Additionally, paste this code immediately after the opening tag: warmteuitslag - Forum Wereldfietser

warmteuitslag

Hallo,

Sinds een aantal jaren heb ik steeds meer last van uitslag op mijn benen. Het gaat om rode vlekken die later overgaan in rode bultjes en behoorlijk jeuken. Ik heb dit alleen op mijn benen en voeten en nooit ergens anders, en de hevigste plekken zitten vrijwel altijd rondom het uiteinde van de pijpjes van mijn fietsbroek (dus ook op mijn bovenbenen onder mijn broek). Na een dag of 2 koeler weer is dit verschijnsel weer verdwenen. Wat ons opvalt: mijn vriendin (donker huidtype!) heeft er tijdens fietstochten nu ook al (in mindere mate) regelmatig last van.
Zonnebrand oid helpt niets, cortisone creme van de huisarts of anti-allergie pillen onderdrukken de verschijnselen misschien iets maar het probleem blijft.
Tijdens lange fietstochten door warme streken kunnen deze klachten echt een deel van het fietsplezier vergallen.... Een zoektocht op internet naar warmte uitslag levert alleen maar resultaten op van of baby's of wandelaars die dit op de voeten krijgen na lange tochten.
Zijn wij dan de enige fietsers die hier last van hebben?????Weet iemand een remedie?

Hoi

Ik dacht ook al dat ik de enige was! Niet dus.

Ik heb sinds een 2-3 jaar ook last van rode vlekjes/vlekken op mijn bovenbenen. Alleen daar en inderdaad van het randje van de fietsbroek naar iest beneden (maar niet onder mijn broek).
Ik merk dit vooral bij hoge temperaturen en dus veel zweten. Is het een dag wat meer bewolkt of is de temperatuur 25 graden of lager, dan heb ik nergens last van. Het is de ene dag ook wat heftiger dan andere dagen en het is dan zoveel mogelijk schaduw opzoeken. Insmeren met factor 30 heeft geen effect tov een lagere factor; insmeren is trouwens vast onderdeel van mijn ochtendritueel tijdens fietsvakanties!

Rare is dat ik er vroeger dus nooit last van had, maar ik me toen ook niet zo intensief insmeerde met zonnebrand...

Heb (nog) geen oplossing kunnen vinden, bv de huid bedekken door in lange broek te fietsen.

Hopelijk reageert er iemand die wel weet wat het is en hoe te voorkomen....

groet
Anneke

Kijk ook eens op

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

niet helemaal het zelfde onderwerp, maar toch weer een paar tips.

Groet, Wim

Anneke schreef: Insmeren met factor 30 heeft geen effect tov een lagere factor; insmeren is trouwens vast onderdeel van mijn ochtendritueel tijdens fietsvakanties!

Rare is dat ik er vroeger dus nooit last van had, maar ik me toen ook niet zo intensief insmeerde met zonnebrand...
Ik weet niet of 't hier wat mee te maken heeft, maar toch.
Een paar maanden geleden was er bij Kassa een uitzending over zonnebrandcrème. Het kwam erop neer dat een factor van meer dan 20 in Nederland meestal niet veel nut heeft (uitzonderingen natuurlijk daargelaten) en dat het zelfs 'gevaarlijk' kan zijn. In zonnebrandcrème zitten namelijk UV blokkers. Hoe hoger de factor, hoe meer (verschillende) soorten blokkers. So far, so good. Wanneer je zonnebrandcrème opsmeerd die 'te' hoog is, is het risico dat je allergisch wordt tegen een van de blokkers ook hoger. Fors zelfs dacht ik.

Vooral die laatse opmerking doet mij eraan denken.

Om heel duidelijk te zijn, ik ben géén dokter, studeer er ook niet voor (studeer bewegingstechnologie, wel leuk met fietsen maar hierbij geen relatie). Ook ben ik één van die mensen die niet snel verbrand, ik wordt hooguit een beetje rood, waarna ik er Nivea opsmeer en er niet meer aan denk. Ik oordeel dus ook niet uit eigen ervaring. Zomaar even ter verduidelijking.

Groet,
Maurits

De enige met warmte-uitslag? In mijn omgeving ken ik juist veel mensen die er last van hebben. Zelf heb ik het ook geregeld.
Geen idee of er een link is met zonnebrandcreme. Wel heb ik de indruk dat het (veel) meer voorkomt dan vroeger. Veranderingen in het klimaat? Andere zonnebrandcremes? Gat in de ozon-laag? Wie het weet, mag het zeggen.

Als de warmte voorbij is, is het bij meestal snel weer over. Een echte oplossing heb ik helaas ook nog niet gevonden.

Sandra

Carla heeft in de tropen ook last van uitslag op haar bovenbenen. Nou ja last? Het is meer het uiterlijk, verder jeukt het niet of zo. Ze heeft er ook niets aan overgehouden. Smeren help meeal nies, want daarmee smeer je de porien dicht en doe je de warmteafgite juist teniet.

