Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Privacy schending Facebook - Forum Wereldfietser

Privacy schending Facebook

Hallo,

is men ervan bewust dat de Facebook "like" knop op http://www.wereldfietser.nl voor privacyschending ingezet wordt / kan worden?

Als ik het goed begrijp worden op voorwaarde dat men eenmalig een Facebookpagina bezoekt alle pagina's die men vervolgens bezoekt die uitgerust zijn met een Facebook like-knop gelogd bij Facebook. Dat betekent dat dit bedrijf precies kan zien welke webpagina's de mensen bezoeken.

Persoonlijk vind ik dit een kwalijke zaak en een schending van privacy.
Het is een privacyschending als het zonder toestemming gebeurt. De site van de Wereldfietser vraagt die toestemming niet, en overtreedt op dit moment dus de cookiewet.

Zelf kun je Ghostery o.i.d. gebruiken.
Als je een webpagina bezoekt waarop een Facebook like-knop staat, dan wordt die knop bij facebook opgehaald. Ook als je niet op de Facebook like-knop drukt wordt ieder bezoek van een webpagina met like-knop bij Facebook geregistreerd!! (Bij mensen die nog nooit een facebook pagina hebben bezocht word het niet geregistreerd, maar omdat vrijwel iedereen wel eens een facebook pagina heeft bezocht (en dus een facebook cookie op de computer heeft), komt het er eigenlijk op neer dat vrijwel ieder bezoek door facebook geregistreerd wordt.)

Ik vind het een kwalijke zaak, dat wereldfietser facebook helpt om informatie te verzamelen over de bezoekers van wereldfietser. Daarom ben ik ben van mening dat deze like-knop verwijderd moet worden omdat het de privacy van bezoekers aantast.

Een andere mogelijkheid is, om de like knop te vervangen door een like knop die alleen maar contact opneemt met facebook als er op de knop geklikt wordt.
Het werkt twee kanten op. De Wereldfietser helpt Facebook en Facebook helpt de Wereldfietser, al die likes brengen meer bezoek aan de site. En de Wereldfietser registreert de ip-nummers van al die bezoekers ook weer (neem ik aan).
peter de rijk schreef:Het werkt twee kanten op. De Wereldfietser helpt Facebook en Facebook helpt de Wereldfietser, al die likes brengen meer bezoek aan de site. En de Wereldfietser registreert de ip-nummers van al die bezoekers ook weer (neem ik aan).
Het schenden van privacy zou ik geen helpen willen noemen.
Ik krijg de indruk dat zowel bezoekers als beheerders van dit forum het normaal vinden dat prive gegevens zonder toestemming op de achtergrond doorgesluisd worden naar Facebook. Dit bedrijf kan met deze gegevens een profiel met door mij bezochte websites (waaronder wereldfietser.nl) opbouwen terwijl ik nooit de website van Facebook bezoek.

In feite chanteert Wereldfietser.nl mij: als ik dit forum wil bezoeken, dan moet ik mijn privacy opgeven voor het bedrijf Facebook, terwijl ik niets met dit bedrijf te maken wil hebben. Ik vind dit een kwalijke zaak.

De oplossing is eenvoudig: vervang de "like knop" voor een link naar de Facebook pagina van Wereldfietser zodat mensen daar indien gewenst kunnen "liken".
Beste Jeroen,
Bedoel je dat Facebook hetzelfde beleid hierin hanteert als Google? Meer specifiek: dat Facebook ook PREF cookies gebruikt?
Alvast dank voor reactie.
hallo,

ik heb geen idee welk beleid Google hierin hanteert. Feit is dat Facebook mij overal volgt en logt en dat vele websites, waaronder wereldfietser.nl, dit mogelijk maken.

