Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stormloop op elektrische fietsen - Forum Wereldfietser

Stormloop op elektrische fietsen

Stormloop op elektrische fietsen

En hoe zit dat in Nederland, vraag ik mij dan af... loopt de degeneratie daar even snel ? 8)

Toch wel straf, dat een fietsmerk met de omineuze naam 'Sparta' hieraan meedoet, niet ? :wink:
Na ja misschien dat een groot gedeelte van de huidige wereldfietser (leeftijd 40-60) er over een poosje blij mee is. Als ik op een gegeven moment de keuze heb tussen achter de geraniums blijven of een elektrische fiets, dan weet ik wel waarvoor ik kies. :wink:
De verkoop van dergelijke vehicles loopt hier storm met al zijn nadelen als gevolg. Grote horden e-bikers op het fietspad. Gisteren kwam uit een zijfietspad zo'n groepje "bejaarden" op e-fietsen. We keken elkaar van ongeveer 50 meter afstand in de ogen; het was een overzichtelijke T-splisting. Ik reed op een fietspad van links en had een aanmerkelijk hogere snelheid, doch de e-fietsers kwamen van rechts en sneden mij ervoor, kennelijk goed op de hoogte van de verkeersregel: rechts gaat - te allen tijde - voor. Eenmaal erachter, bellen, roepen of wat ook, ze bleven naast elkaar fietsen en maakten geen enkele ruimte voor deze mede fietspadgebruiker. Waarschijnlijk waren ze allemaal wat doofachtig geworden en claimden ze hun recht, dat ze van rechts kwamen ook 300 meter na de splitsing nog?
Toch vind ik het voor een deel dat zich wel goed gedraagd een uitkomst, immers je blijft enigzins bewegen en de sociale contacten blijven. Helaas is het ook roofgoed en zelfs kwajongens zie je op e-bikes. Bij een collega in Emmen werd alleen een klein schuurtje achter in z'n tuin, waarin de e-bike stond, opengebroken en de fiets ontvreemd. Kennelijk hadden "afleggers" haar gevolgd tot de woning.
Mijn moeder van 70+ fietst al een aantal jaar met veel plezier op een dergelijke fiets, en mijn nichtje van 17 wil er best ook wel een :? :evil:
De tovenaar schreef:Mijn moeder van 70+ fietst al een aantal jaar met veel plezier op een dergelijke fiets, en mijn nichtje van 17 wil er best ook wel een :? :evil:
Gaat het daar dan niet verschrikkelijk fout? Bedoel die e fietsen zijn geweldig voor die mensen die zelf niet zo geweldig meer kunnen doortrappen vanwege lichamelijke problemen. Dan kunnen die mensen namelijk toch nog "gewoon" fietsen, maar als de jeugd die e fietsen als soortgenoot van de scooter gaan benaderen.

Bovendien als je voor je 20ste al ophoud met "bewegen" door alleen maar te e fietsen, wat word het dan wel niet als je 60 a 70 bent? Hoop je dan op een volwaardige electrische fiets die alle snelheid zelf maakt?
Op reis vorige maand, viel het me op dat je ze in Italië zeer veel ziet; veel meer nog dan bij ons of dan in Frankrijk.
De gemiddelde e-fiets is zwaarder dan 20 kg, vaak boven de 25 kg, heeft een geometrie die je verplicht tot kaarsrecht zitten en is ongeschikt voor het meenemen van bagage. Neem daarbij de actieradius van de accu van 40 tot 70 km en de snelheidsbegrenzer van 25 km per uur en je komt toch al snel tot de conclusie dat zoiets niets is voor een meerdaagse fietstocht met bepakking.

Ook voor recreatieve tochtjes snap ik niet goed het nut. Op een lichtgewicht sporthybride of racefiets van 10 kg of minder en met snelle banden kom je sneller en gemakkelijker vooruit dan op zo´n elektrisch slagschip.

Maar goed, als iemand er lol aan beleeft, vooruit dan maar.

