Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verblindende autolampen - Forum Wereldfietser

verblindende autolampen

Hoi,

het valt mij de laaste jaren op dat ik steeds meer hinder ondervind van autokoplampen. Ze zijn soms onrustig irriterend intens wit / blauw van kleur en soms zijn ze van led(strips) in vreemde vormen. Soms zijn led achterlampen zo fel dat ik dat zelfs onprettig vind.

Ik doe dan vaak mijn handen voor mijn ogen op een afstand van zon' 30 tot 40 cm, maar hierdoor kan ik mij niet goed meer orienteren. Soms zet ik dan maar de fiets in de berm terwijl ik mijn ogen afdek met mijn handen of mijn gezicht wegdraai. Een enkele keer lijkt een automobilist zich zelfs te irriteren hier aan, want dan claxoneert hij / zij als ik de berm in ga uit veiligheidsmaatregel.

Ik vraag mij af hoe andere fietsers dit ervaren? Ik vind dit een zorgwekkende ontwikkeling.
Buiten dat het vervelend voor je is, verwachten automobilisten niet dat je in de berm gaat staan. Daardoor zien ze je misschien later of helemaal niet (licht gaat misschien uit doordat je stilstaat) en schrikken hier van en willen je laten weten dat je niet zo goed zichtbaar bent voor hun. (dat is de positiefste draai die ik eraan kan geven)

Misschien heb je echt pech en kom heel veel auto's tegen die hun lichten verkeerd afgesteld hebben, maar het lijkt me misschien ook aan jouw ervaring te liggen. Heb je al eens geprobeerd 's avonds of 's nachts met zo'n gele "nachtzicht" zonnebril te fietsen? Deze hebben een polarisatiefilter waardoor het licht "gehalveerd" wordt terwijl je alles wel gewoon blijft zien. Ik heb het wel in mijn normale zonnebril zitten, geeft een heerlijk rustig beeld. 's Nachts heb ik er (nog) geen behoefte aan, maar misschien is dit voor jou wel een uitkomst.
Ik vindt tegemoet komend autoverkeer dat op minder dan twee meter langs je komt wel vervelend ook al rijden ze op een aparte rijbaan. Verblinden doet het niet, autolampen zijn bijna altijd goed afgesteld, maar de intensiteit licht veranderd snel en daardoor kunnen je ogen zich niet goed aanpassen.

Wat betreft verblinding zijn tegenliggende fietsers meer een probleem, een flink deel heeft zijn/haar lamp verkeerd afgesteld staan, een kleiner deel heeft gewoon een verkeerde voorlamp.
Ik herken wat je beschrijft Jeroen. Ik heb er ook steeds meer last van en dacht eerst dat het aan mij lag (verouderingsproces...). Naar aanleiding van jouw post heb ik even wat opgezocht en vond al meteen dit artikel. Het is dus blijkbaar een gekende evolutie in de verlichting van auto's:
De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere automobilisten, blijkt uit Brits onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt vaker last te hebben van verblindingsverschijnselen dan een jaar geleden.
En inderdaad ook een probleem bij slechts afgestelde felle of flikkerende fietsverlichting.
Duidelijk het nadeel van de komst van LED verlichting. Automobilisten hebben er onderling ook last van. Ik vind een bril met gele glazen prettig.