Additionally, paste this code immediately after the opening tag: politica mag niet fietsen met wachtgeld - Forum Wereldfietser

politica mag niet fietsen met wachtgeld

een tijdje geleden keek ik naar ned 3, naar Pownews. Zij hadden een uitzending gemaakt over Krista van Velzen, van de SP, die een wereldreis op de fiets aan het maken is. Zij moest er van haar dokter uit, omdat zij last had van een kleine burnout. Nu is er ruzie uitgebroken dat zij niet mag fietsen met wachtgeld. vind ik onterecht, want politici maken wel 80 uur per week. Ze heeft na alle ophef, toch besloten om verder te fietsen zonder wachtgeld.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7899 ... html?p=7,1

mario
mario schreef:dat zij niet mag fietsen met wachtgeld. vind ik onterecht

Mogen wij ook niet, dus .... heel terecht :wink:
Ik ken iemand die van een ww-uitkering leeft, nou dan is even een jaartje ongestoord fietsen er echt niet bij. Althans niet als je je uitkering wilt behouden.

Maar ja, de goeie ouwe George Orwell schreef het al: all pigs are equal, but some pigs are more equal than others.

Gijs
Wat een rancune tegenover politici die zich voor ons hebben ingezet. Dat vind ik jammer. Laten we haar een spoedig herstel wensen. Ik heb geen idee hoe de ww werkt, maar ik kan me toch goed voorstellen dat ook daar geldt dat je vrijgesteld bent van de sollicitatieplicht als je ziek bent. Dat mag ik wel hopen. Of dit een zinvolle therapie is, blijft natuurlijk een ander verhaal. Daar moeten de artsen maar over beslissen, en niet de Telegraaf.
Wim
Wim schreef:maar ik kan me toch goed voorstellen dat ook daar geldt dat je vrijgesteld bent van de sollicitatieplicht als je ziek bent.
Als je ziek bent wel, totdat je beter bent, maar wie ziek is onderneemt geen wereldreis op de fiets en zeker niet met een burn-out!!
Al die voorgebakken meningen op zo'n piepklein verhaaltje waar eigenlijk niks in staat. Beetje lachwekkend. :roll:

Ben eigenlijk meer benieuwd waar ze aan het fietsen is.
Michael W schreef:Als je ziek bent wel, totdat je beter bent, maar wie ziek is onderneemt geen wereldreis op de fiets en zeker niet met een burn-out!!
Fietsen lijkt me juist een prima medicijn voor een burn out. Thuis zitten en niks doen lijkt me het laatste wat je moet doen.
Dat heeft niets met voorgebakken te maken, maar gewoon met gezond verstand en gevoel voor solidariteit. Ik gun niemand een ziekte maar iemand die een wereldreis op de fiets maakt lijkt me niet overdreven ziek of opgebrand, en het is de vraag of een dergelijke privé hobby dan met gemeenschapsgeld gefinancierd moet worden.
In mijn optiek niet.

Gijs
Gijs, met voorgebakken meningen bedoel ik de overdreven reacties van de Telegraaf lezers, niet die van dit forum. :wink:

