Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquete: Klantonderzoek ACE 1 kookstel - Forum Wereldfietser

Enquete: Klantonderzoek ACE 1 kookstel

Hallo allemaal,

Wij zijn studenten Werktuigbouwkunde 3e jaar, en volgen nu een cursus bedrijfskunde. Hier moeten wij een klant onderzoek voor doen voor een product dat op kickstarter.com staat. Ons klant onderzoek gaat over een nieuwe kookpit op biomassa, de ACE 1. Dit is niet ons product, wij schrijven hier alleen een businessplan voor.

Link naar het desbetreffende product:

https://www.kickstarter.com/projects/af ... =discovery

Hieronder een viertal vragen die ons zouden helpen een inzicht te krijgen in de markt voor dit product in Nederland:

Vraag 1: Zit u te wachten op een kookpit op biomassa?
Vraag 2: Zo ja, hoeveel wilt u er maximaal voor betalen?
Vraag 3: Zijn er functies die u graag zou willen zien die er nog niet op zitten?
Vraag 4: Zou u bereid zijn meer voor de ACE 1 te willen betalen als er een deel van de verkochte kookpitten naar Afrika zouden worden gestuurd?

Opmerkingen, vragen en andere feedback is altijd welkom!
Ik vrees dat met een gewicht van 4,6 kg, heel weinig fietsers (en al helemaal geen rugzaktrekkers) interesse zullen hebben in dat product. Voor 1/5 van dat gewicht is er een groot assortiment van allerhande kooktoestellen, ook kooktoestellen die werken op hout en andere biomassa.

En de kampeerder die dat niet te zwaar vindt (dus meestal auto-kampeerders) zullen vaak de voorkeur geven voor gebruiksvriendelijke oplossingen met gas, benzine, ... en niet de inspanning willen doen om biomassa te zoeken voor het koken.

Dus ik vrees dat de markt voor zo'n brander hier bijzonder klein is. Dat het een interessant product kan zijn voor landen waar men nog op biomassa kookt, sluit ik niet uit.

Renaat
Vraag 1: Zit u te wachten op een kookpit op biomassa? NEE
Vraag 2: Zo ja, hoeveel wilt u er maximaal voor betalen? NVT
Vraag 3: Zijn er functies die u graag zou willen zien die er nog niet op zitten? NEE
Vraag 4: Zou u bereid zijn meer voor de ACE 1 te willen betalen als er een deel van de verkochte kookpitten naar Afrika zouden worden gestuurd? JA (maar op de vraag OF ik er een zou kopen: NEE)

Dit product is niet geschikt voor vakantiefietsers.
Het weegt maar 4,6kg
en dat maakt het voor mij geen interessant product
StudentHU schreef:Vraag 4: Zou u bereid zijn meer voor de ACE 1 te willen betalen als er een deel van de verkochte kookpitten naar Afrika zouden worden gestuurd?
Nee! Duizendmaal nee! Wat is dat voor idiotie om de lokale markt stuk te maken door er voor nop kookvuurtjes te verspreiden (zo vat ik deze suggestie in elk geval op)? Het ogenschijnlijk goedbedoelde uitdelen van kralen en spiegeltjes mag heden ten dage toch wel eens ophouden. In mijn optiek werkt dat niet, niet als in de regio zelf het product niet ontwikkeld, niet gemaakt, niet onderhouden en niet gerepareerd kan worden. Kennisoverdracht - in de vorm van onderzoek naar zuiniger kooktoestellen bijvoorbeeld - is prima, maar een markt overspoelen met gratis producten is een recept om de mensen daar afhankelijk te houden of te maken.

Zelfs in de FAQ op de Kickstarter pagina wordt in vergelijkbare vorm (zie citaat hieronder; uiteindelijk draait het om 'sustainability') daarop ingegaan.
ACE1 door Ruben Walker op Kickstarter schreef:Why not just do a "buy 1, give 1" campaign?

