Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat doe jij deze herfst en winter om 'fietsfit' te blijven? - Forum Wereldfietser

Wat doe jij deze herfst en winter om 'fietsfit' te blijven?

Ik zie dat er topics worden volgeschreven over de impact van randverschijnselen op fietsprestaties. Maar de grootste factor om op de fiets vooruit te komen dat ben je toch zelf: de mens. Wat ik me dan dus afvraag is: hoeveel impact hebben factoren zoals leeftijd, gewicht en getraindheid?

Nou is dat een lastig te beantwoorden vraag.

Daarom maak ik 'm makkelijker: wat doe jij om deze herfst en winter fit te blijven, zodat je komend voorjaar voldoende fit aan het fiets(vakantie)seizoen kunt beginnen?
(Uiteraard naar eigen vermogen, dus laten we er geen competitie van maken wie het fitst is.)
First things first. Zoals de bouw van een paar leuke fietsen voor winterseizoen 22/23: :)

Afbeelding
Hobbyfit dus 😉

Dus je fietst er niet op?
Gewoon evenveel blijven fietsen als in de zomer.
* met wat dikkere kleren / regenkledij aan (voor woon-werk)
* in t-shirt en fietsbroek (voorziene fietsvakantie in december, vervolg 'op DEET')
In de winter merk ik dat ik significant minder afstand kan afleggen ofwel dat dezelfde afstand afleggen significant meer moeite kost, vgl de zomer. Ik vind het interessant om inzicht te krijgen in hoe dat komt. Dit heeft naar mijn ervaring na meerdere lange wintertochten niet alleen met lichamelijke fitheid te maken, maar ook beperkingen in materiaal, in de winter op tochten meer bagage mee moeten zeulen en gewoon verzwarende weersomstandigheden zoals kou, wind en sneeuw.

Door blijven fietsen om fit te blijven is ook zeker een goed streven, dat probeer ik elke winter al met wisselend succes :)

Wat ik er verder aan kan doen: meer inzicht proberen te krijgen, andere onderdelen proberen, kijken of bagage kan verminderen, betere kleding, vermogensmeter installeren om inzicht te krijgen welk deel mijn eigen lichamelijke fitheid en welk deel fiets/onderdelen/weerverschijnselen is.

Tot slot, voldoende fit aan een fietsreis beginnen vanaf het voorjaar is voor mij nooit zo'n issue geweest. Een basisconditie heb ik al, soms mist de lange-afstand getraindheid maar die komt altijd wel na de eerste paar vakantiedagen vanzelf.
willem.m schreef:
di 18 okt, 2022 17:56
Hobbyfit dus 😉

Dus je fietst er niet op?
Juist wel. Mijn reactie was wel degelijk serieus bedoeld. Voor een hometrainer heb ik onvoldoende wilskracht, maar met een nieuwe fiets wil ik altijd graag spelen, ook al vriest het.

Bovenstaande frame wordt een nieuwe fiets voor mevrouw non-fixie. Daarna is de mijne aan de beurt.

Hiermee heb ik me twee winters geleden prima vermaakt, en ben ik ook redelijk in vorm gebleven. Voor zover daar überhaupt sprake van is, dan.

Winter- / blubber- / gravelbike op basis van een Vista Islena van ca 1980:

Afbeelding
Schaatsen op natuurijs hopelijk (-:

Verder regelmatig een rondje over de diverse mountainbikeroutes.
Zoveel mogelijk blijven fietsen. Woon-werk/mtb/wegrit. Maar als de winter dat niet toelaat dan ga ik wel schaatsen en/of wandelen. Mocht ik dan nog wat fitheid inleveren dan is dat maar zo.
Fietsen! Wel minder lang, tochtjes van 40-60 kilometer. Het probleem blijven mijn ijskoude voeten.

En daarnaast wat fitness en zwemmen, iets vaker dan in de zomer (omdat ik dan langer fiets).