Uiteraard is het niet goed om met wachtgeld op op wereldreis te gaan. Maar voordat ik Krista aan de schandpaal ga nagelen wil ik toch eerst het verhaal van haar zelf horen van wat er nu precies is gebeurd!
Wim schreef:Wat een rancune tegenover politici die zich voor ons hebben ingezet. Dat vind ik jammer. Laten we haar een spoedig herstel wensen. Ik heb geen idee hoe de ww werkt, maar ik kan me toch goed voorstellen dat ook daar geldt dat je vrijgesteld bent van de sollicitatieplicht als je ziek bent. Dat mag ik wel hopen.
Ervaring: Als je ziek wordt als je in de ww zit krijg je meteen de dag erna een brief met de tektst "uw uitkering is stopgezet". Dat is niet leuk om te lezen als je 39 graden koorts hebt! Officieel klopt het, want je uitkering moet dan uit een ander potje komen en dat gaat niet vanzelf. Daarna krijg je - ervaring - gedurende een paar maanden nog zeker 10 UWV-enveloppen op de mat die je precies vertellen wat je moet administratief doen, tijdens je ziekte. Alle fouten die jij en de lui bij het UWV maken (ervaring: en die maken ze) hebben hetzelfde effect: je uitkering komt later.
Dus wees niet verbaasd als er mensen zijn die pissig worden dat een politicus op reis kan tijdens ww/wachtgeld. Ook gewone werklozen hebben zich wel eens flink ingezet voor de maatschappij, dus politici zijn wat mij betreft niet heel bijzonder.
Leon
Gijs M schreef: Maar ja, de goeie ouwe George Orwell schreef het al: all pigs are equal, but some pigs are more equal than others.
Gijs
Wachtgeld is toch stopgezet? 'More equal' is dus niet van toepassing. In het geval van politici moet je het eerder omdraaien. Politici draaien werkweken van 60-80 uur, hebben dagelijks de mailbox volstaan met hate-mail, doen het altijd fout, terwijl ze zich wel voor volk en vaderland inzetten. En als ze dan ophouden met 'aan het pluche kleven' worden ze ook nog eens afgeschoten omdat ze wachtgeld krijgen terwijl ze een andere baan proberen te vinden, iets wat voor ex-politici vaak ook al niet makkelijk blijkt te zijn.
DeFietsreiziger schreef:Maar voordat ik Krista aan de schandpaal ga nagelen wil ik toch eerst het verhaal van haar zelf horen van wat er nu precies is gebeurd!
Helemaal mee eens!
Wim schreef:Wat een rancune tegenover politici die zich voor ons hebben ingezet.
Wim
+1.
Volgens het AD is haar wachtgeld stopgezet omdat ze niet meer kan voldoen aan interne SP-afspraken omtrent sollicitatieplicht. En het was niet haar bedoeling dat ze al etend uit de staatsruif de wereld ging rondfietsen.
Dit onderwerp heeft weer alle potentie in zich om te eindigen in polariserende standpunten. Daarom verplaatst naar 'Achtergrond'.
Probeer desalniettemin respectvol met het onderwerp en andermans meningen om te gaan.

De moderator
Ik dacht al, waar is mijn bericht. Ik heb nog nooit van achtergrond gehoord.

Mario
Mario,

Soms leiden berichten tot verhitte discussies. Daarvoor hebben we het forum 'Achtergrond' gemaakt. Daarmee blijft het bericht wel bestaan, maar staat niet meer in de lijst met actieve onderwerpen. Dus mensen die er graag over willen discussieren kunnen dat nog, maar de mensen die er niet echt in geinteresseerd zijn hebben er geen last van. Het is een tussenoplossing, dus voor beide partijen een beetje geven en nemen.

Hans
HansvanderVeeke schreef:Mario,

Soms leiden berichten tot verhitte discussies. Daarvoor hebben we het forum 'Achtergrond' gemaakt. Daarmee blijft het bericht wel bestaan, maar staat niet meer in de lijst met actieve onderwerpen. Dus mensen die er graag over willen discussieren kunnen dat nog, maar de mensen die er niet echt in geinteresseerd zijn hebben er geen last van. Het is een tussenoplossing, dus voor beide partijen een beetje geven en nemen.

Hans
Anders gezegd; superbetutteling :wink:
peter de rijk schreef:Volgens het AD is haar wachtgeld stopgezet omdat ze niet meer kan voldoen aan interne SP-afspraken omtrent sollicitatieplicht. En het was niet haar bedoeling dat ze al etend uit de staatsruif de wereld ging rondfietsen.
Zo zie je maar, weer: met kennisneming van het hele verhaal blijkt dit weer een storm in een glas water. In andere woorden: stemmingmakerij van De Telegraaf? En ondertussen heeft Van Velzen waarschijnlijk alweer een paar doodsbedreigingen binnengekregen. Dit is toch niet hoe het zou moeten zijn.
Ik ben ook niet zo gecharmeerd van deze goedkope journalistiek (er wordt met geen woord gerept over rechtse kamerleden die dit al jaren doen). En de reacties daar op zijn al helemaal laag bij de grond. Mensen moeten maar een gaan nadenken waarom er een wachtgeldregeling is, wie er van gebruik maken en dan nog eens gaan reageren. Dat er iets aan moet veranderen dat lijkt me wel goed, maar dat is een andere discussie.

Zelfs haar weblog wordt besmeurd. Heb ik op gereageerd. En nee, ik ben geen sp stemmer. :P

http://kristavanvelzen.sp.nl/weblog/