While we think this model is admirable, it's not right for the ACE 1. We believe that by making the ACE 1 affordable for everyone, we are helping people enrich their lives on their own terms. Africa, and other parts of the world have been flooded with "free" stuff over the last few decades and much of it does not end up where it was meant to. We do support certain projects where its absolutely the only way or as a reward for certain achievements.
En dan laat ik nog onverlet dat je de vragen gewoonweg op een verkeerd forum stelt. Heb je überhaupt enig idee wat reizen per fiets inhoud?
En enquête schrijf je met een circumflex.

@moderator: kan deze draad naar de 'Achtergrond'?
Vraag 1: Zit u te wachten op een kookpit op biomassa?
Vraag 2: Zo ja, hoeveel wilt u er maximaal voor betalen?
Vraag 3: Zijn er functies die u graag zou willen zien die er nog niet op zitten?
Vraag 4: Zou u bereid zijn meer voor de ACE 1 te willen betalen als er een deel van de verkochte kookpitten naar Afrika zouden worden gestuurd?

Wat is je doelgroep? zijn dat Nederlanders in het algemeen of mensen die er voor kiezen fietsend onderweg te zijn? Als je die vraag beantwoordt kun je verder, nu zijn het vragen waarmee je alle kanten opkunt.

In Nederland denk ik maar weinig mensen, ik zelf ook niet. Wij zijn gewent aan gas en of elektra.
100 euro
nee
Ja
<eindgebruiker pakt even een zakdoek om aardvark het schuim van de mond te vegen>
Nou, aardvark heeft wel een zakdoek nodig, maar dat is om de verdrietige tranen uit zijn ogen te deppen. Te vaak ontaardt als hulp verpakte vrijgevigheid in vergrote afhankelijkheid. Ik heb nu even geen goede bron bij de hand, maar zoek maar eens wat voor effect het dumpen van tweedehandskleding (uit Europa) op de Afrikaanse markt doet met de kledingproducenten aldaar ...

Ernstige kritiek s.v.p. niet verwarren met woede.

Update.
@Revanho hieronder: mijn vraag was eigenlijk retorisch bedoeld. Ik ga veel te serieus in op de uitnodiging om feedback te geven. Reageren met een kwinkslag zoals de eerste reactie daar of slechts mijn hoofd schudden en overgaan tot de orde van de dag was mogelijk verstandiger geweest. Tant pis.
aardvark schreef: En dan laat ik nog onverlet dat je de vragen gewoonweg op een verkeerd forum stelt. Heb je überhaupt enig idee wat reizen per fiets inhoud?
Dezelfde bevraging is gepost op http://www.hiking-site.nl, dus ik denk dat je daarmee je antwoord hebt. Want op de fiets neem je zo'n zwaar toestel al niet mee, maar denkt men werkelijk dat iemand het in zijn/haar hoofd haalt om een kooktoestel van bijna 5 kg in een rugzak te steken?

Veel lichter (en dus realistischer) en meestal goedkoper:

http://www.hiking-site.nl/indekijker-qv ... cooker.php
http://www.trailstove.com/
http://bushbuddy.ca/indexs.html

Renaat
Is geen raakvlak met fietsreizen, derhalve is het onderwerp naar de rubriek Achtergrond verplaatst.
Vraag 1: Zit u te wachten op een kookpit op biomassa? eventueel
Vraag 2: Zo ja, hoeveel wilt u er maximaal voor betalen? het zelfde als een conventionele kookpit
Vraag 3: Zijn er functies die u graag zou willen zien die er nog niet op zitten? volgensmij niet
Vraag 4: Zou u bereid zijn meer voor de ACE 1 te willen betalen als er een deel van de verkochte kookpitten naar Afrika zouden worden gestuurd? nee

maar inderdaad, 4,6 kg zie ik nu niet echt als een easy to carry kookpit.