In Spanje worden ook wel e-bikes verkocht, maar tot nu toe mondjesmaat. Het is hier of een scooter of een mtb of racefiets.
Helemaal met Blanche en nsa 1984 eens. Voor mensen die niet meer goed kunnen fietsen is zo'n ding een uitkomst. Kun je toch lekker buiten genieten. Dat mensen die gezond van lijf en leden zijn ook op zo'n ding willen fietsen vind ik geen goede ontwikkeling. De gemiddelde mens beweegt al veel te weinig. Zie bv. de problematiek rondom het overgewicht bij kinderen. Maar goed, iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.
eenzame fietser schreef:De gemiddelde mens beweegt al veel te weinig. Zie bv. de problematiek rondom het overgewicht bij kinderen. Maar goed, iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.
Vind je dat mensen/jeugd dat zelf mogen weten? Ik sport en beweeg m'n hele leven(60jr) al om gezond te blijven. Zelfs altijd relatief gezond gegeten(minder vlees, geen alcohol). Bij de ingang van het ziekenhuis zie horden rokers, in het ziekenhuis zie ik heel veel mensen met overgewicht: hoelang moeten mensen die door hun gezonde leefstijl de gezondheidskosten wel willen drukken nog opdraaien voor mensen met een ongezond leefgedrag. De discussie daarover wordt onder medici volop gevoerd. Tuurlijk voor mensen bij wie de reden is gelegen in een medische oorzaak maak ik een uitzondering. Die 100 - want meer mensen zijn het volgens mij niet/terwijl 1000-den het claimen - wens ik een gelukkig leven.
Ontmoette op het terras in Durgerdam twee heel tevreden gebruiksters van electrische fietsen. Bleken zeer ervaren wereldfietsters te zijn.
'We hebben echt overal in Europa gefietst en toen was er nog geen fietsbus en toen waren er nog niet van die goeie banden en we gingen gewoon op de racefiets.'
'Als je ziet waar ze nu mee fietsen.'
'Als je daar de St. Gothart niet mee over komt weet ik het niet meer.'
'Mijn ouwe fietstassen zijn nog goed genoeg.' (stokoude Karrimors op de electrische fietsen)
'Later gingen we ook met de fietsbus.'
'Daar kwam je gebroken uit.'
'We hadden een week nodig om daarvan bij te komen.'
'Ja, je kon net zo goed fietsen.'
'We zijn 75 en 76.'
'We doen nu een rondje IJsselmeer.'
'Kamperen doen we niet meer.'
'Onze mannen hebben ons goed achtergelaten.'
'Als we onze fietsen op minimaal zetten kunnen we 70 kilometer.'
'Op Internet staat waar we kunnen laden. Heb ik opgeschreven.'
'We zijn de landkaart in Elburg vergeten.'
'Maar dat geeft niet want overal staan borden en we hebben op de HBS gezeten.'
Mooi. Maar dit zijn wel de uitzonderingen. Het valt me ook op dat bijna al die senioren ook nog een veel te grote maat krijgen aangesmeerd, en als een easy rider met hun handjes in de hoogte aan het stuur hangen. Jonge mensen op zo'n ding vind ook ik raar, en verder vind ik het eng dat onervaren ouderen er een voor hen en de omgeving gevaarlijk hoge snelheid mee kunnen halen.
Aan het ontwerp is natuurlijk nog veel te verbeteren (als de marketingafdeling een dagje vrij heeft). Zonder al die overbodige plastic zooi erop moeten deze fietsen heel wat lichter kunnen (en 26 inch wielen zouden ook helpen voor die vaak kleine ouderen). Snelle bandjes zou ook veel schelen, en dus ook weer een grotere actieradius mogelijk moeten maken.
Wim
Ik heb nog even zitten denken hoe het eigenlijk komt dat ik ze in Italië zo frequent zag (ttz : in Toscane, Lombardije, Piëmonte - de streken waar ik ben doorgetrokken).

Als ik de fietsen zie waarop de gemiddelde Italiaan zich in het stadsverkeer waagt, dan zijn dat bijna allemaal ouwe, overjaarse en slecht onderhouden vehikels. Van veel fietsen zouden wij zeggen "wow, een 'vintage' model !" maar ze zien er dikwijls zo kramikkelig uit dat dit waarschijnlijk niet de bekommernis vd Italiaan is. Weinig 'fietscultuur' te ontwaren op dat vlak.

