Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquete: 'Online Gezondheidsinformatie' - Forum Wereldfietser

Enquete: 'Online Gezondheidsinformatie'

Lieve mensen,

Wie wil mij helpen afstuderen door de volgende enquete over 'Online Gezondheidsinformatie' in te vullen. Het duurt slechts enkele minuten en
je helpt mij er enorm mee!

https://vuamsterdam.qualtrics.com/SE/?S ... gzFkTWRiOV

Alvast bedankt! :D
Dag Flily,
Kun je mij uitleggen wat de zin is van een onderzoek naar (het lezen van) een artikel over accupunctuur op een wereldfietsforum?
Of nadert de deadline van je onderzoek? Het komt slordig en onacademisch over op mij.

Erik Veenstra
Hai Erik,

Ik had het eigenlijk geplaatst onder 'Gezondheid', daar zit namelijk mijn doelgroep: 'mensen die online op zoek gaan naar gezondheidsinformatie'. Het is helaas hier terecht gekomen onder 'Overige Vragen'.

Ik ben het met je eens dat het hier een beetje vreemd tussen staat. Ben echter wel heel blij dat dit forum heeft toegestaan om mij deze enquete te laten plaatsen. Ik hoop dus dat de bezoekers mij ook willen helpen door de enquete in te vullen.

Vriendelijke groet,

Lily
Dag Flify,

Ik kan me voorstellen dat de forumgebruikers hier het nog steeds een rare enquete vinden om te plaatsen in het subforum 'gezondheid' omdat dat subforum heel erg gaat over gezondheid gerelateerd aan reizen met de fiets, of fietsen in zijn algemeenheid, en acupunctuur daar weinig mee te maken heeft. Ik meen echter te begrijpen dat het je helemaal niet te doen is om de acupunctuur, maar over de perceptie/waardering van (online) aangeboden informatie over gezondheid. Ben dan wel nieuwsgierig naar wat je specifieke reden is hier (wereldfietserforum) te posten. Ik kan me voorstellen dat je op internet op zoek bent gegaan naar forums waar mensen naar toe gaan die heel erg bezig zijn met hun gezondheid, terwijl ik verwacht dat de mensen die hier zoeken dat toch meer uit functionele overweging doen (als je begrijpt wat ik bedoel). Weet dus niet of dat wel in het plaatje past....?

Ik heb in ieder geval je enquete wel gedaan.

Roef
Rongyos schreef: Ik kan me voorstellen dat de forumgebruikers hier het nog steeds een rare enquete vinden om te plaatsen in het subforum 'gezondheid' omdat dat subforum heel erg gaat over gezondheid gerelateerd aan reizen met de fiets, of fietsen in zijn algemeenheid, en acupunctuur daar weinig mee te maken heeft.
Hoho, ik las laatst nog een artikel over fietsen en acupunctuur (in een of ander tijdschrift, geen flauw idee meer hoe dat heette).
Maar er zijn blijkbaar fietsers die naast het fietsefietsefietse nog tijd over hebben voor een actief sexleven en daarmee problemen hebben. Want vooral wielrenners lopen risico op een verdoofd kruis/erectieproblemen en mountainbikers stuiteren op hun zaakie en lopen zo letsel op. Hier op het forum heeft men het dan over een 'slaapzak' en wordt er driftig naar andere zadels gezocht maaarrr er is nu hoop mannen! want ook acupunctuur kan helpen. Een setje naalden, een prikkuur van 6 weken lang en 65% schijnt te genezen.
De vraag is nu natuurlijk: waar steek je die naalden in?? :D
Beste Rongyos,

Heel erg bedankt voor het invullen van mijn enquête! Dat waardeer ik zeer.
En dat heb je goed samengevat! Met mijn onderzoek probeer ik te achterhalen hoe mensen 'online gezondheidsinformatie' consumeren. Het gaat niet zozeer om de redenen waarom men dat doet, maar meer om de 'reactie' op de getoonde gezondheidsinformatie.

Ik ben ook bewust op zoek gegaan naar een sportgerelateerd forum, omdat bezoekers daar vaak 'actief' bezig zijn met hun gezondheid en gezondheidsinformatie met anderen online delen. Daarnaast probeer ik juist een zo gevarieerd mogelijke respondentengroep samen te stellen en dus niet alleen te enquêteren op forums waar mensen gezondheidsklachten hebben veroorzaakt door bv. ziekte.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat graag. En als je geïnteresseerd bent in de onderzoeksresultaten dan kan ik je t.z.t. ook een samenvatting sturen in een PB.

Nogmaals bedankt!

