Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [enquete] windmolens aan de kust - Forum Wereldfietser

[enquete] windmolens aan de kust

Hoi,

Heb een vraagje aan jullie allemaal over windmolens voor de NL kust. Ben benieuwd hoe jullie als fietsers/recreanten in de buitenlucht aankijken tegen het plaatsen van windmolens aan de kust.

Normaal staan windmolens niet in het zicht, buiten de 12 mijls zone. Het kabinet onderzoekt of ze niet dichterbij kunnen worden geplaatst. Sommige partijen zijn hier fel op tegen . Zie krantenbericht van vandaag in Leidsch Dagblad:

http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... k?lref=sll

Ik werk bij de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond. Op dit moment zijn we binnen allerlei groepen kustgebruikers, bezoekers en bewoners aan het onderzoeken wat zij ervan vinden: Windmolens ver van de kust of dichterbij is ook prima?

Ik hoor graag jullie mening. Thanx!


Groet,

Jonathan
Ik erger me mateloos aan windmolens. Ze worden zonder acht te slaan op het landschap neergezet door ambtenaren die dat moeten vanwege hun CO2-verplichting, en vanwege iedereen doet het. Voeg daarbij de zwaar gesubsidieerde want in werkelijkheid volstrekt onrendabele molens en hun grijnslachende fabrikanten en je hebt een landschappelijke ramp in wording.
Landschap is ook milieu, dat wordt wel eens vergeten.

Plannen om voor de kust in het zicht molens neer te zetten vormen een grote bedreiging voor het kustlandschap. Daar ben ik dus tegen, dat mag duidelijk zijn.
Het verbaast me zeer dat daar vanuit bijvoorbeeld het Zeeuwsche geen protesten tegen zijn te horen.
In een land dat geleidelijk aan steeds verder vol wordt gebouwd met objecten en wegen, moeten er gebieden zijn, zoals zeker de kust met z'n verten, die daarvan gevrijwaard blijven. Een grote windmolen (en ze hebben tegenwoordig reusachtige afmetingen) is een industrieel ding, en zo ziet hij er ook uit.

Alleen neerzetten daar waar het landschap al naar de ** is, zou ik zeggen.
Jonathan Weegink, uit Katwijk, broer van Chris...:)?

Hier ook een (import)kattuker. Ik vind het prima als de mogelijkheden van wind, water en zon (maar liever nog getij) ten volste benut worden... maar aangezien ik ook een kustbewoner ben, zou ik ze het liefst búiten mijn gezichtsveld (met bril óp) hebben...

Je link deed het niet bij mij, trouwens.
Georg schreef:Plannen om voor de kust in het zicht molens neer te zetten vormen een grote bedreiging voor het kustlandschap. Daar ben ik dus tegen, dat mag duidelijk zijn.
+1

en uit het zicht moet dan ook echt uit het zicht zijn, zodat je kan blijven genieten van de zon die in de zee zakt 8)
Michael W schreef:
Georg schreef:Plannen om voor de kust in het zicht molens neer te zetten vormen een grote bedreiging voor het kustlandschap. Daar ben ik dus tegen, dat mag duidelijk zijn.
+1

en uit het zicht moet dan ook echt uit het zicht zijn, zodat je kan blijven genieten van de zon die in de zee zakt 8)
Windmolens kunnen hele mooie foto,s opleveren bij zonsondergang :wink:

Maar serieus: Ik vind dat de Nederlandse overheid vol moet inzetten op alternatieve energie bronnen.
Natuurlijk rekening houdend met te veel landschapsvervuiling.
Gewone hoogspanningsmasten behoren ook niet tot het normale landschapsbeeld, maar worden al lang geaccepteerd.
dik5 schreef: Gewone hoogspanningsmasten behoren ook niet tot het normale landschapsbeeld, maar worden al lang geaccepteerd.
Een hoogspanningsmast gaat tot ca60m en beweegt niet ten opzichte van de achtergrond. Een windmolen wordt verondersteld* wel te bewegen en is al gauw 150m** hoog

*) tenzij het te hard of te zacht waait, er een schroefje los zit, de subsidie nog niet binnen is ....