Italië is daarentegen wel het land van de bromfietsen met Vespa als meest gekende icoon. Misschien is de electrische fiets bij die Italianen niet zozeer een upgrade van een gewone fiets, maar eerder een (goedkoper) alternatief voor de Vespa. Milieuvriendelijker dan die rondrijdende grasmaaiers is het alleszins wel.
Wim schreef:Jonge mensen op zo'n ding vind ook ik raar
Dat ligt natuurlijk aan jou :lol:
Wacht maar tot jongeren die dingen gaan opvoeren. Dan scheuren ze net zo snel als nu op snorfietsen (50 km/u zonder helm) maar kun je ze niet horen aankomen.
Voordeel is dat je niet vergast wordt als ze eenmaal voorbij zijn.
Leon
Ach, het zal niet zo lang meer duren of de Wereldfietser organiseert een speciaal E-bikes weekend.
De tijdens de demodag van de Eurobike kun je alle nieuwe modellen E-bikes testen. Echt een raar gevoel: als een speer tegen de hellingen van de Allgau op. Je moet wel blijven trappen anders valt de trapondersteuning weg.
Dries,

Ga toch fietsen.

.tsooJ
Alien schreef:Dries,
Ga toch fietsen.
.tsooJ
OK.. :lol: ff-tjes.. :twisted: Ik ben een "beetje" eigenwijs en geloof zo'n journalist(ieke uitspatting) niet helemaal! Cijfertjes in de gewenste volgorde plaatsen is altijd al dubieus geweest en laat de huidige journaille daar nu goed in zijn. Belasting op tabak is ge-ensceneerd c.q. kunstmatig en roken of teveel consumeren is een "natuurlijk" - lees gevoelsmatig - dwangverschijnsel :) . De gevolgen van roken zijn niet en worden nimmer goed in beeld gebracht. Voor veel rokers geldt: "Je kunt het wel, maar wilt niet......stoppen, omdat een anders gezondheid je niks interesseert."
Even voor de goede orde: mensen die aan het gewicht zijn, veroordeel ik niet zolang ze maar veel bewegen, fietsen en redelijk gezond leven. Ik ben ook 4 á 5kg te zwaar, maar ik ben er best trots op dat ik de afgelopen 2 dagen op 100 meter na(misrekening :evil: ) 200km heb gereden in 9h en 10min..maar dat terzijde. 8)
even voor de goede orde......."mensen die aan hun gewicht zijn VEROORDEEL ik niet"
Dries waar haal je het recht vandaan om mensen te "veroordelen"!!!!
Ons sociale systeem is een systeem wat op solidariteit berust met zijn goede en zwakke kanten maar om mensen te "veroordelen/uitsluiten misschien?????" is een fascistoïde gedachte.......
Maar goed je bent "pas"......je naamgenoot Dries van Agt kwam ook pas HEEL laat/op hoge leeftijd er achter hoe het werkelijk zit.........
bonfire schreef:Ons sociale systeem is een systeem wat op solidariteit berust met zijn goede en zwakke kanten maar om mensen te "veroordelen/uitsluiten misschien?????" is een fascistoïde gedachte.......
Ach ja, Dries drukt zich soms wat ongelukkig uit, maar bedoelt het vast niet zo :wink:
DriesBa schreef:De gevolgen van roken zijn niet en worden nimmer goed in beeld gebracht.
En condooms zijn niet bewezen effectief tegen aids en Elvis leeft! :roll:
Dries, dit onderzoek over de kosten van niet-roken waarover je zo laatdunkend doet is een heel serieus onderzoek. Toevallig ken ik de onderzoekers, en weet er wat meer van. De onderzoekers zijn zelf overtuigde niet rokers, en moedigen iedere roker aan te stoppen, voor de duidelijkheid. Hun onderzoek gaat alleen over de vraag wat dat dan gaat kosten als mensen geen longkanker etc krijgen en heel wat jaren langer leven. Dat bleek duur uit te vallen, omdat je dan aan iets anders dood gaat, en daar veel langer over doet, en veel meer dure zorg nodig hebt.
Wim