Vriendelijke groet,

Lily
Yopie schreef: De vraag is nu natuurlijk: waar steek je die naalden in?? :D
Hallo Yopie,

Dat weet je vrolijk te brengen.
Via deze link kom je op een afbeelding terecht waar duidelijk te zien is
waar de meridianen (energiebanen) en bijbehorende acupunctuurpunten liggen.
Misschien dat je daardoor meer duidelijkheid krijgt :wink:.
http://www.acos.org/articles/acupunctur ... meridians/
Acupunctuur heeft niets met gezondheid te maken want het werkt niet. Het is kwakzalverij.
:|
Marjan schreef:
Wim schreef:Acupunctuur heeft niets met gezondheid te maken want het werkt niet. Het is kwakzalverij.
:shock:
Zei de wetenschapper. :roll:
U vindt wetenschappen blijkbaar maar niets? (Iets anders kan ik moeilijk opmaken uit u reactie.)

Het is niet 'een wetenschapper' die dat zegt, het wetenschappelijk onderzoek heeft afdoend aangetoond dat acupunctuur een effect kan hebben, maar dat dat effect niet beter is dan elke vorm van namaakbehandeling.

Enkele artikels met verwijzingen naar wetenschappelijke onderbouwing:

http://www.skepsis.nl/duitse-acupunctuurproeven.html
http://skepp.be/nl/gezondheid/alternati ... uur-werken
http://skepp.be/nl/gezondheid/alternati ... het-westen
http://www.skepsis.nl/george-soulie.html
http://skepp.be/nl/gezondheid/alternati ... cupunctuur
http://www.skepsis.nl/ivf-acupunctuur.html

Renaat
FLily schreef:
Yopie schreef: De vraag is nu natuurlijk: waar steek je die naalden in?? :D
Hallo Yopie,
Via deze link kom je op een afbeelding terecht waar duidelijk te zien is
waar de meridianen (energiebanen) en bijbehorende acupunctuurpunten liggen.
http://www.acos.org/articles/acupunctur ... meridians/
Meridianen zijn denkbeeldige lijnen, die feitelijk niet in het lichaam aanwezig zijn. Het idee komt uit de Chinese geneeswijze. Een niet bestaande vorm van geneeskunde.

Ik ga volledig met Wim mee. Het is kwakzalverij en geneeskundig bezien een vorm van oplichting.

Piet.
Ik vind het altijd erg bijzonder om te lezen wanneer mensen tegen ‘bepaalde' of 'alle vormen' van alternatieve geneeswijzen zijn.
Zelf vind ik complementaire en alternatieve geneeswijzen een waardevolle aanvulling op de reguliere geneeskunde.
Maar ook ik heb bij sommige reguliere én alternatieve behandelingen mijn vraagtekens.
Zo heeft iedereen zijn eigen mening en dat is prima!

Mijn onderzoek draait er ook om hoe mensen reageren op zulk soort informatie.
Ik ben dus ook erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn uit mijn enquête.
Revanho schreef: U vindt wetenschappen blijkbaar maar niets? (Iets anders kan ik moeilijk opmaken uit u reactie.)
Ik ben niet tegen wetenschap, ik ben voor complementair! Ik heb alweer spijt dat ik me heb laten verleiden mee te doen aan deze zinloze discussie.
Derhalve haal ik mijn bericht weg, gelukkig heb je me gequote.
Gaat er nog iemand een stukkie fietse ?:idea:
Wim schreef:Acupunctuur heeft niets met gezondheid te maken want het werkt niet. Het is kwakzalverij.
Afbeelding
Marjan schreef: Ik ben niet tegen wetenschap, ik ben voor complementair!
LOL.
Het probleem is dat kwakzalverij tegen het wetenschappelijke denken is en daarmee sowieso niet complementair met het wetenschappelijk denken.
Veel mensen hebben ook geen idee hebben wat wetenschappelijk (medisch) onderzoek inhoudt en vinden enige wetenschappelijk onderbouwing van kwakzalverij blijkbaar niet belangrijk.
Je trapt vast ook niet in de val door op vragen naar wetenschappelijke onderbouwing van acupunctuur in te gaan?
Marjan schreef: Ik heb alweer spijt dat ik me heb laten verleiden mee te doen aan deze zinloze discussie.
Het beeld van iemand die zijn handen voor oren slaat en de ogen sluit omdat ze iets te horen krijgt dat haar niet aanstaat komt hier toch wel sterk naar voren. Als je er nog bij zingt gaan die gemene kritische mensen die niet zomaar alles voor zoete koek slikken misschien weg.
FLily schreef:Ik vind het altijd erg bijzonder om te lezen wanneer mensen tegen ‘bepaalde' of 'alle vormen' van alternatieve geneeswijzen zijn.
Ik vind het verontrustend dat mensen aan de universiteit studeren en in kwakzalverij geloven.
Verdiep je in het thema, dat weet je dat het onzin is. En onzin in de geneeskunde is in het beste geval geldklopperij maar in veel gevallen zelf levensbedreigend. Lijkt me een zeer goede reden om daar tegen te zijn. Ik vind mensen die niet tegen 'bepaalde' vormen van alternatieve geneeswijzen zijn wel erg goedgelovig.
FLily schreef: Zelf vind ik complementaire en alternatieve geneeswijzen een waardevolle aanvulling op de reguliere geneeskunde.
Op het moment dat de werking van een geneeswijze kan aangetoond worden is het niet langer een alternatieve geneeswijze maar gaat het tot de reguliere geneeskunde behoren. Complementaire en alternatieve geneeswijzen zijn dus in het beste geval geneeswijzen waarvan de werking nog niet bewezen is en in veel gevallen geneeswijzen waarvan reeds bewezen is dat ze helemaal niet werken.
FLily schreef: Zo heeft iedereen zijn eigen mening en dat is prima!
Ook weer een drogreden die uit de mond van iemand die aan de universiteit studeert verontrustend is.
Ik ben van mening dat tot god bidden helpt tegen AIDS, vrouwen minderwaardig zijn aan mannen, kinderen moeten geslagen worden, de aarde plat is, de zon rond de aarde draait, . Ieder zijn eigen mening toch, en dat is prima?
M.a.w. gelukkig zijn niet alle meningen evenwaardig. Sommige meningen zijn dusdanig absurd dat ze geen respect verdienen.