**) De windmolenjongen hebben het dan over 100m, want ashoogte levert een kleiner getal op
Helaas is dit forum niet oud genoeg om terug te gaan naar draadjes uit 1600-1700...

In die tijd waarschijnlijk werden er bij Kinderdijk heel veel molens neer gezet en ik kan me voorstellen, dat ook niet iedereen dat mooi vond. Nu is het Werelderfgoed en komen busladingen vol toeristen deze schoonheid aan de horizon bewonderen.

Maar ook toen zal er hevig gediscussieerd zijn over alternatieven, dus waarom nu niet weer. Benieuwd daarom of onze huidige windmolens langs de kust over 400 jaar ook zoveel bezoekers gaan trekken, zou goed zijn voor het toerisme :wink:
m-gineering schreef:
dik5 schreef: Gewone hoogspanningsmasten behoren ook niet tot het normale landschapsbeeld, maar worden al lang geaccepteerd.
Een hoogspanningsmast gaat tot ca60m en beweegt niet ten opzichte van de achtergrond. Een windmolen wordt verondersteld* wel te bewegen en is al gauw 150m** hoog


*) tenzij het te hard of te zacht waait, er een schroefje los zit, de subsidie nog niet binnen is ....

**) De windmolenjongen hebben het dan over 100m, want ashoogte levert een kleiner getal op
Maar het zijn er veeeel meer en zijn ook nog met elkaar verbonden zodat je op je foto,s altijd van die
lelijke lijnen hebt
Afbeelding

Molens in zee bij Castricum 8)
Wat mij betreft mogen ze rustig in het zicht staan. Ik vind het iets vredigs hebben zo'n molen die continu en monotoom staat te draaien. Ok, het is een door de mens gemaakt object, maar wel één dat puur functie is.

Off-shore windmolens zijn overigens bijna 1/3 efficiënter dan molens verder landinwaarts, dus met hetzelfde materiaal en moeite haal je meer energie op.

Als reactie op Georg wil ik zonder aan te vallen zeggen dat mijn visie is dat we met onze huidige energievraag kunnen kiezen tussen twee dingen: vervuilende installaties die lokaal erg vuil zijn en sluipend onze aarde veranderen, of sterk verspreide installaties die opvallen maar geen of weinig schadelijke impact hebben op hun omgeving. Geloven dat onze huidige consumptie drift houdbaar is zonder op één van deze twee vlakken een toegeving te doen, lijkt me niet fair. Daarom kies ik dan voor optie 2.
Ik ben het volledig met Enrice eens.
Iedereen wil groene stroom maar bijna niemand wil windmolens. De groene stroom zal toch ergens vandaan moeten komen.
Ik vind windmolens persoonlijk absoluut niet storend in het landschap en geloof me, in de directe omgeving van waar ik woon staan er veel!
Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, ze zijn bijna altijd in beweging. Gaat i.d.d. iets rustgevends van uit.
Ik heb zelfs een klein windmolentje in de tuin, een rvs versie van het bekende plastic speelgoed ding :D
Ik vraag me bij het zien van een windmolen (model 2013, niet die van Kinderdijk..) altijd af wat zo'n molen nou echt kost aan geld en aan milieu belasting. Ik bedoel, het ding moet ook gebouwd worden en onderhouden, iets dat met zoute stormen eroverheen zeer nodig is.
Beetje net zo'n vraag die opkomt bij het zien van een Toyota Prius; helemaal uit Japan en vol accu's. Best kans dat een eenvoudige auto uit Frankrijk minder belastend is totaal bezien.

De kust, dat is ruimte, verten, het is al heel storend als je, staande op een hoge duin, containerschepen ziet liggen/varen.

Wat zou het opleveren om een groot veld zonnepanelen (plat/laag) neer te zetten ipv de dominante molens?

