood om oud ijzer waar die scooters rijden. Ze vervuilen net zo veel op de weg. Misschien zelfs meer, omdat er flink doorgejakkerd kan worden.

Dirk
Yup en daarom schreef ik ook dat het nog veel verder moest gaan tot 2x toe - namelijk verbod van vieze motoren zie eerste topic en tweede antwoord van mij. Pffff - ik geef het op. :lol: En ga een lekker brood bakken!
Dat klopt Blanche, maar de petitie (en de titel van het topic) gaan minder ver als jij wil. Daarom vind ik dit een vrij zinloze actie van Milieudefensie, waar bovendien weer heel wat dure ambtenaren zich mee bezig gaan houden.
Succes met het brood :wink:
Dirk
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Een snorscooter komt namelijk met een wettelijke begrenzing van 25 km/u
De fietsersbond heeft al eens vastgesteld dat 94%* van de scooters te hard rijdt
Het hoge percentage welk de snelheid overtreed ken ik, maar dat maakt de snorscooter op zich dan ook nog niet direct een gevaarlijker voertuig op het fietspad. Er is in dat kader een duidelijk aanwijsbare oorzaak welk aangepakt dient te worden of minimaal voor gecorrigeerd dient te worden alvorens de uitspraak gedaan kan worden dat de snorscooter gevaarlijk is.
Wim schreef:Het gevaar van 25 km scooters is tweeledig: ze zitten op de fietspaden en ze zijn daar te snel en te breed voor. En de berijders dragen geen helm. Dit is volgens onderzoekers van swovv goed te zien in de cijfers. Dit geldt overigens vermoedelijk in mindere mate ook voor ebikes, maar de ongevallen registratie is daarvoor niet goed genoeg.

De simpele invoering van een helmplicht voor 25 km scooters lost beide problemen op: dan wil niemand er meer een. Ik heb inmiddels getekend.
Ik heb de publicatie van swov opgezocht. En de meeste winst geven zij inderdaad aan als het gevolg van een te verwachten shift in gebruik. Nogal wiedes dat door het afnemende gebruik van een snorscooter, het absoluut aantal ongevallen ook zal afnemen. Maar daarbij vergeten ze voor het gemak blijkbaar door te berekenen dat de te verwachten derde welk switched naar bromscooter op de rijbaan ook een risico op ongevallen heeft met eveneens dodelijke afloop. Tsja, als individu vallen ze binnen een ander hokje. Probleem opgelost? Niet echt.

Het doel zou namelijk niet moeten zijn het aantal verkeersongevallen voor één type voertuig verminderen, maar het algehele aantal verkeersdoden doen verminderen.

Het effect van helm op zich welk zij verwachten is minimaal. En waarbij het overigens geheel de vraag is of dit effect nog zal bestaan indien de gemiddelde snelheid met ca. 10 - 15km/u zakt naar een betere overeenstemming met de wettelijk toegestane snelheid.



Ik ben dan ook nog zeer zeker niet overtuigd dat het verplaatsen van snorscooter naar rijbaan de oplossing zal zijn. Niet voor wat betreft veiligheid, noch luchtvervuiling.

Zeker in het geval van dit laatste zou het streven moeten zijn luchtvervuiling echt aan te pakken. En dat niet alleen voor snorscooters, maar ook voor bromfietsers/scooters welk nu toch veelal op de rijbaan rijden. Slechts met hoge uitzondering geldt dat deze voertuigen niet elektrisch kunnen, voor de meeste bestuurders echter ligt het voldoende binnen het bereik. En met meer dan 1.1 miljoen bromfiets/bromscooter/snorscooter bestuurders in Nederland is dat een groot aantal voertuigen waartoe gezien zou moeten worden dat deze vervangen worden door elektrische varianten.

Voor elektrische personenauto's zijn er al fiscaal de nodige lokkertjes. Voor wat betreft elektrische scooters beperkt het zich momenteel tot MIA en Vamil regelingen, interessant voor bedrijven maar heeft de consument niets aan. De overheid zou er op toe moeten zien dat ook voor deze klasse voertuigen het aantrekkelijker gemaakt wordt om elektrisch te kopen.
Stef, je hebt het rapport niet goed gelezen. Het gunstige effect is dat van alle verschuivingen tezamen, en het grootste deel komt omdat snorfietsers in vrij grote aantallen hun snorfiets wegdoen, en met het openbaar vervoer gaan of op de fiets. Die zijn allebei veel veiliger.
De snorscooter en snorfiets zouden sowieso verboden moeten worden. De e-bike is een goede vervanging hiervan. Aangezien hele volksstammen op snorscooters en -fietsen te hard rijden, zijn ze in feite brommerrijders en moeten dus een helm op.

Andere oplossing voor vervuiling: 2-takt motoren verbieden: alleen 4-taktbrommers met katalysator toestaan.

En last but not least: alleen gemotoriseerd vervoer gebruiken als je daar een goede reden voor hebt en niet omdat je te lui bent om te fietsen. Kijk om je heen en je ziet dat veel snor/bromscooteraars aan overgewicht lijden.

Ik ben het overigens wel eens met de opmerking dat de brommer en evt. de (lichte) motor en motorscooter een relatief milieuvriendelijk en ruimtebesparend alternatief voor de auto kan zijn, mits de afstand die ermee gereden zodanig is dat er een goede reden is je gemotoriseerd te verplaatsen.

Ik heb overigens ook de petitie getekend.
Volgens mij heeft het met name te maken met de tweetakt scooters; dat zijn de vervuilers waarvan je meteen als fietser aan de beademing kan. (als automobilist trouwens ook als je erachter rijdt, maar dit ter zijde)
Dat dergelijke scooters nog verkocht mogen worden is me een raadsel.
En wat het buitenland betreft; daar heeft het verkeer in het algemeen de nare gewoonte op diesel te rijden, wat ook erg vervuilt. Helaas concentreert de milieu-discussie zich al heel lang alleen op de CO2 uitstoot, terwijl je in de praktijk van alledag meer last hebt van fijnstof-uitstoot.