Om een voorbeeld te geven:

* ik bezoek WF; Facebook weet dat ik geinteresseerd ben in fietsvakanties;
* ik bezoek een fiets webshop met Facebook like-buttons in de product reviews: Facebook weet in welke fietsproducten ik geinteresseerd ben;
* ik bezoek enkele websites van Duitse campings; Facebook weet in welke vakantielocaties ik geinteresseerd ben;
* ik log op een aantal admin panels in waar tegenwoordig ook de opdringerige like-buttons staan; Facebook weet welke admin panels ik gebuik

en ga zo maar door. Ik vind dat niet normaal. Er zijn m.i. genoeg redenen om niets met Facebook te maken willen hebben.
Wat je noemt lijkt inderdaad allemaal te herleiden tot de PREF cookies, welke ook door Google en de NSA gebruikt worden. Ik zal het meenemen in de overleggen over de komende website.
Hoi Jeroen, wat mij betreft mag je onderschrift wel wat genuanceerder. Het wf forum kent geen facebook like knop en heeft derhalve geen relatie of gegevens uitwisseling met facebook. Er is inderdaad wel een facebook wf pagina. Het staat een iedereen vrij om deze pagina te like'n of niet. Like je de wf pagina niet en kom niet op de hoofdpagina van de wf site, dan heb je er geen last van, zie ook zin 2. Persoonlijk zie ik de like ook liever van de hoofdpagina verdwijnen. Faceboekkers weten de wereldfietser daar wel te vinden en privacy is tegenwoordig ver te zoeken.
Wil je voorkomen dat je aanbiedingen krijgt van sites die met google een advertentie overeenkomst hebben, ruim dan zeer regelmatig je cookies op van je pc met bijvoorbeeld http://www.piriform.com/ccleaner Als er geen cookie op je pc staat, krijg je geen aanbiedingen van de sites die je bezocht hebt.
Mocht je dat geen optie vinden kun je ook regelmatig de ip adres aanpassen. Het merendeel van de internet gebruikers krijgt een dynamisch ip adres van hun provider. Met een trucje kun je jou ip adres vernieuwen. Meer info daarover kun je google'n.
Of bezoek de WF-site met de Tor Browser Bundle. Maar met alle NSA-onthullingen van de laatste maanden vind ik het erg ver gaan. Der Spiegel kwam tussen Kerst en O&N met de onthulling dat NSA-engineers met een privéjet ingevlogen worden, beschermd door een lokaal FBI- of CIA-persoon hun actie maken en binnen een half uur weer in de lucht zijn op weg terug naar huis. Zo is er een glasvezelkabel bij Marseille, waar veel Europese data (maar ook data tot uit India toe) overheen gaat, nu onder surveillance van de NSA.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ik denk persoonlijk dat we als vereniging inderdaad nog wat kunnen doen aan de privacy en beveiliging.
Eric op de Fiets schreef:Hoi Jeroen, wat mij betreft mag je onderschrift wel wat genuanceerder.
Hallo Eric,

ik draai er liever niet omheen.
Eric op de Fiets schreef:Het wf forum kent geen facebook like knop en heeft derhalve geen relatie of gegevens uitwisseling met facebook. Er is inderdaad wel een facebook wf pagina. Het staat een iedereen vrij om deze pagina te like'n of niet. Like je de wf pagina niet en kom niet op de hoofdpagina van de wf site, dan heb je er geen last van, zie ook zin 2.
Het zou best kunnen dat mensen via de hoofdpagina naar het forum navigeren. De hoofdpagina waar de facebook knop op staat is namelijk een handig startpunt om naar verschillende onderdelen van de website te navigeren, zoals het forum of de landeninformatie pagina's.
Eric op de Fiets schreef:Wil je voorkomen dat je aanbiedingen krijgt van sites die met google een advertentie overeenkomst hebben, ruim dan zeer regelmatig je cookies op van je pc met bijvoorbeeld http://www.piriform.com/ccleaner Als er geen cookie op je pc staat, krijg je geen aanbiedingen van de sites die je bezocht hebt.
Mocht je dat geen optie vinden kun je ook regelmatig de ip adres aanpassen. Het merendeel van de internet gebruikers krijgt een dynamisch ip adres van hun provider. Met een trucje kun je jou ip adres vernieuwen. Meer info daarover kun je google'n.
Het wijzigen van ip heeft geen zin en de genoemde software is commerciele software die vermoedelijk niet voor alle besturingssystemen beschikbaar is. Waarom zou je extra software willen draaien om jezelf voor deze ongein te beschermen?