Waarom rijdt mijn auto nog niet op waterstof? De keuze is er niet eens.
Waarom zijn alle lampen overal aan 's-nachts?
Laatst reed ik per auto over de A27, door de donkere polders aan weerszijden, over een verlichte snelweg. Dat is toch niet nodig? Het lijkt België wel.

Ik vraag me in dit verband ook af of de Duitsers geen spijt gaan krijgen van hun overhaaste beslissing alle bestaande kerncentrales te sluiten, nota bene omdat er in Japan één overstroomde. Duitsland is geologisch nogal vergelijkbaar met Japan...
Straks staat D ook vol met molens en glimmende panelen. Weg mooi heuvelland.
Geclusterd plaatsen dan geeft het naast mooie schone energie ook nog mooi landschapsbeeld! Zag in Zuid India jaren geleden al een mooi voorbeeld. En Nederland kent ze ook zoals in de Flevo polder.
Bij tegenwind is alle wind die wordt omgezet in electriciteit wind die niet op mijne neus staat te blazen. Goede zaak dus.
Hier in Friese Greidhoeke klaagt bijna niemand erover. Ze horen bij het landschap, net als kerktorens.

Zet de Eemshaven vol met windmolens. Veel beter dan de kolencentrale die er nu staat. Daar hoor je bijna niemand over. Lekker ver weg van de rest van Nederland.

Kolencentrales zijn superslecht voor het milieu.
Deze centrales kunnen ook met gas gestookt worden, maar het gas wordt geëxporteerd en Nl importeert vervolgens goedkope kolen om de centrales mee te stoken.

Ik ga mijn tassen pakken.
Morgenavond richting Steenwijk voor een ronde door Drenthe met Frank van Rijn!
Iedereen die zich ergert zet een actie op ons te bewegen minder energie te gebuiken. Hebben die molens ook geen zin. Zolang we doorgaan steeds meer stroom te gebruiken zit en niets anders op, lijkt mij.
ik heb ernstige twijfels over windmolens in het algemeen omdat ik vermoed dat het slecht voor mens en natuur is. Niet zozeer in ons rijke westerse Nederland, maar wel in de landen waar ze geproduceerd worden zoals China. Daarom ben ik tegenstander van het plaatsen van windmolens in ons rijke Nederland.

Zie:

http://www.dailymail.co.uk/home/moslive ... scale.html

Ik ben het met multiwgb eens, je kunt beter bij jezelf beginnen.

groeten, Jeroen - beseft dat er waarschijnlijk ook neodymium in zijn naafdynamo zit... :shock:
Het is geen kwestie van willen, maar van moeten!

http://www.youtube.com/watch?v=vA7tfz3k_9A#!
Er valt het één en ander af te dingen op windenergie (het is onregelmatig, duur, duurder op zee, er zitten zeldzame grondstoffen in de molens, ze zijn doorgaans nog steeds eigendom van de grote energieboeven, etc.), maar persoonlijk vind ik landschapsvervuiling echt een non-issue. Zeker in bijvoorbeeld de golvende groene heuvels in Duitsland vind ik ze wel mooi, en ze zijn net als vrijwel alle andere dingen die we zien op de fiets in West-Europa gewoon onderdeel van ons cultuurlandschap. En ze geven je in ieder geval de kans om te realiseren dat onze elektriciteit niet uit het niets ontstaat.
Ik meen dat de vraag was wat men van windmolens in zicht van de kust vindt, niet zozeer of Don Quichotte toch gelijk had :D

Persoonlijk lijkt het mij niet zo'n punt op zee; ik geloof wel dat ik hier en daar een heel veld beter zou vinden dan je hele kustlijn vol met hier en daar een molen.

Het wisselt trouwens wel: ik vind de molens die je vanuit de trein Groningen - Zwolle ziet eigenlijk wel aardig, terwijl ik in het buitenland wel eens een hele berg vol molens ben tegengekomen wat ik storend vond. Maar minder storend dan ski-liften en elektricititeits en telefoondraden die bovengronds lopen.