Het kan heel goed komen doordat vrouwenbenen meer vet hebben dan mannenbenen. Nu niet boos worden, dit is geen vrouw-onvriendelijk grapje, maar een feit. :idea: Net zoals als dat bij oudere vrouwen de buik in omvang toeneemt en bij mannen de love-handels. :lol: (ook bij mij, nu ik wegens verbouwingen niet zoveel heb gefietst)

Ik ben ook geen dokter. Maar heb wel mijn leven lang al last van de zon. Vroeger kreeg ik altijd van die rooie bultjes op mijn handen en hals. Dat kon echt weken duren voordat het wegging. Nu ben ik wat voorzichtiger in de zon. (draag fietshandschoenen!)Nu heb ik er geen last meer van. Echter 7 jaar geleden dacht ik verstandig te zijn en heb mij ingesmeerd met factor 30 toen ik op Madeira aan het wandelen was. Sindsdien heb ik behoorlijke last van pigmentvlekken in mijn gezicht. Met name in de zomer. Dus of het probleem zich nu verplaatst heeft of dat het door de zonnebrandcreme komt???? Ik gebruik nu factor 15 en smeer mij tijdens het fietsen ieder uur in. En zorg dat handen en hals bedekt zijn. Mijn huisarts kwam trouwens ook niet verder dan dit.
Ik ben nieuw op dit forum (voorstellen komt later) maar zag toevallig deze vraag.
Een paar jaar geleden heb ik zelfs een fietsvakantie moeten afbreken vanwege deze uitslag op armen, benen, nek en oren. Zomaar ineens, nooit last gehad van de zon. En dat het met de zon te maken had was met al snel duidelijk. Zodra ik langer in de zon kwam deden deze bulten van zich spreken. Jaren erop volgend veel last van gehad, smeren met factor 60 was niet genoeg. Totdat een vriendin die hetzelfde had me vertelde dat ze ontdekt had dat slikken van bruiningscapsules haar erg had geholpen.
Ik ben toen gelijk naar de drogist gegaan en heb een pot Easy Sun bruiningscapsules gekocht. Paar dagen voordat je de zon in gaat slikken en dat gedurende de tijd dat je in de zon bent dagelijks doen. Nagenoeg nergens last meer van, smeren met factor 10 volstaat en je wordt nog bruin ook.
In de maanden mei en juni van dit jaar in Spanje gefietst zonder jeukende armen en benen die onder de rode bulten zitten.
Ik ben geen dokter en heb geen idee hoe je ineens aan die bulten komt maar ik ben heel blij dat ik een remedie gevonden heb.
Met interesse volg ik deze draad..... Mijn vriend had ieder jaar op zijn kuit uitslag dat eruit zag als een brandwond. Door dit te bedekken wrd deze uitslag minder. Daarnaast had hij ook altijd wat last van uitslag op z'n handen door de zon. Dit jaar heb ik zonnebrandcreme van Vichy gekocht en heeft hij geen last gehad. Het kan dus ook van de combinatie van de zon met zonnebrandcreme komen, is mijn conclusie.
Zelf heb ik bij de rand van mijn fietsbroek bij zon last van rode vlekken die niet jeuken. Bij mij maakt het niet uit welke zonnebrandcreme ik gebruik. Ik heb het idee dat het komt door dat spul in de rand van de fietsbroek die voorkomt dat de pijpen opschuiven (ja, ja).

Hallo verrefietsers,
ik weet niet of het volgende ook voor jullie geldt, maar mijn ervaring is daar waar de kleding enigszins "strak" om de huid zit kan in combinatie met transpiratie de huid gaan iriteren met eerder genoemde verschijnselen. Ik heb dat met sokken. Verder heb ik last wanneer mijn onderbroeken gewassen worden met sommige wasmiddelen merken.
Al jaren op de rand van mijn fietsbroek, uitslag. Doe ik een gewone korte broek aan dan heb ik nergens last van. Ik heb het idee dat het komt door de anti slip rand van de fietsbroek. Wel of geen zonnebrandmilk opgesmeerd, maakt nietuit, altijd rode uitslag die ook wat opgezet is. Ziet er uit als een brandwond. Verder op mijn lichaam nergens dit soort vlekken. Alleen aan de bovenkant van mijn benen, niet aan de onderkant. Daar trekt de broekrand bij elke beweging een beetje aan de huid.

Maargoed, wat doe ik er aan. Een gewone korte broekgeeft weer zadelpijn.....
Steenvoorden schreef:
do 23 jul, 2020 00:18
Al jaren op de rand van mijn fietsbroek, uitslag. [...] Ik heb het idee dat het komt door de antisliprand van de fietsbroek. [...]

Maar goed, wat doe ik er aan.
Uhm... de rand omslaan?

Carl
Experimenteer eens met een dun laagje zinkzalf op die gevoelige plek (bv. één been wel, ander been niet). Baat het niet, schaden doet het zeker ook niet.
Je bent in ieder geval niet de enige.

Het zou eventueel latexallergie zijn, al wordt op die pagina wel nadrukkelijk gezegd "Plaatselijke huidirritaties door rubber producten (zoals mechanische irritatie door gebruik van rubber handschoenen) komt het meest vaak voor en wordt in veel gevallen verward met allergie."

Ik heb het op mijn eerste tour gehad, en ik plaats sindsdien de griprand iets hoger op op mijn been zodat het bij het trappen niet trekt aan de huid of haren. Daarna heb ik er gelukkig geen last meer van gehad (afkloppen).