Een m.i. iets minder slechte oplossing is om facebook in je hosts bestand te plaatsen zodat er helemaal geen contact met facebook gemaakt wordt. Deze oplossing is kostenloos en besturingssysteem onafhankelijk. Maar de beste oplossing is om helemaal geen facebook communicatie te laten plaatsvinden zonder toestemming van de bezoeker. Het zou niet nodig moeten zijn zelf deze ongein te moeten bestrijden.
Maar voorkom je met die laatste oplossing niet ook alle links naar onze Facebook-pagina? Iets wat uit het oogpunt van enige vergroting van naamsbekendheid op dit moment niet erg gewenst is.
Robertjan schreef:Maar voorkom je met die laatste oplossing niet ook alle links naar onze Facebook-pagina? Iets wat uit het oogpunt van enige vergroting van naamsbekendheid op dit moment niet erg gewenst is.
dit soort maatregelen zouden niet nodig zijn als de like-button op de home pagina gewijzigd wordt naar een gewone button die geen contact maakt met facebook als er niet op geklikt wordt.
toevoeging: behalve het loggen van bezoeken aan de startpagina van Wereldfietser naar het commerciele bedrijf Facebook wordt voor iedere forum pagina die wordt bezocht contact opgenomen met het bedrijf Google.

Hierdoor kan een commercieel bedrijf al mijn bezoeken op websites die uitgerust zijn met Google Analytics code inzien. Google weet dankzij Wereldfietser precies in welke topics ik geinteresseerd ben omdat wereldfietser dit op de achtergrond doorsluist naar Google.

De oplossing voor dit probleem is om over te stappen op statistieken software die op eigen webserver draait i.p.v. op een externe webserver van een commercieel bedrijf.
Is het misschien een beter idee om je netwerkkabel door te knippen en je WiFi-adapter uit te notebook en je telefoon te slopen? Want er is eigenlijk geen site waar je zeker weet dat je niet gevolgd wordt.

De site van de Wereldfietser wordt gebouwd en onderhouden door vrijwilligers. Als je vindt dat het beter kan dan kan je je natuurlijk altijd aanmelden om mee te helpen in het onderhouden van de site.
Marc v G schreef:Is het misschien een beter idee om je netwerkkabel door te knippen en je WiFi-adapter uit te notebook en je telefoon te slopen? Want er is eigenlijk geen site waar je zeker weet dat je niet gevolgd wordt.
Juist omdat bedrijven als Google en Facebook op grote schaal privacy in gevaar brengen zou er m.i. juist wel iets aan gedaan moeten worden.
Afbeelding
Marc v G schreef:De site van de Wereldfietser wordt gebouwd en onderhouden door vrijwilligers. Als je vindt dat het beter kan dan kan je je natuurlijk altijd aanmelden om mee te helpen in het onderhouden van de site.
Dat rechtvaardigt wat mij betreft nog steeds niet het schenden van privacy.
Marc v G schreef:Is het misschien een beter idee om je netwerkkabel door te knippen en je WiFi-adapter uit te notebook en je telefoon te slopen? Want er is eigenlijk geen site waar je zeker weet dat je niet gevolgd wordt.
De gemiddelde wereldburger geeft geen snars om zijn privacy: ondanks alle schandalen zijn er het afgelopen jaar meer dan een miljard smartphones verkocht. (bron: http://www.hbvl.be/nieuws/multimedia/ai ... kocht.aspx)
Het is een kwestie van tijd voordat ik persoonlijk gevolgd, aangeklaagd en veroordeeld wordt omdat ik het wifi-signaal van mijn modem thuis uitgezet heb, thuis bel met een draadje, nog een dumbphone-gsm heb die soms uit staat en op willekeurige momenten cash betaal in de supermarkt.

Het probleem is dat iedereen in koor zegt "daar kun je in je eentje toch niets aan doen", en voor veel geld apparatuur koopt waarmee men afgeluisterd kan worden.

Leon
Het verbaast mij dat blijkbaar velen het vanzelfsprekend vinden privacy schendende software te faciliteren. Ga je hier tegen in, dan word je door velen als paranoide idioot gezien. Althans, dat is mijn interpretatie als ik kijk naar de reacties die ik van mensen krijg als ik hen uitleg waarom ik niet op ethisch onverantwoorde sociale netwerken zoals facebook zit.

Blijkbaar is de vrees voor velen om niet bij de groep te horen en de sociale consequenties voor het openlijk uitspreken van je mening over dit onderwerp groot.
ik zie uit naar een forum versie zonder privacy schending.