Renaat
wat een enorme onzin Renaat, er zijn zoveel huisartsen die complementair zijn.
Zowel regulier als homeopathie voorschrijven.
Marjan schreef:wat een enorme onzin Renaat, er zijn zoveel huisartsen die complementair zijn.
Zowel regulier als homeopathie voorschrijven.
Ik weet het, en dat is bijzonder verontrustend. Een competente arts zou niet in die val moeten trappen. Trouwens spreken over complementaire geneeskunde is een absurde manier om het te hebben over methodes waarvan de werking niet wetenschappelijk bewezen is. Mijn gebeden tot het grote spaghettimonster zijn evengoed 'complementair'.

Maar nogmaals, waarom slagen al die voorstanders van alternatieve geneeswijzen er maar niet in om enig bewijs te leveren van de werking van hun middelen? Of is bewijs van werking niet relevant in de geneeskunde?

Renaat
Er zijn verschillende dubbelblindonderzoeken gedaan met groepen patiënten die een echte pil kregen en groepen die een placebo kregen. In een aantal onderzoeken bleek de placebo ook te werken. Er is inderdaad niet aangetoond hoe,maar het werkt. Ik ken zelf iemand die veel baat heeft gehad bij acupunctuur waardoor zij veel minder vaak migraineaanvallen krijgt. Ook als het niet te bewijzen is, blijkt het wel te helpen.

We weten door wetenschap een hele boel,maar ook een heleboel niet.
Riny Visser schreef:Er zijn verschillende dubbelblindonderzoeken gedaan met groepen patiënten die een echte pil kregen en groepen die een placebo kregen. In een aantal onderzoeken bleek de placebo ook te werken. Er is inderdaad niet aangetoond hoe,maar het werkt. Ik ken zelf iemand die veel baat heeft gehad bij acupunctuur waardoor zij veel minder vaak migraineaanvallen krijgt. Ook als het niet te bewijzen is, blijkt het wel te helpen.

We weten door wetenschap een hele boel,maar ook een heleboel niet.
De goede lezer heeft gezien dat ik zelf schreef dat er wel degelijk effect van acupunctuur kan vastgesteld worden, alleen dat dit effect niet groter is dan het placebo-effect. Het placebo-effect is goed gekend in de reguliere geneeskunde en is net een extra reden om zeer kritisch te zijn tegenover middelen die 'schijnen te werken' en is het perfecte argument om te pleiten voor dubbelblind onderzoek. Dubbelblind onderzoek is standaard in de reguliere geneeskunde maar meestal totaal aanwezig bij onderzoeken die door de kwakzalvers worden gedaan of bekostigd.
Wat u schrijft is dus eerder een pleidooi tegen alternatieve geneeswijzen dan en pleidooi er voor.

Er is trouwens een fundamenteel verschil tussen bewijzen of iets werkt en bewijzen hoe iets werkt. Dat tweede lukt de wetenschap vaak nog niet, maar is ook geen noodzaak om als behandelingsmethode aanvaard te worden. Het probleem met kwakzalverij is dus niet dat er niet begrepen wordt hoe het werkt, het probleem is dat men er nooit in blijkt te slagen te bewijzen dat het beter werkt dan een placebo.

Renaat