Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eco keurmerk websites - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eco keurmerk websites

Leon schreef:
DeFietsreiziger schreef:Zo moet reizen met de trein binnen Europa geen probleem zijn. Ook met de boot naar IJsland zou binnen de grenzen moeten vallen
Dat lijkt me een verkeerd uitgangspunt. Wat als die boot of trein nu eens vet tegenvallen qua CO2-uitstoot?
Leon
Het is een van die dingen die nog goed onderzocht moeten worden. Je moet nagaan dat op een ferry er tonnen aan auto's, vrachtwagens en vracht zit. Dus wat is het effect van een fietser of voetganger op zo'n boot? Zeg het maar. :roll:
DeFietsreiziger schreef:
Leon schreef:
DeFietsreiziger schreef:Zo moet reizen met de trein binnen Europa geen probleem zijn. Ook met de boot naar IJsland zou binnen de grenzen moeten vallen
Dat lijkt me een verkeerd uitgangspunt. Wat als die boot of trein nu eens vet tegenvallen qua CO2-uitstoot?
Leon
Het is een van die dingen die nog goed onderzocht moeten worden. Je moet nagaan dat op een ferry er tonnen aan auto's, vrachtwagens en vracht zit. Dus wat is het effect van een fietser of voetganger op zo'n boot? Zeg het maar. :roll:
Hm. Dat vliegtuig vertrekt ook zónder mij. Dus wat is mijn effect als ik níet met het vliegtuig ga... Lastig.
Travelmaster schreef:Hm. Dat vliegtuig vertrekt ook zónder mij. Dus wat is mijn effect als ik níet met het vliegtuig ga... Lastig.
Op een vliegtuig zijn geen auto's of vrachtwagens. Dus ik zou dat niet op een hoop willen gooien.
Op een vliegtuig zijn geen auto's of vrachtwagens
Afbeelding
:D
DeFietsreiziger schreef:
Travelmaster schreef:Hm. Dat vliegtuig vertrekt ook zónder mij. Dus wat is mijn effect als ik níet met het vliegtuig ga... Lastig.
Op een vliegtuig zijn geen auto's of vrachtwagens. Dus ik zou dat niet op een hoop willen gooien.
Nee, natuurlijk niet, want jij bent vóór het keurmerk :twisted: ;)!
Misschien moeten jullie dit even doorlezen. :wink:

http://www.greentraveller.co.uk/blog/gr ... passengers
● Foot passenger on a ferry: 22.54g CO2e per passenger kilometre
● Rail passenger on a Eurostar train: 17.14g CO2e per passenger kilometre
● Air passenger on a domestic flight (between UK airports): 205.15g CO2e per passenger kilometre
● Air passenger on a short haul flight (UK to Central Europe): 116g CO2e per passenger kilometre.
DeFietsreiziger schreef:Misschien moeten jullie dit even doorlezen. :wink:

http://www.greentraveller.co.uk/blog/gr ... passengers
● Foot passenger on a ferry: 22.54g CO2e per passenger kilometre
● Rail passenger on a Eurostar train: 17.14g CO2e per passenger kilometre
● Air passenger on a domestic flight (between UK airports): 205.15g CO2e per passenger kilometre
● Air passenger on a short haul flight (UK to Central Europe): 116g CO2e per passenger kilometre.
Dus als ik wél meega met dat vliegtuig, is het eigenlijk alleen maar beter, omdat de statistieken anders slechter worden?

Nee, flauw van me. Natuurlijk zitten er grote verschillen tussen de verschillende vervoersmiddelen. Je bent goed bezig!
DeFietsreiziger schreef:Misschien moeten jullie dit even doorlezen. :wink:

http://www.greentraveller.co.uk/blog/gr ... passengers
Welke impact heeft de omgeving (lucht t.o.v. zout water) op het onderhoud van de vlieg-/vaartuigen? Oeps...
Welke impact heeft de aanleg en het onderhoud van de zee-/luchthavens op de omgeving? Oeps...
DeFietsreiziger schreef:● Foot passenger on a ferry: 22.54g CO2e per passenger kilometre
Waarbij wel niet mag vergeten worden dat ferry voorlopig nog met zeer vervuilende brandstof varen.
DeFietsreiziger schreef: ● Rail passenger on a Eurostar train: 17.14g CO2e per passenger kilometre
Een cijfer dat waarschijnlijk veel te optimistisch is en geen rekening houdt met de aanleg en onderhoud van infrastructuur: http://www.lowtechmagazine.be/2007/04/v ... op-wi.html
DeFietsreiziger schreef: Air passenger on a domestic flight (between UK airports): 205.15g CO2e per passenger kilometre
● Air passenger on a short haul flight (UK to Central Europe): 116g CO2e per passenger kilometre.
Hoewel de uitstoot/passagierskilometer daalt hoe langer de vlucht is, is het probleem natuurlijk dat men vooral door de opkomst van het vliegtuig veel langere afstanden is beginnen afleggen. Dus hoewel korte afstanden met een vliegtuig absurd zijn, zijn het niet de vluchtjes van enkele honderden kilometers die het probleem vormen, wel de vele tienduizenden kilometers die veel 'rijke mensen' (in de brede betekenis van het woord, daar behoren dus ook de meeste lezers van dit forum toe) nu gedurende hun leven vliegen.