Qua baisconditie beweeg ik genoeg om gewoon lekker in het voorjaar weer weg te kunnen :-)
Tot maart 2020 fietste ik zomer en winter naar mijn werk, alleen ijzel en onweer hielden me tegen, en soms een gebrek aan zin, maar dat gebeurde niet vaak. Dat was 13 km enkele reis, en dat klinkt niet veel, maar ik onderhield er wel een soort basisconditie mee. Als het na de winter weer wat aangenamer weer werd fietste ik vaak met een omweg naar huis. Dan werden het ritjes van een km of 30-40.
Vanaf maart 2020 was thuiswerken het devies, en in oktober van dat jaar ging ik met pensioen. Ik merk dat ik het moeilijker vind om met slecht weer door te fietsen. Ik vind het stom van mezelf, en ik vecht ertegen, maar het ik zal vermoedelijk nooit echt leuk gaan vinden. Wat een rol speelt is dat ik bij temperaturen onder pak-em-beet 5 graden net als Alpineflower snel last heb van koude voeten. Ik heb vaak dat ik met koude handen en warme voeten op pad ga, en voor ik een half uur verder ben zijn de rollen omgedraaid, en dat komt niet meer goed.
Ik heb ook een abonnement bij de sportschool, ik ga binnenkort weer een paar keer per week RPM-en. Niet mijn favoriete activiteit als je het vergelijkt met vakantiefietsen, maar je moet er wat voor over hebben om fit te blijven.
Gewoon... fietsen.

Klikschoenen worden dan wel vervangen door dikke wandelschoenen. Verder alle voorzieningen om door te blijven fietsen (zowel weg- als gravelritten).
Met een velomobiel is het trouwens veel makkelijker om in de winter te blijven fietsen, zeker voor utilitaire ritten als forenzen, boodschappen, bezoek etc. Gladheid, regen, guur koud weer, maakt allemaal weinig uit. (binnen extreme grenzen)
Jurr schreef:
di 18 okt, 2022 19:24
Schaatsen op natuurijs hopelijk (-:

Dan moet je een stevig potje schaatsen in die korte tijd :lol:
Shorttrack schreef:
di 18 okt, 2022 20:04
Jurr schreef:
di 18 okt, 2022 19:24
Schaatsen op natuurijs hopelijk (-:

Dan moet je een stevig potje schaatsen in die korte tijd :lol:
Meer dan een shorttrack zit er niet in.
Binnen oefeningen, buikspieren, planken en buiten als het vies weer is op de elektrische fiets er op uit.
Regenpak aan, dikke handschoenen, hoge schoenen die ruim zitten en bij erge kou een boterhamzakje om de voorvoet.
Overwerken en beunen om zo gauw als mogelijk weer een wereldreis te kunnen maken.
Ja....... kijk uit , 't is verslavend !
Pier.
Mijn trainingsjaar bestaat uit verschillende blokken.
In de winter ligt de focus op krachttraining.
Vervolgens komt in het voorjaar het duurvermogen aan de beurt, en in de periode daarna volgen naast duurtrainingen ook intervaltrainingen om mijn maximale zuurstofopname en piekvermogen te verhogen.
In de trainingsleer heet dit periodisering. In het najaar maak ik dan meestal een fietsreis en na terugkomst neem ik dan een paar weken rust om vervolgens weer aan de volgende cyclus te beginnen.
willem.m schreef: winter fit te blijven, zodat je komend voorjaar voldoende fit
Niks
alma schreef:
di 18 okt, 2022 20:50
Mijn trainingsjaar bestaat uit verschillende blokken....
Dat heb ik ook altijd geprobeerd.
Maar februari is meestal de koudste maand met slecht begaanbare wegen.
Om er dan in maart, als de lentekriebels zich doen gelden, te staan, moet je in februari erg veel kilometers op de hometrainer hebben gemaakt.
Die discipline heb ik niet meer in me.

Februari is in mijn trainingsopbouw een erg groot knelpunt.
Ik moet naar de sportschool voor handbike/roeien om mijn armen wat bewegelijker/fitter te houden (RSI/tennisarm gevaar). Maar ik heb ook veel moeite met die discipline. Vind er gewoon niks aan, in zo'n muffe gymzaal uitsloven. Buiten zijn is veel leuker.