Renaat
Revanho schreef:
DeFietsreiziger schreef:● Foot passenger on a ferry: 22.54g CO2e per passenger kilometre
Waarbij wel niet mag vergeten worden dat ferry voorlopig nog met zeer vervuilende brandstof varen.
DeFietsreiziger schreef: ● Rail passenger on a Eurostar train: 17.14g CO2e per passenger kilometre
Een cijfer dat waarschijnlijk veel te optimistisch is en geen rekening houdt met de aanleg en onderhoud van infrastructuur: http://www.lowtechmagazine.be/2007/04/v ... op-wi.html
DeFietsreiziger schreef: Air passenger on a domestic flight (between UK airports): 205.15g CO2e per passenger kilometre
● Air passenger on a short haul flight (UK to Central Europe): 116g CO2e per passenger kilometre.
Hoewel de uitstoot/passagierskilometer daalt hoe langer de vlucht is, is het probleem natuurlijk dat men vooral door de opkomst van het vliegtuig veel langere afstanden is beginnen afleggen. Dus hoewel korte afstanden met een vliegtuig absurd zijn, zijn het niet de vluchtjes van enkele honderden kilometers die het probleem vormen, wel de vele tienduizenden kilometers die veel 'rijke mensen' (in de brede betekenis van het woord, daar behoren dus ook de meeste lezers van dit forum toe) nu gedurende hun leven vliegen.

Renaat
Je zou bijna tot de conclusie komen dat je hier nooit uit gaat komen. Wat jij aangeeft over de aanleg van een spoorlijn, dat geldt in zekere mate voor de andere vervoersmiddelen ook.
Klopt dat het ook voor de andere vervoersmiddelen geldt. Maar voor de aanleg van een vliegveld zijn maar een paar vierkante kilometer asfalt nodig. Een spoorlijn doorklieft het gehele landschap. Voor de aanleg ervan moet dat hele landschap op de schop:

Afbeelding
Aanleg Hanzelijn rond Kampen-Zuid. © de Stentor

Een asfaltweg voor lange-afstandsvervoer lijkt wat dat betreft helemaal zinloos, met de huidige technieken, kennis en vervoerssystemen. Maar het kost wel enorm veel (natuur, geld, etc.).

Enfin, wil je alles onderbouwen, dan moet je dus wel goed onderzoek doen. Zolang er geen probleemeigenaar opstaat, zal er niet gauw zo'n onderzoek van komen. Ook Richard Hammond (zie eerdere link van Leo) zie ik dat niet gauw doen.
Vanwege de nogal verwaterde relatie tussen het onderwerp en fietsreizen, wordt dit onderwerp verplaatst naar Achtergrond. Dat betekent dat het niet meer tevoorschijn komt in de lijst met actieve onderwerpen. /r
Misschien kan ik je nog interesseren voor een luchtfoto van de aanleg van een fietspad? :lol:

Afbeelding

En voor de oplettende lezer, de post van de moderator was 4 minuten na de post van Robertjan. :roll:
Ik zou nog wel willen benadrukken dat het artikel waar Renaat naar linkt een zeer interessante verwijzing bevat naar een onderzoek van de universiteit van Berkeley, welke mij zeer bruikbaar lijkt voor een online CO2-calculator.
Daar wil ik het in dit onderwerp bij laten. Succes met het label, Leo.
Offtopic reacties zijn verwijderd uit dit onderwerp. Gelieve bij het onderwerp te blijven en voor andere dingen een ander topic te zoeken/openen in het juiste subforum. /r
ik denk dat veel het zinvoller is om niet-fietsers te stimuleren een heel klein beetje minder milieu onvriendelijk te gaan leven, dat levert veel meer winst op dan het kleine groepje fietsers stimuleren tot milieu vriendelijker gedrag.